Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 344
Offentligt
2051662_0001.png
DEPARTEMENTET
Komiténotat
Dato
J. nr.
29. april 2019
2019-1359
Transport, Bygnings-
og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning
(EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemfø-
relse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed
1. Resumé
Europa-Kommissionen sendte den 12. februar 2019 et forslag til ændring af
gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltnin-
ger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikker-
hed i høring.
Forslaget indfører som noget nyt regulering vedrørende cybersecurity i gen-
nemførelsesforordningen. Forslaget indebærer, at lufthavne, operatører og
enheder skal identificere deres kritiske informations- og kommunikationstek-
nologisystemer samt data vedrørende civil luftfart. Herefter skal lufthavne,
operatører og enheder træffe sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af
sådanne systemer og data mod cyberangreb, der kan udgøre en trussel mod
den civile luftfart. Sikkerhedsforanstaltningerne skal bestemmes ud fra en
risikovurdering, som lufthavnene, operatørerne og enhederne udarbejder.
Hvilke luftfartsenheder, der forpligtes af de foreslåede cyberregler, skal defi-
neres af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i det nationale sikkerhedsprogram
for civil luftfart.
Forslaget har til formål at sikre en fælles europæisk implementering af de nye
cyberrelaterede bestemmelser i ICAO’s Annex 17 blandt medlemsstaterne i
EU.
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de økonomiske
konsekvenser af forslaget, men et øget kontrolkrav som følge af forslaget kan
medføre statsfinansielle konsekvenser i form af afledte nationale udgifter så-
vel som øgede udgifter for de virksomheder, der pålægges øgede opgaver og
tiltag. De eventuelle økonomiske konsekvenser af forslaget vil også afhænge
af, hvilke og hvor mange luftfartsenheder, der i det nationale sikkerhedspro-
gram for civil luftfart, vil blive defineret som værende forpligtet til at iværk-
sætte cybersikkerhedsforanstaltninger.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning i AVSEC-komitéen på det kom-
mende møde den 12. juni 2019.
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 344: Orientering komiténotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051662_0002.png
Forslaget er direkte gældende i dansk ret og skal således ikke efterfølgende
implementeres.
En vedtagelse af forslaget skønnes at medvirke til at sikre, at det høje beskyt-
telsesniveau i Danmark inden for den civile luftfart i Danmark også fremad-
rettet vil ligge på et højt niveau.
Regeringen agter at støtte forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 12. februar 2019 sendt et forslag til ændring af
gennemførelsesforordning 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gen-
nemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed i høring.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) Nr. 300/2008 om fælles bestemmelser om sikkerhed in-
den for civil luftfart og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2320/2002.
Forslaget behandles efter undersøgelsesproceduren, jf. artikel 5 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om
de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.
Hvis udvalget (AVSEC-komitéen) afgiver en positiv udtalelse, vedtager Kom-
missionen forslaget. Hvis udvalget afgiver en negativ udtalelse, eller hvis ud-
valget ikke afgiver en udtalelse, vedtager Kommissionen ikke forslaget
alter-
nativt kan formanden dog enten forelægge en ændret udgave af udkastet for det
samme udvalg inden for to måneder efter afstemningen eller forelægge udka-
stet for appeludvalget til yderligere drøftelse inden for en måned efter afstem-
ningen. Appeludvalget er et komitologiudvalg, som består af medlemsstaternes
repræsentanter, men med en højere grad af repræsentation. Det har Kommis-
sionen i formandssædet. Kommissionen kan forelægge en sag for appeludval-
get, hvis det ikke har været muligt at gennemføre en foreslået gennemførelses-
retsakt, fordi udvalget/AVSEC-komitéen har stemt imod.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning i AVSEC-Komitéen på det kom-
mende møde den 12. juni 2019.
Efter gældende ret er det et krav, at samtlige luftfartsenheder skal udarbejde en
sikkerhedsplan, der skal godkendes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det
nye i forslaget består derfor i, at de enheder, som er defineret i det nationale
sikkerhedsprogram for civil luftfart, skal udarbejde en risikovurdering samt
ændre sikkerhedsplanen i overensstemmelse med risikovurderingen. Både risi-
kovurdering og ændringerne i sikkerhedsplanen skal godkendes af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 344: Orientering komiténotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051662_0003.png
En risikovurdering er en systematisk måde at identificere risici og sårbarheder
på samt opstille passende sikkerhedsforanstaltninger til at imødegå de identifi-
cerede risici, således at sandsynlighed og konsekvens minimeres. Det er en
omfattende og tidskrævende proces at udarbejde en risikovurdering, særligt for
de enheder der ikke er trænet i eller er vant til at udarbejde dem.
Det er et krav i det danske nationale sikkerhedsprogram for civil luftfart, at
lufthavne skal udarbejde risikovurderinger med henblik på at bestemme om-
fanget af overvågnings- og patruljeringsaktiviteter. Det er også et krav, at de
lufthavne, der anvender demarkerede områder, godkendes hertil på baggrund
af en risikovurdering. Endelig er det et krav, at byggeprojekter på lufthavnens
område godkendes på baggrund af en risikovurdering. I enkelte tilfælde stilles
der desuden krav om, at luftfartsselskaber skal udarbejde risikovurderinger,
navnlig i tilfælde af opstilling af check-in-pulte uden for lufthavnens område
samt ved undtagelse om kravet om rescreening af indskrevet bagage, der er
blevet til uledsaget bagage.
Udarbejdelse af risikovurderinger vil således være en ny øvelse for størstedelen
af de luftfartsenheder, der berøres af forslaget, hvis det vedtages, idet det i
praksis stort set kun er lufthavne, der arbejder med risikovurderinger i dag.
3. Formål og indhold
Formålet med ændringerne i gennemførelsesforordningen er at tilvejebringe
grundlaget for en ensartet fortolkning blandt EU-medlemsstaterne af cyberse-
curitybestemmelserne i Annex 17 til Chicago-konventionen angående internati-
onal civil luftfart, der trådte i kraft den 16. november 2018. Det bemærkes i den
forbindelse, at forslaget efter seneste revision læner sig meget op ad ordlyden i
Annex 17-bestemmelserne.
En forskel er imidlertid, at Annex 17 fastlægger krav om, at de enheder, der skal
iværksætte cybersikkerhedsforanstaltninger, skal defineres i det nationale sik-
kerhedsprogram for civil luftfart eller i ”anden relevant national dokumentati-
on”. Denne formulering i Annex 17 er hidtil fortolket således, at NIS-direktivets
implementering i dansk ret inden for transportsektoren ved lov nr. 441 af 8.
maj 2018 om sikkerhed i net- og informationssystemer i transportsektoren
samt bekendtgørelse nr. 1042 af 6. august 2018 om sikkerhed i net- og informa-
tionssystemer i transportsektoren, sikrer efterlevelse af ICAO-standarden i
Annex 17. Denne tolkning lader til at være i overensstemmelse med introdukti-
onen til standarden i Annex 17, som fastslår, at bestemmelsen åbner op for en
fleksibel national implementering af et cybersecurity-setup. Formuleringen er
imidlertid fjernet i EU-Kommissionens forslag, således at de forpligtede luft-
fartsenheder skal defineres i det nationale sikkerhedsprogram for civil luftfart,
og det betyder, at kredsen af forpligtede enheder er bredere end NIS-
operatørerne.
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 344: Orientering komiténotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051662_0004.png
Ifølge forslaget skal den kompetente myndighed fastsætte og implementere
procedurer for deling af relevante oplysninger til andre myndigheder og luft-
fartsenheder med henblik på at støtte disse i at udføre effektive risikovurderin-
ger inden for deres respektive områder.
Herudover skal den kompetente myndighed sikre, at lufthavne, operatører og
enheder, som er defineret i det nationale sikkerhedsprogram for civil luftfart,
identificerer og beskytter deres kritiske informations- og kommunikationstek-
nologisystemer samt data vedrørende civil luftfart.
Ifølge forslaget skal de ovenfor nævnte lufthavne, operatører og enheder i deres
sikkerhedsplaner identificere deres kritiske informations- og kommunikations-
teknologisystemer samt data vedrørende civil luftfart. Sikkerhedsplanen skal
indeholde en detaljeret beskrivelse af sikkerhedsforanstaltninger af beskytten-
de, detekterende, responderende og genoprettende karakter i forbindelse med
cyberangreb, som kan true den civile luftfart.
Sikkerhedsforanstaltningerne, der skal beskytte systemerne mod ulovlige
handlinger, skal identificeres, udvikles og implementeres på baggrund af en
risikovurdering, som udarbejdes af lufthavnen, operatøren eller enheden.
Ifølge forslaget kan en specifik myndighed, som er kompetent i relation til cy-
bertrusler, udpeges som kompetent for så vidt angår koordineringen og moni-
toreringen af de foreslåede cyberrelaterede bestemmelser.
Forslaget indfører mulighed for, at den kompetente myndighed eller den myn-
dighed, der er udpeget som kompetent for så vidt angår koordinering og moni-
torering jf. ovenfor, kan stille krav om, at personer, der spiller en rolle i forbin-
delse med kritisk informations- og kommunikationsteknologisystemer, skal
have gennemgået en baggrundskontrol med tilfredsstillende resultat.
Pr. 31. december 2020 stilles der krav om, at personer, der i medfør af det nati-
onale sikkerhedsprogram har administratorrettigheder til eller har uledsaget
adgang til kritisk informations- og kommunikationsteknologisystemer samt
data vedrørende civil luftfart, skal have gennemgået en udvidet eller standard
baggrundskontrol med et tilfredsstillende resultat.
Ifølge forslaget skal personer, der implementerer sikkerhedsforanstaltninger i
de berørte enheders sikkerhedsplaner, besidde de for jobbet nødvendige evner
og færdigheder. Personale og eksterne entreprenører skal gøres opmærksom på
relevante cyberrisici på behørig vis.
Herudover skal personer, der har adgang til data eller systemer, modtage pas-
sende og specifik uddannelse, der svarer til deres rolle og ansvar, herunder
blive gjort opmærksom på cyberrisici, når deres funktion kræver det. Den kom-
petente myndighed skal specificere og godkende uddannelsen.
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 344: Orientering komiténotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051662_0005.png
4. Europaparlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforordning til en allerede vedtagen retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Gennemførelsesforordninger er direkte gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelsesforordningen har direkte juridisk virkning og ændringerne
hertil skal derfor ikke implementeres i dansk lovgivning.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de statsfinansielle
konsekvenser af forslaget, men det må forventes, at forordningsforslaget vil
nødvendiggøre et øget godkendelses- og ressourceforbrug for de berørte myn-
digheder som følge af et øget kontrolkrav. Forslaget kan således indebære øko-
nomiske konsekvenser i form af afledte nationale udgifter. Omfanget heraf vil
afhænge af, hvor vidtgående en rolle, myndighederne forventes at spille samt
hvor mange luftfartsenheder, der vil blive forpligtet til at iværksætte cybersik-
kerhedsforanstaltninger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at ville påføre de berørte myndigheder ekstra opgaver, jf.
ovenfor, og vil påføre de berørte virksomheder, der pålægges ekstra opgaver og
tiltag ekstra omkostninger, jf. nedenfor, således at forslaget samlet må forven-
tes at have negative samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kan på det fore-
liggende grundlag ikke opgøres hvor store.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at påføre de virksomheder, der pålægges ekstra opgaver og
tiltag ekstra omkostninger forbundet hermed. Det er på nuværende tidspunkt
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 344: Orientering komiténotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051662_0006.png
ikke muligt at opgøre det samlede omfang, da det vil afhænge af, hvilke aktører
inden for luftfarten, der ender med at blive omfattet af forordningen.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes at medvirke til at sikre, at det høje beskyttel-
sesniveau i Danmark inden for den civile luftfart i Danmark også fremadrettet
vil ligge på et højt niveau. Det er ikke muligt at vurdere, i hvilket omfang forsla-
get isoleret set medvirker til at øge beskyttelsesniveauet i de berørte virksom-
heder over for det øgede antal cybertrusler.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark for så vidt angår miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse. Det samme gør
sig gældende, hvis forslaget ikke vedtages.
Regeringen finder, at operatører af væsentlige transporttjenester inden for om-
rådet for civil luftfart (de såkaldte NIS-operatører), som er udpeget hertil af
Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, allerede pr. definition efterlever formålet med
reglerne i forslaget, i det omfang de opfylder kravene i den danske implemente-
ring af EU-direktiv
2016/1148 om foranstaltninger, der skal sikre et højt fælles
sikkerhedsniveau for net- og informationssystemer i hele Unionen (NIS-
direktivet).
Disse operatører er allerede forpligtet til at træffe passende og forholdsmæssige
tekniske og organisatoriske foranstaltninger til at styre risiciene for sikkerhe-
den i net- og informationssystemer, som de anvender til den del af deres aktivi-
teter, hvor en hændelse vil få væsentlige forstyrrende virkninger for leveringen
af den nævnte transporttjeneste. Ligeledes skal operatører af væsentlige trans-
porttjenester træffe passende foranstaltninger for at minimere konsekvensen af
en hændelse, der kan have negativ indvirkning på de net- og informationssy-
stemer, som anvendes til leveringen af en væsentlig transporttjeneste.
Disse passende foranstaltninger sikres i transportsektoren ved, at operatøren af
en væsentlig transporttjeneste opnår akkrediteret certificering i overensstem-
melse med en internationalt anerkendt standard for styring af sikkerheden i
net- og informationssystemer, for eksempel DS/EN ISO/IEC 27001 eller tilsva-
rende.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport, Bygning og Bo-
lig den 22. februar 2019 med frist den 28. februar 2019. Der er ikke modtaget
høringssvar.
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 344: Orientering komiténotat vedrørende Kommissionens forslag til ændring af gennemførelsesforordning (EU) nr. 2015/1998 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende normer for luftfarssikkerhed, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051662_0007.png
Forslaget er sendt i høring hos de større danske lufthavne, de danske luftfarts-
selskaber samt de danske fragtagenter, der udfører screening, den 27. februar
med frist den 5. marts. Der er ikke modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at størstedelen af medlemsstaterne vil stemme for forsla-
get.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter grundlæggende EU-Kommissionens ønske om at styrke den
civile luftfart mod cybertrusler.
Regeringen agter at støtte forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7