Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1972855_0001.png
To forslag til opgradering af Svendborgbanen
Baggrund
Svendborgbanen blev omfattende renoveret og fik nyt materiel i 2003, hvilket øgede hastigheden og
frekvensen af tog, hvorefter passagertallet steg markant.
Efter planen åbner Odense letbane i 2020, og der bliver forbindelse mellem Svendborgbanen og
letbanen i et knudepunkt i Hjallese, hvor alle tog vil stoppe efter åbningen.
Signalprogrammet skal efter planen udrulles på Svendborgbanen i 2020, hvor hele strækningen lukkes
ned i længere perioder. Der er pt. ikke tænkt i at udnytte den mulighed for andre sporarbejder.
Byregion Fyn ønsker at opprioritere den kollektive trafik omkring Odense og har på langt sigt planer
om S-togs lignende drift på Fyn og fokus på udvalgte knudepunkter.
Fejlslagne jernbaneprojekter
I de senere år er der foretaget en række danske jernbaneprojekter, som efterfølgende har vist sig ikke
at fungere som ønsket og dermed ikke giver afkast af investeringen. Fællesnævneren er, at de er
projekteret for småt eller decideret forkert. Det drejer sig fx om:
Kastrup station, der ikke har den fornødne kapacitet til person- og godstog, og som skal
bygges om for > 300 mio.
1
Godsterminalen i Esbjerg, hvor en beskeden besparelse medførte en ubrugelig konstruktion
2
.
Godsterminalen i Hirtshals, hvor der bl.a. mangler krydsningsmulighed og omløbsspor i
Hjørring i tilstrækkelig længde.
3
Ringsted station, som ikke laves rigtigt første gang, og hvor der er udsigt til en udgift > 500
mio. kr.
4
Flere eksempler kunne nævnes. Nærværende to forslag vil forebygge kommende flaskehalsproblemer
på Svendborgbanen og letbanen.
Forslag 1
Flytte den planlagte letbanestation
4,5 meter
mod nordøst og forberede et ekstra jernbanespor,
således at togene på Svendborgbanen kan krydse hinanden.
Hvis forslaget
ikke
gennemføres vil det på kort
sigt for det første betyde, at den planlagte
køreplan reelt ikke vil kunne realiseres pga.
ændret standsningsmønster. I bedste fald bliver
regulariteten presset yderligere, i værste fald vil
Hjallese kun kunne få ét stop pr time/retning. For
det andet bliver forbindelserne mellem OUH
(sygehuset, som vil være i drift en del år endnu)
og byerne syd for Ringe markant forringet med
halvering af antallet af afgange, skift undervejs,
længere køretid og overfylde tog. Det vil
skræmme mange kunder væk, som næppe vil
komme tilbage igen.
I forhold til letbanen vil Svendborgbanen ikke
kunne tiltrække passagerer til den sydlige del
mellem Hjallese og SDU/nyt OUH, hvorfor langt
hovedparten af passagererne vil bruge den højt
belastede del mellem Banegårdscentret og
SDU/OUH. Det vil være
langt
hurtigere at køre
1
2
3
4
https://ing.dk/artikel/efter-togforliget-kastrup-skal-have-helt-ny-station-til-yderligere-en-halv-milliard-165617
https://ing.dk/artikel/ny-100-millioner-kroners-godsterminal-paa-esbjerg-havn-staar-tom-173902
https://maritimedanmark.dk/?Id=28342
https://www.tveast.dk/artikel/ombygningen-af-ringsted-station-er-koert-helt-af-sporet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 76: Materiale til brug for foretræde 22/11-18 vedrørende udvidelse af Hjallese Station på Fyn, fra Ole Dupont Kofod
1972855_0002.png
med tog til Hjallese og fortsætte med letbane til sygehus og universitet, men det forudsætter, at der er
brugbare forbindelser.
På længere sigt vil en enkeltsporet station i Hjallese fuldstændig blokere for Byregion Fyns planer om
opgradering af togdriften omkring Odense med et S-togs lignende mønster
5
. En ombygning af
Hjallese station på et senere tidspunkt vil lukke strækningen i en eller flere perioder, genere
passagerne og være markant dyrere.
Hvis derimod letbanestationen allerede nu flyttes 4,5 meter mod nordøst og der forbedres/etableres et
ekstra jernbanespor, som deler perron med letbanen samt et udtræksspor vil Hjallese for ca. 20 mio.
kr. vil den være fremtidssikret til en hvilken som helst udvidelse på længere sigt.
En eventuel forsinkelse af letbanen vil udgøre et meget beskedent problem, da det nye supersygehus
(letbanens absolut største rejsemål) først vil blive taget i brug flere år efter letbanens åbning. Desuden
vil Svendborgbanen alligevel være lukket i en periode i 20XX i forbindelse med implementering af
Signalprogrammet. Dette aspekt er udeladt i transportministerens svar vedr. TRU spm. 682 29/6-18.
Forslag 2
Reetablere spor mellem Middelfartvej og Fruens Bøge og forbinde det med eksisterende spor, således
at der opnås et dobbeltspor, hvor kapacitetsbehovet er størst og omkostningerne mindst.
Aktuelt er der to tog i timen på Svendborg-
banen som har samtidig ind- og udkørsel
til/fra Odense Banegård, hvilket kan lade sig
gøre, da der er ca. 800 meter dobbeltspor før
banen bliver enkeltsporet. Det er dog en
løsning, som er særdeles følsom for
forsinkelser, der hurtigt forplanter sig på
strækningen.
Når Signalprogrammet skal implementeres vil
det være oplagt at hæve og reetablere det
tidligere godstogsspor i forlængelse af
eksisterende udtræksspor (rødt), så det dels
kan fungere som indkørselsspor for regional-,
gods- og intercitytog vestfra (grønt), dels give
4-7 km dobbeltspor afhængigt af, hvor langt
mellem ringvejen og Hjallese sporet
forlænges til.
På kort sigt vil det på Svendborgbanen
forbedre regulariteten og øge kapaciteten, så der kan køre fire tog/time mellem Odense og Ringe mod
tre aktuelt, samt gøre det muligt for at alle tog både at betjene det nuværende OUH samt Hjallese. På
hovedbanen fra Jylland vil det give tidsbesparelse og langt smidigere togafvikling, og reelt er det en
forudsætning for en vellykket realisering af
Timemodellen.
I kombination med forslag 1 vil det muliggøre, at visse tog fra Nyborg/Sjælland kører til Hjallese og
vender her, hvilket vil give hurtigere forbindelse, bedre korrespondance mellem tog og letbane samt
flytte en del af passagerflowet i letbanen fra den pressede del af strækningen til den del, hvor der er
rigelig kapacitet. Samlet set vil der kunne køre seks tog/time til Hjallese, hvilket stort set modsvarer
letbanens frekvens.
På længere sigt er det en nødvendig forudsætning for at realisere Byregion Fyns planer om
opgradering af togdriften. Dette aspekt er udeladt i svar vedr. TRU 683.
Samfundsøkonomisk vil begge forslag give et positivt afkast under forudsætning af, at de realiseres i
forbindelse med bygning af Hjallese station henholdsvis implementeringen af Signalprogrammet.
Ole Dupont Kofod, trafikkonsulent, BedreTrafik
Peter Kanstrup, lokofører og TR ved DSB, medlem af LO Fyns trafikgruppe
5
https://www.byregionfyn.dk/om-byregion-fyn/publikationer/infrastrukturstrategi-fyn-2017-35