Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1968189_0001.png
Beslutningsgrundlag
Ny station i Stilling
November 2018
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0002.png
Beslutningsgrundlag
Banedanmark
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.bane.dk
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0003.png
Beslutningsgrundlag
Indhold
Baggrund
Politisk aftale
Hvorfor genåbne Stilling Station?
Anlægsbeskrivelse
Placering af stationen i Stilling
Tre forskellige udstyrsniveauer
Perronbeskrivelse
Gevinstbeskrivelse
Finansieringsmodel
Tilvalgsmuligheder
Anlægsoverslag
Generelt
Grundløsningen
Tilvalg 1
Tilvalg 2
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Konsekvenser af projektet
Arealbehov
Støj og vibrationer
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Offentlig høring
Det videre forløb
Side
4
4
4
5
5
6
10
10
11
13
14
14
14
15
15
15
16
16
16
16
16
17
18
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0004.png
Baggrund
Politisk aftale
Med politisk aftale om udmøntning af Cykler, busfremkommelighed og
kollektiv trafik i yderområder af 22. maj 2015 blev der afsat midler til DTU-
Transport til udarbejdelse af en uafhængig analyse af de trafikale og
passagermæssige effekter ved at åbne nye stationer på
hovedbanestrækningen i Østjylland.
Med aktstykke 139 af 23. august 2017 blev der ved udmøntning af
Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive
trafik af 1. marts 2012 afsat 2,0 mio. kr. (og yderligere 2,0 mio. kr. på
Finansloven for 2018) til Banedanmark til undersøgelse af muligheder for
genåbning af de tidligere stationer i Laurbjerg og Stilling. Disse undersøgelser
har været baseret på ovennævnte analyse.
Dette beslutningsgrundlag omhandler en genåbning af Stilling Station. For
Laurbjergs Stations vedkommende udarbejdes der tilsvarende et selvstændigt
beslutningsgrundlag.
Hvorfor genåbne Stilling Station?
En station i Stilling vil få omkring 371 daglige påstigere. Derved vil en station
i Stilling blive den tredje mest benyttede station i Skanderborg Kommune
efter Skanderborg og Ry stationer.
En station i Stilling vil betyde, at det vil blive muligt for passagerer at benytte
regionaltog mod hhv. Aarhus H og mod Herning/Skjern via Skanderborg.
Endvidere vil der kunne opnås forbindelse til IC-systemet ved skifte i hhv.
Aarhus H og Skanderborg.
Beslutningsgrundlag
Baggrund
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0005.png
Anlægsbeskrivelse
Placering af stationen i Stilling
Oprindelig placering
Den oprindelige Stilling Station lå ved den nordlige ende af Stationsvej.
Oprindelig station ved Stationsvej.
Drøftelser mellem Skanderborg Kommune og Banedanmark har mundet ud i,
at det ikke umiddelbart vil være hensigtsmæssigt at etablere en ny station på
den oprindelige lokalitet. Dette skyldes bl.a., at det vurderes vanskeligt at
skabe optimale adgangsforhold til perronerne inden for en rimelig, økonomisk
ramme.
Kommende placering
Den nye station i Stilling vil derfor blive placeret umiddelbart nord for
Lynghøjvej og med adgang til de to sideperroner via trapper
1
fra en
eksisterende perronbro
2
parallelt med Lynghøjvej. Endvidere vil der blive
etableret adgang til den østligste perron via en indhegnet stiforbindelse
mellem perronen og den oprindelige station ved Stationsvej.
1
2
Etablering af trapper er forudsat finansieret af Skanderborg Kommune.
Såfremt der tilvælges elevatorer, vil perronbroen fungere som perronbro.
5
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0006.png
Placering af stationen.
Principskitse af perroner, trapper, rampe og stiforbindelse til Stationsvej.
Tre forskellige udstyrsniveauer
For at give mulighed for politisk stillingtagen til omfanget af stationens
udformning er der arbejdet med tre forskellige udstyrsniveauer.
Disse benævnes ”Grundløsningen”, ”Tilvalg
1”
og ”Tilvalg
2”.
For hver af disse
løsningstyper er der udarbejdet et anlægsoverslag.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0007.png
Grundløsningen
Grundløsningen uden elevatorer og smallere perron.
I denne løsning er der kigget på en løsning, hvor stationen og dens perroner
udelukkende dimensioneres efter og udstyres med elementer, der er
påkrævet i medfør af fælleseuropæiske regler, de såkaldte TSI’er
3
.
”Grundløsningen” baserer sig endvidere på, at fysiske elementer fra den
oprindelige station genanvendes.
Formålet med ”Grundløsningen” er at fremlægge et alternativ, hvor
anlægsomkostningerne er reduceret mest muligt.
Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der over for Banedanmark har
godkendt at betragte anlæggelsen af et trinbræt i Stilling som en genåbning.
Denne godkendelse baserer sig på genanvendelsen af den oprindelige, østlige
perron som en del af den nyanlagte stiforbindelse mellem Stationsvej og den
nye, østlige perron ved Lynghøjvej. Stilling Station lukkede i 1979.
Ved at genanvende den gamle perron som en del af adgangen til den nye
station er det muligt at nedbringe anlægsomkostningerne ved at undlade at
udstyre stationen med trapper fra perronbroen samt elevatorer. I stedet vil
mindre stiforbindelser/ramper mellem det offentlige vejnet og perronerne
sikre niveaufri adgang for passagererne.
Ud over de lovregulerede krav til stationen er det i forbindelse med
”Grundløsningen” vurderet nødvendigt at supplere med
Rejsekortstandere
trådhegn mellem sporene, hvor perronerne ligger.
3
EU’s Tekniske specifikationer for Interoperabilitet (TSI INF og TSI PRM).
7
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0008.png
Rejsekortstanderne opsættes for at honorere krav i forbindelse med udbud af
togtrafik på strækningen.
Trådhegnet opsættes for at forhindre passagerer i at krydse sporene ved
perronerne. Risikoen er vurderet særlig kritisk på grund af den høje
strækningshastighed for gennemkørende tog.
Samlet set
består ”Grundløsningen” af følgende hovedelementer:
Perron med reduceret bredde af opholdszone (1,6 m i stedet for som
normalt 2,0 meter)
Adgang til den østligste perron via en indhegnet stiforbindelse mellem
perronen og den oprindelige station ved Stationsvej
Rampe mellem SuperBrugsen og den østligste perron
Trappe mellem SuperBrugsen og den østligste perron
Rejsekortstandere
Trådhegn mellem spor
Belysning
Bænk med armlæn
Højttaleranlæg.
Tilvalg 1
Tilvalg 1 med elevatorer og normal perronbredde.
I denne løsning etableres perronbro og elevatorer, ligesom udstyrsniveauet
hæves ved i højere grad at følge DSB’s apteringsprincipper end i
”Grundløsningen”, jf. liste nedenfor. Niveauet svarer nogenlunde til
kommende nye stationer som eksempelvis Jerne i Esbjerg, hvor også
elevatorer indgår.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0009.png
Ud over hovedelementerne i ”Grundløsningen” består ”Tilvalg
1”
af følgende
hovedelementer:
Normal bredde af perronens opholdszone (2,0 meter i stedet for 1,6
meter som i ”Grundløsningen”)
Stationsskilt med ”Stilling” (10 stk.)
Billetautomat
Elektronisk Melde- og Passagerinformations-System (Aktuel
information om de næste tog)
Stations-ur (2 stk.)
Affaldsspand (2 stk.)
Perronlift (2 stk.)
Elektronisk informationsskærm med afgangsvisning for næste tog ved
perronen (2 stk.)
Cykelslidske på trappeløb
To elevatorer til perronbro.
Tilvalg 2
Til venstre i billedet ses en informationstavle (Køreplan og Trafikinformation i papirformat), i
midten en rejsekortautomat og en DSB Billetautomat. Eksemplet her er fra Kauslunde på Vestfyn
og viser således elementer fra såvel ”Tilvalg
1”
som ”Tilvalg
2”.
I denne løsning hæves udstyrsniveauet i forhold til ”Tilvalg
1”
ved også at
tilbyde følgende:
Venterum, type 1 (2 stk.)
Hjertestarter (1 stk.)
Informationstavler (Køreplan og Trafikinformation i papirformat).
Tilvalgsmuligheder
Der kan foretages
tilvalg til
”Grundløsningen”
til-
og fravalg til ”Tilvalg
1”
og ”Tilvalg
2”
som angivet i oversigten på side 13.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0010.png
Perronbeskrivelse
Plantegning af Stilling Station.
”Grundløsningen”
omfatter etablering af to nye 90 m lange og 2,5 m brede
sideperroner. Perronerne placeres langs eksisterende spor, hvor
strækningshastigheden er 150 km/t.
Sideperroner udføres som elementperroner med en minimumsaptering som
angivet i Europæisk
lovgivning vedrørende ”Persons with Reduced Mobility”
(TSI PRM) suppleret med rejsekortudstyr og hegn mellem spor.
Der etableres adgangssti til østlige perron fra den gamle stationsbygning.
Endvidere etableres en trappe og rampe fra perronens sydlige ende til P-
arealet foran SuperBrugsen.
Ved den vestlige perron etableres adgangsrampe fra DSB´s areal i tilknytning
til Østervej.
Brohævningsprojektet ved Lynghøjvej, etablerer en ny perronbro parallelt
med eksisterende bro. Tilslutning af trappeløb til perron sker i perronens
sydlige ende
.
Gevinstbeskrivelse
En genåbning af en station i Stilling vil betyde, at det vil blive muligt for
passagerer at benytte regionaltog mod hhv. Aarhus H og mod Herning/Skjern
via Skanderborg.
Det skal dog bemærkes, at køretiden for gennemrejsende forlænges ved en
yderligere standsning i Stilling. Under forudsætning af, at stationerne
betjenes med togmateriel af typen LINT 41 med maksimal hastighed 120
km/timen, vil den totale køretidsforlængelse blive 1 minut 38 sek. ved
standsning i Stilling. En ekstra standsning for visse tog kan desuden have
betydning for punktligheden, men konsekvensen anses dog for at være
minimal.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0011.png
Endvidere vil det være nødvendigt med ændringer i køreplanerne for dels at
undgå konflikter og dels for at få korrespondancer til at passe forskellige
steder på nettet, hvilket både kan indbefatte ændringer for de standsende tog
i Stilling, men også for de gennemkørende regionaltog, samt de
landsdækkende IC- og lyntog.
DTU har via Landstrafikmodellen (rapport fra december 2017) vurderet, at
264 passagerer vil fravælge kollektiv trafik som følge af et ekstra stop i
Stilling. Samtidig er vurderingen, at stationen vil få 371 påstigere. Det er
således vurderet, at der vil være en positiv nettoeffekt af passagerer på 107.
Banedanmark har ikke foretaget en samfundsøkonomisk beregning. DTU har
dog udført en samfundsøkonomisk vurdering, der peger i retning af, at
projektet ikke er lønsomt, idet nettonutidsværdien er opgjort til -18 mio. kr.
Denne samfundsøkonomiske vurdering medtager ikke omkostningerne til
etablering af selve stationen. Ovenstående resultat for Stilling på -18 mio. kr.
vil derfor forværres, når anlægsoverslaget medtages.
Finansieringsmodel
Statens anlægsomkostninger
Statens omkostninger til stationen (Grundløsningen) omfatter etablering af
to sideperroner, begge med en længde på 90 m, inkl. Rejsekortudstyr,
belysning og en bænk
afvanding
stiforbindelse mellem den østligste perron og den oprindelige station
ved Stationsvej (asfalt, hegn mod banen og belysning).
adgangsramper og trappe til perroner.
Kommunens anlægsomkostninger
Øvrige faciliteter i forbindelse med stationen vil i givet fald skulle finansieres
af Skanderborg Kommune. Her tænkes f.eks. på
elevatorer
trapper fra perronbro til begge sideperroner
forplads
parkeringspladser, herunder parkeringspladser for pendlere
cykelfaciliteter
evt. ekspropriationer i forbindelse med ovennævnte.
Skanderborg Kommune er ved at afklare, i hvilket omfang kommunen ønsker
at medvirke til medfinansiering af projektet.
Det er forudsat af projektet og meddelt kommunen, at det som minimum vil
være en kommunal opgave at finansiere forplads og trapper til perronerne fra
Lynghøjvej (såfremt sådanne ønskes).
Endelige forhandlinger med Skanderborg Kommune kan ikke gennemføres, før
kommunen kender stationens anlægsoverslag.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0012.png
Omkostninger til fornyelse, vedligeholdelse og drift
I nedenstående tabel ses omkostninger til fornyelse, vedligehold og drift.
Omkostningerne er gennemsnitlige årlige omkostninger. Tallene er ikke
nødvendigvis et udtryk for den årlige omkostning, men er et gennemsnit set
over en 60-årig periode. For broer ligger fornyelsesudgiften dog først efter
120 år, og 1/120 af fornyelsesudgiften ligger derfor på den årlige udgift til
fornyelse.
Det ses, at de årlige omkostninger til vedligehold for Stilling Station ligger på
317 t.kr. for Grundløsningen og 353 t.kr. for Tilvalg 1 og Tilvalg 2, hvor
omkostningerne til fornyelse ligger på hhv. 393 t.kr. og 460 t.kr. De samlede
gennemsnitlige årlige omkostninger for drift, vedligehold og fornyelse af
stationen er dermed 710 t.kr. for Grundløsningen og 813 t.kr. for Tilvalg 1 og
Tilvalg 2.
I tabellen er Tilvalg 1 og Tilvalg 2 præsenteret i samme kolonne, da
omkostningerne til vedligehold/drift og fornyelse af ekstraudstyret i Tilvalg 2 i
forhold til Tilvalg 1 vurderes at være marginale.
T. kr. PL 2018
Vedligehold/Drift
Trafikinformation
Forst
Elevator (type A)
Broer og konstruktioner
4
Stærkstrøm
Infrastrukturenergi
Perron
Fornyelse
Trafikinformation
Forst
Elevator (type A)
Broer og konstruktioner
4
Stærkstrøm
Perron
I alt
2018).
Grundløsning
317,0
-
113,1
-
5,6
150,0
19,7
28,6
-
392,9
-
50,0
-
7,5
150,0
185,4
709,9
Tilvalg 1/Tilvalg 2
353,0
6,0
113,1
30,0
5,6
150,0
19,7
28,6
5
460,1
23,5
50,0
43,7
7,5
150,0
185,4
5
813,1
Forventede årlige vedligeholdelses- og fornyelsesomkostninger for Stilling Station (tusinde kr. PL
4
5
Prisen indeholder omkostninger vedr. støttekonstruktion ved perronrampe.
Forskellen i omkostninger til vedligehold, drift og fornyelse af de to perrontyper vurderes at
være marginale.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0013.png
Tilvalgsmuligheder
Som tidligere beskrevet består ”Grundløsningen” af følgende hovedelementer:
Perron med reduceret bredde af opholdszone (1,6 m i stedet for som
normalt 2,0 meter)
Adgang til den østligste perron via en indhegnet stiforbindelse mellem
perronen og den oprindelige station ved Stationsvej
Rampe mellem SuperBrugsen og den østligste perron
Trappe mellem SuperBrugsen og den østligste perron
Rejsekortstandere
Trådhegn mellem spor
Belysning
Bænk med armlæn
Højttaleranlæg.
I nedenstående tabel angives muligheder for tilvalg af ekstraudstyr til
varianten ”Grundløsning”
samt muligheder for til- og fravalg af ekstraudstyr i
varianterne ”Tilvalg
1”
og ”Tilvalg
2”.
Ved ”Grundløsningen” kan der ikke foretages fravalg, mens flere elementer
kan tilvælges.
Der er frit valg af ekstraudstyr, og der er ingen indbyrdes afhængighed
mellem de enkelte elementer. Priserne er angivet i tusinde kr. og inkluderer
tværgående omkostninger og 30 % korrektionstillæg.
Det fremgår yderligere af tabellen i hvilke af løsningsvarianterne
”Tilvalg
1”
og
”Tilvalg
2”, de enkelte valgmuligheder er en del af basisudstyret.
Ekstraudstyr
(T. kr. PL 2018)
Opholdszone på 2,0 m i stedet for
1,6 m
Stationsskilt
med ”Stilling”
(10
stk.)
Billetautomat (Nautila) (1 stk.)
EMPS (Elektronisk Melde- og
Passagerinformations-System)
med oplysninger om de næste tog
på stationen (2. stk.)
Stations-ur (2 stk.)
Affaldsspand (2 stk.)
Perronlift (2 stk.)
Elektronisk informationsskærm
med afgangsvisning for næste tog
ved perronen (2 stk.)
Cykelslidske på trappeløb
To elevatorer til perronbro
Venterum, type 1 (2 stk.)
Hjertestarter (1 stk.)
Informationstavle, PPS (2 stk.)
Grundløsning
155,6
47.,8
382,2
497,5
Tilvalg 1
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Tilvalg 2
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
128,5
17,9
273,0
100,8
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
14,6
21.698,9
1.322,4
37,6
2315
Medtaget
Medtaget
1.322,4
37,6
231,5
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Medtaget
Oversigt over muligheder for til- og fravalg af ekstraudstyr.
Beslutningsgrundlag
Anlægsbeskrivelse
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0014.png
Anlægsoverslag
Generelt
Det er tidligere på et screeningsniveau vurderet, at genåbning af stationerne i
Stilling og Laurbjerg ville koste ca. 55 mio. kr. for hver station.
I forbindelse med udarbejdelsen af nærværende beslutningsgrundlag er der
gennemført en grundigere vurdering af de lokale forhold ved stationerne. I
den sammenhæng har der været en gennemgang af gældende tekniske krav,
herunder fælleseuropæiske regler for opførelse af stationer. Endvidere har der
været inddraget erfaringer fra andre infrastrukturforvaltere (Nordjyske
Jernbaner, Midtjyske Jernbaner og Aarhus Letbane).
Det opdaterede anlægsoverslag er baseret på dette arbejde. Som det
fremgår, har det vist sig, at stationerne kan genåbnes billigere end antaget på
screeningsniveau.
Grundløsningen
Genåbning af en station i Stilling er prissat på fase 2-niveau i henhold til
principperne for Ny Anlægsbudgettering. Omkostningerne dækker etablering
af to sideperroner, nødvendig aptering af disse samt en stiforbindelse mellem
den østlige sideperron og den gamle station ved Stationsvej.
Anlægsoverslaget for
”Grundløsningen” er opgjort til
18,6 mio. kr. (PL 2018)
inkl. 30 pct. korrektionstillæg.
Ved fastsættelse af omkostningerne til etablering af perroner er der
indledningsvis vurderet erfaringspriser fra såvel Banedanmark som
nyetablerede perronanlæg ved Midtjyske Jernbaner, Nordjyske Jernbaner
samt Aarhus Letbane. Disse vurderinger er afrapporteret i særskilt notat.
I dette anlægsoverslag er der i overensstemmelse med konklusionen i
ovennævnte notat taget afsæt i Banedanmarks erfaringspriser for
perronanlæg.
Anlægsoverslaget indeholder også omkostninger til andre forberedende
arbejder. Disse arbejder omfatter omkostninger relateret til
stærkstrømsanlæg, forsyningsledninger, ekspropriationer samt rydning af
skov, arealer og beplantning.
Ved prissætning af projektet er anvendt en risikobaseret tilgang, hvor der er
identificeret og prissat i alt 28 risici. Disse risici repræsenterer en risikosum
på 2,1 mio. kr. svarende til 17,6 % af anlægsoverslaget.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0015.png
Tilvalg 1
Anlægsoverslaget for denne variant er opgjort til 41,6 mio. kr. inkl. 30 %
korrektionstillæg.
Tilvalg 2
Anlægsoverslaget for denne variant er opgjort til 43,2 mio. kr. inkl. 30 %
korrektionstillæg.
Sammenligning med tidligere anlægsoverslag
Banedanmark er ikke bekendt med, at der tidligere skulle være udarbejdet
anlægsoverslag for genåbning af Stilling Station.
Beslutningsgrundlag
Anlægsoverslag
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0016.png
Konsekvenser af projektet
Projektet er erklæret ikke-VVM-pligtigt, og projektet har derfor ikke været
gennem en VVM-undersøgelse.
Projektets påvirkninger på omgivelserne er dog blevet vurderet af
Banedanmark i forbindelse med undersøgelserne forud for udarbejdelsen af
beslutningsgrundlaget.
Arealbehov
I forbindelse med anlægsarbejdet er der behov for midlertidig ekspropriation
af 1.517 m² til arbejdsarealer, midlertidigt oplag af jord og materialer samt til
arbejdsveje. Efter endt anvendelse vil de midlertidigt eksproprierede arealer
blive reetableret og returneret til ejerne.
Evt. permanent ekspropriation til adgangsrampe til perron i vest via matrikel
58d behandles i andet projekt udarbejdet af Skanderborg Kommune. DSB ejer
matrikel 58d. Permanent ekspropriation for rampe og trappe i øst via matrikel
53 behandles i andet projekt udarbejdet af Skanderborg kommune. Matrikel
53 ejes af SuperBrugsen.
Støj og vibrationer
I anlægsfasen vil der være støj og vibrationer fra opsætning af
perronelementer samt etablering af trapper og stiforløb. Da grænseværdierne
er lavere om natten vil flere naboer blive påvirket, hvis nogle af arbejderne
udføres om natten i stedet for om dagen.
Trafikal påvirkning af togtrafikken
Der vil i forbindelse med monteringen af perronelementer være behov for
sporspærringer. I disse perioder vil der være begrænsninger på togtrafikken
på strækningen.
Trafikal påvirkning af biltrafikken
Anlægsarbejderne vil generelt ikke påvirke vejtrafikken i anlægsperioden. Dog
må det forventes, at Lynghøjvej spærres kortvarigt i forbindelse med
montage af perrontrapper og eventuelle elevatorer.
Beslutningsgrundlag
Konsekvenser af projektet
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Offentlig høring
Projektet er af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som VVM-myndighed
erklæret ikke-VVM-pligtigt.
Projektet har derfor ikke været i offentlig høring, men Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen har i forbindelse med myndighedsbehandlingen sendt VVM-
screeningen i høring hos relevante høringsparter og myndigheder.
Projektet har undervejs i forløbet været i dialog med såvel kommunen som
interessenter som SuperBrugsen i Stilling samt Stilling-Gram Borgerforening.
Beslutningsgrundlag
Offentlig høring
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 64: Beslutningsgrundlag for genåbning af stationer i Laurbjerg og Stilling, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1968189_0018.png
Det videre forløb
Såfremt projektet bliver besluttet, vil det kunne udføres i 2022 med
ibrugtagning til køreplanen for 2023 (K23).
Etablering af
stibro
2021
Udførelse af
perron mv.
2022
Ibrugtagning
ultimo 2022
(K23)
Anlægsarbejderne gennemføres i henhold til Banedanmarks anlægsplan.
Koordinering med Banedanmarks anlægsaktiviteter i 2021 på strækningen
Fredericia-Aarhus H gør det nødvendigt, at der træffes politisk beslutning om
gennemførelse af projektet senest ultimo 2018.
Udførelsen af en perronbro parallelt med og umiddelbart nord for Lynghøjvej
forudsættes at skulle ske i et naboprojekt i 2021.
Selve opførelsen af de to sideperroner, herunder etablering af hhv.
trappeadgang fra perronbroen og stiforløb mellem den østligste perron og den
oprindelige station ved Stationsvej forudsættes at ske i 2022 med
ibrugtagning ved udgangen af samme år ved ikrafttrædelsen af køreplanen for
2023 (K23).
Beslutningsgrundlag
Det videre forløb
18