Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1975062_0001.png
Notat
16. november 2018
Banedanmarks anbefaling til forligskredsen mhp. fasegodkendelse af Signalprogrammet
november 2018
På forligskredsmødet den 15. november 2017 blev forligskredsen bag aftale om En grøn transportpoli-
tik forelagt resultaterne af Deloittes eksterne review af Signalprogrammet. Deloitte pegede i deres
review på, at installationen af ombordudstyr i den eksisterende togflåde var hovedudfordringen for
Signalprogrammets tidsplan, og at denne usikkerhed var betydelig og kunne have indflydelse på mu-
lighederne for at tage nye elektriske lokomotiver og tog i brug som forudsat.
Banedanmark udarbejdede på den baggrund en ny udrulningsstrategi for Signalprogrammet, hvor der
er lagt vægt på stabil togdrift og på at understøtte overgangen til elektrisk togdrift. Deloitte vurderede i
deres review, at den reviderede udrulningsplan var den bedst mulige løsning for fremadrettet at sikre
en stabil togdrift. Den nye udrulningsstrategi er tilrettelagt ud fra, at der på hovedstrækningen Frederi-
cia-Aarhus-Aalborg først udrulles et nyt signalsystem, derefter elektrificeres strækningen, og endelig
indsættes Fremtidens tog. Dette forudsætter, at især IC3-toget kan ombordudrustes med det nye sig-
nalsystem og dermed sikre materiel kapacitet i overgangsperioden fra gammelt til nyt signalsystem og
fra diesel til elektrisk togdrift.
Banedanmark præsenterede også i november 2017 en plan B i tilfælde af, at det skulle vise sig ikke at
være muligt at udruste især IC3-toget, hvilket ville betyde, at strækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg
ikke ville kunne elektrificeres, som skitseret ovenfor, hvilket ville medføre, at Fremtidens tog ikke
ville kunne indsættes på strækningen. Ideen med plan B er derfor at gøre sikringsanlæg mv. på ho-
vedstrækningen immune over for det nye kørestrømsystem. På den måde ville strækningen kunne
elektrificeres uden først at etablere ERTMS. Det blev endvidere besluttet at immunisere strækningen
Roskilde-Holbæk, da Banedanmark vurderede, at Alstom ikke kunne nå at etablere det nye signalsy-
stem på denne strækning, inden den
skal være klar til indsættelse af DSB’s ellokomotiver.
Endelig
skulle prisen for immunisering af Holbæk-Kalundborg og Næstved-Nykøbing Falster undersøges.
Forligskredsen bakkede med aftalen af 15. november 2017 op om Banedanmarks oplæg til den nye
udrulningsstrategi for fjernbanen. Efterfølgende blev den reviderede udrulningsstrategi konsolideret
med en tilpasset Anlægs- og Trafikplan
1
, som blev forelagt forligskredsen den 19. april 2018.
I november 2017 blev det besluttet, at der skulle opstilles klare beslutningsporte baseret på fremdriften
i Signalprogrammet
en fasegodkendelsesmodel. Fasemodellen betyder, at forligskredsen årligt præ-
senteres for en udvidet status på Signalprogrammets fremdrift for at kunne tage stilling til, om den
reviderede udrulningsstrategi fortsat skal følges, og om der eventuelt skal iværksættes mitigerende
tiltag.
I november 2017 bad forligskredsen Banedanmark om at vurdere fremdriften i Signalprogrammet igen
i efteråret 2018 baseret på en samlet vurdering af elementerne i den reviderede udrulningsstrategi.
Derfor gives en status på fremdrift i Signalprogrammet, en vurdering af planen for elektrificering, en
vurdering af, om immunisering fortsat er en realistisk plan B samt en kort status på om
DSB’s planer
for indkøb af elmateriel har ændret sig med konsekvenser for Signalprogrammet.
1
Anlægsplanen omhandler Banedanmarks nyanlægs- og fornyelsesprojekter, der blev tilpasset, så de tidsmæs-
sigt passer sammen med Signalprogrammets nye udrulningsplan. Materielplanen omhandler udrustningstakten af
de togtyper, der skal have installeret det nye signaludstyr, så trafikafviklingen kan opretholdes. Trafikplanen
beskriver planen for trafikafvikling på de enkelte strækninger.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975062_0002.png
Med dette notat ønsker Banedanmark at give forligskredsen det fornødne overblik til at kunne tage
stilling til: 1) om Signalprogrammet fortsat skal følge den reviderede udrulningsstrategi, 2) om pro-
gramfasearbejdet vedrørende immunisering skal færdiggøres og udvides med en indledende screening
af mulige alternativer til immunisering og 3) tidspunkt og indhold for næste beslutningsport.
Forløbet siden forligskredsmødet i november 2017
I forlængelse af den nye strategi for udrulning af Signalprogrammet, som forligskredsen tilsluttede sig
15. november 2017, blev det besluttet at Banedanmark skulle igangsætte en programfase for immuni-
sering på alle relevante strækninger. Således gennemføres der programfase for projektering af stræk-
ningerne Roskilde-Kalundborg, Næstved-Nykøbing Falster, Fredericia-Aarhus og Aarhus-Aalborg.
Banedanmark har udarbejdet en programfaserapport for immuniseringsprojekterne på de nævnte
strækninger, og har modtaget de første indikative tilbud på totalentreprisen på immunisering af Ros-
kilde-Holbæk. Rambøll har for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet gennemført en ekstern kva-
litetssikring af programfaserapporten i perioden fra den 12. oktober til den 8. november.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Banedanmark har bedt Deloitte gennemgå Banedan-
marks anvendelse af den simuleringsmodel som Deloitte udviklede i forbindelse med det eksterne
review af Signalprogrammet. Modellen er et redskab til at vurdere usikkerheden af Signalprogrammets
udrustningsplan og giver derfor et grundlag for at vurdere, om togene kan udrustes som forudsat i
Signalprogrammets programplan og Banedanmarks Anlægsplan. Deloitte har vurderet, at såvel model
som metode grundlæggende er den samme som i 2017. De justeringer af modellen, som er lavet siden
2017, er lavet i samarbejde med Deloitte, så modellen bedre afspejler Signalprogrammets behov og
virkelighed, herunder også de erfaringer som er gjort i løbet af 2018.
Banedanmarks vurdering af fremdriften
Det er Banedanmarks vurdering, at de planer, som tidligere er blevet forelagt forligskredsen, stadig vil
kunne gennemføres inden for Anlægs- og Trafikplanens rammer, men at der fortsat er udfordringer i
forhold til udrustning af IC3 togene. Det er Banedanmarks vurdering, at fremdriften i Signalprogram-
met siden forligskredsmødet i november 2017 samlet set har været tilfredsstillende.
Fremdriften i Signalprogrammet i det forløbne år
I 2018 gælder følgende vedrørende fremdriften i udrustningen af tog og infrastrukturen:
den første strækning på fjernbanen, Frederikshavn-Lindholm, overgik planmæssigt til det nye
signalsystem den 21. oktober. Nordjyske Jernbaners tog var udrustet i tide og driften er til-
fredsstillende.
ibrugtagningstilladelsen til det første IC3-togs gennemførelse af test er blevet udstedt af Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og den første pålidelighedstest er gennemført.
der er udrustet 10 Arriva-tog
2
.
der er udrullet ERTMS på hele den nye bane København-Ringsted med undtagelse af statio-
nerne. Systemet er testet og virker. Dette understøtter, at leverandøren af signalløsningen i
Østdanmark, Alstom, har et funktionsdygtigt infrastruktursystem.
på strækningen Roskilde-Køge, som er teststrækning for ERTMS i Østdanmark, er de første
testkørsler gennemført uden væsentlige nye fejl, og ibrugtagning forventes at ske i 2. kvartal
2019, hvilket dog er et kvartal senere end forudsat i Anlægsplanen.
2
Af den månedlige statusrapport for Signalprogrammet fremsendt til forligskredsen i november 2018 fremgår
det, at 8 tog er udrustet. Dette skyldes, at rapportens data er opgjort medio oktober. Antallet af udrustede tog er
medio november 2018 10.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Siden 2017 har der været tilfredsstillende fremdrift i udrustningen af tog og leverandøren af ombord-
udstyret til togene, Alstom, og Banedanmark har det seneste år arbejdet fokuseret på at udarbejde en
ny plan for udrustning af tog, herunder med særligt fokus på IC3, der bygger på læring fra udrustnin-
gen af de to første togserier (Nordjyskes Desiro og Arrivas Lint41), og på at skabe robusthed i udrust-
ningsprocessen. Alstom og Banedanmark har brugt erfaringerne fra det forgangne år i planlægningen
for udrustningen af IC3, hvor Alstom forventer at levere sidste tog primo 2023. Parallelt med udarbej-
delsen af den nye plan for udrustning er såvel topledelsen som projektledere i Alstom-DK udskiftet, og
den nye ledelse har vist gode takter og vilje til at levere som aftalt.
En del af de tidligere forsinkelser i udrustningen af tog skyldes Alstoms indkøbsprocesser, som har
forsinket leverancen af materialer. Banedanmark gennemførte derfor i foråret 2018 en revision af Al-
stoms indkøbsprocesser og konkluderede, at Alstoms processer ikke til fulde kunne understøtte ud-
rustning af togene i overensstemmelse med planerne. Ved den opfølgende revision i oktober 2018
kunne Banedanmark konstatere, at Alstom arbejder tilfredsstillende på at forbedre indkøbsprocesserne,
og har igangsat en lang række initiativer for at sikre, at processerne kan understøtte rettidig udrustning
af togene. Banedanmark planlægger yderligere et opfølgningsbesøg hos Alstom i foråret 2019.
I august 2018 modtog Banedanmark et udkast til en samlet revideret togudrustningsplan fra Alstom.
Banedanmark har foretaget en simulering af planen baseret på forudsætninger og risici med det formål
at kunne vurdere sandsynligheden for, at udrustningen kan ske i en takt, der understøtter Signalpro-
grammets udrulningsplan samt om Alstoms plan vurderes at være realistisk. Deloitte har i oktober
2018 gennemgået Banedanmarks anvendelse af simuleringsmodellen.
På baggrund af simuleringen, de erfaringer, der nu er gjort med udrustningen af togene og de mulige
mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at:
det er sandsynligt, at Anlægs- og Trafikplanen fra 2018 generelt kan overholdes.
fremdriften ikke giver anledning til at ændre planen for Signalprogrammet eller at immunisere
yderligere strækninger.
Banedanmark på nuværende tidspunkt endnu ikke har fuld tryghed for, at planen kan overhol-
des, og at yderligere tryghed tidligst kan opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfa-
ringer med udrustning af især IC3.
Vurderingen er baseret på, at både Alstoms plan og Banedanmarks kvalitetssikring af planen viser, at
det er sandsynligt, at programplanens milepæle for IC3 kan nås, og at Banedanmark anser planen for
realistisk. Det er derfor Banedanmarks vurdering, at det er sandsynligt, at IC3 togene kan være udru-
stet i 2023, som forudsat i Trafikplanen. I Trafikplanen er der desuden opstillet mål om, at de første 10
dobbeltdækkerstyrevogne (ABs) skal være udrustet i december 2020, og at minimum 12 skal være klar
til drift på strækningen Køge-Næstved medio 2021. Banedanmarks simulering af Alstoms udrust-
ningsplan viser, at det er sandsynligt, at Trafikplanens milepæle kan overholdes, og at der er den nød-
vendige robusthed i planen.
Banedanmark vurderer derfor, at fremdriften i Signalprogrammet har været tilfredsstillende, og at de
næste vigtige milepæle på den baggrund vurderes at kunne nås. Analysen af fremdriften viser også, at
alle usikkerheder ikke er elimineret, og det er fortsat Banedanmarks vurdering, at de udfordringer gør,
at der er behov for at fastholde muligheden for at gennemføre en alternativ plan, som kan understøtte,
at infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når Fremtidens tog er klar til at blive indsat i
2026.
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige
robusthed i tilgængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslut-
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
ning om serieudrustning af IR4-toget, når Alstom har vist, at de kan levere på IC3-toget. Banedanmark
fortsætter, som besluttet, designarbejdet med IR4 med henblik på at lave et IR4-prototypetog (First of
Class). Det har Banedanmark allerede mandat og budget til.
For yderligere detaljer vedrørende fremdrift henvises til Banedanmarks månedlige statusrapport for
Signalprogrammet, hvor fremdriften i de enkelte projekter vurderes. Rapporterne bliver offentliggjort
på Folketingets hjemmeside.
Endvidere vurderer Banedanmark, at:
Elektrificeringsprogrammet fortsat kan gennemføres, så fremtidens tog og lokomotiver kan
indsættes som forudsat, hvis Signalprogrammet overholder sin nuværende tidsplan.
det vil være muligt at holde de eksisterende signalanlæg i drift gennem intensiveret vedlige-
holdelse samt forny de mest slidte, indtil alle signaler bliver erstattet af det nye signalsystem
frem mod 2030. Dette skyldes blandt andet, at Banedanmark er blevet bedre til at vedligeholde
de aldrende anlæg, ligesom udrulningen af Signalprogrammet betyder, at komponenter fra de
nedtagne anlæg kan bruges til at holde øvrige anlæg i live. Det er altså en forudsætning for at
holde de gamle signaler i drift frem til 2030, at der løbende tages signalanlæg ned. Der er dog
fortsat væsentlige risici forbundet med levetidsforlængelsen, og de risici, der blev identificeret
i efteråret 2017, er fortsat gældende. Særligt risikoen knyttet til sikring af reservedele og ad-
gang til især valideringsressourcer er forøget. Således kan Banedanmark hverken teknologisk
eller vedligeholdelsesmæssigt stå inde for en levetidsforlængelse ud over 2030. Denne vurde-
ring bygger også på de uhensigtsmæssigheder, der er oplevet i driften.
Banedanmarks vurdering af fremdrift er desuden baseret på, at det er oplyst, at der ingen væsentlige
ændringer er ift. DSB’s anskaffelser af nye el-lokomotiver
og el-togsæt, der ligger til grund for trafik-
planerne. Planerne forventes på nuværende tidspunkt således fortsat at holde og indeholder en vis
margin.
Status på programfasearbejdet med immunisering som plan B
Som en plan B i tilfælde af, at især IC3-toget ikke kunne udrustes til den forudsatte tid, foreslog Ba-
nedanmark i 2017, at det kunne være en mulighed at immunisere Roskilde-Holbæk samt evt. Frederi-
cia-Aarhus-Aalborg, Næstved-Nykøbing Falster og Holbæk-Kalundborg. Dermed kunne elektrifice-
ringen og indsættelsen af Fremtidens tog og lokomotiver fortsætte uafhængigt af Signalprogrammet.
Forligskredsen bakkede den 15. november 2017 op om, at der blev udarbejdet en programfaserapport
for immunisering.
Efterfølgende blev det fremført fra markedet, at Banedanmark havde overestimeret pris og tid for im-
munisering, og det kunne gøres hurtigere og billigere ved at overlade hele opgaven til markedet. Der-
for besluttede Banedanmark i marts 2018 at gennemføre en totalentrepriseudbud for immunisering af
strækningen Roskilde-Holbæk med option på Holbæk-Kalundborg, inklusiv betaling af potentielle
leverandører for at gennemgå strækningen, således at leverandørerne havde det mest opdaterede
grundlag at afgive bud på baggrund af.
Banedanmark har nu udarbejdet den indledende programfaserapport samt modtaget de første indikati-
ve tilbud på totalentreprisen på immunisering af Roskilde-Holbæk. Programfaserapporten har under-
gået ekstern kvalitetssikring ved Rambøll. På baggrund af henholdsvis den indledende programfase-
rapport og det første tilbud, kan Banedanmark konkludere, at:
prisen for immunisering er væsentlig højere end Banedanmarks indledende overslag fra 2017.
For immunisering af alle strækninger havde Banedanmark estimeret 1,0 mia. kr. i 2017. Nu
estimeres prisen til 1,8 mia. kr. Prisen for immunisering af strækningen Roskilde-Holbæk
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
estimerede Banedanmark i 2017 til 110 mio. kr. Den første indikative pris fra totalentreprisen
er 238 mio. kr. (inklusiv bygherreomkostninger og reserve som forudsat i Ny anlægsbudgette-
ring)
der ikke er tilstrækkeligt med især valideringsressourcer til at gennemføre alle projekterne,
selv hvis der findes finansiering. Således vurderes traditionel immunisering ikke at være en
reel plan B, for så vidt angår alle overvejede strækninger.
selv hvis der kun fokuseres på immunisering af strækningen Roskilde-Holbæk, er der en reel
risiko for, at immunisering ikke kan gennemføres inden for den forudsatte tidsplan og til den
forudsatte økonomi. Især trækket på valideringsressourcer kan samtidig betyde, at Banedan-
mark må nedprioritere andre projekter for at allokere ressourcer til immunisering af Roskilde-
Holbæk.
Det er derfor Banedanmarks nuværende vurdering, at traditionel immunisering, som analyseret i den
indledende programfaserapport, ikke er en reel plan B for Fredericia-Aarhus, Aarhus-Aalborg og
Næstved-Nykøbing Falster. Det er fortsat tvivlsomt, om strækningen Roskilde-Holbæk kan gennemfø-
res inden for den forudsatte tid og med de tilgængelige ressourcer. Dette skal undersøges yderligere,
før en endelig konklusion kan forelægges. Men uanset hvad knytter der sig markante risici til projek-
tet.
Samlet set er det således Banedanmarks vurdering, at traditionel immunisering fremstår mere risiko-
betonet end Signalprogrammet. Imidlertid knytter der sig fortsat klare risici til udrustningen af IC3-
toget. Derfor har Banedanmark identificeret en mulig alternativ immuniseringsløsning, hvor man hol-
der fast i de ydre signaler som i dag (togene skal dermed ikke ombordudrustes), men hvor man gen-
bruger Thales’ og Alstoms sikringsanlæg
og øvrige komponenter, som er en del af den fremtidige
signalløsning. Banedanmark ønsker at igangsætte en screening af dette alternativ til traditionel immu-
nisering, jf. nedenfor under Banedanmarks anbefaling.
Banedanmarks anbefaling
På baggrund af vurderingen af fremdriften og udfordringer i Signalprogrammet, den store usikkerhed
vedr. immunisering samt analyser af de øvrige delelementer indeholdt i beslutningsporten for 2018, vil
Banedanmark anbefale, at:
Signalprogrammet fortsat følger den materielbaserede udrulningsstrategi. Fremdriften har
overordnet set været tilfredsstillende, da blandt andet den første strækning på fjernbanen er
overgået til ERTMS, IC3 prototypen er blevet godkendt til test af Trafik-, Bygge-, og Bolig-
styrelsen, og udrustningen af Arrivas Lint41 tog forløber planmæssigt.
programfasearbejdet for immunisering udvides med en indledende screening af et muligt al-
ternativ til immunisering. Screeningen skal give en indikation på, om der er et realistisk alter-
nativ. Dette arbejde gennemføres inden for allerede afsatte midler.
udbudsprocessen for totalentreprisen Roskilde-Holbæk afsluttes i januar 2019.
der gives en status for forligskredsen på arbejdet med immunisering i marts 2019 med henblik
på at beslutte den videre vej frem ift. immunisering.
næste fasegodkendelse af Signalprogrammet sker i november 2019.
Banedanmarks oplæg til fasegodkendelsen 2019
Banedanmark foreslår, i overensstemmelse med fasemodellen, at den næste beslutningsport for Sig-
nalprogrammet fastsættes til november 2019.
I november 2019 forventes det, at Banedanmark vil have igangsat serieudrustningen af IC3, fået god-
kendelse af ABs-prototypen, og den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge er ibrugtaget. Ba-
nedanmark vil derfor kunne vurdere robustheden i udrulningsstrategien, herunder vil der være et bedre
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
grundlag for at vurdere, om fremdriften med IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Sidst-
nævnte beslutning skal senest tages i begyndelsen af 2020, hvis serieudrustningen skal kunne startes i
tide.
6