Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1964439_0001.png
Fremtidssikring
af Danmarks
vigtigste vejkryds
Trekantområdet er Danmarks trafikale knudepunkt. Det er her,
at landets øst-vestlige motorvejsakse E20 og den vigtigste
nord-syd motorvej E45 mødes. Et vejkryds, som passeres
af 70 % af al person- og godstransport til det sydlige udland
og af 70 % af den indenlandske øst-vest trafik. Det gør det
til landets vigtigste vejkryds.
Det er derfor af helt afgørende betydning for både trafikken
mellem landsdelene og for Danmarks internationale
samhandel, at motorvejsnettet gennem Trekantområdet
fungerer uden hindringer og forsinkelser. Hvis de danske
underleverandører ikke kan levere varerne til tiden, går
det ud over virksomhedernes afsætning – og dermed også
Danmarks produktion og beskæftigelse.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Pjecen "Fremtidssikring af Danmarks vigtigste vejkryds", fra Trekantområdet Danmark
1964439_0002.png
Trekantområdet
har den største
og tætteste trafik
Ikke alene krydser landets vigtigste motorveje hinanden i Trekantområdet. Det er
også her, der er mest trafik. Trafikintensiteten på E45 i Trekantområdet overstiger
trafikken omkring både Aarhus og Aalborg. Også på E20 er trafikken ekstra-
ordinær tæt i Trekantområdet. Bortset fra dele af E20/E47 tættest ved København,
er der ingen steder på E20, hvor trafikken er større end i Trekantområdet.
Dertil kommer, at antallet af lastbiler på motorvejen ved Vejle og rundt om Kolding
er større end på nogen anden motorvejsstrækning i Danmark (bortset fra en kort
strækning omkring Køge).
I dag er der allerede kritisk trængsel på motorvejen omkring Kolding, og samme
situation vil opstå på E45 over Vejle Fjord i løbet af et års tid. Vejdirektoratet for-
venter, at størstedelen af motorvejsstrækningerne i Trekantområdet vil have kritisk
trængsel inden år 2030.
Kritisk trængsel
Stor trængsel
Moderat trængsel
Lav trængsel
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Pjecen "Fremtidssikring af Danmarks vigtigste vejkryds", fra Trekantområdet Danmark
1964439_0003.png
Stadig mere kritisk trængsel
Allerede i dag er der kritisk trængsel omkring Kolding. Men ifølge Landstrafikmodel-
lens beregninger vil der om mindre end 10 år være kritisk trængsel på langt de fleste
strækninger på E20 og E45 i Trekantområdet, hvis der ikke gøres noget – som det
ses på kortudsnittene nedenfor. Og situationen vil se værre ud end illustreret, hvis
trafikken de kommende år stiger med samme hast, som i de foregående 5 år.
2020
I 2019 eller senest 2020 vil der opstå kritisk trængsel på motorvej E45
over Vejle Fjord.
2028
På motorvejsstrækningen nord for Vejle mod Skanderborg vil der være kritisk
trængsel i 2027-28, viser beregninger.
2030
Den tiltagende trafik på motorvej E20 over Lillebælt bliver senest i 2029-30 et
alvorligt problem med kritisk trængsel.
Kritisk trængsel:
Høj risiko for pludselige og hyppige
trafiknedbrud og kødannelser i myldretiden.
Stor trængsel:
Reduktion af hastigheden på typisk
10-25 km/t i myldretiden
Moderat trængsel:
I myldretid er der reduceret manøvrefrihed
mht. skift af kørespor og et begyndende fald i hastigheden.
Lav trængsel:
Normal trafik uden de store problemer i myldretiden.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Pjecen "Fremtidssikring af Danmarks vigtigste vejkryds", fra Trekantområdet Danmark
1964439_0004.png
Nødvendige tiltag
Følgende tiltag er helt nødvendige for at Danmarks vigtigste vejkryds fortsat fungerer:
1. Udvidelse til 6/8 spor på
E20/E45 rundt om Kolding
Der er allerede gennemført VVM.
Projektet har den højeste interne
rente blandt større projekter i Vej-
direktoratets planlægningsporte-
følje. Så det gælder bare om at
komme i gang.
Pris: 600 mio. kr.
Intern rente: 13,8 %
3. Udvidelse af E45 mellem
Vejle og Skanderborg
Der er netop igangsat VVM, som
forventes færdig i 2020. For at sikre
at udvidelsen er færdig, inden der
indtræffer kritisk trængsel i 2028,
skal den med i den infrastruktur
investeringsplan, der forventes
forhandlet 2019/2020.
Pris: Ca. 4 mia. kr.
Intern rente: 5-6 %
2. Anlæggelse af Midtjysk Motorvej
fra Hobro til Haderslev inkl.
tværforbindelse
En ny motorvej vil både aflaste E45
over Vejle Fjord og motorvejen rundt
om Kolding – samt betjene Vestdan-
marks internationale Lufthavn. VVM
for strækningen Haderslev-Give og
forundersøgelse for Give-Hobro
er i gang. Det er afgørende, at første
etape Haderslev-Give anlægges
umiddelbart efter færdiggørelse
af VVM i sommeren 2019. Samti-
dig skal der igangsættes VVM for
Give-Hobro samt tværforbindelsen
mod Fyn/Sjælland.
Pris: 15-20 mia. kr.
Intern rente: 7,5-8,5 %
4. Parallelforbindelse over Lillebælt
En undersøgelse lavet af Transport-
ministeriet viser, at en parallelforbin-
delse er den trafikalt, miljømæssigt
og økonomisk mest hensigtsmæssi-
ge måde at løse trængslen over Lille-
bælt på. For at parallelforbindelsen
står klar, inden der opstår kritisk
trængsel om ca. 10 år, er det nød-
vendigt hurtigst muligt at igangsætte
VVM og afsætte anlægsmidler
på den kommende infrastruktur-
investeringsplan.
Pris: Ca. 6 mia. kr.
Intern rente: Ca. 2 %
(ikke beregnet ud fra den aktuelle
trafik)
Kan det løses
på anden måde?
Det har været nævnt, at projekter som en Kattegat-
forbindelse til omkring 120 mia. kr. eller en
Fyn-Als forbindelse til knap 20 mia. kr. kan løse
problemet i Trekantområdet. Det er ikke korrekt.
Udover at ingen af projekterne næppe vil kunne
være færdige før tidligst 2035, så viser
analyser fra Vejdirektoratet og Transport-
ministeriet, at begge forbindelser kun
kan udskyde trængsel på Vejle Fjord,
rundt om Kolding, på Lillebælt
og i Østjylland med max 4 år.
Rundt om Kolding vil en
Kattegatforbindelse endda
forværre trængslen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Pjecen "Fremtidssikring af Danmarks vigtigste vejkryds", fra Trekantområdet Danmark
1964439_0005.png
Trafikken i tal
Nedenstående figurer viser trafikken langs de enkelte strækninger på henholdsvis
E45 og E20 målt på et gennemsnitligt hverdagsdøgn i 2018
E45
100.000
Vejle
Koding
80.000
Aalborg
Randers
60.000
Aarhus
40.000
Frederikshavn
20.000
0
Trafikbelastning mellem Frederikshavn og Frøslev Grænse
E20
100.000
Hobro
80.000
Kolding
Fredericia
Middelfart
60.000
Esbjerg
Vejen
40.000
Odense
Haderslev
20.000
0
Trafikbelastning mellem Esbjerg og Storebælt
Storebælt
Frøslev Grænse
Horsens
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Pjecen "Fremtidssikring af Danmarks vigtigste vejkryds", fra Trekantområdet Danmark
1964439_0006.png
Hvornår bliver trængslen kritisk?
Graferne viser, hvornår trængslen forventes at blive kritisk omkring Danmarks
vigtigste vejkryds, såfremt stigningen følger landstrafikmodellens stigningstakt på
1,2 % pr. år. Hvis trafikken i et hverdagsdøgn derimod stiger i samme tempo som
de seneste fem år, bliver trængslen kritisk på et tidligere tidspunkt.
Kolding Nord
80.000
76.000
72.000
68.000
64.000
60.000
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Vejle Fjord
110.000
105.000
100.000
95.000
90.000
85.000
80.000
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Hornstrup-Hedensted
72.000
70.000
68.000
66.000
64.000
62.000
60.000
58.000
56.000
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Lillebæltsbroen
100.000
95.000
90.000
85.000
80.000
75.000
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Fremskrevet trafik
Kritisk trængsel
trekantomraadet.dk
Billund Fredericia Haderslev Kolding Middelfart Vejen Vejle