Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 359
Offentligt
27. maj 2019
Ibrugtagning af strækningen Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen
Søndag aften den 26. maj 2019 kunne de første passagerer køre med S-tog mellem
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen på det nye signalsystem, CBTC. Denne strækning er
den anden strækning på S-banenettet, der ibrugtages med det nye signalsystem og mere end fordobler den
andel af S-banenettet, der styres via CBTC systemet.
I løbet af weekenden den 25.-26. maj gennemførte Banedanmark i samarbejde med DSB og leverandøren,
Siemens, de sidste opdateringer og fysiske arbejder på strækning samt en række testkørsler.
Fredag den 24. maj modtog Banedanmark ibrugtagningstilladelse til at sætte CBTC systemet i drift på
den nye strækning Jægersborg/Klampenborg
–
Ryparken/Svanemøllen. Allerede kl. 02:00 natten til
lørdag blev banen og kørestrømmen lukket og området overdraget til leverandøren således at de sidste
fysiske arbejder på strækningen, så som f.eks. klargøring af nye skilte, tildækning af gamle signaler,
flytning af akseltællere mv., kunne finde sted. I samme periode blev CBTC systemet opdateret i alle 135
S-tog samt i fjernstyringen. Tilpasninger blev ligeledes foretaget i det eksisterende signalsystem, HKT.
Søndag morgen blev strækningen igen overdraget til Banedanmark og officielt ibrugtaget med CBTC.
Søndag frem til kl. 13 blev der foretaget en række testkørsler på strækningen for at sikre, at alle aspekter
af systemet og alle systemgrænseflader fungerede som ønsket inden ibrugtagning af strækningen med
passagerer. Kl. 18:30 blev passagertrafikken på den CBTC styrede del af S-banenet genoptaget.
Systemet har siden fungerede tilfredsstillende.
Det nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC). Teknologien i
det nye signalsystem betyder blandt andet, at de traditionelle signaler langs sporet forsvinder, og at
lokoføreren i stedet får signalet direkte ind på en skærm i førerhuset i toget via radiosignaler. CBTC
opererer efter princippet med flydende blok, hvor der ikke er nogen fysisk inddeling af strækningerne,
men hvor det er viden om togenes placering og hastighed på strækningen, der afgør, hvor tæt der kan
køres. I dag er der 120 sekunder mellem togene, mens CBTC gør det muligt at skære tiden ned til 90
sekunder på det centrale afsnit.
Når hele S-banenettet er udrustet med CBTC, vil det reducere antallet af forsinkelser på baggrund af
signalfejl samt give mulighed for tættere togfølge og øgede hastigheder på udvalgte strækninger.
Desuden
betyder den nye teknologi, at der vil være langt mindre udstyr i og omkring sporene end der er i dag.
Banedanmark
Signalsystemer
Carsten Niebuhrs Gade
43
DK-1577 Copenhagen V
Denmark
Author: MMJN
Phone: +45 8234 0000
Phone direct:
www.banedanmark.dk
Page
1
of
1