Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1966788_0001.png
EJERORIENTERING
CITYRING
Nr. 2
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
September/oktober 2018
Side
0
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning.........................................................................................................................................2
Status på AF-arbejderne...................................................................................................................5
Status på M&E-arbejderne ...............................................................................................................7
Status på arbejdet med safety cases ................................................................................................8
Status på arbejdet med integration tests ........................................................................................9
Side
1
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig
”Ejerorie teri g – Cityri g”, hvor fre drifte på
en række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægget.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes / Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske
installationer) samt system-integrationstest (f.eks. testkørsler) og arbejdet med dokumentation og
sikkerhedsgodkendelse. Emnerne til rapportering kan ændre sig over det kommende år, såfremt
andre områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Ved vurderingen af opfyldelsen af disse milepæle vil det afgørende være, at de
aktiviteter, som har betydning for gennemførelse af integrationstests og dokumentation, har nået
den forudsatte grad af færdiggørelse. Opnåelsen af hver af milepælene mindsker risikoen for
forsinkelser, men fjerner ikke risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået, kan
åbningstidspunktet endeligt fastlægges. Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til
åbning af Cityringen:
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker test-processen
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’
ibrugtagningstilladelse til
anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo marts 2019
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Resumé
Den første Ejerorientering, som blev sendt til ejerne den 1. oktober 2018, dækkede perioden frem til
udgangen af august 2018. Under hensyn til den væsentlige milepæl - Substantial Completion (SC-
milepælen) - ultimo oktober 2018 er det valgt at lade denne Ejerorientering dække perioden frem til
ultimo oktober 2018. Ligesom i den første Ejerorientering måles der både på den samlede
procentvise økonomiske fremdrift og på fremdriften på de tidskritiske aktiviteter i forhold til
gennemførelse af den testning, som danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Under hensyn til
vurderingen af opfyldelse af SC-milepælen er der endvidere foretaget en gennemgang af de
aktiviteter, som er forudsat gennemført efter SC-milepælen, med henblik på at vurdere, om disse
aktiviteter realistisk vil kunne gennemføres uden at give anledning til forsinkelser.
AF-arbejderne er på nuværende tidspunkt de mest tidskritiske, og det var i den første Ejerorientering
vurderingen, at der skulle ske en betydelig forbedring af bemanding og/eller produktiviteten for at
sikre rettidig afslutning af AF-arbejderne.
Side
2
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
I løbet af september og oktober er bemandingen på AF-arbejderne steget fra ca. 175 til
ved
udgangen af oktober - over 500 mand. Dette har medført, at den månedlige produktion er steget fra
omkring 5 pct. i august og september til ca. 10 pct. i gennemsnit for oktober og højere i slutningen af
oktober. Med den nuværende bemanding og produktion vil forsinkelsen således kunne indhentes i
løbet af relativ kort tid. Forøgelsen af bemandingen og produktionen,
so er sket efter CMT’s
indgåelse af aftale med de faglige organisationer om tilstrækkelig fleksibilitet vedr. arbejdstid og
arbejdsfordeling, er imidlertid kommet så sent, at det tidligere opståede efterslæb først nu er ved at
blive indhentet. Den samlede økonomiske fremdrift på AF-arbejderne er således ultimo oktober
fortsat efter tidsplanen. Det skal dog bemærkes, at forsinkelsen på den økonomiske fremdrift udgør
mindre end 0,5 pct. af det samlede anlægsarbejde, som danner grundlag for SC-milepælen.
Ud over målingen af den økonomiske fremdrift er der, som nævnt, foretaget en måling af fremdriften
på de tidskritiske aktiviteter, som på AF-området er installationen af skylights. Disse aktiviteter er
ultimo oktober fortsat foran tidsplanen. Endelig er listen over aktiviteter, som er forudsat
gennemført efter SC-milepælen, gennemgået og sammenholdt med tidsplanen for gennemførelse af
de nødvendige tests, og det er vurderet, at disse aktiviteter vil kunne gennemføres uden at forsinke
åbningen af Cityringen.
Uanset at AF-arbejderne således
målt på den samlede økonomiske fremdrift
er bagefter
tidsplanen, vurderes AF-arbejderne ud fra en samlet teknisk og juridisk vurdering at leve op til
kravene for opfyldelse af SC-milepælen. Dels på grund af den betydelige forøgelse af bemandingen
således at efterslæbet vil kunne indhentes inden for relativt kort tid, dels fordi de tidskritiske AF-
arbejder er foran tidsplanen, og således ikke er til hinder for gennemførelsen af de resterende
arbejder, herunder især de tests, som danner grundlag for sikkerhedsgodkendelsen.
Det er fortsat vurderingen, at M&E-arbejderne vil kunne afsluttes til den planlagte tid og således
lever op til kravene for opfyldelse af SC-milepælen.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53
’design’ safety ases og 5 ’as uilt’ safety
cases, som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. For så vidt angår
’design’
safety casene, er udarbejdelsen af disse og assessorens accept heraf i god fremdrift.
Alle CMT’s
Design safety cases er således godkendt af assessoren. Når
det gælder ’as uilt’ safety ase e
afventer disse færdiggørelsen af systemer og test heraf. Rapportering af fremdriften på disse safety
cases vil derfor først indgå i en senere ejerorientering.
Hovedparten af test af tog/systemer og sikkerhedsgodkendelsesproces skal være gennemført inden
Trial Run. Men den afsluttende del, herunder assessorens endelige anbefaling til
sikkerhedsmyndigheden og myndighedens udstedelse af ibrugtagningstilladelse m.v., vil først kunne
gennemføres, når en betydelig del af Trial Run er gennemført, idet Trial Run udgør en del af det
nødvendige grundlag for godkendelsen. For nuværende er det vurderingen, at gennemførelsen af
tests forløber tilfredsstillende.
På grundlag af en samlet gennemgang af alle anlægsarbejder, der indgår ved bedømmelsen af
opfyldelsen af SC-milepælen, har Metroselskabet vurderet, at SC-milepælen er opnået, uanset at de
ikke-tidskritiske AF-arbejder fortsat er bagefter tidsplanen. Selskabet har herved lagt vægt på, at det i
henhold til anlægskontrakten er væsentligt, at en stor del af anlægsarbejderne er gennemført
Side
3
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
forsinkelsen af AF-arbejderne udgør således mindre end 0,5 pct. af disse arbejder - men særligt, at
der ikke udestår tidskritiske arbejder, der kan forsinke gennemførelsen af de resterende arbejder på
Cityringen og de tests, der skal danne grundlag for sikkerhedsgodkendelsen. Da langt hovedparten af
anlægsarbejderne
herunder anlæg af stationer og tunneler
er gennemført som forudsat, og da de
tidskritiske arbejder er foran tidsplanen og derfor ikke vil være til hinder for gennemførelsen af de
resterende arbejder, vurderes kravene til SC-milepælen således at være opfyldt.
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist baseret på den
integrerede, detaljerede tidsplan for den resterende del af anlægsarbejdet. Fremdriften er vist som
den samlede procentvise økonomiske fremdrift sammenholdt med den planlagte. Ud over den
procentvise økonomiske fremdrift på de samlede AF-arbejder er der vist en særskilt oversigt over den
pla lagte og aktuelle fre drift på skylights, so er afgøre de for ASTS’ fortsatte ar ejde ed
integrationstests. Den procentvise fremdrift på de samlede AF-arbejder er således ikke finmasket nok
til at give et retvisende billede af fremdriften på de afgørende AF-arbejder, der kan forsinke tests og
dermed sikkerhedsgodkendelsesprocessen.
Side
4
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0006.png
2
Status på AF-arbejderne
Figur 1 viser den planlagte og den aktuelle samlede økonomiske fremdrift på AF-arbejderne. Frem til
september lå den månedlige stigning i produktion på omkring 5 pct. og den samlede økonomiske
fremdrift var i september på 38 pct. I oktober var stigningen i den månedlige produktion oppe på
omkring 10 pct., og den samlede økonomiske fremdrift nåede op på ca. 48 pct. I oktober var
produktionen således i gennemsnit på det forventede niveau og i slutningen af oktober højere. Det
tidligere opståede efterslæb er således endnu ikke overvundet, men det vurderes, at dette vil ske
relativt hurtigt under hensyn til den betydelige forøgelse af bemandingen.
Figur 1: Planlagt og aktuel fremdrift på AF-arbejderne
100%
83%
89%
94%
98%
98%
99% 100%
80%
60%
40%
23%
33%
23%
38%
33%
38%
56%
47%
75%
66%
48%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
20%
0%
28%
Figur 2 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af AF-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Figur 2: Aktuel bemanding på AF-arbejderne
500
450
400
350
300
250
200
150
225
Aktuel bemanding
410
170
140
85
105
160
100
50
0
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
sep-18
okt-18
Bemandingen i september og særligt i oktober er øget markant, således at den
ved udgangen af
oktober 2018 - er oppe på 527 mand.
Side
5
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0007.png
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
De
positive fre drift på udførelse af skylights, so
væsentlig faktor ved opnåelse af SC-milepælen.
er afgøre de for ASTS’ testpro es,
er en
Side
6
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0008.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 er arbejderne nået op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte
fremdrift på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet, blandt
andet vedrørende elevatorer, kan færdiggøres i juli 2019. Elevatorerne installeres først til sidst, da
åbningerne til disse skal friholdes til transport af materialer.
Figur 4: Planlagt og aktuel fremdrift på M&E-arbejderne
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
94%
86%
91%
86%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98%
98% 100%
95%
97% 98%
Planlagt fremdrift
Faktisk fremdrift
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-ar
ejder e på aggru d af CMT’s
ugentlige afrapportering på de enkelte byggepladser, tunnel m.v.
Figur 5: Aktuel bemanding M&E-arbejderne
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
385
390
395
360
Aktuel bemanding
195
210
195
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
sep-18
okt-18
Da M&E-arbejderne nærmer sig deres afslutning, og da arbejdet primært vil være koncentreret om
fejlretning, systemtests og dokumentation, vil bemandingen fortsat være på et lavere niveau end i de
foregående måneder.
Side
7
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0009.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 6 viser udviklingen i antallet af accepterede design safety cases. Fra juli til oktober er antallet af
accepterede safety cases steget med 11 cases. Det betyder, at to tredjedele af det samlede antal
design safety cases (53 cases) nu er accepteret af assessor. Dette er i overensstemmelse med det
forventede. De 53 design safety cases udarbejdes af både CMT og ASTS. Af anlægstekniske grunde vil
mange af
CMT’s desig safety ases ku e færdiggøres før ASTS’. Alle CMT’s
design safety cases er
således accepteret af assessoren,
e s e del af ASTS’ desig safety ases udestår.
Figur 6: Status på Design Safety Cases (CW + TS)
Accepteret af assessor
Under forberedelse
17
16
16
27
38
44
53
36
37
37
36
26
15
9
Total antal
safety cases
apr-18
maj-18
jun-18
jul-18
aug-18
sep-18
okt-18
17
Der vil på senere tidspunkt blive indarbejdet en Figur 7, der vil vise udviklingen i antallet af
accepterede
’as
built’ safety cases, når disse foreligger.
’As
built’ safety cases vil således først blive
udarbejdet og behandlet af assessor efter gennemførelse af det forudsatte testforløb. Det forventes,
at de første ’as uilt’ safety ases vil live a epteret af assessore i ja uar
9.
Fremdriften på arbejdet med dokumentation og safety cases vurderes acceptabel.
Side
8
af
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 57: Seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1966788_0010.png
5
Status på arbejdet med integration tests
Test af tog og forskellige dele af transportsystemet er i fuld gang parallelt med, at de overordnede
integrations tests nu gradvist igangsættes. Integrationstests inkluderer både transportsystemet og de
systemer, der indgår i anlægsprojektet, blandt andet M&E-arbejderne. Der er derfor fokus på
testning af de enkelte systemer, som efterfølgende skal indgå i integrationstestene. Hovedparten af
integrationstestene skal være afsluttet forud for påbegyndelse af Trial Run ultimo april 2019. De
resterende integrationstests indgår som en del af Trial Run.
System Integration Tests
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation Tests
Emergency Operation Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation Tests
Total
Required to
Tests
be completed Commenced
4
3
13
13
6
1
4
3
1
48
-
-
-
-
-
-
-
2
-
2
Tests
Completed
and Passed
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Tests Completed
with
Outstandings
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Som det fremgår af figuren, er der i alt 48 overordnede integrationstests, som skal gennemføres.
Oversigten i figuren vil danne grundlag for rapporteringen af den fremtidige fremdrift på
gennemførelsen af integrationstests.
Side
9
af
9