Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
UDKAST
Fremsat den {FREMSAT} af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
(Tilsagn til
nybyggeri opført af privat bygherre)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober 2017, som ændret ved §
20 i lov nr. 688 af 8. juni 2017 og § 2 i lov nr. 1544 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 115
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
”Stk. 7. Som nybyggeri, jf. stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1, og stk. 6, nr. 1,
opfattes også almene boliger, som opføres af en privat bygherre, såfremt
1)
tilsagnsmodtageren ikke kan etablere boligerne som bygherre,
2) der
er indgået aftale mellem tilsagnsmodtageren og den private bygherre om overdragelse af
boligerne
senest ved ibrugtagningstidspunktet og
3)
aftalen
kun er betinget af tilsagnet og forpligter den private bygherre til at
opfylde de
forpligtelser, der efter denne lov påhviler tilsagnsmodtageren, herunder
udbudsforpligtelsen.”
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12.
2. I
§ 117, stk. 2,
ændres ”§ 115, stk. 9” til: ”§ 115, stk. 10”.
3. I
§ 119 a, stk. 1,
ændres ”§
115, stk.
10” til: ”§ 115, stk. 11”.
4. I
§ 119 a, stk. 2,
ændres ”§ 115, stk. 7, 2. pkt.” til: ”§ 115, stk. 8, 2. pkt.”
5. I
§ 119 a, stk. 4,
ændres ”§ 115, stk. 10” til: ”§ 115, stk. 11”.
6. I
§ 119 a, stk. 5,
ændres ”§ 115, stk. 10 og 11” til: ”§
115, stk. 11
og 12”.
7. I
§ 143, stk. 1,
ændres ”§ 115, stk. 3, 4, 7 og 8” til: ”§ 115, stk. 3, 4, 8 og 9”.
8. I
§ 143, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”§115, stk. 8” til: ”§115, stk. 9”.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
9. I
§ 143, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”§ 115, stk. 6” til: ”§ 115, stk. 7”.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1. Indledning
Etablering af blandede boligområder, hvor der er boliger med forskellige ejerformer, og hvor der
også er erhverv og offentlige serviceydelser, har været et både politisk og fagligt funderet mål for
den nyere byudvikling. Hensigten er at opnå en afbalanceret bolig- og beboersammensætning i det
pågældende lokale område og etablere en sammenhæng med øvrige bydele.
Når der er tale om private ejerboliger, udlejningsboliger og andelsboliger samt erhvervslokaler,
foregår etablering af disse i tæt samarbejde mellem private investorer. Der findes imidlertid visse
barrierer i lov om almene boliger m.v. for etableringen af blandede boligbyggerier indeholdende
almene boliger, da disse alene kan opføres, når en almen boligorganisation fremstår som bygherre.
Barriererne betyder, at det er blevet vanskeligt at opføre almene boliger sammen med andre
boligformer. Dette er uhensigtsmæssigt og gør sig især gældende i store byer, hvor der er færre og
færre byggegrunde.
Lov om almene boliger m.v. stiller en række krav, som almene boligorganisationer skal opfylde ved
etablering af nybyggeri. Den centrale problemstilling ligger i det forhold, at almene
boligorganisationer skal fremstå som bygherre, når nyt almenbyggeri skal etableres.
Hvis den private grundejer ikke ønsker ubetinget at afhænde en byggegrund, rejses der derfor en
række udfordringer, som en almene boligorganisation skal imødekomme for at blive i stand til at
etablere almene boliger.
I praksis har man prøvet at løse problemet gennem anvendelse af en række selvopfundne modeller,
hvilket viser, at der er behov for at skabe en klar juridisk ramme for etablering af alment nybyggeri
i situationer, hvor almene boligorganisationer ikke har mulighed for at fremstå som bygherre, men
er tvunget til at erhverve nybyggeriet opført af privat bygherre.
Med lovforslaget ønsker regeringen at styrke opførelse af blandet boligbyggeri ved at fjerne
barrierer i lov om almene boliger m.v., som forhindrer, at en almen boligorganisation kan erhverve
ejendomme med offentlig støtte, selv om boligorganisationen ikke fremstår som bygherre.
Almene boligorganisationer vil således få mulighed for at erhverve boliger, som opføres af private
bygherrer med henblik på at blive overdraget til en almen boligorganisation til drift. Der er tale om
almene familie-, ungdoms og ældreboliger. Lovforslaget vil også omfatte andre tilsagnsmodtagere,
som ifølge lov om almene boliger m.v. kan opføre almene ungdomsboliger og ældreboliger.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
§ 115 i lov om almene boliger m.v. gør udtømmende op med, i hvilke situationer og hvorledes en
almen boligorganisation kan etablere almene boliger med offentlig støtte.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det følger af
§ 115, stk. 1, nr. 1, i lov om almene boliger m.v., at kommunalbestyrelsen kan give
tilsagn om ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til etablering af almene boliger ved
nybyggeri.
Bestemmelsen indebærer, at offentlig støtte til etablering af almene boliger ved nybyggeri
forudsætter, at den almene boligorganisation varetager bygherrerollen. Almene boligorganisationer
kan således som udgangspunkt ikke erhverve eksisterende bygninger med offentlig støtte.
Tilsvarende regler gælder for etablering af almene ældreboliger, som etableres af kommuner eller
selvejende institutioner, jf. almenboliglovens § 115, stk. 2, nr. 1, et regionsråds etablering af almene
ældreboliger, jf. almenboliglovens § 115, stk. 4, nr. 1, og selvejende institutioners etablering af
henholdsvis almene ungdomsboliger efter almenboliglovens § 115, stk. 5, nr. 1, eller
univsersitetsnære almene ungdomsboliger efter almenboliglovens § 115, stk. 6, nr. 1.
For så vidt angår erhvervelse af eksisterende ejendomme med henblik på ombygning til almene
boliger, kan en almen boligorganisation som hovedreglen kun opnå støtte til erhvervelse af en
eksisterende beboelsesejendom, hvis boligorganisationen efter erhvervelsen gennemfører en
ombygning/tilbygning til denne.
Almene boligorganisationer har kun i følgende situationer mulighed for at erhverve en eksisterende
beboelsesejendom med offentlig støtte:
- ved erhvervelse af en ejendom med henblik på indretning til de i § 109, stk. 1, nævnte
familieboliger (boliger på over 115 m2 med mindst 4 medlemmer, hvoraf mindst et
husstandsmedlem er stærkt bevægelseshæmmet), jf. § 115, stk. 1, nr. 3, i lov om almene boliger
m.v.,
- ved erhvervelse af eksisterende ejendom, der ikke er opført med offentlig støtte, såfremt boligerne
etableres som almene familieboliger, der indrettes som bofællesskaber, forudsat, at der sker en
tilvækst af boenheder, jf. § 115, stk. 1, nr. 4, i lov om almene boliger m.v.,
- ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, såfremt
boligerne etableres som almene ungdomsboliger, forudsat der sker en tilvækst af boliger, jf. § 115,
stk. 1, nr. 5, i lov om almene boliger m.v.,
- ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, såfremt
boligerne etableres som almene ældreboliger, jf. § 115, stk. 1, nr. 7, i lov om almene boliger m.v.
Tilsvarende kan kommuner eller selvejende institutioner etablere almene ældreboliger ved
ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, jf.
almenboliglovens § 115, stk. 2, nr. 2, et regionsråd almene ældreboliger ved ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende institutioner, som er etableret efter den
tidligere bistandslovs § 112, § 92 i den tidligere lov om social service og § 108 i lov om social
service, jf. almenboliglovens § 115, stk. 4, nr. 2, og selvejende institutioner almene ungdomsboliger
ved ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme,
forudsat at der sker en tilvækst af boliger, jf. almenboliglovens § 115, stk. 5, nr. 2, eller
univsersitetsnære almene ungdomsboliger ombygning eller erhvervelse med efterfølgende
ombygning af eksisterende ejendomme, der ikke anvendes til beboelse, jf. almenboliglovens § 115,
stk. 6, nr. 2.
Lovgivningen vedrørende alment byggeri forudsætter således, at den almene boligorganisation er
bygherre i forbindelse med etablering af offentligt støttede byggerier ved nybyggeri. Det forhold, at
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
en almen boligorganisation er bygherre for et byggeri udelukker ikke, at den almene
boligorganisation overdrager en række af sine funktioner som bygherre til en fuldmægtig
(administrator). Dette ændrer dog ikke på det faktum, at den almene boligorganisation fortsat
optræder som bygherre.
Reglerne udelukker med andre ord, at almene boligorganisationer med offentlig støtte erhverver
boliger, som opføres af private bygherrer. Det betyder i praksis, at almene boliger ikke kan blive
opført i boligområder, hvor byggegrunde ejes af private personer, som kun vil disponere over
grunden med henblik på, at der bliver opført almene boliger, hvis de selv kan varetage
bygherrerollen i forhold til opførsel af de almene boliger og efterfølgende overdrage de opførte
boliger til en almen boligorganisation. Tilsvarende gælder i situationer, hvor almene boliger kun
udgør en andel af et større byggeforetagende omfattende andre boligformer og erhvervslokaler, og
hvor det byggelogistisk er umuligt, at der både er en privat og en almen bygherre på projektet. Som
eksempel herpå kan der nævnes et byggeri bestående af erhvervslokaler i stueetagen og ejerboliger
og almene boliger på øvrige etager.
Den gældende lovgivning indeholder kun få muligheder, som de almene boligorganisationer og
private bygherrer kan benytte sig af i forbindelse med det samlede byggeri af almene og private
boliger.
Ifølge § 11, stk.1, i bekendtgørelse
nr. 451 af 13. april 2015 om sideaktiviteter i almene
boligorganisationer m.v.
kan boligorganisationen etablere og foretage indskud i et selskab, som
administrerer opførelse og drift af private udlejningsboliger, ejerboliger, private ustøttede
andelsboliger samt erhvervsarealer, der ejes af andre end boligorganisationen eller en afdeling af
denne. Det er en forudsætning, at boligorganisationen har én eller flere boligafdelinger eller har fået
tilsagn om offentlig støtte til opførelse af almene boliger i det boligområde, hvor de nævnte
ejendomme er beliggende, og at kommunalbestyrelsen godkender boligorganisationens disposition.
De almene boligorganisationer kan således tilbyde en privat grundejer/developer, at den almene
boligorganisation gennem et selskab står som forretningsfører for opførelsen af det samlede byggeri
af almene og private boliger m.v., ligesom parterne kan aftale at der gennemføres et fælles udbud af
bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser i forbindelse med blandet byggeri. I sådanne tilfælde
vil udbuddene, der vedrører almene boliger formentlig skulle udbydes efter udbudsloven. Den
almene boligorganisation eller en afdeling heraf må dog på intet tidspunkt eje - eller økonomisk
hæfte for - de dele af byggeriet, der ikke skal indeholde almene boliger.
Det bemærkes desuden, at det er muligt for en almen boligafdeling at erhverve private ejendomme
uden offentlig støtte. Efter § 8, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 451 af 13. april 2015 om sideaktiviteter i
almene boligorganisationer m.v.
kan en afdeling således erhverve eksisterende private ejendomme,
herunder private og kommunale udlejningsboliger samt parcelhuse, med henblik på etablering af
boliger, der falder inden for almene boligorganisationers kerneaktiviteter efter § 6, stk. 1, i
almenboligloven eller etablering af erhvervsarealer i tilknytning til disse boliger. Erhvervelse
forudsætter, at der inden for maksimalt 10 år fra erhvervelsen kan opnås balance mellem udgifter og
indtægter. Erhvervelsen kan tillige ske i forbindelse med byfornyelse.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler om de i § 115 nævnte forhold,
jf. § 143, stk. 3, i lov om almene boliger m.v.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
De gældende regler indeholder en række krav, som en tilsagnsmodtager skal opfylde ved etablering
af alment nybyggeri.
Kapitel 8 i lov om almene boliger m.v. indeholder således almindelige bestemmelser for nybyggeri
m.v.
Kommunalbestyrelsen har således pligt til at vurdere om der er behov for nye almene familie- og
ungdomsboliger samt ældreboliger, jf. §§ 104 og 105 i lov om almene boliger m.v.
Ifølge § 106 i lov om almene boliger m.v. kan tilsagn om støtte kun gives, hvis de byggearbejder,
som omfattes af tilsagnet ikke er påbegyndt.
§ 107 i lov om almene boliger m.v. indeholder regler om betaling af et gebyr til staten og
kommunen i forbindelse med etablering af boliger ved nybyggeri.
Almene boligorganisationer kan i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder og
tjenesteydelser anvende sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, jf. § 107 a i lov om
almene boliger m.v.
Reglerne om de almene boligers udformning og indretning m.v. findes i §§ 108-110 i lov om
almene boliger m.v.
Ifølge § 108 i lov om almene boliger m.v. skal almene boliger skal være udstyret og indrettet
således, at de opfylder de boligsøgendes rimelige krav til boliger af den pågældende art. Boligerne
må ikke have luksuspræg. Bygherren skal stille fornødne krav til byggeriets andre parter om den
arkitektoniske bearbejdning af byggeriet, om kvalitetssikring i forbindelse med gennemførelsen og
driften af byggeriet, om anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi samt om
totaløkonomiske vurderinger.
§ 109 i lov om almene boliger m.v. indeholder nærmere regler om boligernes størrelse, mens § 110
indeholder nærmere regler om indretning af ældreboliger.
Efter § 113, stk. 1, fastsætter transport-, bygnings- og boligministeren nærmere regler om de i §§
103, 104, 106, 107 og 108-110 nævnte forhold.
Bestemmelserne i kapitel 8 i lov om almene boliger m.v. finder tilsvarende anvendelse på almene
ældreboliger, som ejes af en kommune eller en region, selvejende ældreboliger og selvejende
almene ungdomsboliger, jf. § 114 i lov om almene boliger m.v.
Efter § 150 i lov om almene boliger m.v. yder Byggeskadefonden støtte til udbedring af skader, som
har deres årsag i forhold ved opførelsen eller renovering af byggeriet. Fondens formål er yderligere
at forestå eftersyn af byggeriet og bidrage til erfaringer om byggeprocessen og byggeriet med
henblik på at begrænse byggeskader og medvirke til at fremme kvalitet og effektivitet i byggeriet.
Byggeskadefonden omfatter bl.a. nybyggeri efter §§ 115 og 117, jf. § 151, stk. 1, nr. 1, i lov om
almene boliger m.v.
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler for Byggeskadefondens
virksomhed, jf. § 160 i lov om almene boliger m.v.
Transport-, bygnings- og boligministeren har udnyttet ovennævnte bemyndigelser og udstedt en
række administrative forskrifter med hjemmel i lov om almene boliger m.v.
Det handler bl.a. om bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om støtte til almene boliger
m.v., bekendtgørelse nr. 119 af 7. februar 2013 om anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (IKT), bekendtgørelse nr. 1226 af 26. december 2018 om drift af almene
boliger m.v. og bekendtgørelse nr. 776 af 27. juni 2011 om kvalitetssikring af byggearbejder i
alment byggeri m.v. og ombygninger efter lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Overordnet foregår processen vedrørende tilsagn om støtte på følgende måde:
Kommunalbestyrelsens fordeling af støtte til etablering af almene boliger ske på baggrund af en
samlet vurdering af situationen på det lokale boligmarked og behovet for nyt støttet boligbyggeri i
kommunen, jf. § 104 i lov om almene boliger m.v. Nærmere regler om tildeling af tilsagn om støtte
findes i kapitel 6 i støttebekendtgørelsen.
Det er bygherren, dvs. almen boligorganisation m.v., der indgiver ansøgning om støtte
(ansøgningsskema A) til kommunalbestyrelsen, jf. støttebekendtgørelsens § 18, stk. 1, 1.pkt.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med tilsagn stille vilkår, herunder de særlige vilkår, som
det konkrete projekt måtte give anledning til. Kommunalbestyrelsen skal påse, at de stillede
betingelser for støtte efter lov om almene boliger m.v. og denne bekendtgørelse samt de særlige
vilkår, som kommunalbestyrelsen har stillet, er overholdt.
Kommunalbestyrelsen meddeler bygherren et skriftligt tilsagn på de betingelser, som følger af lov
om almene boliger m.v. og støttebekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen skal som udgangspunkt stille som betingelse, at bygherren i sine aftaler om
teknisk rådgivning og i sine entrepriseaftaler lægger ABR og AB (i totalentreprise ABT) til grund
uden fravigelser.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille som betingelse for tilsagn efter § 115 i lov om almene
boliger m.v., at bygherren til brug for Byggeskadefondens eftersyn af byggeriet afleverer
oplysninger om mangler ved byggeriet, der omfatter en fordeling af manglerne på bygningsdele og
en klassificering af manglerne efter alvor, til fonden i forbindelse med afleveringen af byggeriet og
senest 2 måneder efter afleveringen.
Kommunalbestyrelsen skal endelig stille som betingelse for tilsagnet, at bygherren skal vedlægge
beregninger, der efterviser projektets overholdelse af gældende normer for bærende og
stabiliserende konstruktioner.
Byggearbejderne skal udbydes efter reglerne i udbudslovgivningen.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bygherrens ansøgning om kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
byggeriets påbegyndelse (ansøgningsskema B) skal indeholde en totaløkonomisk vurdering baseret
på anvendelsen af Landsbyggefondens totaløkonomimodel.
Bygherren skal senest 15 måneder efter tilsagnsdatoen digitalt indberette de oplysninger, som
danner grundlag for godkendelse af en anskaffelsessum før byggeriets påbegyndelse
(ansøgningsskema B) til kommunalbestyrelsen.
Bygherren har således 15 måneder til at forberede byggearbejderne, herunder gennemføre udbud af
opgaven.
Kommunalbestyrelsen godkender anskaffelsessummen før byggeriets påbegyndelse
(ansøgningsskema B).
Tilsagnsmodtageren skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen, at der senest ved byggeriets
påbegyndelse foreligger tinglyst endeligt skøde på ejendommen, jf. støttebekendtgørelsens § 22.
Hvis den endelige indførsel af skøde på den eller de kommende ejerlejligheder i tingbogen alene
afventer ejendommens opdeling i ejerlejligheder, kan fristen fraviges.
Den anskaffelsessum for projektet, der er godkendt ved påbegyndelsen, er bindende.
Under byggeriets eller arbejdernes gennemførelse fører kommunalbestyrelsen tilsyn med, at
betingelserne og de særlige vilkår for støttetilsagnet overholdes.
Bygherren indberetter digitalt byggeregnskabet til kommunalbestyrelsen. Overskrides
maksimumsbeløbet efter kapitel 4, afholdes overskridelsen af den almene boligorganisation som
bygherre og dækkes af byggesagshonoraret, evt. suppleret med tilskud fra boligorganisationens
egenkapital.
Det bemærkes i den forbindelse, afdelinger under opførelse betaler byggesagshonorar og
bestyrelsesudgifter til boligorganisationen for byggesagsadministrationen, jf. § 33, stk.1, i
bekendtgørelse nr. 1226 af 26. december 2018 om drift af almene boliger m.v.
Bygherren skal digitalt indberette den endelige anskaffelsessum (ansøgningsskema C).
2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
Lovgivningen vedrørende alment byggeri forudsætter, at tilsagnsmodtageren er bygherre i
forbindelse med etablering af offentligt støttede byggerier.
Det betyder, at almene boligorganisationer ikke kan modtage tilsagn om ydelsesstøtte til et byggeri,
som opføres af privat bygherre. Dette forhold indebærer, at boligorganisationen skal udøve
bygherrerollen og varetage ansvaret for alle byggeriets faser.
Bygherrerollen er ikke nærmere beskrevet i lov om almene boliger m.v. I forarbejderne til den nu
ophævede lov nr. 1088 af 17. december 2002, jf. Forslag til lov om ændring af lov om almene
boliger samt støttede private andelsboliger m.v., byggeloven og lov om etablering og fælles
udnyttelse af master til radiokommunikationsformål m.v. (Udvidelse af bygherrekredsen til alment
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
byggeri og klagebehandling) L 54, (FT 2002-03; 1116, 2676, 2885; A 1148, B 465, 488) blev der
dog anført følgende om bygherrefunktionen:
”I bygherreopgaven indgår flere elementer, men hovedopgaven er at være det enkelte byggeris
centrale beslutningstager. I den egenskab skal løses en række opgaver, som blandt andet omfatter:
- At klarlægge de behov, det enkelte byggeri skal dække
- At træffe beslutning om byggeriets størrelse, ydre og indre udformning samt kvalitet
- At afholde udbud af projekterings- og byggearbejder
- At fastlægge og fastholde de økonomiske og projektmæssige mål gennem byggeprocessen
- At definere opgaver og ansvar for byggeriets parter
- At udnytte og deltage i udveksling af erfaringer fra tidligere byggerier.
I opgaven indgår således et ansvar over for de bevilgende myndigheder, samfundet og brugerne for,
at den færdige bygning er tilfredsstillende i arkitektonisk, brugsmæssig, teknisk, miljømæssig og
økonomisk henseende.”
Almenboliglovens krav om, at det er tilsagnsmodtageren, der skal varetage bygherrerollen medfører
en række udfordringer i situationer, hvor en almen bygherre ønsker at samarbejde med en privat
grundejer, bygherre eller ejendomsudvikler om etablering af almene boliger.
Barrierene gør sig især gældende i byområder, hvor der er mangel på egnede byggegrunde til
alment byggeri og hvor det almene byggeri skal ske i tæt sammenhæng med privat byggeri på
arealer, der er ejet af en eller flere private grundejere (udviklere), som selv ønsker at stå for
byggeriet.
Tilsvarende gælder i situationer, hvor der er et ønske om at etablere blandet byggeri i én og samme
bygning. I dette tilfælde skal der ske en opdeling i ejerlejligheder, hvor den almene del skal udgøre
en ejerlejlighed, mens der i stueetagen typisk opføres private erhvervslejemål og på andre etager
private ejerboliger eller andelsboliger. En privat bygherre kan på grund af de gældende regler ikke
også opføre almene boliger, hvilket gør byggeprojektet særdeles indviklet og praktisk umuligt at
gennemføre.
Private grundejere (udviklere) har endvidere i visse tilfælde ikke interesse i at sælge ubebygget
grund bl.a. på tinglyste klausuler, f.eks. en gevinstklausul, som indebærer, at den tidligere ejer
typisk en kommune
får hele eller en del af gevinsten, hvis den nuværende grundejer videresælger
ejendommen ubebygget. Derfor vil grundejeren gerne fremstå som sælger af bebygget grund,
herunder opføre byggeriet som bygherre og overdrage det til en boligorganisation.
Hvis man ønsker at opføre almene boliger, vil det betyde, at grundejeren skal varetage
bygherrefunktion, hvilket er en hindring, hvis man ønsker at opføre almene boliger med støtte.
Siden vedtagelsen af lovforslaget om ændring af lov om planlægning og lov om almene boliger
m.v. (Blandet boligsammensætning) i 2015 har kommunalbestyrelserne desuden haft mulighed for
at fastsætte krav om, at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene boliger i forbindelse med
lokalplanlægningen for nye boligområder. I disse tilfælde har den private grundejer (udvikler) pligt
til enten at sikre, at 25 pct. af boligerne er almene boliger, eller lade ejendommen forblive
ubebygget. Idet lovgivningen vedrørende alment byggeri forudsætter, at den almene
boligorganisation er bygherre i forbindelse med etablering af offentligt støttede byggerier, opstår
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
der hermed barrierer, når grundejeren ønsker at opføre almene boliger selv med henblik på at
overdrage det færdige byggeri til en almen boligorganisation.
Ønsket om at etablere blandet boligbyggeri indeholdende almene boliger, ejerboliger, private
lejeboliger og/eller erhvervslejemål og endeligt gøre op med fortidens ideal om isolerede og i
mange tilfælde ø-lignende bebyggelser med borgere, som ikke kan finde en bolig i andre segmenter
af boligmarkedet, kan ikke opfyldes pga. en række barrierer, da almene boligorganisationer normalt
har behov for at modtage offentlig støtte til byggeriet efter lov om almene boliger m.v. og denne
støtte er betinget af, at en almen boligorganisation selv fremstår som bygherre.
I praksis har lokale aktører (almene boligorganisationer, private grundejere og kommuner) søgt at
finde samarbejdsmodeller, som muliggør etablering af almene boliger også i ovennævnte
situationer. Der hersker dog en usikkerhed omkring modellernes lovlighed, som i øvrigt aldrig har
været udsat for en domstolsprøvelse.
Bag præmisserne for de gældende regler om etablering af almene boliger ved offentlig støtte,
hvorefter bygherrerollen skal varetage af en almene boligorganisationer m.v., står tanken om, at
almene boligorganisationens opgave bl.a. er at bidrage til udvidelsen af den eksisterende
boligmasse. Hvis boligerne allerede er opført af private bygherrer, er der ifølge tanken ingen grund
til at yde støtte til deres omdannelse til almene boliger.
Situationen, hvor en privat bygherre opfører boliger efter en bestilling fra en almen
boligorganisation og overdrager færdige boliger til bestilleren, opfattes også som køb af
eksisterende boliger og giver derfor ikke boligorganisationen mulighed for at modtage offentlig
støtte.
Når grundejeren ønsker at sælge grunden til en almen boligorganisation betinget af, at grundejeren
også opfører almene boliger og overdrager det til den almene boligorganisation, vil der efter
ministeriets opfattelse ligeledes ske en udvidelse af boligmassen med støttet byggeri, dvs. med
boliger, som ikke findes på boligmarkedet og som ikke nødvendigvis vil blive opført, hvis
boligorganisationen ikke får mulighed for at erhverve det.
Idet almene boligorganisationer også i situationer, hvor de selv varetager bygherrerollen, under alle
omstændigheder skal overlade byggearbejdet til en privat virksomhed udvalgt igennem en
udbudsforretning, findes der i forhold til ovennævnte præmis om, at støttet byggeri skal anvendes til
at udvide boligmassen, ikke at være afgørende forskel mellem den gældende, traditionelle måde at
opføre almene boliger, hvor en almen boligorganisation køber en grund og efterfølgende sender
entrepriseopgaven i udbud med henblik på opførsel af almen boliger, og den situation, hvor den
private grundejer selv opfører boliger og i den forbindelse overholder de forpligtelser, der ellers
påhviler boligorganisationen efter almenboligloven, herunder udbudsforpligtelsen, og overdrager
den nyopførte boliger til en almen boligorganisation. Boligerne er ikke en del af boligmassen på
tidspunktet, hvor aftalen om erhvervelse af boliger indgås.
For så vidt angår de ovenfor under pkt. 2.1. nævnte muligheder for at opføre almene boliger
sammen med private boliger, har disse efter ministeriets opfattelse vist sig at være utilstrækkelige i
praksis i forhold til ovennævnte situationer, hvor almene boliger ønskes opført sammen med private
boliger eller erhverv. Samtidig er der et udtalt behov for at afklare almene boligorganisationers m.v.
mulighed for at indgå et samarbejde med private udviklere med henblik på at skabe boligområder
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
med blandede boligformer og erhverv og hermed fjerner enhver usikkerhed omkring
kommunalbestyrelsens adgang til at meddele tilsagn om støtte, selv om almene boliger bliver opført
af en privat bygherre og overdraget til en almen boligorganisation.
Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen under visse nærmere angivne betingelser får mulighed
for at give tilsagn efter almenboliglovens § 115, når almene boliger opføres af en privat bygherre
med henblik på at blive overdraget til
tilsagnsmodtageren.
Tilsagnet vil kunne blive givet til tilsagnsmodtagere, der er nævnt i § 115, stk. 1, 2, 4, 5 og 6,
således at tilsagnsmodtagerkredsen ikke vil blive ændret ved forslaget.
Tilsagnet vil forudsætte, at
tilsagnsmodtageren ikke har mulighed for at etablere almene boliger
som bygherre. Det vil være kommunalbestyrelsen opgave at vurdere, om almene boliger kan
opføres af tilsagnsmodtageren som bygherre.
Desuden vil det blive stillet krav om, at boligerne skal overdrages til tilsagnsmodtageren senest ved
ibrugtagningstidspunktet.
Endelig vil tilsagnet forudsætte, at der
er indgået aftale mellem tilsagnsmodtageren og den private
bygherre om overdragelse af boligerne, som kun er betinget af tilsagnet og forpligter den private
bygherre til at
opfylde de forpligtelser, der efter denne lov påhviler tilsagnsmodtageren, herunder
udbudsforpligtelsen.
Aftalen skal således forpligte den private bygherre som overdrageren til at udbyde alle
tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder i henhold til udbudsreglerne gældende for
tilsagnsmodtageren.
Omfanget af den private bygherres pligt til at udbyde opgaven vil svare til
tilsagnsmodtagerens udbudspligt og vil afhænge af den konkrete situation. Med forslaget er der ikke
tiltænkt nogen ændringer af reglerne, som vedrører
tilsagnsmodtagerens
udbudspligt.
Med forslaget vil man ikke ændre på kommunerens praksis for udmøntning af grundkapital, når
almene boliger opføres på den traditionelle måde, hvor en tilsagnsmodtager også er bygherre.
Mange kommuner udsætter allerede i dag udmøntning af grundkapital for en konkurrence, men det
er ikke hensigt med lovforslaget at indføre en egentlig bygherrekonkurrence.
Købesummens enkelte elementer skal være specificeret og bestå af grundpris, den private bygherres
honorar og dennes faktiske udgifter til de tjenesteydelser og byggearbejder, som har været udbudt
for at overholde tilsagnsmodtagerens udbudspligt.
Købesummen vil således bestå af en fastpris for selve grunden med tillæg for den private bygherres
honorar. Herudover vil prisen
inden den private bygherre indgår de nødvendige aftaler om
tjenesteydelser og byggearbejder
– blive ”variabel”, dog med et samlet loft svarende til
maksimumsbeløbet. Prisen, som den private bygherre opnår gennem udbud af opgaverne, vil
således indgå som en bestanddel af købesummen.
Specifikation af grundpris er nødvendig, idet det vil give grundlag for, at kommunalbestyrelsen som
led i sin tilsynspligt kan vurdere, om grundprisen er rimelig.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Den private bygherres honorar vil dels omfatte vederlag for udgifter til ydelser, risikohåndtering,
finansiering m.v., som ikke er omfattet af tilsagnsmodtagerens udbudspligt. Kommunalbestyrelsen
skal påse, at honoraret svarer til markedspris.
Bestemmelsen om maksimumbeløb for anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10,
1. pkt., skal være overholdt. Kommunalbestyrelsen skal påse, at det fremgår af aftalen om
overdragelse, at boligorganisationen aldrig kan komme til at betale mere end den til enhver tid
gældende anskaffelsessum for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10, 1. pkt. Eventuel overskridelse af
prisen skal udredes af den private bygherre.
Tilsvarende skal kommunalbestyrelsen påse, at andre krav, som gælder for opførsel af almene
boliger, bliver opfyldt.
Den foreslåede ordning vil kunne finde anvendelse i forbindelse med opførelse af almene boliger,
som er en del af et byggeri, som indeholder andre boligtyper og/eller erhvervslokaler. Almene
boliger vil i givet fald udgøre en ejerlejlighed (almen boligafdeling).
Herudover vil tilsagnet kunne gives i situationer, hvor der være tale om en udmatrikuleret grund,
således at der ikke foreligger samme barrierer som gør sig gældende i forhold til
ejerlejlighedskonstruktionen. Almene boliger vil i princippet kunne opføres af en almen
boligorganisation, hvis grundejeren ønskede at sælge grunden uden at stile krav om at optræde som
bygherre for byggeriet.
Når grundejeren stiller krav om at varetage bygherrerollen, kan det skyldes det forhold, at alment
byggeri er en del af et større byggeforetagende, som omfatter opførsel af private boliger, lejeboliger
eller erhvervslokaler. Alment
byggeri skal derfor ske i tæt sammenhæng med privat byggeri på
arealer, der er ejet af en eller flere private grundejere (udviklere). Den foreslåede ordning vil derfor
også kunne anvendes i dette tilfælde.
Desuden vil ordningen kunne anvendes i de situationer, hvor kommunalbestyrelserne har fastsat
krav om, at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene boliger i forbindelse med
lokalplanlægningen for nye boligområder.
Private grundejere (udviklere) har endvidere i visse tilfælde ikke interesse i at sælge ubebygget
grund bl.a. på tinglyste klausuler, f.eks. en gevinstklausul, som indebærer, at den tidligere ejer
typisk en kommune
får hele eller en del af gevinsten, hvis den nuværende grundejer videresælger
ejendommen ubebygget. Derfor vil grundejeren gerne fremstå som sælger af bebygget grund,
herunder opføre byggeriet som bygherre og overdrage det til en boligorganisation. Grundejerens
motiver vil være uden betydning for kommunalbestyrelsens vurdering.
I alle situationer er det
afgørende, at kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov for opførsel af almene boliger, som
ikke kan imødekommes på anden måde end at det bliver privat bygherre, der opfører boliger og
overdrager det til tilsagnsmodtageren.
Kommunalbestyrelsen skal i sin vurdering bl.a. lægge vægt på, om der er behov for at opføre
almene boliger i det pågældende boligområde, herunder sikre blandet boligbyggeri, årsag til, at en
almen boligorganisation m.v. ikke kan erhverve byggegrunden, om boligerne opføres som led i
lokalplanens krav om at
25 pct. af boligmassen skal være almene boliger, og
om der findes noget
omgåelseshensyn, som taler imod meddelelse af tilsagnet.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Den foreslåede ordning vil ikke kunne anvendes til at erhverve et eksisterende byggeri, som er taget
i brug. Begrundelsen er, at den offentlige støtte ikke går til at udvide boligmassen, men blot at
transformere et eksisterende byggeri til almene boliger. Et sådan behov kan imødekommes ved at
boligorganisationen erhverver ejendommen uden offentlig støtte, som nærmere er beskrevet
ovenfor.
Kommunalbestyrelsen vil i praksis godkende skema A på baggrund af en købsaftale mellem den
private bygherre og boligorganisationen. Når den private bygherre har gennemført de nødvendige
udbudsforretninger og indgået aftalerne, vil den almene boligorganisation udfylde skema B. Skema
C vil blive indberettet af den almene boligorganisation i forbindelse med overtagelsen af
ejendommen.
Som en særlig problemstilling i forbindelse med den foreslåede ordning rejses spørgsmålet om den
private bygherres ansvar. Grundlæggende skelner man mellem ansvar efter regler om køb (analog
anvendelse af købeloven) og regler om entreprenørens ansvar.
I en almindelig byggesag vil boligorganisationen stå som bygherre og indgå en entrepriseaftale, som
bl.a. indebærer, at en entreprenør som hovedregel kun holdes ansvarlig for mangler, hvis der er
reklameret rettidigt, senest 5 år fra afleveringstidspunktet.
Hvis forholdet bedømmes efter reglerne om sælgers ansvar ved køb af fast ejendom, vil det betyde,
at sælger som hovedregel hæfter for skjulte fejl og mangler i op til 10 år.
Det foreslås, at den almene boligorganisation kan påberåbe sig mangler efter almindelige regler om
entreprenørens ansvar, dels fordi opførsel af nøglefærdigt byggeri mest ligner til et
entrepriseforhold, dels fordi en ansvarsperiode på 10 år er unødvendigt, når der er tale om nyt
alment boligbyggeri, og kun vil fordyre den samlede købesum. Den almene boligorganisation skal
sikre, at aftalen indeholder bestemmelser om mangler svarende til kapitel G i ABT 2018.
Nærmere betingelser for kommunalbestyrelsens tilsagn efter § 115 vil blive fastsat i administrative
forskrifter, herunder støttebekendtgørelsen og driftsbekendtgørelsen.
Det skal fremgå af støttebekendtgørelsen, at tilsagnsmodtageren
skal sikre, at afdelingen frem til
indføring af endeligt skøde ikke løber unødige risici.
Kravet om indføring af endeligt skøde ses kun relevant i det omfang
tilsagnsmodtageren
ifølge
aftalen med den private bygherre skal forudbetale dele af købesummen. I støttebekendtgørelsen vil
der foretages en ændring, som indebærer, at fristen for tinglysning tillige kan udskydes, hvis almene
boliger opføres af privat bygherre og tilsagnsmodtageren kan dokumentere, at der senest ved
ejendommens overtagelse foreligger tinglyst skøde på ejendommen i tilsagnsmodtagerens navn.
Tilsagnsmodtageren
skal sikre i aftalen, at den private bygherre opfører almene boliger i henhold til
de krav, der gælder for opførsel af almene boliger, og at sælgeren bærer opførelses- og
finansieringsrisiko. Afdelingen under opførsel må frem til indføring af endeligt skøde ikke bære
unødige risici, herunder ikke betale købesummen eller dele heraf før overtagelsen af byggeriet,
medmindre der stilles fuld garanti for afdelingens betalinger.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det er i den forbindelse vigtigt, at almene boligorganisationer i forbindelse med aftaleindgåelse
stiller et krav, om at privat bygherre stiller sikkerhed for eventuelle krav svarende til entreprenørens
sikkerhed efter § 9 i Almindelige betingelser for totalentreprise i bygge- og anlægsvirksomhed
(ABT18). Efter denne stiller entreprenøren en garanti, som indtil levering har fundet sted svarer til
15 pct. af den aftalte betaling for udførelse af arbejderne for sikre eventuelle krav, som kunne
fremkomme ved tilsidesættelse af de kontraktmæssige forpligtelser.
Det foreslås, at
tilsagnsmodtageren
i aftalen med den private bygherre skal sikre, at risici, som
afdelingen under opførsel bærer, er håndteret på en betryggende måde.
Da man i forhold til den traditionelle måde at opføre almene boliger på, hvor
tilsagnsmodtageren
fremtræder som bygherre, i den foreslåede ordning vil indsætte et nyt led mellem den almene
boligorganisation som tilsagnsmodtager og den enkelte rådgiver eller entreprenør, er det vigtigt, at
boligorganisationen sikrer, at aftalen med den private bygherre, indeholder et forbud mod
modregning af den private bygherres underleverandørers (rådgivere, ingeniører, entreprenører m.v.)
krav mod bygherren i den sikkerhed, som bygherren har stillet over for boligorganisationen for
eventuelle krav svarende til entreprenørens sikkerhed efter § 9 i Almindelige betingelser for
totalentreprise i bygge- og anlægsvirksomhed (ABT18). Dette forbud skal sikre, at
tilsagnsmodtagerens
krav efter den stillede sikkerhed ikke bliver udhulet på grund af entreprenørers
m.v. modregningskrav i forhold til den private bygherre.
Den særlige bestemmelse i bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. om byggesagshonorar og
bestyrelsesudgifter, som afdelinger opført efter den foreslåede ordning skal betale til
boligorganisationen for byggeadministrationen, vil finde anvendelse også i forhold til den
foreslåede ordning. Det betyder bl.a., at byggesagshonorars størrelse skal fastættes efter
kostægteprincippet.
Almene boliger, som vil blive opført efter den foreslåede ordning, skal opfylde samme krav om
kvalitetssikring, som gælder for almene boliger opført på den traditionelle vis, hvor almen
boligorganisation er bygherre. Den almene boligorganisation m.v. skal derfor sikre, at de
forpligtelser, der påhviler en almen boligorganisation som bygherre, jf. bekendtgørelse nr. 776 af
27. juni 2011, bliver opfyldt af den private bygherre, som vil forestå gennemførelsen af byggeriet.
Desuden skal den almene boligorganisation sikre, at de forpligtelser, der påhviler en almen
boligorganisation som bygherre efter bekendtgørelse om anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (IKT), bliver opfyldt af den private bygherre.
Endelig skal almen boligorganisation sikre, at kravet fra § 108, 3. pkt., om totaløkonomiske
vurderinger, som nærmere fremgår af § 37, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011
om støtte til almene boliger m.v., ligeledes bliver opfyldt af den private bygherre.
Som en vigtig del af den traditionelle måde at opføre almene boliger på, hvor almen
boligorganisation står for opførslen som bygherre, indgår ordningen vedrørende Byggeskadefonden.
Byggeskadefonden dækker op til 95 pct. af udgifterne til udbedring af byggeskader, når der
foreligger et revisorattesteret byggeregnskab, jf. § 155, stk. 1, 1. pkt., i lov om almene boliger m.v.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås, at den foreslåede ordning bliver omfattet af Byggeskadefonden. Samtidig vil det
indebære, at det skal indbetales et bidrag på 1 pct. af den anskaffelsessum, som senest er godkendt
inden byggeriets påbegyndelse, jf. § 156 a, stk. 1, 1. pkt.
Det er hensigten, at administrative forskrifter gældende for etablering af almene boliger ved
nybyggeri, når tilsagnsmodtageren selv fremstår som bygherre, vil gælde for etablering af alment
nybyggeri, som opføres efter den foreslåede ordning, jf. lovforslaget § 1, nr. 2.
Udbudsretlige overvejelser
En afgrænsning af situationer, hvor nybyggeri i privat regi vil kunne tillades, forudsætter en
nærmere stillingtagen til udbudsretlige udfordringer, som nødvendigvis rejser sig i forbindelse med
byggearbejderne.
Reglerne om udbud er nærmere fastsat i Udbudsloven, som følger Udbudsdirektivet og derfor ikke
kan indeholde regler, som strider mod direktivet.
Almene boligorganisationer opfattes som ordregivere i Udbudslovens forstand og skal derfor
udbyde opgaver i henhold til lovens regler.
Udbudsloven, lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter og
støttebekendtgørelsen indeholder ingen regler om adgangen til at delegere udbudsforretningen til
private, og der findes ikke øvrige EU-regler af generel karakter herom. Dansk ret er heller ikke til
hinder for, at det overlades til en privat bygherre at forestå udbudsforretningen. Det vil dog altid ske
på ordregivers ansvar.
I EU-Domstolens praksis findes der visse domme vedrørende muligheden for at tilpligte en privat
grundejer til at opfylde de forpligtelser, som ifølge udbudsreglerne påhviler en offentlig ordregiver.
Den mest relevante er Ordine-dommen, hvor man bl.a. har udtalt, at det ikke nødvendigvis er den
ordregivende myndighed selv, der skal anvende de i dette direktiv fastsatte fremgangsmåder med
hensyn til indgåelse.
”Direktivets effektive virkning tilgodeses fuldt ud ligeså godt, hvis den nationale lovgivning gør det
muligt for kommunalforvaltningen at forpligte den grundejer, der er indehaver af tilladelsen, til, ved
de aftaler, den indgår med grundejeren, at udføre de aftalte arbejder under anvendelse af de i
direktivet fastsatte fremgangsmåder, hvilket sker for at opfylde de forpligtelser, der påhviler
kommunalforvaltningen i henhold til direktivet. I dette tilfælde skal grundejeren således i henhold
til de med kommunen indgåede aftaler, der som modydelse for udførelsen af et offentligt infra- og
servicestrukturarbejde fritager ham fra bidraget til infra- og servicestrukturudgifterne, anses for
indehaver af en fuldmagt udstedt af kommunen til brug for dette arbejdes udførelse.” (Præmis 100
i
EF-Domstolens dom af 12. juli 2001 i sagen C-399/98 (Ordine
degli Architetti m.fl. mod Commune
di Milano m.fl.))
Udbudspligten kan således søges opfyldt, så det i kontrakten sikres, at overdrageren gennemfører de
nødvendige udbudsforretninger, herunder at disse gennemføres på den almene boligorganisations
vegne.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
En almen boligorganisation skal i aftalen om køb af ejendommen opført af en privat udvikler
forpligte den pågældende til at udføre de aftalte arbejder under anvendelse af de i udbudsloven
fastsatte fremgangsmåder med henblik på at opfylde de forpligtelser, der påhviler
boligorganisationen i henhold til udbudsloven.
Omfanget af den private udviklers forpligtelser vil afhænge af den konkrete situation. Afgørende for
vurderingen er det tidspunkt, hvor den almene boligorganisations behov for byggeriet opstår.
Behovet kan ikke opstå før kommunalbestyrelsen har vurderet, at der er behov for almene boliger i
det konkrette byggeri.
Hvis boligorganisationens behov opstår på et tidspunkt, hvor den private udvikler endnu ikke har
påbegyndt projektet, herunder projekteringsdelen, vil det betyde, at udbudspligten vil omfatte alle
ydelser og arbejder, som skal udføres fremover.
Hvis der allerede på tidspunktet, hvor den almene boligorganisations behov opstår, foreligger et
projekt, dvs. alt projekteringsarbejde er udført, vil udbudspligten omfatte det arbejde, der mangler
for at gennemføre projektet, medmindre det kunne og burde opgøres som en samlet kontrakt. Når
ydelser og arbejde, som er omfattet af udbudsloven er fastlagt, vil udbudslovens regler finde
anvendelse, herunder regler om delydelser m.v.
Hvis købesummen ligger under Udbudslovens tærskelværdier, skal aftalens udbudsretlige
konsekvenser vurderes efter Lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7. december 2007, som ændret ved § 2 i lov nr. 618 af
14. juni 2011, § 1 i lov nr. 1234 af 18. december 2012, og § 198 i lov nr. 1564 af 15. december
2015.
Efter § 1, stk. 5, i Lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
forstås ved »bygge- og anlægsarbejder« i overensstemmelse med udbudsdirektivet og
forsyningsvirksomhedsdirektivet resultatet af et sæt bygge- og anlægsaktiviteter bestemt til i sig
selv at udfylde en økonomisk eller teknisk funktion. Bestemmelsen fortolkes i praksis således, at
byggerier opført efter køberens nærmere anvisninger som udgangspunkt falder inden for
udbudsloven. I praksis kan den valgte fremgangsmåde med hensyn til en almen boligorganisations
anskaffelse af en ny ejendom indebære, at anskaffelsen skal ske gennem en licitation.
Det fremgår endvidere af § 33, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om støtte til
almene boliger m.v., at byggearbejderne skal udbydes efter reglerne i lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter eller Udbudsloven.
Almene boligorganisationer har således pligt til at udbyde opgaver efter de til enhver gældende
udbudsregler. Byggearbejderne kan således ikke udføres af boligorganisationen i eget regi.
Med forslaget ændres der således ikke på almene boligorganisationers m.v. udbudsretlige
forpligtelser. Det er således et ufravigeligt vilkår for kommunalbestyrelsens tilsagn, at reglerne om
udbud overholdes. Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på det forhold.
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Kommunalbestyrelsen skal således kontrollere, om udbudsreglerne er overholdt, jf. § 4 i cirkulære
nr. 152 af 7. oktober 1996 om kommunalt og amtskommunalt tilsyn med udbud af byggearbejder i
det offentligt støttede byggeri.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget fastlægges rammer for fremadrettet at lade private aktører varetage
bygherreopgaven ved nybyggeri af almene boliger som led i blandede byggeprojekter. Forslaget
skønnes ikke at påvirke kommunernes vurdering af det lokale behov for nyt alment boligbyggeri,
men at sikre bedre muligheder for at opnå en hensigtsmæssig ”blandet” byudvikling i kommunen.
På den baggrund vurderes lovforslaget ikke at have nævneværdige konsekvenser for de offentlige
udgifter til støtte til alment byggeri.
Lovforslaget skønnes at medføre begrænsede statslige udgifter til tilretning af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens administrationssystem for almene boliger (BOSSINF-STB). Disse udgifter vil blive
afholdt inden for Transport-, Bygnings- og Boligministeriets eksisterende rammer. Forslaget
vurderes herudover ikke at have implementerings-konsekvenser for staten.
Lovforslaget sikrer klare rammer for aftalerne mellem tilsagnsansøger (almen boligorganisation
mv.) og den private bygherre, som kommunerne skal vurdere i forbindelse med meddelelse om
støttetilsagn (skema A) til fx en almen boligorganisation. Herudover påvirker forslaget ikke den
kommunale støttesagsbehandling. På den baggrund vurderes lovforslaget ikke at have
nævneværdige implementeringskonsekvenser for kommunerne
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes at skabe større gennemsigtighed omkring risici og administrative byrder for
alle aktører, såvel den private bygherre, den almene aftalepart og andre, der deltager i et
byggeprojekt med såvel private som alment boliger, og hvor en privat aktør fremadrettet varetager
bygherrerollen for de almene boliger. Herudover vurderes lovforslaget ikke at medføre økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af Kommissionens afgørelse af 20. december
2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse
virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form for kompensation for en
tjenesteydelse af almindelig økonomisk interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig med traktatens artikel 106, stk.
2.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
Med forslaget ændres ikke på den gældende model for finansiering af almene boliger. Reglerne om
kommunernes grundkapital samt statens ydelsesstøtte m.v. vil således findes anvendelse på samme
måde, som reglerne gælder, når almene boligorganisationer opfører almene boliger på den
traditionelle måde, dvs. køb af en ubebygget grund med følgende entreprise.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring fra den 14. oktober 2018 til den 12. december 2018.
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-
Kartellet, Bedre Psykiatri, Beskæftigelsesministeriet, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Børne- og Socialministeriet, Center for Boligsocial Udvikling,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Ejendomsforeningen
Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening, Erhvervsministeriet, Erhvervsstyrelsen, Finans
Danmark, Finansministeriet, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen til fremskaffelse af boliger
for ældre og enlige, Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet,
KL, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes Revision
BDO,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
LOS, OK–Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
SAND De hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg
Universitet), Selveje Danmark, SFI
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Sind,
Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Statsministeriet, TEKNIQ, Udbetaling
Danmark, Ældre Sagen, Økonomi- og Indenrigsministeriet.
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1969767_0020.png
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Større
gennemsigtighed
omkring blandede private og
almene byggerier
Større
gennemsigtighed
omkring blandede private og
almene byggerier
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Almene boligorganisationer anses for at være omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der
har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse.
Afgørelsen fastsætter, på hvilke betingelser statsstøtte ydet i form
for kompensation for en tjenesteydelse af almindelig økonomisk
interesse ikke er underlagt forhåndsanmeldelsespligten efter
traktatens artikel 108, stk. 3, da den kan anses for at være forenelig
med traktatens artikel 106, stk. 2.
Det vurderes, at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse
med Kommissionens afgørelse. Med forslaget ændres ikke på den
gældende model for finansiering af almene boliger. Reglerne om
kommunernes grundkapital samt statens ydelsesstøtte m.v. vil
således findes anvendelse på samme måde, som reglerne gælder,
når almene boligorganisationer opfører almene boliger på den
traditionelle måde, dvs. køb af en ubebygget grund med følgende
entreprise.
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1969767_0021.png
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering]/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 2
Kommunalbestyrelsen kan ifølge § 115, stk. 1, nr. 1, i lov om almene boliger m.v. give tilsagn om
ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til etablering af almene boliger ved nybyggeri.
Bestemmelsen gør således udtømmende op med, i hvilke situationer og hvorledes en almen
boligorganisation kan etablere almene boliger ved nybyggeri med offentlig støtte.
Efter
§ 115, stk. 2, nr. 1, i lov om almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen
i den kommune,
hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til kommunale almene
ældreboliger og til selvejende institutioner til etablering af almene ældreboliger, herunder almene
ældreboliger, der indrettes særligt med henblik på at betjene personer med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der etableres ved nybyggeri.
Efter
§ 115, stk. 4, nr. 1, i lov om almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen
i den kommune,
hvor et regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale med regionens kommuner skal etablere
almene ældreboliger, der indrettes særligt med henblik på at betjene personer med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte
til disses etablering ved nybyggeri.
Efter
§ 115, stk. 5, nr. 1, i lov om almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen
i den kommune,
hvor boligerne agtes etableret, kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til selvejende
institutioner til etablering af almene ungdomsboliger, der etableres ved nybyggeri.
Efter
§ 115, stk. 6, nr. 1, i lov om almene boliger m.v., kan kommunalbestyrelsen
i den kommune,
hvor boligerne agtes etableret, på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til selvejende
institutioner til etablering af universitetsnære almene ungdomsboliger, der støttes af en fond, jf. §
10, stk. 2, i lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde, og som etableres ved nybyggeri.
21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås i
115, stk. 7,
at som nybyggeri, jf. stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1, og
stk. 6, nr. 1, opfattes også almene boliger opført af en privat bygherre og overdraget til en
tilsagnsmodtager før tidspunktet for ibrugtagning, såfremt
1)
tilsagnsmodtageren ikke kan etablere boligerne som bygherre,
2) der
er indgået aftale mellem tilsagnsmodtageren og den private bygherre om overdragelse af
boligerne
senest ved ibrugtagningstidspunktet og
3) aftalen
kun er betinget af tilsagnet og forpligter den private bygherre til at
opfylde de
forpligtelser, der efter denne lov påhviler tilsagnsmodtageren, herunder udbudsforpligtelsen.
Med forslaget får kommunalbestyrelsen hjemmel til at give tilsagn om ydelsesstøtte til en
tilsagnsmodtager, der er nævnt i § 115, stk. 1, nr. 1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1, og stk. 6,
nr. 1, til etablering af almene boliger (familieboliger, ældreboliger og ungdomsboliger, herunder
universitetsnære ungdomsboliger) ved erhvervelse af boliger opført af en privat bygherre og
overdraget til den almene boligorganisation før ibrugtagelsestidspunktet for de nyopførte boliger.
Efter den gældende § 106 i lov om almene boliger m.v. kan tilsagn om støtte kun gives, hvis de
byggearbejder, som omfattes af tilsagnet, ikke er påbegyndt. Bestemmelsen afspejler
almenboliglovens hovedprincip vedrørene støtte til opførelse af nye støttede boliger, som
forudsætter, at de byggearbejder omfattet af tilsagnet ikke må være påbegyndt. Det foreslås ikke, at
hovedprincippet fastlagt i 1. pkt. ikke skal gælde for byggeri, som opføres efter den foreslåede §
115, stk. 7.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen kun vil kunne meddele tilsagn om ydelsesstøtte, hvis de
byggearbejder, som omfattes af tilsagnet, ikke er påbegyndt.
Med forslaget skabes således klare regler for, hvornår kommunalbestyrelsen kan meddele tilsagn
om ydelsesstøtte til etablering af almene boliger ved nybyggeri.
Tilsagnsmodtagere kan være en almen boligorganisation (etablering af almene familie-, ungdoms-
og ældreboliger), jf. § 115, stk. 1, kommuner og selvejende institutioner (almene ældreboliger), jf. §
115, stk. 2, et regionsråd (almene ældreboliger), jf. § 115, stk. 4, og selvejende institutioner (almene
ungdomsboliger og universitetsnære almene ungdomsboliger), jf. § 115, stk. 5 og 6.
Det foreslåede
§ 117, stk. 1, nr. 1,
indebærer, at kommunalbestyrelsens tilsagn forudsætter, at
den
almene boligorganisation ikke kan etablere boliger som bygherre.
Bestemmelsen forudsætter således, at kommunalbestyrelsen vurderer, at almene boliger i det
pågældende boligområde ikke kan opføres af tilsagnsmodtager som bygherre. Det betyder, at
boligorganisationen m.v. ikke har mulighed for at erhverve ejendommen ubebygget.
Hvis grundejeren er villig til at overdrage en ubebygget grund, vil der eksistere mulighed for den
traditionelle fremgangsmåde for opførsel af almene boliger med den almene boligorganisation som
bygherre.
Forslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal foretage en vurdering af, om almene boliger i det
pågældende boligområde kan opføres på anden måde. Hvis der i det berørte boligområde findes
andre muligheder for at opføre almene boliger, f.eks. tomme byggegrunde, som ejere er villige til at
sælge til en almen boligorganisation, og som kan imødekomme behovet for almene boliger i
22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
området, vil den foreslåede ordning være unødvendig. Derfor vil det også indgå i vurderingen, hvor
stor andel udgør almene boliger i boligområdet.
Det foreslåede
§ 117, stk. 1, nr. 2,
indebærer, at der er indgået aftale mellem tilsagnsmodtageren og
den private bygherre om overdragelse af boligerne
senest ved ibrugtagningstidspunktet.
Boligerne
må således ikke tages i brug og først herefter overdrages til tilsagnsmodtageren.
Kommunalbestyrelsens tilsagn vil altid forudsætte, at boligerne opfylder alle krav, som almene
boliger skal opfylde.
§ 107 i lov om almene boliger m.v. indeholder regler om betaling af et gebyr til staten og
kommunen i forbindelse med etablering af boliger ved nybyggeri vil således også omfatte opførsel
af boliger efter den foreslåede ordning.
Almene boligorganisationer vil kunne i aftalen stille krav om, at den private bygherre i forbindelse
med udbud af bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser anvender sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler, jf. § 107 a i lov om almene boliger m.v.
Reglerne om de almene boligers udformning og indretning m.v. findes i §§ 108-110 i lov om
almene boliger m.v. vil ligeledes findes anvendelse.
Det samme gælder for administrative forskrifter fastsat af transport-, bygnings- og boligministeren
efter § 113, stk. 1.
Det bemærkes, at bestemmelserne i kapitel 8 i lov om almene boliger m.v. finder tilsvarende
anvendelse på almene ældreboliger, som ejes af en kommune eller en region, selvejende
ældreboliger og selvejende almene ungdomsboliger, jf. § 114 i lov om almene boliger m.v.
Byggeskadefonden vil også omfatte nybyggeri efter den foreslåede ordning.
De krav, som fremgår af de af transport-, bygnings- og boligministers fastsatte nærmere regler, jf.
bl.a. bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v., bekendtgørelse om anvendelse af
informations- og kommunikationsteknologi (IKT), bekendtgørelse nr. om drift af almene boliger
m.v. og bekendtgørelse om kvalitetssikring af byggearbejder i alment byggeri m.v. og ombygninger
efter lov om byfornyelse og udvikling af byer, skal også opfyldes, når nybyggeriet opføres efter den
foreslåede ordning.
Kommunalbestyrelsen fordeling af støtte til almene boliger skal stadigvæk ske på baggrund af en
samlet vurdering af situationen på det lokale boligmarked og behovet for nyt støttet boligbyggeri i
kommunen, jf. § 104 i lov om almene boliger m.v. Nærmere regler om tildeling af tilsagn om støtte
findes i kapitel 6 i støttebekendtgørelsen.
Det er bygherren, dvs. almen boligorganisation m.v., der skal indgive ansøgning om støtte
(ansøgningsskema A) til kommunalbestyrelsen, jf. støttebekendtgørelsens § 18, stk. 1, 1.pkt.
Kommunalbestyrelsen kan i forbindelse med tilsagn stille vilkår, herunder de særlige vilkår, som
det konkrete projekt måtte give anledning til. Kommunalbestyrelsen skal påse, at de stillede
23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
betingelser for støtte efter lov om almene boliger m.v. og denne bekendtgørelse samt de særlige
vilkår, som kommunalbestyrelsen har stillet, er overholdt.
Kommunalbestyrelsen kan herefter meddele tilsagnsmodtageren et skriftligt tilsagn på de
betingelser, som følger af lov om almene boliger m.v. og støttebekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille som betingelse for tilsagn efter § 115 i lov om almene
boliger m.v., at aftalen sikrer, at den private bygherre til brug for Byggeskadefondens eftersyn af
byggeriet afleverer oplysninger om mangler ved byggeriet, der omfatter en fordeling af manglerne
på bygningsdele og en klassificering af manglerne efter alvor, til fonden i forbindelse med
afleveringen af byggeriet og senest 2 måneder efter afleveringen.
Kommunalbestyrelsen skal endelig stille som betingelse for tilsagnet, at aftalen sikrer, at den
private bygherre skal vedlægge beregninger, der efterviser projektets overholdelse af gældende
normer for bærende og stabiliserende konstruktioner.
Tilsagnsmodtagerens ansøgning om kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen
forud for byggeriets påbegyndelse (ansøgningsskema B) skal indeholde en totaløkonomisk
vurdering baseret på anvendelsen af Landsbyggefondens totaløkonomimodel.
Tilsagnsmodtageren skal senest 15 måneder efter tilsagnsdatoen digitalt indberette de oplysninger,
som danner grundlag for godkendelse af en anskaffelsessum (ansøgningsskema B) til
kommunalbestyrelsen.
Tilsagnsmodtageren skal dokumentere overfor kommunalbestyrelsen, at der senest ved byggeriets
påbegyndelse foreligger tinglyst endeligt skøde på ejendommen, jf. støttebekendtgørelsens § 22.
Hvis den endelige indførsel af skøde på den eller de kommende ejerlejligheder i tingbogen alene
afventer ejendommens opdeling i ejerlejligheder, kan fristen fraviges.
Den anskaffelsessum for projektet, der er godkendt ved påbegyndelsen, er bindende.
Under byggeriets eller arbejdernes gennemførelse fører kommunalbestyrelsen tilsyn med, at
betingelserne og de særlige vilkår for støttetilsagnet overholdes.
Tilsagnsmodtageren indberetter digitalt byggeregnskabet til kommunalbestyrelsen. Overskrides
maksimumsbeløbet efter kapitel 4, afholdes overskridelsen af den private bygherre.
Det bemærkes i den forbindelse, afdelinger under opførelse betaler byggesagshonorar og
bestyrelsesudgifter til boligorganisationen for byggesagsadministrationen, jf. § 33, stk.1, i
bekendtgørelse nr. 1226 af 26. december 2018 om drift af almene boliger m.v.
Tilsagnsmodtageren skal digitalt indberette den endelige anskaffelsessum (ansøgningsskema C).
Det foreslåede
§ 117, stk. 1, nr. 3,
indebærer, at aftalen kun er betinget af tilsagnet og forpligter den
private bygherre til at
opfylde de forpligtelser, der efter denne lov påhviler tilsagnsmodtageren ved
etablering af boliger ved nybyggeri, herunder udbudsforpligtelsen.
24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Købsaftalen skal således
forpligte overdrageren til at udbyde alle tjenesteydelser og bygge- og
anlægsarbejder i henhold til udbudsreglerne gældende for
tilsagnsmodtageren.
Kommunalbestyrelsen skal derfor stille som et uundgåeligt krav, at aftalen forpligter den private
bygherre at opfylde de udbudsretlige forpligtelser, der efter reglerne i denne lov,
støttebekendtgørelsen og udbudslovgivningen påhviler tilsagnsmodtageren.
Overdragerens udbudspligt vil afhænge af den konkrete situation og kan derfor variere fra sag til
sag. Med forslaget er der således ikke tiltænkt nogen ændringer af reglerne, som vedrører
tilskudsmodtagerens udbudspligt. Tilskudsmodtageren skal således enten selv opfylde sin
udbudspligt eller sikre, at overdragerne gør det på vegne af tilskudsmodtageren. Det bemærkes, at
en privat bygherres varetagelse af udbudsforretningen sker på tilsagnsmodtagerens vegne, som er
ordregiver, og derfor vil altid ske på ordregivers ansvar. Tilsagnsmodtageren skal derfor sikre i
aftalen, at den private bygherre holder tilsagnsmodtageren skadefrit i tilfælde, at der bliver rejst
krav mod tilsagnsmodtageren som ordregiver på grund af manglende overholdelse af
udbudsreglerne.
Tilskudsmodtageren skal i købsaftalen sikre, at sælgeren gør tilskudsmodtageren skadefri i tilfælde
af, at tilskudsmodtageren ifalder ansvaret ofr sælgerens manglende opfyldelse af udbudspligten.
Kommunalbestyrelsen vil kunne stille de betingelser, som kommunalbestyrelsen allerede i dag kan
stille, når den tager stilling til ansøgning om tilsagn til etablering af almene boliger ved nybyggeri,
jf. §§ 30-32 i bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om støtte til almene boliger m.v.
Det vil stadigvæk være kommunalbestyrelsens pligt til at sikre, at de forpligtelser, der efter denne
påhviler en tilsagnsmodtager i forbindelse med etablering af almene boliger ved nybyggeri bliver
opfyldt. Selv om det ikke er tilsagnsmodtageren, der selv skal opføre byggeriet som bygherre, skal
det sikres gennem købsaftalen, at de forpligtelser, som tilsagnsmodtageren vil have som bygherre,
bliver opfyldt af overdrageren.
Købesummens enkelte elementer skal være specificeret med henblik på at give
kommunalbestyrelsens det tilstrækkelige beslutningsgrundlag, når kommunalbestyrelsen skal tage
stilling til tilsagnet. Derfor skal købesummen specificeres og bestå af grundpris, den private
bygherres honorar og den private bygherres faktiske udgifter til de tjenesteydelser og
byggearbejder, som har været udbudt.
Prisen for byggeriet vil således fastsættes som bestående af tre dele:
- Grundpris.
- Betaling til den private bygherre for udvikling m.v.
- Resultater for udbudte arbejder samt udgiften til ikke-udbudte arbejder.
Bestemmelsen om maksimumbeløb for anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. § 115, stk. 10,
1. pkt., skal være overholdt. Dette gælder også for opfyldelse af kravene, som gælder for opførsel
af almene boliger. De skal ligeledes være sikret.
Tilskudsmodtageren skal desuden sikre, at sælgeren skal bære opførelses- og finansieringsrisiko.
25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Tilskudsmodtageren skal desuden sikre, at afdelingen frem til indføring af endeligt skøde ikke løber
unødige risici. Afdelingen under opførsel må således ikke betale købesummen eller dele heraf før
overtagelsen af byggeriet, medmindre der stilles fuld garanti for afdelingens betalinger.
Det forventes, at forslaget vil fjerne barrierer for etablering af blandet boligbyggeri bestående både
af private og almene boliger samt erhverv også i boligområder, hvor almene boliger i dag ikke kan
opføres på grund af de barrierer, der nærmere beskrevet i lovforslaget pkt. 2.1.
Til nr. 2-9
Der er tale om konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1, idet § 115, stk. 7-12, på
grund af indsættelse et nyt stykke bliver til § 115, stk. 8-12.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
26
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1969767_0027.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober
2017, som ændret ved § 20 i lov nr. 688
af 8. juni 2017, § 2 i lov nr. 1544 af 19.
december 2017 og § 1 i lov nr. 733 af 8.
juni 2018, foretages følgende ændringer:
§ 115.
Kommunalbestyrelsen i den
kommune,
hvor
boligerne
agtes
etableret, kan på statens vegne give
tilsagn om ydelsesstøtte til en almen
boligorganisation til etablering af almene
boliger ved
1) Nybyggeri,
2)
….
Stk. 2.-11.
1.
I
§ 115
indsættes efter stk. 6 som nyt
stykke:
”Stk. 7. Som nybyggeri, jf. stk. 1, nr.
1, stk. 2, nr. 1, stk. 4, nr. 1, stk. 5, nr. 1,
og stk. 6, nr. 1, opfattes også almene
boliger, som opføres af en privat
bygherre, såfremt
4) tilsagnsmodtageren ikke kan
etablere boligerne som bygherre,
5) der er indgået aftale mellem
tilsagnsmodtageren og den
private bygherre om
overdragelse af boligerne senest
ved ibrugtagningstidspunktet og
6) aftalen kun er betinget af
tilsagnet og forpligter den private
bygherre til at opfylde de
forpligtelser, der efter denne lov
påhviler tilsagnsmodtageren,
herunder udbudsforpligtelsen.”
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 8-12.
§ 117.
Stk. 2. § 30 a, stk. 1, § 80 c, § 104, stk.
2.
I
§ 117, stk. 2,
ændres ”§ 115, stk. 9”
til: ”§ 115, stk. 10”.
27
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1969767_0028.png
1, §§ 106-108, § 109, stk. 4, § 115, stk.
9, §§ 118, 118 a, 121, og 127-129, § 129
a, stk. 2, §§ 130, 132-139 og 144, finder
tilsvarende anvendelse for selvejende
ungdomsboliger med tilsagn om støtte
efter stk. 1.
Stk. 3.
§ 119 a.
Kommunalbestyrelsen i
kommuner med stor befolkningstilvækst,
jf. stk. 3, kan med henblik på at opnå en
alsidig boligsammensætning meddele
tilsagn om grundkøbslån til etablering af
almene boliger med tilsagn om støtte
efter §§ 115 og 117 i områder, som er
omfattet af en eksisterende lokalplan til
boligformål, og hvor de samlede
grundudgifter ikke muliggør byggeri
inden for maksimumsbeløbet, jf. § 115,
stk. 10.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ikke
meddele tilsagn om at yde grundkøbslån,
hvis området er lokalplanlagt til almene
boliger efter § 15, stk. 2, nr. 9, i lov om
planlægning.
Endvidere
kan
kommunalbestyrelsen ikke meddele
tilsagn om at yde grundkøbslån på et
tidspunkt, hvor boligledigheden i
kommunen opgjort efter § 115, stk. 7, 2.
pkt., overstiger 2 pct.
Stk. 3….
Stk. 4.
Lån efter stk. 1 kan for alle
almene
boligtyper
højst
udgøre
forskellen mellem 20 pct. af det
maksimumsbeløb
eksklusive
energitillæg, der er gældende for
familieboliger, jf. § 115, stk. 10, og de
samlede
grundudgifter
ved
den
pågældende grund. Kommunen skal på
anmodning fra transport-, bygnings- og
boligministeren kunne dokumentere, at
grundudgiften er rimelig set i forhold til
markedsprisen i det pågældende område,
og at en alsidig boligsammensætning
3.
I
§ 119 a, stk. 1,
ændres ”§115, stk.
10” til: ”§115, stk. 11”.
4.
I
§ 119 a, stk. 2,
ændres ”§115, stk. 7,
2. pkt.” til: ”§115, stk. 8, 2. pkt.”
5.
I
§ 119 a, stk. 4,
ændres ”§115, stk.
10” til: ”§115, stk. 11”.
28
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 68: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. (Tilsagn til nybyggeri opført af privat bygherre), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1969767_0029.png
ikke hensigtsmæssigt kan opnås på andre
arealer i det pågældende område.
Stk.
5.
Ved
opgørelsen
af
anskaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2,
§ 107, § 115, stk. 10 og 11, § 115 a, stk.
2, § 118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, § 130,
stk. 1, og § 156 a, stk. 1, ses bort fra et
beløb svarende til lån efter stk. 1.
Stk. 6.-7. ...
§ 143.
Bestemmelserne i § 115, stk. 3, 4,
7 og 8, § 118, §§ 127-134 og §§ 140-142
finder tilsvarende anvendelse på
selvejende almene ældreboliger.
Stk. 2.
Bestemmelserne i § 115, stk. 8,
§§ 121 og 127-130, § 131, stk. 2, og §§
132-134 og 136-139 finder tilsvarende
anvendelse på selvejende almene
ungdomsboliger. For universitetsnære
almene ungdomsboliger efter § 115, stk.
6, gælder dog, at fonden som nævnt i §
10, stk. 2, i lov om offentlige
forskningsinstitutioners
kommercielle
aktiviteter og samarbejde med fonde
indskyder grundkapital, og at staten yder
garanti for lån efter § 118, stk. 3.
Garantien beregnes efter reglerne i §
127, 2.-4. pkt.
Stk. 3.
6.
I
§ 119 a, stk. 5,
ændres ”§115, stk. 10
og 11” til: ”§115, stk. 11 og 12”.
7.
I
§ 143, stk. 1,
ændres ”§115, stk. 3, 4,
7 og 8” til: ”§115, stk. 3, 4, 8 og 9”.
8.
I
§ 143, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”§115,
stk. 8” til: ”§ 115, stk. 9”.
9.
I
§ 143, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”§115,
stk. 6” til: ”§ 115, stk. 7”.
29