Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 80
Offentligt
København, den 22. november 2018
Til Folketingets Transport-, Bygge og Boligudvalg.
Bemærkninger til L38 forslag til lov om ændring af lov om almene boliger.
Regeringen og kommunalbestyrelser rundt om i landet må i fremtiden forvente gruppesøgsmål
om diskrimination på grund af national oprindelse fra grupper af lejere
–
som uden egen skyld
sættes ud af almene familieboliger
–
ikke fordi de har misrøgtet deres bolig, forsømt at betale
husleje eller begået hærværk
–
men fordi de kommer fra ikke-vestlige lande.
L38, som vedtages af Folketinget i dag, er
konstrueret således, at der reelt indføres
forskelsbehandling mellem beboere af ikke-
vestlig oprindelse og beboere af vestlig
oprindelse.
4) Den
Det fremgår af bemærkningerne, at formålet
med L38 er at fjerne eller bekæmpe
”parallelsamfund”.
Blandt disse parallelsamfund, fremgår det,
er udsatte boligområder.
L38 definerer udsatte boligområder som et
område, hvor mindst to af de følgende
kriterier er opfyldt: (jf. § 61 a,):
1) Andelen af beboere i alderen 18-64
år, der er uden tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelse,
overstiger 40 procent opgjort som
et gennemsnit over de seneste to
år.
2) Andelen af beboere dømt for
overtrædelse
våbenloven
tre
gange
af
eller
straffeloven,
lov
om
Videre er det uklart, om en beboer, som er
uden
arbejde
og
kun
har
en
grundskoleuddannelse, tæller to eller tre
gange i statistikken.
Efter Amnesty Internationals opfattelse er
det for det første ikke klart, hvordan man er
nået til, at det er et problem
–
eller hvordan
en beboer er opført i statistikkerne
–
hvis
beboeren kun har grundskole, men ikke
desto mindre er i ordinær beskæftigelse
–
men i et lavtlønnet erhverv.
alderen
15-64
gennemsnitlige
år
i
området
bruttoindkomst for skattepligtige i
eksklusive
uddannelsessøgende
3) Andelen af beboere i alderen 30-59
år,
der
alene
har
en
grundskoleuddannelse, overstiger
60 procent.
udgør mindre end 55 procent af
den gennemsnitlige bruttoindkomst
for samme gruppe i regionen.
De kvantitative
”grænseværdier”,
som gør,
at
et
område
anses
som
et
udsat
boligområde, er ikke nærmere begrundet i
L38, men vilkårligt fastsat.
euforiserende stoffer udgør mindst
landsgennemsnittet
opgjort som et gennemsnit over de
seneste to år.
1