Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 75
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. november 2018
2018-2891
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ekstern høring af udkast til lovforslag
om ændring af jernbaneloven
Til Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets orientering sendes vedlagt udkast
til lovforslag om ændring af jernbaneloven. Lovforslaget er samtidig sendt i
høring. Høringsfristen udløber 21. december 2018.
Formålet med ændringen af jernbaneloven er først og fremmest at implemen-
tere dele af den tekniske del af 4. jernbanepakke. Den tekniske del af 4. jernba-
nepakke består af to omarbejdede direktiver og en forordning.
Det centrale element i den tekniske del af 4. jernbanepakke er, at en række
godkendelseskompetencer, der i dag ligger hos de nationale sikkerhedsmyn-
digheder, i Danmark Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, fremover samles hos
Det Europæiske Unions Jernbaneagentur. Fremover skal sikkerhedscertifice-
ring af jernbanevirksomheder og godkendelse af jernbanekøretøjer, der skal
køre grænseoverskride trafik, ske hos Agenturet. Agenturet skal endvidere være
systemmyndighed for ERTMS, det fælles harmoniserede togkontrolsystem, for
at sikre en harmoniseret gennemførelse af ERTMS i EU. Herudover indeholder
pakken justeringer af det gældende certificerings- og godkendelsessystem.
Endvidere undtages bybaner, herunder letbaner, metro og S-bane, eksplicit fra
direktiverne. Herudover styrkes undersøgelsesorganernes effektivitet og de
involverede parternes rolle i Havarikommissionens undersøgelser.
Lovforslaget indeholder derfor bl.a. ændringer i bestemmelserne om certifice-
ring og godkendelse, og ændringer, der skiller reguleringen af konventionel
jernbane og bybaner yderligere ad, og der indføres nye regler om krav om an-
vendelse af en elektronisk ansøgningsportal, nye regler om undtagelse af visse
dokumenter fra undtagelse af aktindsigt og nye regler om andre aktørers an-
svar. Havarikommissionens effektivitet styrkes bl.a. ved at indføre en pligt til
videregivelse af oplysninger til kommissionen, en pligt til at følge op på kom-
missionens anbefalinger og ved at udvide kommissionens samarbejde med de
øvrige undersøgelsesorganer.
Lovforslaget indeholder endvidere et forbud mod at krydse perronovergange,
når det det kan ses eller høres, at et tog nærmer sig.
Herudover indeholder lovforslaget hjemmel til at afbureaukratisere reglerne
om godkendelse af sikkerhedsregler i videre udstrækning end tilfældet er i dag.