Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
1974017_0001.png
Ex post samfundsøkonomisk
analyse af Langeskov Station
Rapport
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0002.png
Kolofon
Udarbejdet af: Malene Buch-Larsen og Claus Bjørn Galbo-Jørgensen
Dato: 12. november 2018
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1., 2840 Holte
T. 61 333 500, M. [email protected]
incentive.dk
Incentive | 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
3
SAMMENFATNING
INDLEDNING OG BAGGRUND
EFFEKTER FOR PASSAGERERNE
3.1
3.2
3.3
3.4
Togbetjening af stationen
Antal passagerer i Langeskov
Har Langeskov Station nået sit fulde potentiale?
Gevinster og ulemper for passagererne
4
5
6
6
6
8
9
4
SAMFUNDSØKONOMISK VURDERING
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
Samlet samfundsøkonomisk vurdering
Anlæg og drift af stationen
Drift af tog og busser
Øvrige effekter
Følsomhedsanalyser
11
11
12
13
14
15
5
BILAG 1: YDERLIGERE BESKRIVELSE AF SAMFUNDSØKONOMISKE
FORUDSÆTNINGER
5.1
5.2
Overordnet tilgang
Analysens elementer
16
16
16
6
7
BILAG 2: TRAFIKMODELKØRSLER
BILAG 3: PASSAGERTÆLLING PÅ LANGESKOV STATION
18
21
Incentive | 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1 Sammenfatning
Langeskov Station mellem Nyborg og Odense åbnede i oktober 2015. Siden januar 2017 har
stationen været betjent med ét IC-tog i timen i hver retning. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet har bedt Incentive om at gennemføre en ex post samfundsøkonomisk analyse af
genåbningen af stationen. MOE|Tetraplan har bistået med at gennemføre trafikale analyser i
Landstrafikmodellen.
Analysen viser, at genåbningen af stationen har medført et samfundsøkonomisk tab. Vi estimerer
den samlede samfundsøkonomiske effekt af at genåbne stationen til et tab på 336 mio. kr. i
nutidsværdi set over en 50-årig analyseperiode. Den interne rente af projektet er negativ.
Genåbningen af stationen har været til gavn for de passagerer, som rejser til og fra Langeskov og
opland. Til gengæld har genåbningen betydet, at de øvrige passagerer i togene, som stopper i
Langeskov, har fået en lidt længere rejsetid. Samlet set viser analysen, at effekten har været
negativ for togpassagererne som helhed. Det betyder også, at projektet har medført et lille fald i
transportarbejdet i den kollektive trafik. Det skyldes især, at der er relativt få passagerer, som
benytter Langeskov Station.
Hertil har der naturligvis været en del omkostninger forbundet med at anlægge stationen,
ligesom der også er omkostninger forbundet med drift, vedligehold og fornyelse af stationen.
Desuden har togoperatørerne fået lidt højere omkostninger til togdriften som følge af det ekstra
stop.
Da der er tale om en ex post samfundsøkonomisk analyse, som er gennemført, efter stationen er
åbnet, er der en række elementer, vi kender med en større sikkerhed end ved de typiske
samfundsøkonomiske analyser, som oftest gennemføres, inden projekter besluttes endeligt
(såkaldte ex ante analyser). Det drejer sig især om anlægsomkostningerne og antallet af
passagerer på stationen i dag. Der er dog alligevel en række parametre i analysen, som er
forbundet med en vis usikkerhed. Det drejer sig blandt andet om den fremtidige
passagerudvikling og om udgifterne til drift, vedligehold og fornyelse af stationen.
Vi har derfor gennemført en række følsomhedsberegninger, hvor vi undersøger konsekvenserne af
at ændre på de parametre, der er forbundet med den største usikkerhed.
Følsomhedsberegningerne viser, at de overordnede konklusioner er robuste over for selv
markante ændringer i forudsætningerne.
Incentive | 4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2 Indledning og baggrund
Den første station i Langeskov blev anlagt i slutningen af 1800-tallet som en del af den fynske
hovedbane mellem Nyborg og Middelfart. Stationen blev nedlagt i 1977 sammen med en række
andre stationer mellem Odense og Nyborg, i forbindelse med at lokaltogsdriften på strækningen
ophørte. Med
Aftale om Bedre Mobilitet
af 26. november 2010 besluttede et bredt politisk flertal
at anlægge en ny station i Langeskov og genoptage togbetjeningen af stationen. Den nye station
er placeret ca. 300 meter vest for den oprindelige station og åbnede i oktober 2015.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har bedt Incentive om at gennemføre en ex post
samfundsøkonomisk analyse af genåbningen af stationen. Formålet med analysen er at
undersøge, om det var samfundsøkonomisk rentabelt at genåbne stationen set med den viden, vi
i dag har om projektets gevinster og omkostninger. Et sekundært formål er at undersøge, om
projektet samlet set har givet gevinster for togpassagererne.
MOE|Tetraplan har bistået med at estimere projektets trafikale konsekvenser ved at gennemføre
beregninger i Landstrafikmodellen. Incentive har udført de samfundsøkonomiske beregninger og
er ansvarlige for den samlede rapport.
Rapporten er opbygget som følger: I kapitel 3 beskriver vi projektets betydning for passagererne.
Kapitel 4 indeholder den samlede samfundsøkonomiske vurdering af genåbningen og beskriver
desuden de øvrige effekter af projektet, herunder anlægs- og driftsøkonomien. Kapitel 5, 6 og 7
er metodebilag, som beskriver henholdsvis den samfundsøkonomiske metode,
trafikmodelkørslerne samt vores tælling af passagererne på Langeskov Station. Analysens
resultater er sammenfattet i kapitel 1.
Incentive | 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
3 Effekter for passagererne
Før Langeskov Station blev genåbnet, var der ikke nogen stationer på den knap 30 kilometer
lange banestrækning mellem Nyborg og Odense. Stationen er anlagt med henblik på at give en
forbedret banebetjening af Langeskov by og det omkringliggende opland.
På den ene side er stationen til gavn for kollektivt rejsende, som skal til eller fra Langeskov. På
den anden side får de øvrige passagerer i togene, som nu har fået et ekstra stop i Langeskov, en
længere rejsetid. Den samlede effekt for passagererne i den kollektive trafik kan derfor både
være positiv og negativ.
I dette kapitel beskriver og analyserer vi, hvordan genåbningen af Langeskov Station har påvirket
passagererne. MOE|Tetraplan har gennemført en række modelkørsler i Landstrafikmodellen, som
vi benytter til at estimere effekterne af Langeskov Station. Trafikmodelkørslerne er beskrevet
nærmere i bilaget i kapitel 6.
3.1 Togbetjening af stationen
Langeskov Station genåbnede i oktober 2015. De første par måneder var stationen alene betjent
med regionaltog, der i 2016 blev suppleret med en række lyntogsstop. Sommeren 2016 var
desuden kraftigt præget af et større sporarbejde på Fyn, der betød, at togdriften i en længere
periode var afbrudt.
Siden køreplansskiftet i starten af 2017 har Langeskov været betjent med ét IC-tog i timen i hver
retning i hele driftsdøgnet. Toget kører mellem København og Aalborg Lindholm og giver således
direkte forbindelse til alle byer på hovedstrækningen.
3.2 Antal passagerer i Langeskov
Data fra DSB indikerer, at der er ca. 4.000-5.000 påstigere om måneden på Langeskov Station, jf.
figur 1. Det svarer til ca. 150-250 påstigere i gennemsnit om dagen. Passagertallene har nået
dette niveau efter at have været noget lavere i de første 1-2 år efter genåbningen.
DSB oplyser, at antallet af påstigere er behæftet med en vis usikkerhed, da det er baseret på
modelberegninger med input fra blandt andet salgsdata og passagerundersøgelser.
Incentive | 6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0007.png
Figur 1
Antal passagerer på Langeskov Station (estimat)
1 regional-
tog/time
6.000
1 regionaltog/time,
5 lyntog/dag
1 IC/time
Ingen togdrift
pga. sporarbejde
5.000
Passageromsætning pr. måned
4.000
3.000
2.000
1.000
0
okt-15
jan-16
apr-16
jul-16
okt-16
jan-17
apr-17
jul-17
okt-17
jan-18
apr-18
Kilde: DSB.
Note: Figuren viser gennemsnittet af antallet af påstigere og afstigere pr. måned. DSB oplyser, at der er tale om estimerede tal
baseret på modelberegninger med input fra blandt andet salgsdata og passagerundersøgelser.
Incentive har derfor gennemført en manuel kontroltælling af antallet af passagerer på en torsdag
og fredag i en tilfældig udvalgt uge i september 2018.
1
Tællingen viste, at der om torsdagen var
ca. 280 påstigere på Langeskov. Heraf var der blandt andet 49 børn fra to børnehaveklasser, som
denne dag var på udflugt med toget. Om fredagen var der som forventet en del flere passagerer
med toget, idet vi talte ca. 340 påstigere, heraf blandt andet en efterskoleklasse med 32 elever.
Begge dage var der flest rejsende i retning mod Odense. Omkring to tredjedele rejste mod
Odense, mens omkring en tredjedel rejste i retning mod Nyborg.
Samlet set indikerer vores kontroltælling, at DSB’s opgørelser giver et korrekt
billede af
størrelsesordenen af passagermængden på Langeskov Station, selvom de faktiske passagertal
muligvis er en smule højere,
end DSB’s tal indikerer.
I vores beregninger af den samfundsøkonomiske effekt har vi derfor brugt kontroltællingens
resultater til at kalibrere resultaterne fra trafikmodelkørslerne for at opnå det mest retvisende
billede af antallet af påstigere på Langeskov Station.
1
Vi har beskrevet kontroltællingens metode og resultater mere detaljeret i bilaget i kapitel 7.
Incentive | 7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0008.png
3.3 Har Langeskov Station nået sit fulde potentiale?
Når ny infrastruktur åbner, kan der gå et stykke tid, inden trafikanterne omlægger deres vaner
og tilpasser deres rejsemønstre til de nye muligheder. Det kan betyde, at der kan gå noget tid,
inden en ny station som Langeskov når sit fulde potentiale i form af antallet af rejsende, der
benytter stationen. Dette kaldes også for, at infrastrukturen kan have en
indsvingningsperiode.
Det er i dag omkring tre år siden, Langeskov Station genåbnede. Togbetjeningen var som tidligere
beskrevet noget ustabil især det første år, og stationen har således haft sin nuværende
togbetjening i knap to år. Som det fremgik af figur 1, har passagertallet på Langeskov Station i
dag nået et højere niveau end de første 1-2 år efter genåbningen.
Erfaringer fra andre åbninger og genåbninger af sammenlignelige stationer viser imidlertid, at
passagerudviklingen generelt har været svag i årene umiddelbart efter åbningen af stationen, jf.
figur 2. Samlet set er passagertallet blandt stationerne i figuren nedenfor faldet med 1% de
første fem år efter åbningen af stationen, selvom der naturligvis er variationer mellem de
enkelte stationer.
Figur 2
Realiseret udvikling i passagertal efter åbning for andre nye stationer i Danmark
700
Lindholm
Svenstrup
600
Antal påstigere pr. dag
500
Støvring
Aalborg Vestby
Hedensted
400
300
Hørning
Skalborg
Gjesing
200
100
0
1
2
3
4
5
6
Antal år efter (gen-)åbning af station
Kilde: Baseret på data fra Trafikstyrelsen (2014):
Optimering af stationsstrukturen
og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (2017):
Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 (høringsudgave).
Note: Figuren omfatter sammenlignelige stationer, der er åbnet eller genåbnet siden 2002.
Samlet set giver ovenstående billede ikke umiddelbart nogen grund til at antage, at
passagertallet på Langeskov vil stige markant i de næste par år som følge af indsvingning. Vi har
Incentive | 8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0009.png
derfor antaget, at de realiserede passagertal i 2018 udtrykker stationens nuværende
passagerpotentiale.
3.4 Gevinster og ulemper for passagererne
Genåbningen af Langeskov Station påvirker som tidligere beskrevet passagererne i den kollektive
trafik med to modsatrettede effekter:
1.
2.
Rejsende til og fra Langeskov og opland har fået direkte adgang til banenettet og
dermed forkortede rejsetider med kollektiv transport.
De eksisterende passagerer i toget mellem Nyborg og Odense har fået forlænget deres
rejsetid med 3 minutter i de tog, som nu stopper i Langeskov.
Vores analyser viser, at genåbningen samlet set har givet et lille tab for passagererne. Det vil
sige, at gevinsterne for de rejsende til og fra Langeskov Station er lidt mindre end den ulempe,
som det ekstra stop har medført for de øvrige togpassagerer, jf. figur 3. Resultatet skyldes især,
at der er relativt få passagerer, der benytter Langeskov Station, mens der til gengæld er mange
passagerer, som passerer stationen og får forlænget deres rejsetid.
Figur 3
Gevinsten for rejsende til og fra Langeskov er lidt mindre end ulempen for de øvrige passagerer
+ 65.000 timer i 2018
- 67.000 timer i 2018
Gevinst for rejsende til og fra
Langeskov Station
Ulempe for øvrige passagerer i
toget mellem Nyborg og Odense
Kilde: Modelkørsler i Landstrafikmodellen (MOE|Tetraplan), Incentives kontroltællinger og Incentives beregninger.
Note: Tallene i figuren udtrykker den samlede nettoeffekt for de berørte passagerer opgjort i såkaldte rejsetidsækvivalenter.
Opgørelsen tager dermed hensyn til, at eksempelvis skiftetid vægter tungere end rejsetid i de samfundsøkonomiske opgørelser.
Nye og overflyttede passagerer indgår med halv vægt (rule-of-a-half). Et positivt tal angiver en gevinst (kortere rejsetid), mens
et negativt tal angiver et tab (længere rejsetid). Se også bilaget om de samfundsøkonomiske beregninger (kapitel 5).
Ændringerne dækker over, at de rejsende til og fra Langeskov får en gevinst i form af kortere
rejsetid, reduceret ventetid og færre skift, jf. tabel 1. Til gengæld skal de bruge lidt længere tid
på at komme til og fra stationen i forhold til situationen før genåbningen af stationen, hvor de
oftere ville tage bussen, som har flere stop og kommer tættere på det sted, hvor passagererne
skal til eller fra.
Incentive | 9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0010.png
Tabel 1
Effekt for passagererne ved genåbningen af Langeskov Station
Timer pr. år (2018)
Rejsetid
Ventetid og skjult ventetid
Til- og frabringertid
Skiftetid og skiftestraf
I alt
Rejsende til og fra Langeskov
48.000
38.000
-36.000
14.000
65.000
Øvrige passagerer i toget
-34.000
-28.000
-7.000
3.000
-67.000
Kilde: Modelkørsler i Landstrafikmodellen (MOE|Tetraplan), Incentives kontroltællinger og Incentives beregninger.
Note: Tallene i figuren udtrykker den samlede nettoeffekt for de berørte passagerer opgjort i såkaldte rejsetidsækvivalenter.
Opgørelsen tager dermed hensyn til, at eksempelvis skiftetid vægter tungere end rejsetid i de samfundsøkonomiske opgørelser.
Nye og overflyttede passagerer indgår med halv vægt (rule-of-a-half). Et positivt tal angiver en gevinst (kortere rejsetid), mens
et negativt tal angiver et tab (længere rejsetid). Se også bilaget om de samfundsøkonomiske beregninger (kapitel 5).
De øvrige passagerer i toget oplever et tab i form af forlænget rejsetid. For at undgå den
forlængede rejsetid vil nogle passagerer vælge at vente på et af de tog, som ikke stopper i
Langeskov. Det betyder, at de i stedet oplever et tab i form af ventetid eller såkaldt skjult
ventetid. Det sidstnævnte dækker over, at man fx bliver derhjemme og venter med at gå ned til
stationen til, der kommer et direkte tog, som ikke stopper i Langeskov.
I tillæg til ovenstående er der mindre effekter for de øvrige passagerer i form af ændret til- og
frabringertid og skiftetid. Det dækker over, at passagererne ændrer deres rejsemønster som
følge af de ændrede køreplaner.
Beregningerne tager naturligvis højde for, at det kun er nogle af togene mellem Nyborg og
Odense, som stopper i Langeskov.
Incentive | 10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0011.png
4 Samfundsøkonomisk vurdering
I dette kapitel gennemgår vi den samfundsøkonomiske vurdering af genåbningen af Langeskov
Station. Vi beskriver først den samlede samfundsøkonomiske vurdering, mens vi i de
efterfølgende afsnit beskriver de enkelte komponenter, som indgår i vurderingen.
Konsekvenserne for passagererne blev beskrevet i det foregående kapitel.
4.1 Samlet samfundsøkonomisk vurdering
Vores analyse viser, at genåbningen af Langeskov Station har givet et negativt
samfundsøkonomisk afkast. Vi estimerer det samfundsøkonomiske tab til -336 mio. kr. set over
den 50-årige analyseperiode.
Det samfundsøkonomiske tab er større end de samlede udgifter til anlæg, drift, vedligehold og
fornyelse af stationen. Det skyldes, at projektet medfører et samlet tab for passagererne,
samtidig med at det påfører togoperatørerne ekstra udgifter til togdrift og lavere indtægter fra
billetsalg. Projektets interne rente er af samme årsag negativ.
Flere af posterne i den samfundsøkonomiske opgørelse er forbundet med en del usikkerhed. Vi
har derfor gennemført en række følsomhedsanalyser i afsnit 4.5. Følsomhedsanalyserne viser, at
den overordnede konklusion er robust over for selv betydelige ændringer i forudsætningerne.
Tabel 2
Ex post samfundsøkonomisk effekt af Langeskov Station
Mio. kr., NNV
Anlægsomkostninger inkl. restværdi
Drift, vedligehold og fornyelse af stationen
Driftsomkostninger, togoperatør
Billetindtægter, togoperatør
Brugergevinster, togpassagerer
Tilbageløb
Arbejdsudbudseffekter
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Kilde: Incentives beregninger.
-134
-134
-23
-1
-11
0
-32
-336
Negativ
Incentive | 11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
4.2 Anlæg og drift af stationen
Anlæg af stationen
Med
Aftale om Bedre Mobilitet
af 26. november 2010 blev det besluttet at opføre en ny station i
Langeskov. Der blev afsat 53 mio. kr. (2011-priser) til anlæggelse af stationen, hvoraf de 18 mio.
kr. var anlægsreserve.
2
Det viste sig imidlertid at være markant dyrere at anlægge stationen. Statens samlede udgifter
til anlægget af Langeskov Station endte med at udgøre 97 mio. kr. i 2017-priser ifølge Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet. Udgifterne er fordelt over perioden 2011-2016, med hovedparten
af udgifterne i det sidste år.
Hertil har Kerteminde Kommune haft udgifter til anlæg af forplads og parkeringspladser mv.
Disse udgifter er i kommunens budget for 2014 sat til 6,3 mio. kr.
3
Opregnet til 2018-prisniveau svarer dette til en samlet anlægsomkostning for stat og kommune på
105 mio. kr.
Drift, vedligehold og fornyelse af stationen
DSB fordeler ikke deres driftsomkostninger til renhold mv. på de enkelte stationer. De har derfor
ikke kunnet oplyse deres udgifter i forbindelse med driften af Langeskov Station.
Banedanmark har haft enkelte realiserede udgifter til fejlretning af elevatorer og andre mindre
reparationer siden genåbningen af stationen. Perioden er imidlertid for kort til at kunne sige
noget meningsfyldt om, hvad udgifterne til vedligehold og fornyelse vil være over en længere
periode.
I rapporten
Stationsstrukturen på Vestfyn
(2011) estimerede Grontmij driftsomkostningerne til
en mulig ny station i Erritsø til 3,8% af anlægssummen årligt. Overført til Langeskov Station
svarer dette til en årlig udgift på ca. 4 mio. kr., som vi har lagt til grund for den
samfundsøkonomiske analyse. Vi bemærker, at denne udgift ud over almindelig drift og
vedligehold også omfatter den fornyelse af eksempelvis elevatorer, belægninger og belysning,
som er nødvendig for, at anlægget fortsat fremstår fuldt funktionsdueligt også efter 50 år.
Da omkostningerne til drift, vedligehold og fornyelse er forbundet med en vis usikkerhed, har vi
gennemført en følsomhedsanalyse på denne post, jf. afsnit 4.5.
Aftale mellem regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om: Bedre mobilitet,
26. november 2010.
Budget 2014-2017,
Kerteminde Kommune december 2013. Udgiften dækker over 4,6 mio. kr.
til ”kommunal
andel af
udgifter ifm. ny station i Langeskov”
og 1,7 mio. kr. til ”tunnel ved Langeskov Station”.
3
2
Incentive | 12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
4.3 Drift af tog og busser
Ændringer i udgifter til togdrift
Det ekstra stop i Langeskov betyder alt andet lige, at de berørte tog skal bruge lidt længere tid
på at gennemføre rejsen mellem København og Aalborg.
Vi estimerer som nævnt i kapitel 3, at rejsetiden bliver forlænget med tre minutter for de tog,
som stopper i Langeskov. Vi antager, at denne ændring direkte kan oversættes til, at
togoperatørens tidsafhængige udgifter øges tilsvarende med tre minutter. Da der i dag er 29 tog
om dagen, som stopper i Langeskov, svarer dette til, at togoperatøren skal producere ca. 1,5
ekstra togtimer om dagen.
Vi antager, at ændringen ikke giver anledning til, at togoperatøren skal anskaffe mere
togmateriel. Vi har således alene medregnet de rene tidsrelaterede omkostninger.
Vi har gennemført en følsomhedsanalyse, hvor vi øger betjeningen af Langeskov Station fra 29 til
42 stop om dagen (total for begge retninger) fra år 2030, jf. afsnit 4.5.
Ændringer i busdrift
Vi har lagt til grund, at anlægget af Langeskov Station ikke i sig selv har betydet, at man har
ændret på busdriften.
I de senere år har der været betydelige besparelser i busdriften på hele Fyn. Busdriften blev ikke
ændret umiddelbart i forbindelse med genåbningen af Langeskov Station. Det er derfor ikke
muligt entydigt at identificere eventuelle besparelser, som knytter sig specifikt til genåbningen
af Langeskov Station.
Teoretisk kan genåbningen af stationen både have ført til øgede og reducerede omkostninger til
busdrift:
·
·
Øgede omkostninger som følge af større behov for tilbringerbustrafik til og fra stationen.
Reducerede omkostninger som følge af besparelser på linjer, hvor togbetjeningen
erstatter busserne (i dette tilfælde Nyborg-Langeskov-Odense). Besparelsen er dog
begrænset af, at der stadig er behov for betjening i de øvrige byer langs buslinjen.
Busrute 195 betjener i dag strækningen Odense-Langeskov-Nyborg og løber således omtrent
parallelt med jernbanen. I trafikmodelkørslerne for 2030 er der indlagt ekstra afgange på denne
buslinje i scenariet uden genåbning af Langeskov Station. MOE|Tetraplan vurderer, at det ikke er
nødvendigt med de ekstra busafgange for at dække efterspørgslen, og en analyse af resultaterne
af trafikmodelkørslerne har også vist, at de ekstra busafgange ikke påvirker resultaterne
væsentligt. Vi har derfor lagt til grund, at omkostningerne til busdrift er de samme med og uden
genåbningen af Langeskov Station (også i 2030).
Incentive | 13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ændring i billetindtægter og transportarbejde
Passagererne i den kollektive trafik får samlet set en lille ulempe af projektet, jf. afsnit 3.4. Det
betyder også, at færre passagerer benytter den kollektive trafik som følge af åbningen af
Langeskov Station.
Vi estimerer, at billetindtægterne falder en smule, svarende til ca. 50.000 kr. pr. år. Vi
estimerer tilsvarende, at det samlede transportarbejde med kollektiv trafik falder med i
størrelsesordenen 60.000 personkilometer pr. år. Begge tal er behæftet med nogen usikkerhed,
men tallene er under alle omstændigheder så små, at de ikke har betydning for analysens
overordnede konklusioner.
4.4 Øvrige effekter
Arbejdsudbudseffekter
Vi har beregnet projektets forventede effekter på arbejdsudbuddet ved brug af den vanlige
praksis for samfundsøkonomiske analyser af transportinfrastrukturprojekter.
Arbejdsudbuddet påvirkes af to effekter:
1.
Øgede offentlige udgifter til anlæg og drift betyder, at staten alt andet lige må hæve
indkomstskatterne, hvilket forvrider arbejdsudbuddet og medfører et
samfundsøkonomisk tab.
Ændringer i rejsetiderne betyder fordele eller ulemper for pendlere og
erhvervsrejsende, hvilket ligeledes påvirker arbejdsudbuddet og dermed er årsag til en
samfundsøkonomisk effekt.
2.
I det konkrete projekt bliver rejsetiderne samlet set ringere. Det betyder, at begge effekter
giver anledning til en øget forvridning af arbejdsudbuddet og til et samfundsøkonomisk tab.
Effekter for vejtrafikken
Vi har ikke medregnet eventuelle ændringer for vejtrafikken som følge af åbningen af Langeskov
Station. I princippet bør man medregne, at åbningen af Langeskov kan have betydet, at der er
kommet mindre trængsel på vejene. Vi vurderer dog, at denne effekt er helt marginal som følge
af de relativt få brugere af stationen, hvoraf en betydelig andel alternativt ville have benyttet
andre typer af kollektiv transport. Af samme årsager har vi ikke medregnet eventuelle effekter
på klima og miljø som følge af færre biler på vejene.
Landstrafikmodellen er ikke i stand til at estimere ændringer i trængsel som følge af et så
relativt lille projekt som genåbningen af Langeskov Station, der kun påvirker vejtrafikken
indirekte.
Incentive | 14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0015.png
4.5 Følsomhedsanalyser
Vi har gennemført en række følsomhedsanalyser for at belyse konsekvenserne ved at ændre i de
antagelser, der er forbundet med den største usikkerhed. Det drejer sig primært om de effekter,
som rækker ud i fremtiden og dermed ikke er realiseret endnu. Omvendt er der ikke usikkerhed
om anlægsomkostningen, da denne post allerede er afholdt.
Resultaterne af følsomhedsanalyserne viser, at de overordnede resultater er robuste over for selv
markante ændringer i forudsætningerne. Både nettonutidsværdien og den interne rente er
negativ i alle følsomhedsscenarierne, jf. tabel 3.
Tabel 3
Følsomhedsanalyser: samfundsøkonomisk vurdering af Langeskov Station
Følsomhedsscenarie
Hovedanalysen
Drift, vedligehold og fornyelse af stationen +50%
Drift, vedligehold og fornyelse af stationen -50%
Forøget togbetjening af Langeskov Station fra 2030
(fra 29 til 42 tog)
Antal påstigere på Langeskov Station +50%
Antal påstigere på Langeskov Station -50%
Kilde: Incentives beregninger.
Nettonutidsværdi (NNV), mio. kr.
-336
-483
-262
-356
-215
-472
Intern rente
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Negativ
Incentive | 15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0016.png
5 Bilag 1: Yderligere beskrivelse af
samfundsøkonomiske forudsætninger
Nedenfor har vi beskrevet den samfundsøkonomiske analyse mere detaljeret.
5.1 Overordnet tilgang
Analysen følger de retningslinjer, der er udstukket af Transportministeriet og Finansministeriet.
4
Vi har anvendt de officielle og anerkendte redskaber til at beregne og kvantificere stationens
samfundsøkonomiske effekter: Regnearksværktøjet
TERESA 4.06,
nøgletalskataloget
Transportøkonomiske Enhedspriser v1.8
og trafikmodelkørsler i Landstrafikmodellen (jf. kapitel
6).
Vi har opsummeret de centrale forudsætninger for analysen i tabel 4.
Tabel 4
Overblik over centrale forudsætninger og antagelser
Emne
Regnearksmodel
Beregningsår og prisniveau
Diskonteringsrente
Nettoafgiftsfaktor
Arbejdsudbudsforvridning
Kalkulationsperiode
Åbningsår
Byggeperiode
Tilgang og forudsætninger
TERESA 4.06
2018
0-35 år efter åbning: 4%.
36-70 år efter åbning: 3%
1,325
10%
50 år fra åbning af stationen, dvs. frem til 2064
2015
2011-2015
5.2 Analysens elementer
I dette afsnit beskriver vi flere detaljer om de enkelte elementer i analysen. Vi henviser i øvrigt
til gennemgangen i kapitel 3.
4
Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet,
Transportministeriet (2015) og
Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger,
Finansministeriet (2017).
Incentive | 16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0017.png
Fordeling af anlægsomkostninger og restværdi
Statens omkostninger i forbindelse med byggeriet af Langeskov Station fordelte sig over perioden
2011-2015 som vist i tabel 5. Fordelingen baserer sig på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
anlægsstatus.
Vi antager forsimplet, at kommunens udgifter fulgte samme fordeling.
Tabel 5
Fordeling af anlægsomkostninger
2011
Fordeling
1%
2012
4%
2013
4%
2014
5%
2015
87%
I alt
100%
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
I tråd med vanlig praksis har vi antaget, at stationen har en restværdi svarende til
anlægssummen ved afslutningen af den 50-årige analyseperiode. Dette underbygges af, at vi har
antaget, at man anvender midler til vedligeholdelse og fornyelse af stationen i en grad, så
stationen bevarer sin værdi, jf. afsnit 4.2.
Tidsværdier for passagerer
Vi har værdisat ændringen i transporttiden for passagererne i den kollektive trafik ved brug af de
officielle nøgletal fra Transportøkonomiske Enhedspriser, jf. tabel 6. Tidsværdierne fremskrives
efter vanlig praksis med den forventede økonomiske vækst.
Tabel 6
Tidsværdier for brugere af den kollektive trafik, 2018
Kr./time
Rejsetid
Forsinkelsestid
Ventetid
Skiftetid
Frekvens (skjult ventetid)
Skiftestraf (kr./skift)
Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser 1.8.
Bolig-arbejde
90
271
181
136
72
9
Erhverv
385
1.154
769
577
308
38
Andet
90
271
181
136
72
9
Incentive | 17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
6 Bilag 2: Trafikmodelkørsler
MOE|Tetraplan har foretaget beregninger med Landstrafikmodellen (LTM) version 1.2 af en
åbning af Langeskov Station med henblik på at opgøre trafikantgevinsterne.
Vi har foretaget beregninger for 2015 og 2030 i scenarier med og uden Langeskov Station. Der er
dermed foretaget fire modelkørsler i alt. Trafikmodelkørslen for 2030 indgår som en
følsomhedsanalyse for at belyse konsekvensen af at øge betjeningen af Langeskov Station fra 29
til 42 stop om dagen (total for begge retninger) fra dette år.
Vi har generelt anvendt basisforudsætningerne i LTM, hvad angår fremskrivninger for økonomisk
vækst, vejprojekter og øvrige fremskrivninger, der indgår i modellen. For køreplanerne for den
kollektive trafik har vi taget udgangspunkt i de netværk, som allerede er opstillet i
Landstrafikmodellens basisforudsætninger både for 2015 og 2030.
Togbetjening i scenarier med Langeskov Station
Togkøreplanerne stammer fra et rejseplansudtræk fra november 2015. Det er lidt over en måned
efter åbningen af Langeskov Station. I den daværende køreplan blev Langeskov Station betjent af
regionaltog mellem Nyborg og Odense. I modellen har vi ændret denne betjening til standsning
med IC-togene mellem Aalborg Lindholm og Københavns Lufthavn, Kastrup, da det er denne
betjening, som man anvender i dag. Her er der 29 afgange om dagen med stop på Langeskov
Station, hvilket svarer til ét stop i timen pr. retning i hele driftsdøgnet.
For 2030 modelkørslen, der indgår i en følsomhedsanalyse, har vi anvendt en K27-køreplan, som
er opstillet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i forbindelse med arbejdet på en opdateret
trafikplan. I K27 er der ligeledes indlagt standsninger ved Langeskov Station. I denne
trafikmodelkørsel antager vi, at frekvensen på Langeskov øges til 42 stop om dagen (total for
begge retninger).
Togbetjening i scenarier uden Langeskov Station
I scenarierne uden Langeskov Station har vi foretaget rettelser for de togsystemer, som ellers
ville standse ved Langeskov Station, således at rejsetidsforbedringen fra forbikørslen kommer
med i beregningerne. Det kan betyde, at eventuelle korrespondancer mellem lokale tog eller
bussystemer og de pågældende togsystemer påvirkes i resten af landet på efterfølgende
stationer.
Rejsetidsforbedringen er estimeret ved at sammenligne med de passagertog, der ikke standser i
Langeskov Station i den aktuelle tjenestekøreplan. Rejsetidsforbedringen er opgjort til et
gennemsnit på tre minutter, som vi har anvendt til at reducere køretiden mellem Nyborg og
Odense for de tog, som ellers ville have stoppet i Langeskov.
Incentive | 18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Busbetjening
Buskøreplanerne i LTM 1.2 er opdateret til 2015 og anvendes ligeledes som et udgangspunkt for
buskøreplanen i 2030.
For at modellere en realistisk situation, hvor Langeskov Station ikke er etablereret i 2030, er
busbetjeningen mellem hhv. Langeskov og Odense samt Langeskov og Nyborg opgraderet. Dette
er sket ved at opgradere linje 195 med ekstra afgange. Den nuværende køretid for bussen er
bibeholdt, men med opgraderet frekvens. For 2015 er der ikke opgraderet busbetjening i
situationen uden Langeskov Station.
Byudvikling
Vi har ikke antaget nogen særlige forhold for byudviklingen omkring stationen. LTM-zonen, som
dækker hele Langeskov by, har i forudsætningerne et stort set uændret befolkningstal fra 2015
frem til 2030 og tilsvarende en lille vækst i antal arbejdspladser på 3%.
Kalibrering
Vi har kalibreret antallet af påstigere på Langeskov Station i 2015-kørslen, så de svarer til de
faktisk observerede passagertal i
2018, jf. vores passagertællinger og DSB’s opgørelser beskrevet
i kapitel 3. Konkret har vi kalibreret passagertallet på Langeskov Station og de dertilhørende
passagergevinster for brugerne af Langeskov Station, så de svarer til de 257 passagerer pr.
hverdagsdøgn.
5
I 2030-kørslen har vi kalibreret passagertallene med den samme faktor som ved 2015-kørslen.
Vi har sammenfattet specifikationen af trafikmodelkørslerne i tabel 7 nedenfor.
Vores passagertælling viste, at der var 281 påstigere på Langeskov Station torsdag d. 20. september 2018. Heraf var
der 49 børn fra to børnehaveklasser. Børn og unge under 18 år indgår med halv vægt i opgørelsen af tidsværdier i de
samfundsøkonomiske beregninger, jf. Transportøkonomiske Enhedspriser. Omregnet til voksnesvarer det derfor til et
passagertal på 257.
5
Incentive | 19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0020.png
Tabel 7
Oversigt over trafikmodelkørsler
Scenarie
Basis 2015 med
Langeskov St.
K15. Standsning
med IC-tog i
Langeskov. Uden
RE-tog mellem
Nyborg og Odense.
Basis 2015 uden
Langeskov St.
K15 uden standsninger
på Langeskov Station og
tilhørende forbedringer
i rejsetider. Uden RE-
tog mellem Nyborg og
Odense.
2015
Basis 2030 med
Langeskov St.
K27
2030 uden
Langeskov St.
K27 uden
standsninger
på Langeskov
Station og
tilhørende
forbedringer i
rejsetider.
2015 med
styrket
busbetjening
på rute 195.
Togkøreplan
Buskøreplan
2015
2015
Kilde: MOE|Tetraplan.
Note: 2030-kørslen er alene anvendt til en følsomhedsanalyse for at belyse konsekvensen af at øge togbetjeningen af Langeskov
Station fra dette år.
Incentive | 20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0021.png
7 Bilag 3: Passagertælling på Langeskov
Station
Vi har haft to medarbejdere tilknyttet Incentive til at tælle passagererne på Langeskov Station
for at validere passagertallene fra DSB. Vi har talt alle på- og afstigere for hver afgang i
tidsrummet mellem kl. 6.28 og 20.29 på følgende to datoer:
·
·
Torsdag d. 20. september 2018
Fredag d. 21. september 2018.
Antal på- og afstigere på Langeskov Station
Torsdag var der i alt 257 påstigere på Langeskov Station, mens der var 340 påstigere om
fredagen, jf. tabel 8. Der var flest påstigere på toget mod Odense både torsdag og fredag.
Tællingen torsdag er mest repræsentativ for en typisk hverdag, idet tællingen om fredagen er
påvirket af weekendtrafik.
Tabel 8
Påstigere på Langeskov Station
Mod Odense
Torsdag d. 20.
september 2018
Fredag d. 21. september
2018
Kilde: Incentive.
Note: Børn og unge under 18 indgår med halv vægt.
Mod Nyborg
80
127
I alt
257
340
177
213
Torsdag var der i alt 265 afstigere på Langeskov Station, jf. tabel 9. Antallet af på- og afstigere
torsdag var altså næsten det samme. Fredag var der 440 afstigere, og dermed var der 100
afstigere mere, end der var påstigere på Langeskov Station om fredagen.
Både torsdag og fredag var der flest afstigere på toget fra Odense.
Incentive | 21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1974017_0022.png
Tabel 9
Afstigere på Langeskov Station
Fra Odense
Torsdag d. 20.
september 2018
Fredag d. 21. september
2018
Kilde: Incentive.
Note: Børn og unge under 18 indgår med halv vægt.
Fra Nyborg
83
192
I alt
265
440
182
248
Praktisk gennemførelse af tællingen
Et par dage inden selve tællingen holdt vi et møde med de to tællere, hvor vi gav dem grundige
instrukser om, hvordan de skulle gennemføre tællingen. De fik også udleveret udførlige, skriftlige
instruktioner.
Vi placerede én tæller på den nordlige perron, hvor toget mod Odense afgår, og én tæller på den
sydlige perron, hvor toget mod Nyborg afgår. Tællerne var placeret, så de havde et godt udsyn
over perronerne. De noterede antallet af passagerer på et papirskema ved at sætte en streg for
hver passager.
Vi talte påstigerne løbende, når de ankom til stationen, mens vi talte afstigerne ved at tælle,
hvor mange der gik ned ad hver af de tre nedgange (hvoraf to er placeret tæt ved hinanden) og
via elevatorerne på de to perroner.
Efter tællingerne gennemførte vi en debriefing med tællerne. De oplyste, at de oplevede, at de
uden problemer kunne tælle passagererne på stationen, og vurderede selv, at deres tællinger var
præcise. Tællerne har en tæt tilknytning til Incentive og en stor personlig integritet, og vi
vurderer samlet set, at tællingen har en høj kvalitet.
Afgange uden tællinger
Af praktiske årsager talte vi ikke i hele driftsdøgnet, men alene i perioden mellem kl. 6.28 og
20.29.
For de tre afgange i hver sin retning mellem kl. 20.30 og kl. 23.59 har vi antaget, at antallet af
på- og afstigere er det gennemsnitlige antal hhv. på- og afstigere, der var på de tre tidligere
afgange mellem kl. 18.28 og kl. 20.29. Torsdag aften var der mellem 0 og 4 passagerer på hver af
disse tre afgange. Fredag var der i gennemsnit 6,5 passagerer på hver af de tre aftenafgange.
For afgangene tidligt om morgenen (kl. 5.19 og 5.26) samt de to afgange efter midnat har vi
antaget, at der var nul passagerer. Vi vurderer, at denne antagelse ikke påvirker resultaterne. I
afsnit 4.5 har vi gennemført en række følsomhedsanalyser, heriblandt på antallet af påstigere i
Langeskov.
Incentive | 22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 81: Samfundsøkonomisk analyse af Langeskov station, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Børn og unge under 18 år
Tidsværdien for børn og unge under 18 år indgår i samfundsøkonomiske analyser med halv vægt i
forhold til voksne, og vi har derfor indregnet dem med halv vægt i passagertællingerne.
Incentive | 23