Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1975060_0001.png
Status om Signalprogrammet
November 2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0002.png
Milepæl 1: Vi har taget teststrækningen i
Nordjylland i brug!
Den 21. oktober 2018 blev det nye signalsystem taget i
brug mellem Lindholm og Frederikshavn.
21 tog er udrustet med ERTMS
84 km skinner er installeret med ERTMS
10 overkørsler har fået installeret ERTMS
7 stationer har fået installeret ERTMS
Hele ledelsessystemet er godkendt (primære problem
hos Letbanen)
Nordjyskes ledelse og lokofører udtrykker tilfredshed
med det nye system
Det nye system fungerer tilfredsstillende!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0003.png
Hvordan er det så gået i Nordjylland?
Togpunktlighed på 2:59 min.
100%
120%
20%
40%
60%
80%
0%
21-10-2018
22-10-2018
23-10-2018
24-10-2018
25-10-2018
26-10-2018
27-10-2018
28-10-2018
29-10-2018
30-10-2018
Udvikling i togpunktlighed på dagsniveau
ERTMS andel
(Højre søjle)
NJ Togpunktlighed
4. kvt. 2017
(Venstre søjle)
31-10-2018
01-11-2018
02-11-2018
03-11-2018
04-11-2018
05-11-2018
06-11-2018
07-11-2018
08-11-2018
09-11-2018
10-11-2018
11-11-2018
12-11-2018
13-11-2018
0%
2%
4%
6%
8%
10%
12%
14%
16%
18%
20%
Påvirkning fra ERTMS
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0004.png
Milepæl 2: Ibrugtagningstilladelse til IC3
IC3-toget fra Langå har fået ibrugtagningstilladelse.
Toget har gennemført den første pålidelighedstest dog
med restriktioner i forhold til at overgå i kommerciel
drift - væsentligst relateret til STM-fejl og udskiftning
af kabler.
Det forløb som forventet, og som forventet blev der
fundet mindre forhold, der skal løses.
Nu skal de sidste tilpasninger implementeres, så
serieudrustningen kan starte forventelig juni 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0005.png
Andre resultater fra 2018
Der er udrustet 11 Arriva-tog.
Alstoms ERTMS-system er udrullet på hele
Den nye bane København-Ringsted med
undtagelse af stationerne.
Systemet er testet og virker. Vi har sat
danmarksrekord og testet med 250 km/t!
Det peger på, at leverandøren af
signalløsningen i Østdanmark, Alstom, har et
funktionsdygtigt infrastruktur-system, men
skal endeligt bekræftes i EDL.
Design af IR4 er i fuld gang, så man kan
træffe beslutning om serieudrustning i 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0006.png
Opsummering af strategien
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0007.png
Strategi for ikke-elektrificerede strækninger
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0008.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0009.png
Status på den overordnede strategi
Alstom har udarbejdet en ny og langt mere realistisk plan.
Banedanmark har sammen med Deloitte simuleret
ombordudrustningsplanen baseret på erfaringerne fra 2018
(samme tjek som i 2017).
På baggrund af den nye simulering, hidtil høstede erfaringer samt
mulige mitigerende handlinger vurderes det, at:
De 96 IC3 tog forventes fortsat at være udrustet i
2023.
Øvrige togtyper vil være klar som planlagt, jf.
Banedanmarks afrapportering til forligskredsen i
oktober 2018.
Der er fortsat en solid buffer på de fleste togtyper.
Der er fortsat risici forbundet med
ombordudrustningen af IC3 og Abs.
Derfor er en ”plan B” fortsat relevant.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0010.png
Plan B: Immunisering
Forligskredsen besluttede den 15. November 2017:
At Roskilde-Holbæk skal immuniseres
Det gør det muligt at installere kørestrøm, inden
det nye signalsystem installeres.
At Banedanmark skal undersøge en plan B
Planen betyder, at fire øvrige strækninger
forberedes (immuniseres), så de kan elektrificeres
uden det nye signalsystem:
o
Fredericia-Aarhus
o
Aarhus-Aalborg
o
Næstved-Nykøbing Falster
o
Holbæk-Kalundborg
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0011.png
Immunisering er en svær vej
Sikringsanlæggene,
som styrer spor og signaler, er både meget
forskellige og bygget i meget gammel teknologi, hvorfor det er svært
og tager langt tid at bygge om i dem.
Validering
(kvalitetssikring af at anlægget virker som det skal) tager
tid, og der er stor mangel på arbejdskraft. Ressourcerne vil blive
taget fra andre projekter i Danmark.
Validering handler om at en uafhængig ekspert kvalitetssikrer
ændringer i jernbaneinfrastrukturen for at undgå uheld.
Ibrugtagning af jernbanen kan ikke ske før en validator har godkendt
at en ændring lever op til gældende regler og normer.
Det tager (3-4 år) at uddanne/sidemandsoplære validatorer.
Banedanmark planlægger at overtage styring af alle ressourcer i
markedet.
Uanset indsatsen vil der mangle validatorressourcer.
Ekspertisen er knyttet til de enkelte (mange forskellige)
sikringsanlægstyper.
Omkostningerne
til immunisering er høje.
Godkendelse af helt nye komponenter:
Der skal typegodkendelse
helt nye anlæg til den danske jernbane, der ikke tidligere har været
brugt. Giver en markant risiko for forsinkelser og fordyrrelser.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0012.png
Sådan ser jernbanen ud i dag
Denne tegning illustrerer i grove træk, hvad der ligger ude langs
sporet:
Skinner
Overkørsel med tilhørende skab/hytte styrer hvornår bommene
skal gå op og ned
Lyssignaler viser lokomotivføreren om han må køre
Ledningen langs banen er strækningkablet, der forbinder alt det
udstyr der kræver strøm, herunder signaler, sporskiftedrev,
sporisolationer mv.
Sporisolationer inddeler jernbanen i blokafsnit, der bruges af
sikringsanlægget til at bestemme hvor togene er.
Sikring/blokanlæg (hytte) som indeholder sikringsanlægget, der
styrer signalerne og sporskiftedrevene på stationerne
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0013.png
Immunisering
I forbindelse med immunisering, så skal der ske følgende:
Akseltællere erstatter sporisolationer, fordi sporisolationer er meget
vanskelige at immunisere.
Overkørsler og skab/hytte skal ombygges, for at undgå at bommene og
lamper mv. går op og ned uhensigtsmæssigt
Lyssignalerne skal ombygges, for at undgå at der vises forkerte eller
ugyldige signaler.
Elledningen langs banen skal ombygges, for at undgå at tilsluttede
udstyr forstyrres eller at personalet får stød.
Sikring/blokanlæggene skal ombygges for at undgå at der vises forkert
eller ugyldige signaler.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0014.png
Totalentreprise på immunisering Roskilde-Holbæk
Banedanmark har lavet totalentreprise på immunisering af
Roskilde-Holbæk. Det sket fordi markedet oplyste, at hvis
Banedanmark gav leverandørerne større ansvar kunne
immunisering gennemføres hurtigere og billigere.
Banedanmark har betalt leverandørerne for at gennemgå
strækningerne, så entreprenørerne havde bedst mulig viden
om strækningen.
Første runde tilbud viser en prisstigning på 138 pct. ift. BDKs
forventning. Prisen forventes reduceret i forhandlingerne.
Endvidere trækker leverandørerne på de samme
valideringsressourcer, som Banedanmark bruger til andre
projekter. Der er således et markant ressourceproblem, der
kan påvirke andre Banedanmark-projekter (Ringsted-Femern,
Aalborg lufthavnsbase, Signalprogrammet,
hastighedsopgradering mv.).
Der er store udfordringer ved at gennemføre immunisering af
Roskilde-Holbæk.
Der modtages endeligt tilbud på Roskilde-Holbæk i januar
2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0015.png
Programfaserapport om immunisering
Banedanmark har i 2018 udarbejdet et uddybende bud på en
teknisk løsning for immunisering.
Rapporten viser, at:
det er urealistisk at gennemføre immunisering af alle
strækninger, da der mangler valideringsressourcer, hvilket
Rambøll er enig i.
at det bliver markant dyrere at immunisere strækningerne (i
størrelsesorden 1,8 mia. kr.) og at der er meget store risici
forbundet hermed. Der skal f.eks. introduceres helt nye
komponenter, der skal indpasses på det danske jernbanenet.
Samlet vurderer Banedanmark ikke at traditionel immunisering er
en reel plan B for Fredericia-Aarhus-Aalborg. Banedanmark
indstiller, at der kun arbejdes videre med immunisering af
Roskilde-Holbæk.
Rambøll har ekstern kvalitetssikret Banedanmarks
programfaserapport, og er enig i Banedanmarks vurdering i ikke,
at igangsætte immunisering af alle strækninger.
Endvidere er Rambøll enig med Banedanmark i, at det kun er
strækningen Roskilde-Holbæk, der bør gås videre med.
Derfor er det Banedanmarks vurdering, at der bør arbejdes med
en ny alternativ plan B.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0016.png
Alternativ plan B
Grundtanken i denne idé er i videst muligt omfang, at gøre brug
af/genbruge det Signalprogrammets leverandører allerede laver i dag.
Overkørslerne og skab/hytte skal udskiftes med nye
sikringsskabe som er født immune over for elektrificeringen.
Lyssignalerne ombygges for at undgå at der vises forkerte eller
ugyldige signaler.
Sporisolatorer erstattes af akseltællerne, der er født immune over for
elektrificering.
Elledningen langs banen bliver erstattet med et fiberkabel som er født
immunt over for elektrificeringen.
Det lokale sikrings/blokanlæggene erstattes af et mindre antal
områdesikringsanlæg, der er født immune over for elektrificering.
Banedanmarks idé er altså
i en overgangsfase
at skifte alle
grundkomponenterne, men at fastholde de ydre signaler og
dansk ATC.
Det bliver forventeligt dyrere, giver større risici og mindre reduktion af
tog-forsinkelser end ERTMS-systemet, men ift. traditionel immunisering
vurderes risici og pris at være langt lavere. Dette skal dog testes med
leverandørerne.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0017.png
ERTMS-løsningen
Sådan kommer jernbanen til at se ud som følge af
Signalprogrammet:
De ydre signaler forsvinder, og erstattes af såkaldte ”faste
mærker”, der viser blokinddelingen.
Der tilføjes flere akseltællere, der gør det muligt at køre flere
tog tættere på hinanden.
Med ERTMS vil der komme mindre udstyr i sporet, hvorfor der
er mindre der kan gå i stykker, og medføre forsinkelser.
I forhold til den alternative Plan B, så vil udstyret i sporet blive
tilbage, og de ”faste mærker” vil erstatte de ydre signaler.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0018.png
Signalprogrammet er stadig Plan A
Fremdriften for Signalprogrammet forløber tilfredsstillende.
Der er over det sidste år sket markante fremskridt
men
fortsat risici. Således er bufferen reduceret som følge af
realistisk produktionsplan.
Immuniseringsløsningen er næppe realiserbar -
derfor behov for en ny nødplan.
Behovet for en alternativ plan B undersøges udelukkende
ud fra et forsikrings-princip. Den indebærer flere risici og er
dyrere.
Den nye nødplan skitserer kun de indledende overvejelser,
og kompleksitet, økonomi, tid og risici er ikke undersøgt.
Dette vil vi gerne give en nærmere status på i marts 2019.
På sigt skal der indføres ERTMS på de elektrificerede
strækninger, jf. EU-regulering herom. Den nye plan B er
altså en overgangsløsning til ERTMS.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0019.png
Banedanmarks anbefalinger:
Signalprogrammet bør fortsat følge aftalte
udrulningsstrategi.
Programfasearbejdet for immunisering
udvides med en indledende screening af et
muligt alternativ til immunisering
Udbudsprocessen for totalentreprisen
Roskilde-Holbæk afsluttes i januar 2019.
Der gives en status på arbejdet med
immunisering i marts 2019 med henblik på
at beslutte den videre vej frem ift.
immunisering.
Næste fasegodkendelse af
Signalprogrammet sker i november 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0020.png
Backup
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0021.png
Status på ombordudrustningsprojektet
DSB MQ:
Det forventes, at de første 12 tog er klar i april 2019 og dermed i tide til ibrugtagning af Roskilde-Køge i 2. kvartal 2019. Der er
en middel risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder (målt imod ibrugtagning i maj 2019). Det er forventningen, at de resterende
otte tog, der skal bruges på Odense-Svendborg, vil være klar til ibrugtagning primo 2021.
Lokaltog Lint 41:
Der er indgået en politisk aftale om udskyde overdragelsen af trafikken til Region Sjælland med et år.
DSB’s Abs’er:
Det forventes at DSB’s ABs’er
vil være klar til ibrugtagning af Køge-Næstved i 2021. Der er en buffer på 9 måneder til de
påkrævede 12 tog forventes at være udrustet til de skal sættes i drift mellem Køge-Næstved.
Arriva Lint41:
Serieudrustningen af Arrivas Lint41 fortsætter og forløber planmæssigt. 11 tog er nu udrustet. Udrustningen er blevet
gennemført indenfor det antal dage, som var aftalt på forhånd. De første 15 tog forventes klar i januar 2019, og dermed i tide
til, at Struer-Thisted sættes i drift.
Øresundstogene:
Udrustningen af Øresundstogene er under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de svenske operatører). Der
er taget kontakt til Skånetrafikken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede Øresundstogsæt sikres rettidigt
ombygget.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0022.png
S-banen
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at
afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat.
Banedanmark er i tæt dialog med Siemens, og
vurderer at der er stor sandsynlighed for at
udrulningen bliver forsinket til 2022.
Den næste strækning der sættes i drift er
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen.
Ibrugtagning forventes i maj 2019.
Den første operationelle test blev gennemført i uge
43
den sidste planlægges til primo 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 86: Kopi til orientering af materiale fra mødet 22/11-18 i den grønne forligskreds om bl.a. Signalprogrammet, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1975060_0023.png
Udenlandske eksperters vurdering af Signalprogrammet
I forbindelse med TRU og Statsrevisorernes besøg om Signalprogrammet den 20.-21. september 2018 gennemgik tre udenlandske
eksperter deres vurdering af det danske Signalprogram. Deres væsentligste konklusioner var:
Danmark er ikke alene om at udrulle nyt signalsystem efter den fælleseuropæiske standard, og de udfordringer vi oplever i Danmark går igen i mange
andre europæiske lande.
ETCS er gået fra at bestå af mange nationale og særegne prototypevarianter til nu at være en decideret fællesstandard.
Danmark er ikke alene med at indfase ERTMS, men er først i den bølge, som kommer nu. Det kan give fordele i forhold til at have adgang til
specialister.
Den danske tilgang med en totaludskiftning af de eksisterende signaler giver mulighed for et besparelsespotentiale.
Den nye strategi for Signalprogrammet, som blev præsenteret sidste efterår, forekommer langt mere realistisk i den forstand, at tidshorisonten for
færdiggørelse i højere grad svarer til erfaringerne fra andre leverede ERTMS-projekter.
Det rullende materiel er nøglen til succesfuld migration, men udgør også den største risiko for ikke at komme i mål med gennemførelsen af
Signalprogrammet.
Leverandørerne og deres evne til at levere er afgørende for, at den nye strategi bliver en succes. Derfor er det også positivt, at der lader til at være
sket en udvikling til det bedre for så vidt angår leverandørperformance.
Som det tidligere har været fremført, er der tegn på, at kontrakterne til det danske signalprogram har været lidt for gode for os.