Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 54
Offentligt
Det er nu fremtiden skabes, af os alle.
Lokalbanerne i lokalområde, Nordsjælland, kører med et Alstoms Coradia Lint tog, toget er et
diesel drevet tog, men udviklingen går stærk, nu fås en ny udvikling af samme tog, Alstoms
Coradia iLint, et Brinttog der kun udvikler damp og kondenseret vand og derfor ikke
forurener. Brint omdannes til elektricitet så toget bliver et el. tog uden køreledning, et
fantastisk alternativ til vore lokalbaner. Toget er afprøvet og sat i drift i Tyskland, hvor toget
også er udviklet og bygget af en af Europas førende tog producenter.
Et dobbelt spor, på HFHJ strækningen fra Hundested, med stop på den planlagte nye Favrholm
station ved S.banen, samt et tog af denne type vil kunne gøre det mere miljøvenligt og
hurtigere for både pendlerne, de øvrige tog rejsende og naboerne til jernbanen, samtidig med
at antallet af tog kan øges kraftigt.
At indføre dobbeltspor, så tog kan køre uhindret, på eget spor, i begge køreretninger, vil
betyde at der kan etableres tættere tog gang, for eksempel 10 minutters drift og ved køb af et
brint tog vil både støj og miljø forurening samtidig blive mindre.
Togene vi kører med i dag er ikke nedslidt de vil derfor med fordel kunne sættes ind på
strækninger hvor togenes diesel motorer ikke forurener så meget, på grund af færre afgange
og længere imellem stationerne.
Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk