Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1972112_0001.png
Klar og tydelig havnelov, tak
19 november 2018
Hos Blue Water Shipping følger vi med stor interesse arbejdet med en ny Havnelov – for det er virkelig
tiltrængt med en opdateret og veldefineret lov på området. Gennem de seneste år har der været en række
sager, der klart og tydeligt viser, at den nuværende Havnelov ikke formår at regulere området på fair og
anstændig vis.
Blue Water har selv været involveret i en langvarig sag, som på trist vis udstiller en meget mangelfuld
retsikkerhed, når det gælder Havneloven. Her en kort gennemgang:
På baggrund af en klage fra Blue Water Shipping udsendte Trafikstyrelsen i marts 2017 en klar kendelse
mod Odense Havn. Kort fortalt har den kommunalt ejede Odense Havn på ulovligt vis udført en række
havnerelaterede opgaver i konkurrence mod private aktører.
Havneloven inkluderer dog hverken sanktioner mod de, der bryder loven eller erstatninger for dem, der
lider tab pga lovbrud. Derfor har Blue Water Shipping været nødsaget til selv at køre en sag mod Odense
Havn ved Sø- og Handelsretten for at få erstatning for det fastlagte lovbrud. Det er en lang og meget
omkostningstung proces. Odense Havn har efterfølgende skiftet status til A/S og kan derfor nu lovligt
konkurrere mod private aktører.
Samtidigt indførte Odense Havn nye bestemmelser som vi i Blue Water Shipping fandt
konkurrenceforvridende og indklagede derfor Odense Havn til konkurrencestyrelsen for misbrug af
dominerende stilling. Efter mere end 2 år, i september 2018, blev vi kortfattet informeret om, at Styrelsen
ikke fandt sagen stor nok til at bruge ressourcer på.
Med andre ord kan havnene i dag vælge at se stort på konkurrenceloven, da de åbenbart ikke behøver være
nervøse for at Konkurrencestyrelsen tager sager op!
De store udfordringer med den nuværende Havnelov er opstået, fordi de offentlig-ejede havne gennem de
senere år er blevet stærkt kommercialiseret i både den daglige ledelse og bestyrelser og ved at mange af
dem nu udfører en række af de havnerelaterede opgaver, der i årevis har været kerneforretning for de
private aktører.
www.bws.dk
|
Blue Water Shipping A/S
|
Page 1 of 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 74: Henvendelse af 19/11-18 vedrørende den kommende revidering af havneloven, fra Blue Water Shipping
1972112_0002.png
Blue Water Shippings holdning til den nye Havnelov er
1. at den skal forhindre offentlig opgavetyveri:
offentlige havne skal ikke konkurrerer mod private aktører,
da det altid vil ske på ulige vilkår. De private aktører har i årevis – på lige vilkår - konkurreret indbyrdes. De
har investeret og udviklet deres forretning i forhold til markedet og kunderne. Og de har dermed medvirket
markant til vækst for både erhvervslivet og samfundet i og omkring de danske havne.
2.
Der er også i fremtiden behov for et stærkt samspil mellem havnene og de private aktører, men
havnene
bør koncentrere sig om at være ansvarlig for at sikre den nødvendige infrastruktur:
kaj-anlæg, kraner og
pakhuse.
3.
Uanset de overordnede rammer - som bør være at skabe
en fremtidssikret fair base for private aktører
– er det altafgørende,
at en ny havnelov skaber klare og tydelige regler for sektoren.
Den nuværende
situation giver meget ringe betingelser og retssikkerhed for de private aktører, der kæmper en ulige kamp
mod havnene, der på den ene side kan bestemme disse aktørers vilkår for brugen af havnens infrastruktur
samtidig med, at de konkurrerer med de samme aktører om de konkrete opgaver og kunder. Der er ganske
enkelt urimelig vilkår for de private aktører. Det ødelægger samarbejdsklimaet og skader dermed vækst- og
udviklingsmulighederne for både de danske havne og de private aktører.
4.
Endelig må en ny lov naturligvis indeholde
passende sanktioner og erstatningsmulig ved lovbrud.
Dette
for at der bliver den nødvendige respekt om loven – og at overholde den.
Vi uddyber gerne vores erfaringer og synspunkter omkring problemstillingerne med den nuværende
havnelov
//Dette brev er sendt til Transportministeren, transportordførerne, udvalgte politikere samt Trafikstyrelsen.
Med venlig hilsen
Søren Nørgaard Thomsen
CEO, Blue Water Shipping
[email protected]
79134006
www.bws.dk
|
Blue Water Shipping A/S
|
Page 2 of 2