Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2054195_0001.png
EJERORIENTERING – CITYRING
Nr. 8
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
April 2019
Side
0
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning........................................................................................................................................... 2
Status på AF-arbejderne..................................................................................................................... 6
Status på M&E-arbejderne ................................................................................................................. 8
Status på arbejdet med safety cases................................................................................................ 10
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT) ................................................................... 12
Side
1
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig ”Ejerorientering – Cityring”, hvor fremdriften på en
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes/Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske installationer)
inklusiv test af de enkelte tekniske systemer (SAT) samt System Integration Tests (SIT) (f.eks. test af
systemer og tog) og arbejdet med dokumentation og sikkerhedsgodkendelse (i form af den
uafhængige assessors accept af de såkaldte safety cases). Emnerne til rapportering kan ændre sig over
de kommende måneder, såfremt andre områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Opnåelsen af disse milepæle er væsentlige for færdiggørelsen af Cityringen. Når
tidspunktet for opnåelsen af disse milepæle kan vurderes med rimelig sikkerhed, vil det forventede
åbningstidspunkt kunne udmeldes. Men først når assessorens og myndighedernes
sikkerhedsgodkendelse foreligger, kan det endelige tidspunkt for åbningen af Cityringen fastlægges.
Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til åbning af Cityringen. Den første af disse
milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen) – er opnået. Den anden milepæl, Ready for Hand
Over (RHO-milepælen), skulle opnås ultimo marts, men betingelserne er endnu ikke opfyldt. Trial Run
milepælen (start af prøvedrift) er opnået ultimo april med visse begrænsninger som følge af den
manglende opnåelse af RHO-milepælen.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT’ test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er ikke opnået som planlagt
Assessoren godkender start af
Trial Run
Er opnået som planlagt dog
med visse begrænsninger
TBST’ ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Trial Run
ultimo april 2019
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo juli 2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af april 2019. Ligesom i de tidligere
ejerorienteringer måles der både på den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter og på fremdriften på de tidskritiske fysiske aktiviteter forud for gennemførelse af den
testning, som danner grundlag for safety cases. Endvidere redegøres der for gennemførelsen af test af
Side
2
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
de enkelte tekniske M&E-systemer (SAT) og af de væsentligste System Integration Tests (SIT). Endelig
redegøres der for fremdriften i assessorens behandling og accept af safety cases, herunder både
design safety cases og as built safety cases, som er forudsætning for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen’
(TBST) ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse).
Side
3
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Fremdriften, herunder opfyldelse af Trial Run-milepælen, ultimo april 2019
I Ejerorienteringen for marts 2019 blev der redegjort for den manglende opnåelse af RHO-milepælen.
Endvidere orienterede Metroselskabet om de igangsatte bestræbelser på at indhente den opståede
forsinkelse og dermed, om muligt, fastholde færdiggørelsestidspunktet ved i samarbejde med de to
entreprenører at foretage en yderligere optimering og koordinering af de resterende arbejder,
herunder de nødvendige tests.
Dette optimeringsarbejde er endnu ikke afsluttet, idet parterne har besluttet at søge at gennemføre
SAT- og SIT-testene i sammenhæng. (Disse tests sikrer blandt andet, at fejl i de tekniske systemer
medfører de rigtige alarmer til kontrolcentret.) Dette vil mindske tidsforbruget, men en vurdering af,
hvor meget tid der kan spares, forudsætter en nærmere undersøgelse. Parterne gennemfører derfor
for øjeblikket en række prøvetests på udvalgte stationer, som for at give et realistisk billede
nødvendigvis må være ganske omfattende og derfor ikke kan afsluttes før efter udsendelse af denne
Ejerorientering.
Det er således ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere i hvilket omfang, en yderligere
optimering og koordinering af arbejderne vil kunne nedbringe den opståede forsinkelse og dermed om
muligt sikre færdiggørelse af Cityringen til den planlagte tid.
Som led i optimeringsarbejdet er parterne dog nået frem til tiltag, som allerede er igangsat. Det gælder
blandt andet begrænsning af transporter i tunnelerne. Det betyder, at disse hindringer for
påbegyndelse af Trial Run er fjernet.
Overordnet forudsætter opfyldelse af Trial Run-milepælen, at de tekniske systemer, herunder tog og
jernbaneinfrastruktur – især ATC-systemet – er færdige og testede sikre at anvende som grundlag for
prøvedrift uden passagerer. Det er endvidere en forudsætning, at den uafhængige assessor
accepterer, at den gennemførte testning af de centrale systemer, herunder ATC-systemet, som blandt
andet sikrer, at togene holder afstand og standser, hvor de skal, udgør et tilstrækkeligt sikkert
grundlag for prøvedriften. Disse forudsætninger er opfyldt, således at Trial Run kan påbegyndes 1. maj
2019 og derved ikke i sig selv vil være en hindring for færdiggørelse af Cityringen til tiden.
Der har i den forbindelse været særlig fokus på den væsentligste safety case, as built safety casen for
ATC-systemet, da ATC-systemet udgør hjernen i det førerløse transportsystem og derfor er helt
afgørende for Cityringens funktionalitet. Denne safety case er nu afleveret til og gennemgået med den
uafhængige assessor og udgør således ikke en hindring for start af Trial Run.
Selv om Trial Run således påbegyndes som forudsat, er der fortsat en meget betydelig risiko for
forsinkelser. Dels udestår der fortsat et stort antal tests, som er forudsætning for assessorens accept af
de safety cases, der skal danne grundlag for Trafik- Bygge- og Boligstyrelsens (TBST)
sikkerhedsgodkendelse. Dels skal der tages hensyn til den tid, som både assessor og myndighed har
krav på til at gennemføre deres vurderinger. I hvilket omfang, det vil være muligt at indhente den
opståede forsinkelse og dermed fastholde tidsplanen, vil, som nævnt ovenfor, først kunne vurderes,
når der på grundlag af de igangværende prøvetests kan fastlægges en tidsplan for de resterende
arbejder, herunder myndighedsbehandling.
Metroselskabet forventer fortsat at kunne udmelde åbningstidspunktet i juni måned.
Øvrige aktiviteter
CMT har, som forudsat i den i januar indgåede aftale, øget bemandingen på AF-arbejderne, således at
der i gennemsnit i april har været 390 arbejdere på opgaven mod 200 i januar. Produktionen er
Side
4
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
ligeledes øget og er nu samlet oppe på de forudsatte 96 pct. ved udgangen af april 2019. Den indgåede
aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne.
Som det fremgår af oversigten over fremdriften på gennemførelsen af de tekniske M&E tests (SAT-
testene), er der ved udgangen af april færdiggjort 79 test-pakker af de i alt 364 test-pakker, som skal
gennemføres, heraf 289 inden RHO-milepælen.
For at sikre så effektiv en gennemførelse af de resterende arbejder, herunder SAT- og SIT-tests og de
tilknyttede safety cases, og dermed mindske risikoen for forsinkelse af færdiggørelsen af Cityringen,
har Metroselskabet, som tidligere omtalt, nedsat to task force grupper, som bistår entreprenørerne
såvel med koordination og fremme af fysiske arbejder og tests som med tilvejebringelse af grundlaget
for sikkerhedsgodkendelsen. Task force grupperne medvirker til det omtalte forsøg på optimering og
koordinering af SAT- og SIT-tests. Imidlertid bliver det, ifølge sagens natur, stadig vanskeligere at
indhente forsinkelser på grund af den begrænsede tid, der er tilbage til færdiggørelse af Cityringen.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53 design safety cases og 57 as built safety cases,
som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. Hovedparten af alle safety cases er
afleveret til assessorens behandling. De fleste design safety cases er godkendt af assessoren, men
godkendelsen af en stor del af as built safety casene afventer indarbejdelse af resultaterne fra SAT- og
SIT-tests.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte.
Herudover er der vist en særskilt oversigt over den planlagte og aktuelle fremdrift på skylights, som er
afgørende for HRSTS’ arbejde med System Integration Tests (SIT). Endvidere indgår der en oversigt
over fremdriften på tests af de tekniske M&E systemer (SAT).
Afsnit 4 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 53 design safety cases
og de 57 as built safety cases. Afsnit 5 indeholder en status over fremdriften på de 44 overordnede
System Integration Tests (SIT), som skal ses i sammenhæng med færdiggørelsen af test af de enkelte
tekniske systemer (SAT).
Side
5
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0007.png
2
Status på AF-arbejderne
Som det fremgår af figur 1, er produktionen af AF-arbejderne øget betydeligt i februar, marts og april i
forhold til januar og er oppe på de forudsatte 96 pct. ved udgangen af april. Den i januar indgåede
aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne.
Figur 2 viser, at CMT har øget bemandingen betydeligt i forhold til januar, således at den
gennemsnitlige bemanding på AF-arbejderne i april var på 390. Dette er på grund af påsken lidt lavere
end i marts, men fortsat betydeligt højere end i januar, hvor der var 200.
Side
6
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0008.png
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
Ved udgangen af april er samtlige skylight færdiggjort.
Side
7
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0009.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte fremdrift
på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet kan færdiggøres i juli
2019.
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne, som i april - på grund af
påsken – var på 130.
Da M&E-arbejderne af anlægstekniske grunde først kan endeligt afsluttes umiddelbart før åbningen, vil
den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter forblive på 98 pct. næsten frem til
åbningen. Når der alligevel fortsat er fokus på dette område og de indsatte ressourcer, skyldes det,
dels at der fortsat er en række arbejder med opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres
en meget betydelig indsats med test af de enkelte tekniske systemer SAT.
Side
8
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0010.png
Status på test af M&E-systemer
Figur 6 illustrerer fremdriften på tests af de tekniske M&E systemer. Antallet af tests er meget stort,
men testene for de enkelte systemer er samlet i testpakker for hver station. Det er fremdriften på
disse testpakker, der vises i figur 6. Som det fremgår, var 79 pakker afsluttede ved udgangen af april. .
Efterslæbet er dog mindre, end det umiddelbart fremstår. En del af testene er således udført, selv om
pakkerne ikke er helt færdiggjort. Når selskabet har særlig fokus på fremdriften på dette område,
skyldes det, at resultaterne af disse tests skal indgå i as built safety casene, inden assessoren kan
acceptere disse som grundlag for sikkerhedsgodkendelsen.
Side
9
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0011.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 7 og 8 viser det antal design safety cases henholdsvis as built safety cases, som enten er under
behandling eller er accepteret af den uafhængige assessor målt i forhold til tre vigtige milepæle i
sikkerhedsgodkendelsesprocessen: 1. Start af Technical Trial Run ultimo april 2019, 2. Start of
Operational Trial Run juni 2019 og 3. MRO ultimo juli 2019. De tre milepæle er i figuren vist som grå
søjler, mens den aktuelle fremdrift for hver måned er vist som blå søjler.
Den væsentligste af de udestående safety cases har været as built safety casen for ATC-systemet, da
ATC-systemet udgør hjernen i det førerløse transportsystem og derfor er helt afgørende for
Cityringens funktionalitet. Denne safety case er nu afleveret til og gennemgået med assessoren og
udgør derfor ikke nogen hindring for påbegyndelse af Trial Run.
Som det fremgår af figur 7, har assessoren ved udgangen af april accepteret i alt 46 design safety
cases, mens 7 er under behandling.
Som det fremgår af figur 8, har de to entreprenører ved udgangen af april leveret 47 as built safety
cases til assessoren, hvoraf 1 er accepteret. Dette er under det forudsatte antal, hvilket primært
skyldes de udestående arbejder og tests i relation til RHO-milepælen. En del af de afleverede safety
cases mangler desuden resultat og dokumentation af de udestående test af de tekniske systemer (jf.
ovenfor). Assessoren har accepteret at behandle de øvrige dele af disse safety cases, således at den
tidsmæssige påvirkning af de manglende tests begrænses mest muligt. Assessorens endelige accept af
disse safety cases kan dog ikke gives, før resultatet og dokumentationen af testene foreligger.
Når assessoren har accepteret safety casene afleveres disse sammen med assessorens rapport til
sikkerhedsmyndigheden, TBST. TBST’ sikkerhedsgodkendelse består blandt andet af Metroselskabets
afslutning af den samlede byggesag, ibrugtagningstilladelse til infrastruktur og ibrugtagningstilladelse
til rullende materiel. Ligesom operatøren, Metro Service skal have godkendt trafikale sikkerhedsregler,
tekniske sikkerhedsregler og uddannelse samt have, ændret sikkerhedsgodkendelse, ændret
sikkerhedscertifikat og licens til at drive jernbane.
Side
10
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0012.png
Side
11
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054195_0013.png
5
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT)
Test af de enkelte systemer (SAT), herunder tog og forskellige dele af transportsystemet, er i gang. Det
samme gælder test af de systemer, der indgår i anlægsdelen, blandt andet AF-arbejdernes skylights og
en del af M&E-arbejderne, herunder især brandsikring, tunnelventilation og SCADA. Som nævnt
ovenfor udestår en betydelig del af testene af de tekniske M&E systemer. Som det fremgår, er der ikke
sket ændringer siden sidste ejerorientering, men en del tests er under forberedelse. De nedsatte task
force grupper undersøger således, som nævnt ovenfor, muligheden for en samlet gennemførelse af de
overordnede SAT-tests og SIT-testene.
Figur 9: System Integration Tests
Required to
be completed
4
3
13
13
6
1
0
3
1
44
Pre-
Tested
-
2
2
2
4
-
-
2
-
12
Tests
Commenced
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Tests
Completed
and Passed
-
-
-
1
-
-
-
1
-
2
Tests Completed
with
Outstandings
1
-
1
4
-
-
-
-
-
6
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation
Tests
Emergency Operation
Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation
Tests
Total
Side
12
af
12