Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2000802_0001.png
Opgradering af
Svendborgbanen
To forslag, der
giver mest for
pengene
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0002.png
Svendborgbanen og infrastrukturen
2003 Renovering
2020 forbindelse med letbane
2020-? Signalprogram implementeres
20?? Del af fynsk nærbanesystem
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0003.png
Sporene skræmmer
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0004.png
Kan alle tog stoppe i Hjallese? Ja, men …
alle = højst 3/time/retning
køreplanen bliver presset/umulig
den største station (OUH) mister forbindelser
Jernbanelogik: mange tog = flere spor
Konklusion: Hjallese bliver en flaskehals
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0005.png
Enkel og billig løsning: Gør plads til to spor
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0006.png
Det drejer sig om sølle fire meter (og 10 mio kr)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0007.png
Dårligt passagerflow
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0008.png
Godt passagerflow
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0009.png
En fordel
for brugerne
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0010.png
Forslag 2:
Et velpla-
ceret spor
- billigt og
effektivt
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0011.png
Forslag 2: Fyns bedste spor
Nu: regularitet,
Fleksibilitet og
Tidsbesparelser
Forudsætning
for Timemodel
Forudsætning
for flere tog
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0012.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0013.png
Scenarier
Forudsætning: letbane og Timemodel
Projekt
Status quo
Forslag 1
(Hjallese)
Investering Jernbane
(mio. kr)
300
320
Dårligere drift,
færre passagerer
Stabil drift,
flere passagerer
Bedre regularitet,
tidsgevinst
Letbane
Dårligt flow af
passagerer
Bedre flow og
flere pass.
Lidt bedre flow
Samfunds-
økonomi
Negativ
Positiv
Positiv
Forslag 2
320
(”Nyt spor”)
Forslag 1+2 340
Fremtidssikring,
mange flere
passagerer
Markant bedre
flow, mange
flere pass.
Meget
postitiv
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
2000802_0014.png
En fordel
for brugerne