Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 355
Offentligt
2057323_0001.png
MS-X-BEST-M135-0029/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Orientering om tidsplan for færdiggørelsen af Cityringen
Metroselskabet har nu færdiggjort de analyser af mulighederne for at optimere det
resterende arbejde på Cityringen, som blev igangsat i april 2019 som følge af den
manglende opnåelse af milepælen Ready for Hand Over.
Resultatet af arbejdet viser, at Cityringen forventes at åbne ultimo september 2019,
mens planlægningen har forudsat en færdiggørelse ultimo juli 2019. Dette svarer til,
at Cityringen åbner 2 måneder senere end det planlagte.
Omkostningen ved forsinkelsen udgør netto ca. 165 mio. kr., som finansieres af
Metroselskabet. Samlet set er udgifterne til Cityringen steget med 10,5 pct. ift. den
godkendte pris ved projektets start, da kontrakterne blev indgået primo 2011.
Baggrund
I ejerorienteringerne for marts og april 2019 informerede Metroselskabets
bestyrelse ejerkredse o , at CMT’ vigtige ilepæl Ready for Ha d Over (RHO-
milepælen) ultimo marts 2019 ikke blev opnået, og at dette medførte en betydelig
risiko for forsinkelse af færdiggørelsen af Cityringen. Med henblik på at afdække og
om muligt begrænse en forsinkelse igangsatte selskabet sammen med de to
entreprenører, CMT og Hitachi Rail STS (HRSTS) (tidligere Ansaldo STS) et
analysearbejde for om muligt at optimere færdiggørelsen af de resterende
arbejder. Selskabet havde i den forbindelse særlig fokus på gennemførelsen af de
nødvendige tests af de tekniske systemer.
For at sikre så robust et grundlag som muligt for en revideret tidsplan besluttede
selskabet desuden i samarbejde med entreprenørerne at gennemføre en række
prøvetests, dels for at få en holdbar status for det gennemførte testarbejde, dels
for at få et velunderbygget grundlag for vurderingen af det nødvendige tidsforbrug
til gennemførelsen af de resterende tests. Dette arbejde er nu så langt fremme, at
selskabet sammen med de to entreprenører har kunnet udarbejde en realistisk
tidsplan for gennemførelsen af de resterende arbejder, herunder de nødvendige
tests.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-05-20
1/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 355: Metroselskabet I/S' orientering vedrørende tidsplanen for færdiggørelsen af Cityringen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2057323_0002.png
MS-X-BEST-M135-0029/AMK
Desværre har det vist sig, at de tid, der er afsat i CMT’ tidspla til ge e førelse
af de mange tests, ikke er tilstrækkelig, og at en realistisk tidsplan derfor
uundgåeligt indebærer en forsinkelse af færdiggørelsen af Cityringen.
Den realistiske tidsplan er udarbejdet i samarbejde med de to entreprenører, og er
drøftet med den uafhængige assessor og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det skal
dog understreges, at selv om denne tidsplan vurderes realistisk, forudsætter den, at
begge entreprenører arbejder konstruktivt med. Der må desuden fortsat tages
forbehold for, at assessorens og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
godkendelsesarbejde forudsætter, at der foreligger et kvalificeret grundlag
i form
af tilstrækkeligt kvalificerede safety cases fra entreprenørerne - for at Cityringen vil
kunne accepteres/godkendes sikkerhedsmæssigt inden for de aftalte tidsrammer.
Med forbehold for afslutningen af de igangværende forhandlinger med
entreprenørerne og drøftelser med assessor og myndighed vurderes det nu, at
Cityringen vil kunne åbnes for passagerdrift ultimo september, efter den forventede
sikkerhedsgodkendelse.
Økonomisk konsekvens af forsinkelsen
Metroselskabet vil
som nævnt ovenfor
få forøgede nettoudgifter til bl.a. tabte
passagerindtægter og forlænget prøvedrift pga. forsinkelsen på 2 måneder. Netto
forventes forsinkelsen at koste ca. 165 mio. kr. udover det afsatte anlægs- og
driftsbudget til Cityringen. Denne fordyrelse dækkes af de midler, som
Metroselskabets bestyrelse har afsat som reserver i langtidsbudgettet.
E
ue ighed elle CMT og Metroselskabet o fre drifte på CMT’ test-program
udskydes til senere afgørelse gennem en midlertidig betaling til CMT. Den
midlertidige betaling bygger på to principper. CMT vil således skulle betale den
midlertidige betaling tilbage, såfremt de fastlagte tidsterminer i den nye tidsplan
ikke overholdes, og CMT vil kun kunne beholde den midlertidige betaling, hvis CMT
efterfølgende kan overbevise en voldgift om, at de har krav på pengene.
Herudover kan CMT få betaling for en række ekstraarbejder, såkaldte VO’er, som
selskabet under alle omstændigheder vil skulle betale. Endvidere kan CMT i
overensstemmelse med kontraktens principper få eftergivet de ifaldne dagbøder
som følge af den manglende opnåelse af RHO-milepælen, såfremt CMT opfylder
den afsluttende milepæl til tiden. Metroselskabet vil dog kunne kræve sine
eventuelle dokumenterede ekstraomkostninger modregnet i de påløbne dagbøder.
Eventuelle indtægter til Metroselskabet fra disse dagbøder er ikke indregnet i det
nævnte beløb på ca. 165 mio. kr.
For så vidt angår HRSTS, søges der ligeledes indgået en aftale, som skal sikre
færdiggørelse til tiden, herunder rettidig afslutning af prøvedriften, der blev indledt
efter planen den 1. maj 2019. Som driftsoperatør har HRSTS desuden krav på
kompensation for opretholdelse af driftsorganisationen, indtil den forsinkede
passagerdrift kan gå i gang, dette søges kompenseret gennem betaling for den
ekstra prøvedrift.
2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 355: Metroselskabet I/S' orientering vedrørende tidsplanen for færdiggørelsen af Cityringen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2057323_0003.png
MS-X-BEST-M135-0029/AMK
En del af de yderligere omkostninger kan holdes inden for budgettet for Cityringen.
Den resterende del vil kunne finansieres af selskabets generelle reserver, hvorfor
der ikke vil være behov for indskud fra selskabets ejere.
Fordyrelsen, som følge af forsinkelsen, indebærer en forhøjelse af anlægsbudgettet
på 0,5 pct. I alt vil anlægsbudgettet - efter indgåelsen af forliget i april 2017 -
herefter være forøget med ca. 1,9 pct., det vil sige under grænsen på 3 pct., som
kræver forelæggelse for ejerne.
Den samlede forøgelse af anlægsbudgettet for Cityringen siden Ejergodkendelsen i
november 2010 og indgåelsen af de store kontrakter vil herefter være på 10,5 pct.
De aftaler, som indgås med entreprenørerne i forlængelse af den nye tidsplan,
ændrer ikke ved de aftaler, som regulerer afklaringen af claims, ligesom det er
bestyrelsens vurdering at indgåelsen af disse aftaler vil give det bedste grundlag for
at sikre færdiggørelsen af Cityringen inden for den nu tilvejebragte realistiske
tidsplan med åbning i slutningen af september 2019.
Det er bestyrelsens forventning, at den præcise åbningsdato vil kunne udmeldes i
juni
som det hidtil har været forudsat.
Bestyrelsen uddyber naturligvis gerne ovenstående, såfremt ejerne måtte have et
ønske herom.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
3/3