Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1974558_0001.png
Knallertulykker
Hovedbudskaber
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om knallertulykker samt notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974558_0002.png
Ulykkes- og skadesårsager
Havarikommissionen har dybdeanalyseret 24 alvorlige ulykker med
lille knallert (knallert 30).
De unge knallertkørere kørte for stærkt
For høj hastighed medvirkede til 8 af de 12 ulykker med unge knallertkørere (≤ 20
år). Deres høje hastighed betød bl.a., at modparterne ikke fik øje på dem i tide eller
tog fejl af deres hastighed. De kørte i gennemsnit 50 km/t. Alle kørte på tunede
knallerter.
De voksne knallertkørere var påvirkede
Påvirkning af alkohol eller narkotika medvirkede til 7 af de 12 ulykker med voksne
knallertkørere (> 20 år). I mange tilfælde var knallertkørerne så påvirkede, at de var
ude af stand til at køre udenom forhindringer eller opfatte trafiksituationen. Flere
af dem havde tilsyneladende et vedvarende højt forbrug af alkohol eller narkotika.
To tredjedele havde ikke hjelm på eller spændte den ikke
I 14 tilfælde betød manglende hjelm eller forkert hjelmbrug (f.eks. at hjelmen
ikke var spændt), at knallertkøreren blev dræbt (de 3 tilfælde) eller fik alvor-
ligere hovedskader. Hovedskaderne var i flere tilfælde så alvorlige, at de sand-
synligvis har medført varige mén.
Vejene ikke udformet med fokus på knallertkørsel
Veje er ofte udformet med fokus på bilers færdsel og sikkerhed, hvilket i flere til-
fælde havde betydning for ulykkerne og knallertkørernes skader. F.eks. var der
genstande på/ved vejen, som var ufarlige for bilister, men som betød, at knallert-
kørerne mistede balancen eller kom alvorligt til skade, når de påkørtes. Knallertkø-
rerne kom alvorligst til skade på landevejene (6 ud af de 7 dræbte i undersøgelsen).
Benyttede ikke
hjelm
Hjelm røg af,
fordi ej spændt
Benyttede hjelm
Undersøgelsens formål og baggrund
Formålet har været at bidrage med ny viden til forebyggelse. Baggrunden er bl.a., at knal-
lertkørsel for de 15-17-årige er den transportform, som resulterer i flest tilskadekomne.
Desuden er risikoen for at komme til skade eller blive dræbt ved kørsel på en lille knallert
markant højere end alle andre transportmidler. I 2017 udgjorde knallertulykker 11 % af alle
ulykker med alvorlige personskader i trafikken.
Typiske ulykkessituationer for de unge knallertkørere
Knallertkører påkører genstand eller parkeret bil
Ulykkesfaktorer:
For høj hastighed (knallertkører)
Risikobetonet kørsel (knallertkører)
Distraktion (knallertkører)
Svingende bilist påkører knallert, der kører for stærkt
Ulykkesfaktorer:
For høj hastighed (knallertkører)
Risikobetonet kørsel (knallertkører)
Utilstrækkelig orientering (modpart)
Travlhed/sving med for høj hastighed (modpart)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om knallertulykker samt notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974558_0003.png
Havarikommissionen anbefaler
Indsatser mod tuning og knallertkørsel med for høj hastighed
Løsning på, at knallerter så nemt kan tunes. Mere kommunikation til de unge
knallertkørere og deres forældre. Styrkelse af knallertundervisernes pædago-
giske kompetencer. Kommunikation fra knallertforhandlernes og forsikrings-
selskabernes side for at modvirke tuning.
Indsatser mod gentagen knallertkørsel i påvirket tilstand
Tidligere indsats for at opdage og afhjælpe misbrugsproblemer blandt bilister,
som efter frakendelse af kørekort i stedet kører på knallert. Kommunikation
målrettet værtshusmiljøet, familie og venner om indgriben ved knallertkørsel i
påvirket tilstand.
Indsatser for at fremme brug af hjelm, og at den
spændes
Kommunikation om vigtigheden af at benytte hjelm
og af at spænde den. Skrappere sanktioner for mang-
lende hjelm eller hjelm, som ikke er spændt.
Kontrolindsatser ved politiet
F.eks. af hjelmbrug, knallertkørsel i påvirket tilstand
og på tunet knallert.
Udbredelse af biler med avanceret nødbremsesystem,
der også detekterer bløde trafikanter
F.eks. gennem ændret afgiftssystem.
Vejudformning, der i højere grad tilgodeser knallertkørernes sikkerhed
Separat areal til knallerter/cyklister på landeveje, f.eks. cykelsti eller kantbane.
Forbedring af oversigtsforholdene i kryds, så svingende bilister lettere kan få øje
på knallerter. Tiltagene vil også gavne cyklister.
Der er ikke foretaget vurderinger af samfundsøkonomi eller af eventuelle afledte
konsekvenser i relation til anbefalingerne, men alene set på trafiksikkerheds-
fremmende tiltag.
Typiske ulykkessituationer for de voksne knallertkørere
Stærkt beruset knallertkører i kollision
Ulykkesfaktorer:
Nedsat bevidsthedsniveau (knallertkører)
Alkoholpåvirkning (knallertkører)
Knallertkører påkørt bagfra eller under overhaling
Ulykkesfaktorer:
Utilstrækkelig orientering (modpart)
Distraktion (modpart)
Risikobetonetkørsel (modpart)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 84: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om knallertulykker samt notat fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker med hovedbudskaber fra rapporten, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974558_0004.png
"Jeg synes ikke, det var vigtigt, om hjelmen var
spændt, - jeg havde den kun på, fordi man skal."
Havarikommission har spurgt nogle af knallertkørerne, hvorfor de ikke spændte hjelmen.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsesområde: Hele landet.
18 af de 24 ulykker var flerpartsulykker. Modparterne: Oftest person- eller varebiler.
De 22 knallertkørere var mænd.
8 af de 12 unge havde knallertkørekort.
6 af de 12 voksne havde fået frakendt førerret til bil. 2 af disse tillige til knallert.
Knallertkørernes alder
Design: Operate • Layout: Ole Søndergaard
Antal
Antal
Alle fotos i denne folder er modelfotos og ikke fra ulykker.
¡ &  ( ) 0
"
n sidder så stramt, at jeg ikke troede,
den kunne ryge af."
ulykker skete
i byzone
ulykker skete
i landzone
Alder
Ikke tunede
knallerter
var tunede
Alder
-
-
-
-
-
-
Mere om undersøgelsen
Undersøgelsens resultater er offentliggjort i november 2018 i rapport nr. 15
”Knallertulykker”. Rapporten kan downloades på havarikommission.dk.