Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
To forslag til opgradering af Svendborgbanen
Baggrund
Svendborgbanen blev omfattende renoveret og fik nyt materiel i 2003, hvilket øgede hastigheden og
frekvensen af tog, hvorefter passagertallet steg markant.
Efter planen åbner Odense letbane i 2020, og der bliver forbindelse mellem Svendborgbanen og
letbanen i et knudepunkt i Hjallese, hvor alle tog vil stoppe efter åbningen.
Signalprogrammet skal efter planen udrulles på Svendborgbanen i 2020, hvor hele strækningen lukkes
ned i længere perioder. Der er pt. ikke tænkt i at udnytte den mulighed for andre sporarbejder.
Byregion Fyn ønsker at opprioritere den kollektive trafik omkring Odense og har på langt sigt planer
om S-togs lignende drift på Fyn og fokus på udvalgte knudepunkter.
Fejlslagne jernbaneprojekter
I de senere år er der foretaget en række danske jernbaneprojekter, som efterfølgende har vist sig ikke
at fungere som ønsket og dermed ikke giver afkast af investeringen. Fællesnævneren er, at de er
projekteret for småt eller decideret forkert. Det drejer sig fx om:
•
Kastrup station, der ikke har den fornødne kapacitet til person- og godstog, og som skal
bygges om for > 300 mio.
1
•
Godsterminalen i Esbjerg, hvor en beskeden besparelse medførte en ubrugelig konstruktion
2
.
•
Godsterminalen i Hirtshals, hvor der bl.a. mangler krydsningsmulighed og omløbsspor i
Hjørring i tilstrækkelig længde.
3
•
Ringsted station, som ikke laves rigtigt første gang, og hvor der er udsigt til en udgift > 500
mio. kr.
4
Flere eksempler kunne nævnes. Nærværende to forslag vil forebygge kommende flaskehalsproblemer
på Svendborgbanen og letbanen.
Forslag 1
Flytte den planlagte letbanestation
4,5 meter
mod nordøst og forberede et ekstra jernbanespor,
således at togene på Svendborgbanen kan krydse hinanden.
Hvis forslaget
ikke
gennemføres vil det på kort
sigt for det første betyde, at den planlagte
køreplan reelt ikke vil kunne realiseres pga.
ændret standsningsmønster. I bedste fald bliver
regulariteten presset yderligere, i værste fald vil
Hjallese kun kunne få ét stop pr time/retning. For
det andet bliver forbindelserne mellem OUH
(sygehuset, som vil være i drift en del år endnu)
og byerne syd for Ringe markant forringet med
halvering af antallet af afgange, skift undervejs,
længere køretid og overfylde tog. Det vil
skræmme mange kunder væk, som næppe vil
komme tilbage igen.
I forhold til letbanen vil Svendborgbanen ikke
kunne tiltrække passagerer til den sydlige del
mellem Hjallese og SDU/nyt OUH, hvorfor langt
hovedparten af passagererne vil bruge den højt
belastede del mellem Banegårdscentret og
SDU/OUH. Det vil være
langt
hurtigere at køre
1
2
3
4
https://ing.dk/artikel/efter-togforliget-kastrup-skal-have-helt-ny-station-til-yderligere-en-halv-milliard-165617
https://ing.dk/artikel/ny-100-millioner-kroners-godsterminal-paa-esbjerg-havn-staar-tom-173902
https://maritimedanmark.dk/?Id=28342
https://www.tveast.dk/artikel/ombygningen-af-ringsted-station-er-koert-helt-af-sporet