Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1963839_0001.png
Borgmester Anette Mortensen
Viceborgmester Steen S. Hansen
Stevns Kommune
Dokumentnummer
540348
Dato
05.11.2018
Sagsbehandler:
MLL
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Forslag om genåbning af Takst Sjælland og omlægning til afregning efter kilometer
Kære Anette Mortensen og Steen S. Hansen
Tak for deltagelse på Movias bestyrelsesmøde 31. oktober og for jeres forslag til, hvordan takstsyste-
met på Sjælland kan omlægges til det, I opfatter som en mere fair ordning til gavn for blandt andet
borgere, der rejser til og fra Stevns Kommune. Det var givtigt for bestyrelsen at høre Jeres synspunk-
ter. Tak for det!
Debatten om takstreformen er ikke enkel – og den er heller ikke ny.
Takstreformen, Takst Sjælland, er en af de største reformer af priserne i den kollektive transport siden
1970’erne. Reformen er baseret på omfattende analyser og blev gennemført i tæt samarbejde mellem
DSB, Metroselskabet og Movia med opbakning fra et bredt flertal af Folketingets transportordførere.
Reformen samlede Sjælland, Lolland, Falster og Møn i ét stort pendlingsområde, som dækker 70 pct.
af alle rejser i den kollektive transport i Danmark. Der gennemføres over 1 mio. rejser om dagen i den
store sjællandske geografi.
Det er korrekt, at for 4 pct. af alle rejser steg prisen i forbindelse med reformens gennemførelse,
blandt andet fordi alle-zoners-fordelen blev afskaffet. 2 pct. oplevede en prisstigning på over 15 pct.,
hvortil rejserelationer fra Stevns til København blandt andet hører. 96 pct. af alle rejser fik til gengæld
lavere priser eller en prisstigning på højst 5 pct. Ud fra en samlet betragtning på tværs af selskaber og
rejsende i den sjællandske geografi, er det fortsat Movias bestyrelses opfattelse, at det er lykkedes at
skabe en samlet god løsning, som har ramt færrest muligt.
Der har i årene 2015 - 2017 været dialog mellem Stevns Kommune og Movia på såvel administrativt
som politisk niveau om reformens betydning. Movias tidligere bestyrelse har gjort sig væsentlige an-
strengelser for at imødekomme Stevns Kommunes indvendinger mod reformens virkning for borgere,
der rejser mellem København og den sydlige del af Stevns. Rejser på mere end 10 zoner ind mod
København med start eller slut i zone 001 bliver derfor fratrukket en takstzone ved takstberegningen.
Og på Movias bestyrelses foranledning blev der også opnået enighed med DSB og Metroselskabet
om, at der yderligere trækkes en takstzone fra ved pendlerkortrejser med start eller slut i zone 057 (St.
Heddinge/Rødvig). Det betyder, at pendlertaksten mellem St. Heddinge/Rødvig og København er
reduceret med 250 kr. pr. måned i forhold til den første model for Takst Sjælland.
Endvidere har forligskredsen bag forliget om bedre og billigere kollektiv trafik indgået en aftale om en
kompensationsordning, som indebærer at pendlere på Sjælland og øerne, der har fået en prisstigning
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 47: Kopi til orientering af brev af 5/11-18 til Stevns Kommune vedrørende Takst Sjælland, fra Movia
1963839_0002.png
på over 5 pct. som følge af takstreformen, fuldt ud kompenseres for denne prisstigning frem til 2020.
Det betyder, at pendlerne fra St. Heddinge til København kan nedbringe deres månedlige transpor-
tomkostning med 345 kr. i forhold til de priser, som DOT sætter for pendlerkortene. Trækket på ordnin-
gen har indtil videre været sparsomt.
Alt i alt er det således bestyrelsens opfattelse, at problemstillingerne på Stevns er søgt løst inden for
de tekniske og økonomiske rammer for reformen, og at der i vid udstrækning er blevet lyttet til de be-
kymringer, som I som politikere forståeligt har haft på vegne af borgerne i Stevns Kommune.
Det er korrekt, at der findes rejserelationer med samme kilometerafstand, som ikke afregnes ens.
Prisstrukturen i den kollektive transport i Danmark er baseret på zoner, som har forskellig størrelse og
facon afhængig af blandt andet af serviceniveauer. Det er også zonestrukturen, som hele Rejsekortsy-
stemet er baseret på. Jeres forslag om at ændre grundlaget for prisberegningen fra zoner til antal
rejste kilometer er derfor ikke realiserbart.
Det skal i den sammenhæng også tages i betragtning, at pendlertaksterne i dag er billigere for lange
rejser end korte rejser, når der tages hensyn til rejselængden. Når de samlede indtægter i den kollekti-
ve transport skal bevares, vil en rent kilometerbaseret takst derfor gøre det dyrere at pendle på lange
strækninger, end det er i dag.
Det er nu snart to år siden, at Takst Sjælland blev gennemført. Rigsrevisionen har i august i år i sit
notat om beretning om harmonisering af taksterne i den kollektive transport fundet takstreformen til-
fredsstillende og på den baggrund vurderet, at denne del af sagen kan afsluttes. Det er derfor også
Movias bestyrelses opfattelse, at den store bundne opgave med at harmonisere priserne i den kollekti-
ve transport på Sjælland er løst.
På den baggrund anser Movias bestyrelse debatten om takstreformen og dens konsekvenser for af-
sluttet.
Venlig hilsen
Kirsten Jensen
Bestyrelsesformand
Side 2 / 2
Trafikselskabet Movia,
Gammel Køge Landevej 3, DK 2500 Valby, +45 36 13 14 00,
[email protected],
moviatrafik.dk