Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2054194_0001.png
MS-X-CR-0020/MMBO
Til Metroselskabets ejere:
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Fremsendelsesbrev til Ejerorientering – Cityring nr. 8
./. Bestyrelsen har godkendt vedlagte ’Ejerorientering – Cityring nr. 8 for april 2019,
der hermed fremsendes til selskabets ejere.
I ejerorienteringen har Metroselskabet peget på fire kritiske milepæle i forløbet
frem mod åbningen af Cityringen. Opnåelsen af disse milepæle er væsentlige for
færdiggørelsen af Cityringen. Når tidspunktet for opnåelsen af disse milepæle kan
vurderes med rimelig sikkerhed, vil det forventede åbningstidspunkt kunne
udmeldes. Men først når assessorens og myndighedernes sikkerhedsgodkendelse
foreligger, kan det endelige tidspunkt for åbningen af Cityringen fastlægges.
Den første af disse kritiske milepæle, den såkaldte Substantial Completion milepæl,
blev opnået i slutningen af oktober, mens den næste, Ready for Hand Over (RHO-
milepælen), som skulle nås i slutningen af marts, ikke er opnået. Den tredje, Trial
Run milepælen, er opnået som forudsat ultimo april, dog med visse begrænsninger
som følge af den manglende opnåelse af RHO-milepælen.
I ejerorienteringen for marts 2019 blev der redegjort for den manglende opnåelse
af RHO-milepælen, og det blev påpeget, at der især var to udfordringer, som følge
heraf:
1) Behov for fortsat transport i tunnelerne, hvilket vil forsinke starten af
Trial Run.
2) Gennemførelse af de manglende tests, herunder tilvejebringelse af
dokumentation herfor.
I samarbejde med entreprenørerne er der nu blevet tilvejebragt en løsning på det
første problem – nemlig fortsat transport i tunnelerne. Som led i
optimeringsarbejdet er parterne således nået frem til en række tiltag, herunder
begrænsning af transporter i tunnelerne, som allerede er iværksat, og som har
fjernet en hindring for påbegyndelse af Trial Run (prøvedrift).
Samtidig er en anden væsentlig forudsætning for påbegyndelse af Trial Run opfyldt.
Den uafhængige assessor har således accepteret, at den allerede gennemførte
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-05-02
1/2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 350: Ejerorientering nr. 8 om Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2054194_0002.png
MS-X-CR-0020/MMBO
testning af nogle af de centrale systemer - herunder ATC-systemet, som blandt
andet sikrer, at togene holder afstand og standser, hvor de skal - udgør et
tilstrækkeligt sikkert grundlag for den tekniske del af prøvedriften (Technical Trial
Run, der er forløber for Operational Trial Run). Trial Run kan således med visse
begrænsninger påbegyndes 1. maj 2019 og vil derfor ikke i sig selv udgøre en
hindring for færdiggørelse af Cityringen til tiden.
Selv om Trial Run påbegyndes som forudsat, er der fortsat en meget betydelig risiko
for forsinkelser. Dels udestår der fortsat et stort antal tests, som er forudsætning
for assessorens accept af de safety cases, der skal danne grundlag for Trafik- Bygge-
og Boligstyrelsens sikkerhedsgodkendelse. Dels skal der tages hensyn til den tid,
som både assessor og myndighed har krav på til at gennemføre deres vurderinger.
I forhold til det andet problem, de manglende tests og dokumentation herfor, har
Metroselskabet sammen med de to entreprenører igangsat en yderligere
optimering og koordinering af de resterende arbejder, herunder gennemførelse af
de nødvendige tests, med henblik på at søge at indhente den opståede forsinkelse
og dermed, om muligt, fastholde tidspunktet for færdiggørelse af Cityringen.
Dette optimeringsarbejde er endnu ikke afsluttet, idet parterne har besluttet at
undersøge, om en samlet gennemførelse af de overordnede SAT-tests (test af de
enkelte tekniske systemer,) og SIT-tests (test af systemerne i sammenhæng) – vil
kunne mindske tidsforbruget. Disse tests sikrer blandt andet, at fejl i de tekniske
systemer medfører de rigtige alarmer til kontrolcentret. En vurdering af det
nødvendige tidsforbrug forudsætter, at der gennemføres en række prøvetests på
udvalgte stationer, som, for at give et realistisk billede nødvendigvis, må være
ganske omfattende og derfor ikke kan afsluttes før efter udsendelse af denne
ejerorientering.
Det er således ikke muligt på nuværende tidspunkt at vurdere, om den opståede
forsinkelse vil kunne indhentes gennem en yderligere optimering og koordinering af
de resterende arbejder og tests. Dette vil først kunne vurderes, når der på grundlag
af de igangværende prøvetests kan fastlægges en tidsplan for de resterende
arbejder herunder myndighedsbehandlingen. Det skal i den forbindelse også tages i
betragtning, at det ifølge sagens natur bliver stadig vanskeligere at indhente
forsinkelser på grund af den begrænsede tid, der er tilbage til færdiggørelse af
Cityringen.
Metroselskabet forventer at kunne udmelde åbningstidspunktet i juni måned.
Bestyrelsen vil nøje følge fremdriften, ligesom bestyrelsen vil lægge vægt på fortsat
at holde ejerne løbende orienteret herom.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
2/2