Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 343
Offentligt
2051645_0001.png
Talepapir
Hvidovre, den 30. april 2019
Vedr.:
Ang.:
Foretræde for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget torsdag den 2. maj
2019 kl. 1115.
Ønske om nedsættelse af hastigheden på nordlige del af
Holbækmotorvejen fra 110 km/t til 90 km/t på en ca. 2 km lang strækning
mellem Sønderkær og motorvejsoverførslen ved Avedøre Havnevej i
Hvidovre.
Vi er Borgergruppen Allingvej, der består af nogle frivillige, aktive, samfundsbevidste
borgere, der med forskellige erhvervsmæssige baggrunde som ingeniør, fuldmægtig,
UU-vejleder, professor og polititjenestemand m.fl. har arbejdet for at få nedbragt
støjen fra vejtrafikken på Holbækmotorvejen og den forventede støj fra den
kommende København-Ringsted Bane, der vist nok åbner medio/ultimo 2019.
Vi bor tæt op ad Allingvej, der forløber parrallet med den nye København-Ringsted
Bane og Holbækmotorvejen og er her også som repræsentanter for de 3 berørte
grundejerforeninger og på modsatte side af Allingvej den sociale boligbebyggelse
Rosenhøj. Vi repræsenterer over 1000 husstande fordelt på begge sider af motorvejen.
Borgergruppen har tidligere sidste år haft foretræde for udvalget, hvor vi fremkom
med samme ønske. Denne gang har vi dog medbragt mere nyt og objektivt materiale
via reelle støjmålinger og tekniske beregninger.
Vi har fortsat et meget stort ønske om at få nedsat hastigheden på den nordlige del af
Holbækmotorvejen fra vejkrydset ved Sønderkær til brooverførslen ved Avedøre
Havnevej i Hvidovre fra 100 km/t til 90 km/t. Det er en strækning på ca. 1953 meter.
Når vi er så opmærksomme på netop trafikstøj, så er det fordi, at vi går meget op i
vores og andre berørte borgeres almene helbredstilstand og ikke mindst følgerne af
den farlige trafikstøj, som hos mange er underestimeret og vi føler ikke, at det af nogle
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Henvendelse af 30/4-19 vedrørende trafikstøj, fra Borgergruppen Allingvej
myndigheder tages alvorligt og seriøst nok, når man får afslag på netop hastigheds-
reduktioner af vejtrafikken for derved at opnå et fald i trafikstøjniveauet.
Vi kan læse, at trafikstøj er farligere end vi tror. Nye og skærpede anbefalinger fra WHO
tyder på, at vi i Danmark har undervurderet, hvor skadelig trafikstøj er.
WHO har ultimo 2018 udsendt en rapport, hvor de dumper danske støjgrænser og
nævner, at trafikstøj er langt mere skadeligt, end de nuværende danske støjgrænser
lægger op til ifølge rapporten, hvor det også nævnes, at trafikstøj ud over at være en
plage, så er overdreven støj også en helbredsrisiko.
Bor du tæt på en vej, der udsætter dit hjem for støj over
53 decibel,
så er det potentielt
set sundhedsskadeligt at bo der, fastslår WHO i rapporten.
Det er markant lavere end den grænse på
58 decibel,
som danske myndigheder
anvender i dag. Det betyder også, at langt flere mennesker end hidtil antaget er i
farezonen.
Den øgede støjforurening i vores byer forpester også livet for de berørte mennesker.
Ud over at være en plage, så er overdreven støj også en helbredsrisiko, som
eksempelvis fører til hjertekarsygdomme.
Den nyeste forskning viser ifølge WHO, at støj over 53 decibel giver større risiko for en
lang række sygdomme som for eksempel blodpropper, slagtilfælde, diabetes og stress.
De nye WHO-retningslinjer definerer støjniveauer, som ikke bør overskrides.
Det er bl.a. en svensk professor, Göran Pershagen, der har været med til at udarbejde
de nye grænseværdier for WHO og ifølge ham bør danske myndigheder tage faren fra
trafikstøj langt mere alvorligt.
Forskellen fra 58 til 53 decibel lyder måske lille, men decibel-skalaen er indrettet sådan,
at en stigning på fem point er det samme som en tredobling af lydenergien.
I Danmark er det Miljøstyrelsen, der bl.a. registrerer trafikstøj, men ikke helt ned til 53
decibel. Miljøstyrelsen har tidligere vurderet, at trafikstøj årligt er skyld i, at 200 til 500
danskere dør for tidligt. Der er altså flere, der dør af den afledte effekt fra trafikken
gennem trafikstøj end egentlige færdselsuheld. Tankevækkende.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Henvendelse af 30/4-19 vedrørende trafikstøj, fra Borgergruppen Allingvej
2051645_0003.png
I Da ark har vi taget udga gspu kt i Miljøstyrelse s ”Støj—Da arkskort” –
det
giver et visuelt billede. Der er ikke tale om egentlige støjmålinger, men alene en
kortlægning ud fra nogle tekniske beregninger.
Vi ved fra de kortlægninger, som Miljøstyrelsen har foretaget omkring trafikstøj og som
er grundlaget for bl.a. kommunernes støjhandlingsplaner, at der ikke talt om målt støj,
men tekniske beregning ud fra forskellige parametre.
Nu kan vi i Borgergruppen Allingvej give dette udvalg en unik mulighed for at se,
hvorvidt de tekniske beregninger svarer til virkeligheden.
I samarbejde med Hvidovre Kommune har vi fået adgang til en støjmåler, der er opsat
på et hus på Allingvej i forbindelse med et LAR-projekt på stedet. Støjmåleren er opsat i
december måned 2018 og bliver taget ned med udgangen af oktober måned 2019.
Svend Sørensen vil nærmere redegøre for de støjmålinger, som vi har fået sat op på en
lidt mere pædagogisk og anskuelig måde.
Der er som tidligere nævnt tale om eksakte støjmålinger og ikke tekniske beregninger,
som bl.a. Vejdirektoratet har adgang til via Miljøstyrelsen.
Vi har ikke brug ” ørkelygte ”, e har –
for at gøre det troværdigt og mere objektivt
valgt dage med samme tidsrum og samme vindretning.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Henvendelse af 30/4-19 vedrørende trafikstøj, fra Borgergruppen Allingvej
I det svarbrev vi modtog fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet den 15. novem-
ber 2018 på spørgsmål stillet af Morten Bødskov (S) på baggrund af et TV 2-Lorry
i dslag ed title ”Hvidovreborgere laver støjforslag til i ister” for e hastigheds-
reduktion af Holbækmotorvejen fra 110 km/t til 90 km/t i udadgående ved nedskiltning
fra Sønderkær til brooverførslen ved Avedøre Havnevej for at få gjort noget mere aktivt
ved de støjgener, som de støjplagede borgere oplever dagligt som en afledt effekt af
motorvejstrafikken, har Vejdirektoratet vurderet ved en overfladisk opsætning af en
hypotese på samme vejstrækning dog indadgående, hvor hastighederne er reduceret
fra 90 km/t til 70 og 60 km/t. Vejdirektoratet er så kommet frem til, det vil forøge
rejsetiden for de ca. 25.000 køretøjer, der kører på strækning.
Støjreduktionen er
teknisk beregnet til at ligge mellem 1-4 dB og medføre en årlig samfundsøkonomisk
effekt på ca. minus 14,7 mio. kr. om året.
Vi kan så her anføre, at de tekniske beregninger ikke holder vand, idet de nævnte
støjmålinger og dermed reelle tal viser en støjreduktion på 5-8 dB, i den periode,
hvor hastigheden var nedsat på en del af anførte strækning, da man påbegyndte
opstillingen af støjvæggen mellem motorvejen og banetraceet.
Arbejdet med den indledende opstilling af støjvæggen blev påbegyndt medio februar
måned 2019 og er pågået til 28. marts 2019. Det betød samtidig, at en del af
motorvejsanlægget blev inddraget til arbejdet og hastigheden som følge af dette
reduceret fra 110 km/ til 80 km/t. Da BaneDanmark skal teste jernbanen er
færdiggørelsen af støjvæggen sat i bero, men forventes færdiggjort i august/september
måned i år.
Nu forholder det sig i øvrigt også således, at vi ikke har ansøgt om en hastighedsreduk-
tion svarende til den indad kørende trafik på Holbækmotorvejen på den nævnte
strækning. Så det er at blande æbler og pærer. Man skal forholde sig til det, som vi har
ansøgt om og det er en reduktion af hastigheden på den ovenfor nævnte strækning.
Skåret lidt ud i pap, så taler vi om en strækning på ca. 2 km, som man bruger 1 min og 5
sekunder ved en hastighed på 110 km/ og 1 min og 20 sek., hvis man kører med en
hastighed af 90 km/t.
Samfundsøkonomisk er ikke indregnet støjbelastningen for de enkelte beboere og slet
ikke de positive effekter ved at reducere hastigheden for så vidt angår ulykkesfrekven-
sen på den nævnte vejstrækning. Ifølge Vejdirektoratets egne statistikker omkring
”ulykker på statsvej ettet” og ”uheldsfrekve s alle uheld”, så ligger vi for de æv te
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 343: Henvendelse af 30/4-19 vedrørende trafikstøj, fra Borgergruppen Allingvej
vejstrækning på over 0,240 (røde tal) for perioden 2013-2017. Velvidende at 9 ud af 10
uheld ikke kommer til politiets kendskab, så har man ikke indregnet disse faktorer ved
afvisningen af vores ønske om hastighedsreduktion.
I Sverige, hvor man virkelig taget trafiksikkerhed seriøst og alvorligt, har vi bl.a.
bemærket, at man på motorvejsnettet gennem en storby som Gøteborg har en
permanent hastighedsbegrænsning på 70 km/t., Tager vi et mere konkret eksempel tæt
herpå, så tager vi turen over broen og til Malmø.
Når man forlader Malmø ad motorvejen (E 22) og kører ad Trelleborgsvägen mod
motorvejskrydsningen til København (E 6), så er hastigheden på motorvejens
indledning reduceret til 60 km/t, hvilket er tilkendegivet ved det vi i Danmark kalder
forbudstavlen C55
og derefter først hastighedsforøgelse efter estimeret 4 km
motorvejsforløb ændres hastigheden til 110 km/t. Den motorvejsstrækning er
komparativ med Holbækmotorvejen og det opland, der ligger på begge sider af
motorvejen i vort område. Vi har foto fra stedet.
Ser vi på trafiksikkerhedsforskning på området, så kan vi se ud fra bl.a. en undersøgelse
gennemført i Sverige, at ændrer man hastighedsgrænserne således, at de nogle steder
blev sat ned og andre steder sat op, så vil det have en positiv effekt. Undersøgelsen
viste generelt set, at antallet af dræbte og tilskadekomne faldt på de veje, hvor
hastigheden blev sat ned, og antallet af tilskadekomne steg på de veje, hvor hastig-
heden blev sat op.
5