Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2051423_0001.png
Status om Signalprogrammet
Marts 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0002.png
Status for åbning af Den nye bane København-Ringsted
Indvielse af Den nye bane København-
Ringsted vil finde sted den 31. maj.
Alle tilladelser frem mod åbningen forløber
som planlagt.
Kongehuset er inviteret, og indvielsen vil
finde sted ca. kl. 10.30
13.00.
Indvielsestog fra hhv. København H og
Ringsted st. kører til Køge Nord Station,
hvor den officielle indvielse vil finde sted.
Invitationer forventes udsendt primo maj.
I starten vil trafikken blive afviklet med et
tog i timen, og fra den 8. juli begynder DSB
at køre med to tog i timen.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0003.png
Punktlighed på ERTMS-strækningen i Nordjylland
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0004.png
Punktlighed på CBTC-strækningen på S-banen (Jægersborg-Hillerød)
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0005.png
Status for IC3
Processen går som planlagt, og BDK har afleveret
sikkerhedsinstruks til uafhængig validator.
Serieudrustning sættes i gang i starten af juni efter
aftale med DSB. På den måde kan planen optimeres,
da man undgår konflikt med sommerferien.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og planen
understøtter fortsat, at de 6 første tog er klar inden
årets udgang og at hele flåden er udrustet ultimo
2023.
Der afholdes fortsat ugentlige møder mellem
Banedanmark, DSB og Alstom i en arbejdsgruppe for
at sikre fokus og fremdrift.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0006.png
Status på ombordudrustningsprojektet
DSB MQ:
Udrustningen af de første 12 MQ tog til Roskilde-Køge forløber planmæssigt og 10 tog* er nu udrustet og alle 12 forventes
fortsat klar til ibrugtagning af strækningen i maj.
Det er fortsat forventningen, at de resterende 8 tog, der skal bruges på Odense-Svendborg, vil være klar i juli/august 2020
og dermed i god tid inden togene skal bruges på strækningen Odense-Svendborg primo 2021. Installation af First of Class
planlægges igangsat i juli 2019.
Lokaltog Lint 41:
De 12 tog forventes klar i tide til trafikoverdragelsen af Roskilde-Køge i december 2020. Alstom har udfordringer ift.
designressourcer, men Banedanmark vurderer, at der er robusthed i planen, så togene vil være klar som forudsat.
DSB’s Abs’er:
Banedanmark forventer, at DSB’s ABs’er
vil være klar til ibrugtagning af Køge-Næstved medio 2021. Der er fortsat en buffer
på 8 måneder til de påkrævede 12 tog forventes at være udrustet til de skal sættes i drift mellem Køge og Næstved.
* Status pr. medio april 2019. Der er således udrustet flere tog end det fremgår af statusrapporten for marts 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0007.png
Status på ombordudrustningsprojektet
Arriva Lint41:
Serieudrustningen af Arrivas Lint41 fortsætter og der er nu udrustet 23* ud af 43 tog. De første 29 tog, som Arriva har
ønsket udrustet til at befare strækningen Struer-Thisted forventer Banedanmark fortsat vil være klar i juni 2019, hvilket
er i god tid inden ibrugtagning i januar 2020. Udrustningen bliver gennemført på under 6 dage, hvilket er den aftalte
varighed.
Øresundstogene:
Udrustningen af Øresundstogene er under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de svenske
jernbanevirksomheder). Der er taget kontakt til Skånetrafikken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede
Øresundstogsæt sikres rettidigt ombygget.
IR4:
Både Banedanmark og DSB ønsker at holde muligheden for at kunne udruste IR4 åben indtil Alstom viser, at de kan
levere på IC3-toget. Derfor arbejder Alstom videre på designet og indkøb til First of Class med henblik på at kunne
udruste IR4.
Banedanmarks arbejdskøretøjer:
Det første arbejdskøretøj er udrustet. Alstom har som planlagt gennemført nogle retrofitaktiviteter. Næste skridt er, at
toget skal gennemføre dynamiske test.
* Status pr. medio april 2019. der er således udrustet flere tog end det fremgår af statusrapporten for marts 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0008.png
Status på infrastrukturprojekterne - Vest
Den første ERTMS-strækning Lindholm-Frederikshavn blev
planmæssigt sat i drift den 21. oktober 2018 og Vestprojektet
arbejder nu på at kunne implementere den planlagte
softwareopgradering på strækningen i efteråret 2019.
Thisted-Struer
Strækningen vil være klar til ibrugtagning i december 2019,
men vil først reelt blive sat i drift i 1. kvartal 2020.
Siden sidst er gennemført test på strækningen. Testen gik godt:
der blev testet med flere af Arrivas Lint41 og der blev ikke gjort
nogen bekymrende observationer. Risikoniveauet er reduceret,
men fortsat middel.
Langå-Struer-(Holstebro N):
Strækningen vil blive sat i drift i 1. kvartal 2021.
Installationsarbejdet er igangsat og vil pågå til efter
sommerferien, hvorefter der vil blive gennemført
integrationstest. Risikoniveauet er ubetydeligt.
Banedanmark undersøger pt. hvad de nye planer for Thisted-
Struer og Langå-Struer-(Holstebro N) får af konsekvens for den
efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro. Det er Banedanmarks
vurdering, at det bliver svært at overholde Anlægsplanen, som
tilsiger ibrugtagning senest 2. kvartal 2021.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0009.png
Status på infrastrukturprojekterne
EDL Øst
Som oplyst sidst, så er der gennemført endelige tests på
strækningen Roskilde-Køge. I den forbindelse er der fundet
sikkerhedsrelaterede fejl i systemet, der skal håndteres
inden banen sættes i drift.
Banedanmark kan og må ikke sætte et system i drift med
sådanne fejl.
Alstom har ansvaret for at levere et stabilt system.
Inden ibrugtagning har Alstom ansvaret for at levere en
sikkerhedsrapport uden anmærkninger.
Det er ikke unormalt, at tage en teststrækning i brug, hvor
der efterfølgende vil være behov for at lave tilpasninger.
I dette tilfælde er Alstom langt fra at kunne sætte et sikkert
og pålideligt system i drift.
Der arbejdes på en ny konsolideret plan, og Banedanmark
forventer for nuværende at udskyde ibrugtagning af
Roskilde-Køge fra maj 2019 til 4. kvartal 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0010.png
Hvordan løser vi det?
Grundproblemet er identificeret, og der er fundet en
løsning.
Løsningen håndteres via softwareopdateringer.
Disse opdateringer skal gennemgå det normale
testforløb og godkendelsesprocedure.
Parallelt med dette er Banedanmark i dialog med
Alstom om hvordan det sikres at sådanne fejl rettes
langt tidligere.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0011.png
Hvad betyder det for den samlede tidsplan?
EDL nord (Roskilde-Køge) forsinkes 6 måneder, og den forventes at
blive taget i brug i 4. kvartal 2019.
Der var en buffer på 6 måneder for ibrugtagning af EDL S (Køge-
Næstved), og denne forventes nu at være brugt. Der vil være en øget
risiko for en forsinkelse af ibrugtagningstidspunktet medio 2021.
Som bekendt er Banedanmark ved at undersøge muligheden for at
etablere et Ebilock anlæg i Køge Nord, der vil kunne tages i brug
medio 2021.
Analysen viser, at det vil være en uforholdsmæssig dyr løsning,
hvorfor andre løsninger undersøges.
Som oplyst på sidste forligskredsmøde, så er der behov for at se på et
alternativ til traditionel immunisering på Nordvestbanen.
Ovenstående faktorer giver anledning til at genbesøge anlægs- og
trafikplanerne i øst.
Odense-Svendborg:
Alstom har endnu ikke leveret en konsolideret plan for strækningen, som
håndterer alle forsinkelserne.
Banedanmark vurderer fortsat, at strækningen ikke vil kunne sættes i drift
indenfor Anlægsplanen (primo 2021).
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 342: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedrørende en grøn transportpolitik den 25/4-19, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2051423_0012.png
S-banen
Der pågår afsluttende tests frem mod ibrugtagning af den
næste strækning Jægersborg/Klampenborg-
Ryparken/Svanemøllen.
Testene går godt, og forventes ibrugtaget ultimo maj
Banedanmark er i tæt dialog med Siemens og vurderer, at
udrulningen på S-banen først er færdiggjort i 2022.
Den reviderede plan afhænger af om Siemens kan levere en
teknisk løsning på problematikken omkring glatte skinner.