Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1967030_0001.png
Opråb til Transportministeren (TM)
Trafikkontaktrådet (TKR) og Molslinjen (ML)
Lad mig starte mit indlæg med, at jeg bakker Bornholms Tidende 100 % op, når vores avis skriver
”Bornholmslinjen? Det er et navn de skal gøre sig fortjent til”…
Jeg bliver
vred når man fra ML´s side udtaler:” Bornholmerne må fremover lære at planlægge deres
rejser”.
Dette
kan
vi af naturlige årsager ikke, da vi ofte akut har brug for at rejse over
(hospitalsbesøg, passe syge børnebørn, besøge familie, venner, møder, arbejde, kulturbegivenhed
etc). Jeg er stærkt forarget over, at vi skal betale 100 kr pr rejse i gebyr for at kunne ændre en billet.
Nu har jeg i skrivende stund smidt 4 billetter ud, som jeg ikke ønsker at betale 100 kr for at ændre.
Billetterne kostede 99 kr, så ved simpel hovedregning, kan det jo bedst betale sig at smide dem ud.
Disse billetter kunne (på en ellers udsolgt afgang) være brugt af en anden rejsende. Op til flere
gange har jeg oplevet at mit ærinde i København, er overstået længe før forventet eller er trukket
ud. Hvorfor skal jeg betale gebyr, for at ændre min billet? Dette nægter jeg af princip at gøre, og
derfor mener jeg, at vi er taget som gidsler af ML. Jeg har også smidt betalte billetter ud, simpelthen
fordi vejret har været for hårdt at rejse i. Det er ikke muligt at flytte sin rejse til en roligere overfart
uden gebyr. Jeg henter/bringer ofte mit 4-årige barnebarn i KBH, og han skal ikke udsættes for at
være skrækslagen for at sejle. Forestil jer et ramaskrig der ville lyde, hvis resten af Danmark skulle
betale 100 kr
når man har brug for at ændre rejseplaner, eksempelvis når man skal krydse en bro,
køre på motorvejen eller landevejen. Vi på Bornholm er totalt afhængige af færgedriften, som er
VORES motorvej/bro ud til resten af verden. Dette er vores livline. ML har fået et trecifret
millionbeløb
mere en million dagligt
til at give trafikal ligestilling til vores
samfundsbegrundede sejlads. Det mener vi ikke vi har fået, med uigennemskuelige billetpriser samt
gebyrer for ændring af rejsemønster. Og da slet ikke, hvis vi ikke kan flytte vores rejser til roligere
afgange, når stormene raser. Mange har foreslået mig en pendlerordning, men hvorfor skal vi stilles
ringere, end de
som var ”heldige” at få en billet til 99 kr.
Det virker som alles kamp mod alle. Jeg
foreslår, at vi fastboende får et Ø-kort, så vi
altid
er sikret billet til en billig pris. Ellers må ML lave
mere ensartet lave priser for os alle. Det er ikke rimeligt, at vores billetter bliver dyrere, jo tættere
på afrejsedato vi kommer.
Desuden er der problemet med ML´s utallige aflysninger. For nylig blev passagererne, som var
strandet i Ystad, omdirigeret som en flok kreaturer til Køge - hvor ML ekstra ordinært havde sat
vores konventionelle færge ind. Hvorfor gav ML ikke informationer om passagerernes rettigheder,
ifbm kompensation, med hensyn til ekstra udgifter for rejsen fra Ystad til Køge?
Hvorfor tilbød man ikke de gående passagerer transport fra Ystad til Køge i ML`s Kombardo-
busser? Jeg læser historier om, at man end ikke blev budt på et måltid mad mv. En ung familie med
et 10 dage gammelt spædbarn, kunne ikke få en gratis kahyt stillet til rådighed, på trods af, at de
havde rejst hele dagen fra Hjørring, og nu var strandet i Ystad. De måtte så hele den lange vej,
gennem Skåne og Storkøbenhavn for at komme til Køge.
Jeg frygter, at vi bornholmere går en MEGET LANG VINTER i møde, hvis ikke der snart bliver
rettet op på dette kaos, vi indtil videre er blevet budt fra ML´s side. Det er et makværk, som vi
fastboende nu betaler en dyr pris for, og som vi forhåbentlig ikke skal leve med, før der bliver rettet
op - og rettet til! Det går jo ikke det her - Bornholm bliver sejlet agter ud
fordi vi har fået et rederi,
der ikke forstår vores infrastruktur.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 4/11-18 vedrørende gebyrer på Molslinjens rute til Bornholm, fra Pia Jørgensen, Rønne
Jeg bor sammen med en svensker, som har to teenage drenge bosat 60 km nordøst for Gøteborg. Vi
er blevet meget utrygge ved, at drengene fremover rejser på besøg hos deres far, når vi ikke kan
stole på færgedriften. Hvordan er man stillet i situationen, hvis drengene (som det skete forleden)
skal omdirigeres til Køge? En rejse de af naturlige årsager, aldrig har prøvet før. Hvad med alle de
andre pendlerbørn, som jævnligt rejser til og fra Bornholm? Det er en katastrofe vi her er udsat for!
Jeg tjekker altid vejrudsigten i dagene op til en afrejse, men da ingen af os er herre over vejret, kan
man derfor få brug for at ændre sin billet. Hvorfor dette urimelige 100 kroners gebyr?
For nylig gik en mand amok, grundet manglende information om endnu en aflysning. Jeg kan
sagtens forstå, at folk er frustrerede og rasende i ren og skær afmagt, for nu har vi ganske enkelt fået
NOK! I forvejen har Staten forringet vores tidligere vilkår: man har taget den direkte
københavnerfærge fra os, man har også forringet natfærgen til Køge ved at gøre den enstrenget, og
samtidig har man nedlagt vores eneste kollektive DSB-togforbindelse via Ystad
Vi er blev LOVET trafikal ligestilling; dét har vi ikke fået!
Vi har i stedet fået en tur i ”lykkehjulet”,
der virker som alles kamp mod alle = hvad lander prisen mon på? Var det mon det vores borgmester
ønskede, at vi skulle ende i
en priskrig på billige billetter! Kan man dog ikke snart fra politisk side
forstå, at vi har fået endnu en forringelse af vores eneste transportvej. Når vores borgmester på
Twitter maner til besindighed, og kalder vores protester ”en folkestemning”, så har hun da skudt
langt over mål i denne alvorlige sag for Bornholm. Jeg kan samtidig notere mig, at havde det ikke
været for den kritik og dette oprør fra bornholmernes side, som vores borgmester kalder
”folkestemning”, så er jeg ikke sikker på at vores politikere og de landsdækkende medier havde fået
øjnene op for denne truende situation i vores ø-samfund - uden broforbindelse - er endt op med,
pga. Molslinjens urimelige måde at behandle os på. Hvis ikke der ændres på dette politiske
makværk snarest, så kan jeg frygte at den gode og positive udvikling som Bornholm endelig er
kommet ind i
går tabt.
Det her handler om Bornholms fremtid! Vores dejlige solskins ø, som ligger midt i Østersøen, hvis
hav er kendt for at vise tænder når stormene raser
er derfor afhængig af vores stabile reservefærge
Poul Anker tager over. Og så har jeg ikke engang nævnt hvilken katastrofe vores erhvervsliv er
blevet udsat for, med en otte-dobling af fragtpriserne - samt adskillige gange har oplevet, at
godstransporten er blevet efterladt i den ene eller den anden ende af færgeruten! Men det er en helt
anden og ulykkelig historie, som de involverede kan berette mange og lange fortællinger om.
Jeg er netop gjort bekendt med, at ombudsmanden har afvist at behandle vores klage over dyrere og
uigennemsigtige billetpriser, samt de urimelige gebyrer for ændringer af rejser.
Ombudsmanden begrunder dette med, at ML er et privatejet selskab. Jeg er målløs over, at man som
privatejet rederi får et kæmpe statstilskud (vores skattepenge) og KUN tænker profit. ML virker
ikke interesseret i, at yde os nogen form for rimelig service på vores samfundsbegrundede sejlads.
Jeg er grædefærdig, og jeg ved at mange bornholmere føler det samme. Får vi ikke snart en brugbar
løsning på vores lovede trafikale ligestilling, så må vi ty til andre midler. Bornholm er et samfund i
vækst og ikke KUN en turist ø, som vores chefredaktør på Tidende ganske rigtigt udtalte forleden i
et interview på radio 24/7.
Med venlig hilsen Pia Jørgensen, Nyker Strandvej 59, Sorthat, 3700 Rønne
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Henvendelse af 4/11-18 vedrørende gebyrer på Molslinjens rute til Bornholm, fra Pia Jørgensen, Rønne