Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Notat
16. november 2018
Banedanmarks anbefaling til forligskredsen mhp. fasegodkendelse af Signalprogrammet
november 2018
På forligskredsmødet den 15. november 2017 blev forligskredsen bag aftale om En grøn transportpoli-
tik forelagt resultaterne af Deloittes eksterne review af Signalprogrammet. Deloitte pegede i deres
review på, at installationen af ombordudstyr i den eksisterende togflåde var hovedudfordringen for
Signalprogrammets tidsplan, og at denne usikkerhed var betydelig og kunne have indflydelse på mu-
lighederne for at tage nye elektriske lokomotiver og tog i brug som forudsat.
Banedanmark udarbejdede på den baggrund en ny udrulningsstrategi for Signalprogrammet, hvor der
er lagt vægt på stabil togdrift og på at understøtte overgangen til elektrisk togdrift. Deloitte vurderede i
deres review, at den reviderede udrulningsplan var den bedst mulige løsning for fremadrettet at sikre
en stabil togdrift. Den nye udrulningsstrategi er tilrettelagt ud fra, at der på hovedstrækningen Frederi-
cia-Aarhus-Aalborg først udrulles et nyt signalsystem, derefter elektrificeres strækningen, og endelig
indsættes Fremtidens tog. Dette forudsætter, at især IC3-toget kan ombordudrustes med det nye sig-
nalsystem og dermed sikre materiel kapacitet i overgangsperioden fra gammelt til nyt signalsystem og
fra diesel til elektrisk togdrift.
Banedanmark præsenterede også i november 2017 en plan B i tilfælde af, at det skulle vise sig ikke at
være muligt at udruste især IC3-toget, hvilket ville betyde, at strækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg
ikke ville kunne elektrificeres, som skitseret ovenfor, hvilket ville medføre, at Fremtidens tog ikke
ville kunne indsættes på strækningen. Ideen med plan B er derfor at gøre sikringsanlæg mv. på ho-
vedstrækningen immune over for det nye kørestrømsystem. På den måde ville strækningen kunne
elektrificeres uden først at etablere ERTMS. Det blev endvidere besluttet at immunisere strækningen
Roskilde-Holbæk, da Banedanmark vurderede, at Alstom ikke kunne nå at etablere det nye signalsy-
stem på denne strækning, inden den
skal være klar til indsættelse af DSB’s ellokomotiver.
Endelig
skulle prisen for immunisering af Holbæk-Kalundborg og Næstved-Nykøbing Falster undersøges.
Forligskredsen bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til den nye
udrulningsstrategi for fjernbanen. Efterfølgende blev den reviderede udrulningsstrategi konsolideret
med en tilpasset Anlægs- og Trafikplan
1
, som blev forelagt forligskredsen den 19. april 2018.
I november 2017 blev det besluttet, at der skulle opstilles klare beslutningsporte baseret på fremdriften
i Signalprogrammet
–
en fasegodkendelsesmodel. Fasemodellen betyder, at forligskredsen årligt præ-
senteres for en udvidet status på Signalprogrammets fremdrift for at kunne tage stilling til, om den
reviderede udrulningsstrategi fortsat skal følges, og om der eventuelt skal iværksættes mitigerende
tiltag.
I november 2017 bad forligskredsen Banedanmark om at vurdere fremdriften i Signalprogrammet igen
i efteråret 2018 baseret på en samlet vurdering af elementerne i den reviderede udrulningsstrategi.
Derfor gives en status på fremdrift i Signalprogrammet, en vurdering af planen for elektrificering, en
vurdering af, om immunisering fortsat er en realistisk plan B samt en kort status på om
DSB’s planer
for indkøb af elmateriel har ændret sig med konsekvenser for Signalprogrammet.
1
Anlægsplanen omhandler Banedanmarks nyanlægs- og fornyelsesprojekter, der blev tilpasset, så de tidsmæs-
sigt passer sammen med Signalprogrammets nye udrulningsplan. Materielplanen omhandler udrustningstakten af
de togtyper, der skal have installeret det nye signaludstyr, så trafikafviklingen kan opretholdes. Trafikplanen
beskriver planen for trafikafvikling på de enkelte strækninger.