Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1948789_0001.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0002.png
Signalprogrammet set
med udenlandske øjne
Carsten Trog (SIGNON Berlin)
21. september 2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0003.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Min baggrund og erfaringer
1992/93 projektering af relæanlæg (Schweiz)
1995-1999 Ny elektronisk sikringsanlæg for ny jernbane Gardermobanen til Oslo
lufthavn
2005-2013 projektledelse for 25 omstillingsanlæg i Danmark, Østrig, Tyskland og
Sverige for lokalstillede områder med industri standard komponenter
2001-2012 medlem i europæiske arbejdsgrupper (UIC og EU). Fokus på
standardisering, ETCS og sikkerhed.
Siden 2015 rådgiver for Bane NOR i ERTMS-programmet
3
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0004.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Hvor står vi i dag?
I Europa med et enormt antal nye projekter med ETCS
Tyskland projekterer 2.700 km
Norge indfører landsdækkende
Sverige indfører i stor stil
Frankrig indfører
I mange andre lande i verden er ETCS blevet det nye standard
ETCS har blevet den eneste nye standard. Jeg ser ingen konkurrerende teknologier.
4
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0005.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Bane NORs Signalprogram
Norge har samme situation som Danmark: 330 sikringsanlæg og næsten alle er ved
ende tidspunktet for deres levetid og må skiftes ud
I 2005 har en business case tydeliggjort at den mest effektive måde at opdatere
systemet er landsdækkende indføring af ETCS samt TMS (Traffic Management
System) og sikringsanlæg.
På den måde kan livscyklusomkostninger reduceres mest muligt
Programmet blev startet 2012
5
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0006.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Bane NORs Signalprogram i nøgletal
4.200 km strækninger (250 km dobbeltspor)
80 % af trafikken sker i omkring Oslo
Ca. 330 sikringsanlæg
Ca. 500 køretøjer med 50 forskellige typer
1 central TMS (Traffic Management System) med 3 betjente centraler i Oslo,
Trondheim og Bergen
Budget 27 mia. NOK
Tidsplan til 2032 (plus 25 år vedligehold)
Kontraktmodel og udbudsproces ligner den danske
6
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0007.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
7
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0008.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Bane NORs Signalprogram
Leverandørerne er:
Siemens for Trackside
Alstom for Onboard
Thales for TMS
(Traffic Management System)
7,5 mrd NOK
3 mrd NOK
600 mio NOK
8
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0009.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Status ved Bane NOR
Kontrakterne blev underskrevet i Marts/april 2018
Fibernetværk bygges ud
Projektgruppen har 180 medlemmer, 80 % ansatte i Bane NOR, 20 % rådgivere
Siemens kommer stærkt i gang, første specifikation leveret
Thales (TMS) er kommet i gang
Alstom kommer med de første dokumenter
9
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0010.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Danmarks vej til ETCS
De fleste sikringsanlæg i Danmark er ved afslutningen af levetiden 30
50 år og må
fornyes
ETCS som ny ATC-standard skal indføres i hele Europa
Med brug af ETCS kan elementer ude langs banen reduceres væsentligt og
reducerer vedligeholdelsesomkostninger betragteligt
Danmarks vej er at have mindst mulig migration (dobling af systemer) og kører dette
som et stort program for at mindske kompleksiteten (og på den måde også
investeringsomkostninger).
Vejen var ny
der kunne ikke tages andre projekter som reference
Leverandørerne fik stort ansvar
En organisation uafhængig af Banedanmarks basisorganisation skulle
gennemføre programmet
10
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0011.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Succes i Signalprogrammet
Første strækning er klar til drift i uge 42
S-bane i en god status
Ændringen af projektledelsen har ført til et stærk team som kan løse de udestående
udfordringer
Joint Test Lab er en vigtig komponent for integration og test af systemerne på tværs
11
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0012.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Hvilke årsager ledte til forsinkelsen?
(dette er min personlige og meget overordnede holdning)
Undervurderet kompleksitet
Ikke optimal projektmanagement
Ikke integreret organisation parallelt med Banedanmarks basisorganisation
Lave priser for leverandørerne
12
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0013.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Status Signalprogrammet
De største barrierer er overvundet
Organisationen er på en god vej i Banedanmark og hos leverandørerne
Replanlægning var en meget vigtig proces til at mindske kompleksiteten
13
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0014.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Åbne risici
Alstoms’ performance. Tab i projektet er en vanskelig situation for Alstom.
Konkurrence om ressourcer: mange europæiske ETCS projekter begynder at
trække eksperter til andre lande med store projekter
Under roll-out på nye strækninger må forventes øgning af funktioner i
sikringsanlæg.
14
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0015.png
Signalprogrammet med udenlandske øjne
Resumé
Den danske jernbane er 170 år gammel
ETCS er en radikal ændring da ansvar flyttes fra infrastruktur til køretøj. Ikke bare
teknikken ændres, men også store deler af organisation og regelværk må tilpasses.
Jeg ser ingen alternativ til ETCS
Denmark is on the right way
Jernbanen forbliver kompleks
men ETCS er en stor skridt mod forenkling
15
21.09.2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948789_0016.png
BERLIN ∙ DRESDEN ∙ HAMBURG ∙ MÜNCHEN