Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1948786_0001.png
SIGNALPROGRAMMET
FRA UDVIKLING
TIL DRIFT
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0002.png
Dagens program
Signalprogrammets faser: Fra udvikling til drift
1.
2.
3.
4.
5.
Nordjyske Jernbaner, Hjørring (16.30-17.20)
Rundvisning og besøg i testtog (17.20-17.45)
Aftensmad, Hjørring (18.00-19.45)
Transport til Sindal Station (19.45-20.00)
Testtur fra Sindal Station (20.20-21.20)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0003.png
Nordjyske Jernbaner A/S
Velkommen videre
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0004.png
Fusion af 2 traditionsbundne privatbaner i 2001
Hovedaktionær
Den danske Stat
Skagensbanen A/S
Etableret 1890
Hirtshalsbanen A/S
Etableret 1925
Hovedaktionær
NT/Region Nordjylland
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0005.png
Selskabsstruktur
NT/Region Nordjylland
89 %
NJ Holding Nordjylland A/S
Infrastrukturejer
100 %
Nordjyske Jernbaner A/S
Jernbaneoperatør
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0006.png
Trafikoverdragelsen
Nordjyske Jernbaner, Nordjyllands Trafikselskab
og Region Nordjylland overtog togdriften i
Nordjylland den
6. august 2017
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0007.png
Styrke tognettet
Flere og bedre tog i Nordjylland
Sådan blev det!
+37 % flere afgange mellem Frederikshavn
og Aalborg
112 flere afgange om
ugen/16 om dagen (Aalborg-Hjørring)
Flere tog i myldretid og om lørdagen samt
senere afgange
Passagerfremgang på 7%
Seks InterCityLyn til Frederikshavn
(overtages af NJ fra uge 41 i år)
Køreplan 2019 skal være mere robust!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0008.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0009.png
Nye Lint 41 i nyt design
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0010.png
Udfordringer
Kapacitetsproblemer
Fastholde og tiltrække medarbejdere på et arbejdsmarked præget af flaskehalse.
Signalprogrammet samt udbygning og vedligehold af statens infrastruktur
Mere end 40 spærringer i 4. kvartal 2017 (Signalprogrammet og Forst)
Ikke tidssvarende infrastruktur i Nordjylland (primært perroner)
Stærkt reguleret branche, der gør alting ekstraordinært dyrt og besværligt
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0011.png
En lang vej mod det digitale
signalsystem i Nordjylland
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0012.png
Signalteknologien i
Nordjylland er gammel
Vi har i Nordjylland
et af de ældste
signalanlæg
i Danmark. Teknologien
stammer tilbage fra 1912.
Vi får som den første region i Danmark
mulighed for at tilbyde vores kunder
fordelene ved det nye signalsystem:
Flere tog til tiden, færre aflysninger
og hurtigere opretning efter
uregelmæssigheder.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0013.png
På vej mod den digitale
jernbane i Nordjylland
Opstart på projektet primo 2012.
Officiel udrulningsdato
oktober 2016
(strækningen Langå
Frederikshavn)
Seneste udmelding:
Strækningen Lindholm
Frederikshavn uge
43 2018
Resterende strækning Lindholm
Hobro
2024 (25)
DSB stopper betjening nord for Lindholm efter
overgang til ERTMS
Godstog nord for Aalborg bliver også en
udfordring
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Præsentationer fra besigtigelsesturen vedrørende Signalprogrammet den 20.-21. september 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1948786_0014.png
Udfordringer mod den digitale
jernbane i Nordjylland
Intensivering af samarbejdet med Banedanmark,
Thales og Alstom fra marts 2017.
Kombination med overtagelsen af den regionale
togbetjening.
Mindre organisation med begrænsede ressourcer
Sikkerhedsledelse/procedurer og regler
Ombygning af tog
Uddannelse og træning
Bump på vejen:
1) Tilrettelæggelsen af arbejdet med Alstom,
herunder projektstyring og manglende
optimering af processer
2) Overholdelse af deadlines
3) Tredjeparts-konstellationen
Udfordringerne er blevet løst gennem tæt
samarbejde og fokus på det endelige slutmål.