Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Miljøforbedring af MR, ME og dobbeltdækkervognene (DD)
Litra Tiltag
Beskrivelse af tiltag
Emissionskittet sikrer en bedre
indsprøjning og dermed en renere
forbrændning.
Forventet effekt
Målt effekt
Gennemførte tiltag
Luftemissionerne forventes, på
baggrund af oplysninger fra
leverandører, reduceret med ca.
30%.
Status
De første 20 ME lokomotiver i 2010 og de resterende 13 ME
lokomotiver i 2013 efter beslutningen om køb af DD-vogne.
ME
Emissionskit på 33 lokomotiver
DD
Nye indsugningfiltre
Montering af nyt filter i luftindsugningen En reduktion i ultrafine partikler
på dobbeltdækkervognene.
gennem montering af filter med
Filtrene er udskiftet og software til
større tæthed.
styring af ventilation er opdateret.
Reduktion af ultrafine partikler
med ca. 40%
Målingen gennemført af
Teknologisk Institut under
prøvekørsel i juni 2013.
Filtrene udskiftes løbende ved hvert 20 Megameter eftersyn,
ca 1 gang pr måned.
DSB har monteret katalysator på ét ME
lokomotiv med henblik på at afklare de
tekniske, sikkerheds- og miljømæssige
fordele og evt. udfordringer.
ME
Katalysator v.1.
Katalysatoren forventes at
reducere partikelmassen med 30 -
50%, samtidig med markante
reduktioner af den sorte røg og
diesel lugten.
Den oprindelige katalysator
Dialog med leverandøren om levering af nye kassetter med en
bidrog til et fald i
forventet bedre effekt. Nye kassetter er leveret og fremgår af
partikelmassen med 10% , men katalysator v. 2 nedenfor.
medførte en stigning i NO2. På
den baggrund blev
katalysatoren afmonteret, da
der ikke var en positiv effekt.
Målingerne er gennemført af
Teknologisk Institut i december
2013
Tiltaget giver ikke en ensartet
effekt på alle togsæt, idet
kvaliteten af tætningerne før
tiltaget var meget forskellige.
Gennemført på alle togsæt der anvendes i drift.
MR
Tætning af bundlemme
Alle bundlemme i passagerafsnit er
Reduktion af partikler og støj på
efterset og nødvendige tætningslister er grund af større tæthed.
udskiftet.
MR
Traditionel katalysator
6 MR togsæt har siden 2008 kørt med
Reduktion af HC (kulbrinter), Co
en traditionel katalysator. Yderligere 10 og partikler.
MR togsæt har fået monteret
katalysator
Målingerne gennemført fremtil Med udgangspunkt i materielanvendelsen i 2017 og frem
1 år efter montagen viste
overvejes der monteret katalysator på enkelte MR togsæt
reduktioner på mellem 30 -
yderligere.
50% Ultrafine partikler var ikke
i fokus på daværende tidspunkt.
MR
Udvikling af SCR katalysator
DSB har sammen med firmaet Purefi A/S Markante reduktioner af både
fået støtte fra Miljøstyrelsen til
partikelmassen og ultrafine
udvikling af en SCR katalysator
partikler samt af Nox.
En løsning hvor der monteres en spoiler Betydelig reduktioner i ultrafine
således at udstødningen løftes og
partikler i vognene baseret på test
passerer hen over
i vindtunnel.
dobbeltdækkervognene fremfor at blive
trukket ned langs med vognene
DSB har i marts 2015 monteret nye
kassetter på samme ME lokomotiv som
katalysator v.1. Kassetterne er den
aktive del af katalysatoren.
Udkast til målerapport viser
markante reduktioner af
partikler på over 90%.
Begrænset effekt i antal
ultrafine partikler. Væsentlige
udfordringer på værkstedet
pga. den øgede profil.
ME
Forbedret udstødning
Endelig målerapport og afrapportering fra Purefi A/S er
modtaget og afrapporteret overfor Miljøstyrelsen. DSB går
ikke videre med projektet, da MR ikke længere anvendes i
passagertog fra december 2017.
Spoileren demonteres pga. den begrænsede effekt samt
udfordringerne på værkstedet på grund af den øgede profil.
Spoileren medfører, at ME-lokomotivet fylder lidt mere.
ME
Katalysator v.2.
Katalysatoren forventes at
Målinger fra Teknologisk
reducere partikelmassaen med 30 - Institut viser reduktioner af
50% og der forventes markante
både partikelmasse, NO2, og
reduktioner af den sorte røg og
kulbrinter. Måling af ultrafine
diesel lugten.
partikler i DD-vognen under
kørsel viser ligeledes et fald.
Der erfundet revner i katalysatoren. Leverandøren har
meddelt, at de ikke arbejder videre med et redesign af
katalysatoren.
Med den besluttede ombygning af ME lokomotiverne med nye
cylinderenheder samt indkøbet af nye elektriske lokomotiver
har DSB besluttet ikke at arbejde videre med andre løsninger.
ME
Udskiftning af cylinderenhed og dyser
der markant reducerer smøreolien og
skaber en bedre forbrænding
Ombygning af indsprøjningen fra
mekanisk til elektronisk. Forbedring af
start/stop som giver mulighed for
reduktion af tomgangskørslen.
Tekniske løsninger på motoren Gennemføres på 2 ME lokomotiver.
Igangværende tiltag
Der forventes reduktioner på HC
Teknologisk Institut har for DSB
(kulbrinter) og partikelmasse samt gennemført målinger af antal
på forbruget af dieselolie og
ultrafine partikler i forreste
smøreolie. Effekten på ultrafine
vogn efter lokomotivet.
partikler kendes ikke. DSB
Målingerne viste et
gennemfører målinger af ultrafine gennemsnitligt niveau på ca
partikler i vognene under kørsel
70.000 partikler pr cm3 hvilket
ultimo maj.
kan sammenlignes med et
gennemsnitligt niveau på ca
370.000 UFP/cm3 før DSB
gennemførte nogle tiltag på ME
lokomotivet. En reduktion på ca
80%.
DSB udskifter i løbet af 2018/2019 cylinderhoved og dyser på
alle ME lokomotiver, der skal være i drift efter 2019.
Med den besluttede ombygning af ME lokomotiverne med nye
cylinderenheder samt indkøbet af nye elektriske lokomotiver
har DSB besluttet ikke at arbejde videre med andre løsninger.
Opdateret: 12. november 2018