Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1948787_0001.png
1
Nordjyske Jernbaner
Test og drift af signalssystemet
Brian Nielsen
Projektleder, Banedanmark
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948787_0002.png
2
Hvorfor nyt signalsystem?
Den gamle signalteknologi i Nordjylland er
dyr
at vedligeholde,
svær at skaffe reservedele
til og skaber forsinkelser i togtrafikken.
Digitaliseringen af signalsystemet skal give
nordjyderne
flere tog til tiden og færre
forsinkelser.
Cirka
80 procent færre signalfejl,
når det er
fuldt udrullet i hele Danmark.
Ensartet højt sikkerhedsniveau for
passagerne
i Danmark og øget sikkerhed for
medarbejderne ved banen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948787_0003.png
3
Nordjyske - Banedanmark
NJ og Banedanmark har i fællesskab
arbejdet på at få
den første strækning
på fjernbanen i drift.
Nordjyske har bidraget til at
øge
tempoet i ombordudrustningen i
Danmark.
Stor hjælp!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948787_0004.png
4
Status på test og uddannelse
Nordjylland
Alt går efter planen
Vi er teknisk set klar til at ibrugtage
signalsystemet i Nordjylland
Alle funktionstest er gennemført.
Inden vi går i drift
Vi mangler de sidste
godkendelser
De sidste
installationer
skal udføres i uge 41
og 42
Massiv
uddannelse
og
øvelser
for personalet
i uge 41 og 42, hvor der ikke kører tog.
Det nye signalsystem går i drift den 21.
oktober, uge 4
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948787_0005.png
5
Modning af signalsystemet
Udrulningen vil på kort sigt medføre
nogle gener for de nordjyske
togrejsende.
Derfor vil der i den første
tid blive kørt med begrænset drift .
Tænk på din iPhone eller tablet: Der er
ting, som først kan opdages og rettes,
når det møder brugerne.
Systemet udrulles først på de næste
strækninger, når fejlene er rettet.
Nordjyske har
udvidet beredskab fra
uge 43
og frem, mens Banedanmark har
sendt mandskab til Nordjylland for at
sikre en så gnidningsfri og god overgang
som muligt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948787_0006.png
6
Vores testkørsel i aften
Sikkerhed
Af sikkerhedshensyn kan der kun være
to
gæster i førerrummet af gangen
Det er ikke tilladt at indtage alkohol før
eller under turen.
Sindal
Frederikshavn
20.20-20.40
Der vil være mulighed for to deltagerne af
gangen til at besøge førerrummet.
Frederikshavn
Strandby
–Frederikshavn
20.50-21.20
Toget kører til og fra Strandby, hvor det
demonstreres, hvordan systemet virker, når
det kører ud og ind af et område med det
nye signalsystem.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948787_0007.png
Samarbejdet med
Banedanmark
Samarbejdet med Banedanmark, Alstom og
Nordjyske er rigtig godt. Vi formår at løse
problemerne, som de opstår.
Der har været to bump på vejen: 1:
Udfordringer med Alstom og tilrettelæggelse
af arbejdet 2: Tredieparts-konstellationen.
Disse er blevet løst via godt samarbejde.
Hurtigere information til alle
7