Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Kortere rejsetid mellem Roskilde og Ørestad/Lufthavnen
Hej Transportudvalg
Jeg har fornylig skiftet arbejdsplads og i den forbindelse er jeg begyndt at pendle mellem
Roskilde og Ørestaden. Jeg tager toget hver dag og vil gerne fortsætte med at bruge de
offentlige transporttilbud. Jeg oplever dog at man har indrettet togdriften på en sådan måde
at man spilder omkring 10 minutter i hver retning samtidig med at jeg skal skifte mellem 2
forskellige tog, hvilket ofte giver anledning til ekstra tidstab.
Sagen er, at rejsen til lufthavnen af en eller anden grund skal gå over Hovedbanegården i
København. Dette til trods for at der ligger en eksisterende sporafgrening mellem Hvidovre
og Vigerslev. Denne afgrening har tidligere været benyttet til direkte tog til lufthavnen for
10-12 år siden.
En omlægning af ruten vil have flere effekter så vidt jeg kan se. I øjeblikket er rejsetiden til
Ørestad og Lufthavnen nogenlunde den samme uanset om man vælger ovenfor beskrevne
rute eller kører videre til Nørreport og fortsætter med metroen derfra. Udfordringen er bare
at der særligt på Nørreport er en flaskehals (læs totalt proppet med mennesker) i
metrosystemet særligt i myldretiderne. Hvis rejsetiden til Ørestaden og Lufthavnen bliver
kortere er jeg overbevist at mange vil vælge at benytte dette som forbindelse til
metrolinjerne M1 og M2 i stedet for Nørreport. Hvis jeg kigger i de nuværende køreplaner vil
der være en tidsbesparelse til alle metrostationerne der ligger syd for Christianhavns
metrostation. Samtidig vil man undgå at skulle krydse mylderet på Nørreport St.
Da man i sin tid lagde planerne for Ørestaden var en af forudsætningerne at de offentlige
transportmuligheder skulle prioriteres højt. Dette blev valgt for at udvide det område som
virksomheder kan tiltrække medarbejdere fra. Denne forudsætning er ved at drukne i den
succes som området har haft med at tiltrække store virksomheder
Set i lyset af denne udvikling
–
særligt langs de to metrolinjer
–
Er der stort behov for at
togforbindelsen for pendlerne som skal ind til disse virksomheder optimeres.
Jeg har på interimistisk vis forsøgt at illustrere de forskellige togruter samt de metrolinjer
som har forbindelse til togstationerne. Den nemme løsning kunne jo selvfølgelig være at
tage bilen
–
Den ide er der desværre i 10.000-vis andre der også har fået
–
så her er
rejsetiden ofte endnu længere.
Jeg håber I vil bruge lidt tid og ressourcer på at drøfte ovenstående og i sidste ende forbedre
en vigtig tog-forbindelse mellem København og oplandet vest for Hovedstaden.
De bedste hilsner
Ulrik Sillesen