Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1961519_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 2. kvartal 2018
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Direktions-
sekretariatet
19. oktober 2018
Planlagt driftspulje
DSB planlagde i 2. kvartal 2018 med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 37
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 15 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Grunden til, at 2. kvartal er
planlagt med en driftspulje på 37 togsæt mod 40 togsæt i 1. kvartal skyldes færre
planlagte litrakilometer pga. sporarbejdet mellem Orehoved og Nykøbing i denne
periode.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
IC4
Planlagt
Regional Vest
13
Regional Øst
9
Århus - Esbjerg
7
Inter City /lyn
8
Antal indsatte tog
37
Tabel 1: Planlagt indsættelse andet kvartal 2018.
IC4-flådestørrelsen er blevet reduceret fra de nuværende 77 til 75 togsæt.
Beslutningen er truffet på baggrund af erfaringer fra driftsåret 2017, hvor de to
togsæt ikke har indgået aktivt i togdriften. De to togsæt er ikke opgraderet til
seneste konfigurationsniveau, og er derfor ikke på samme tekniske niveau som de
øvrige 75 togsæt. De har dermed ikke været nødvendige for den hidtidige
leveranceevne, og DSB vil med denne beslutning kunne frigive værkstedskapacitet
og ressourcer til andre opgaver. Der er ikke ændret i den forventede anvendelse
af IC4 flåden med ca. 40 togsæt i drift, men vurderingen i forhold til robust
driftsafvikling er ændret til, at DSB kan nøjes med 75 togsæt, og som for andre
litra typer vil IC4 flådestørrelse løbende blive evalueret. Dette for at opnå den
bedst mulige driftsafvikling til lavest mulige omkostninger. På nuværende
tidspunkt er der ikke planlagt yderligere afskrivninger. Det skal bemærkes, at
reduceringen af flådestørrelsen ikke kommer til at have indflydelse på
driftsanvendelsen af IC4.
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1961519_0002.png
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer, et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 2. kvartal 2018:
2. kvartal 2018
År til dato
IC4 (2:59)
4.495
4.220
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4.
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal.
MDBF IC4
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1. kvartal
2017
2. kvartal
2017
3. kvartal
2017
4. kvartal
2017
1. kvartal
2018
2. kvartal
2018
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4.
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler. Ved udgangen af 2. kvartal
2018 resterer der 22 tekniske ændringer, som er under implementering på
togsættene.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’, og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ’det færdige togsæt’.
11 af disse ændringer skal implementeres på togsæt-niveau og heraf resterer der
ved udgangen af anden kvartal 198 stk. enkeltinstallationer på togsæt. De øvrige
11 tekniske ændringer skal implementeres på del-komponenter. Disse ændringer
udgør 1635 stk. enkeltinstallationer.
Ændringerne er planlagt til løbende at blive implementeret på togsættene, og alle
ændringer forventes fuldt implementeret i 4. kvartal 2019.
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1961519_0003.png
Derudover er en softwareopdatering af togets computer under teknisk udvikling.
Softwareopgraderingen udgøres af 5 tekniske ændringer til togcomputeren. De
sidste af de 5 tekniske ændringer forventes klar til implementering i 1. kvartal
2019 og forventes at være fuldt implementeret inden 4. kvartal 2019.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG-indbygningsprocessen.
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4-tog.
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1961519_0004.png
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på litra og del-komponenter.
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på litra og del-komponenter.
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Budgetoverslaget, der viser aktuelt forbrug af aktstykkemidlerne, forbrug i
indeværende kvartal, forventet forbrug i tredje og fjerde kvartal samt forventet
forbrug i 2019 samt forventet ikke forbrugt aktstykkeramme ved afslutningen af
IC4-programmet kan sammenfattes således:
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1961519_0005.png
Aktstykkesammenholdelse IC4
Leverance, mkr
1998-2018Q1
Real
Prisopregnede aktstykker pr. 31. dec 2019,
ansl.
Korrektion vedr. Libyen togsættet, der ikke
blev leveret
Korrigeret aktstykkeramme
Realiseret forbrug / forventet restforbrug
på toganskafffelsen
Kompensationer, rabatter og
forsinkelseskompensation fra AB
Regnskabsmæssige korrektioner,
eliminering intern avance mm
Ikke forbrugt del af aktstykkerammen
2018
Q2 Real
2018
Q3 est
2018 2019 PROGRAM I ALT
Q4 est
Est
EST
6.265,3
-66,1
6.199,2
-
29,1
6,3
6.265,3
-66,1
6.199,2
-6.544,6
784,0
39,1
477,7
-17,5
-13,8
-13,8
-6.618,8
790,3
39,1
-17,5
-13,8
-13,8
-
22,8
409,8
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt AnsaldoBreda sendte til Libyen i stedet for til DSB
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen.
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter. Dette er en delmængde af det forventede
restforbrug i figur 4, idet der herudover også indgår TCMS-arbejde i figur 4.
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 42: DSB’s IC4-rapport for 2. kvartal 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1961519_0006.png
CFG nr
 
CFG forklarende tekst
På togsæt
 
Udestående CFG i kr.
Estimat - Jun 2018
345.849
0
0
1.975.428
2.618.330
0
56.417
0
0
63.882
156.881
2.963.142
34.341
8.214.269
133
 
158
197
207
233
259
276
278
283
300
306
307
312
Luft utætheder ved toiletstyring / Frosttømning
Minimalspændingsstyring / dødsspiral, 5K25
TCMS pkt. 1.29a Reduktion af trainlines
Multibel 3,4 Safety loop Emergency Elektro Valve
HVAC afstemning rørkreds (varme i førerrum)
Sikringsovervågning til luftkompressor
Pressostat(PFA) i Bremsesystem
PIS STC SW upgrade to ver. 1.26
Dæmpning af støj fra fremmedluft
Ny lydgiver for færdigmelding
El sikring af Energy Meter
Tilpasning af 230V installation ved 2F12
Lyddæmpning af dørlydgiver
I ALT
 
På delkomponenter
 
156
 
247
264
291
292
293
305
321
323
340
277
Indsugningsfilter til generator
Ny ZF-gear software, ZF relaterede modifikationer
Indsugningsrør til ladeluft
ZF DC/DC Converter
Hydraulikpumpe ophæng
INDS.RØR TIL LADELUFT (0-STIL)
Olieniveauføler ved motor bundkar
Slanger ved luftfilter
New Bracket for exhaust manifold.
Genindkobling af oil refill system
Dæmpning af støj fra fremmedluft
I ALT
 
296.100
21.609
875.498
1.601.419
12.571.440
1.438.621
123.874
1.213.485
5.171.040
5.527.626
1.939.310
30.780.022
Figur 5: Værdi af udestående CFG implementering på togsæt og delkomponenter.
Side 6/6