Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
2049609_0001.png
VI BINDER DANMARK
BEDRE SAMMEN
Et katalog over infrastrukturprojekter, der kan styrke
tilgængeligheden mellem landsdelene i Danmark
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
I N DHOLD
FO RO RD
Forord............................................................................................................................................................... 3
7 infrastrukturprojekter med afgørende betydning for Danmarks Lufthavne...................................................... 5
Hvordan er kataloget blevet til? ........................................................................................................................ 5
Temaer ............................................................................................................................................................. 7
Tilgængelighed ..................................................................................................................................... 7
Synlighed .............................................................................................................................................. 7
Digitale løsninger .................................................................................................................................. 7
Den sidste kilometer.............................................................................................................................. 7
Kapitler ............................................................................................................................................................. 8
Sønderborg Lufthavn ............................................................................................................................ 8
Midtjyllands Lufthavn .......................................................................................................................... 10
Bornholms Lufthavn .............................................................................................................................12
Aarhus Lufthavn ................................................................................................................................. 14
Aalborg Lufthavn ................................................................................................................................ 16
Billund Lufthavn .................................................................................................................................. 18
Københavns Lufthavn ......................................................................................................................... 20
Danmarks Lufthavnes fortsatte indsats............................................................................................................ 22
DANMARKS LUFTHAVNE SKABER
SAMMENHÆNGSKRAFT
Det er helt centralt for sammenhængskraften i
Danmark, at vi som nation har et vedvarende fokus
på at skabe gode og effektive forbindelser mellem
landsdelene. En stærk sammenhængskraft skaber
værdi for samfundet på forskellig vis – lige fra mulig-
heden for at holde forretningsmøder, besøge familie,
deltage i organisationsarbejde, være turist, besøge
kulturinstitutioner til at rejse videre udenlands. Gode
forbindelser og en stærk sammenhængskraft er både
til for at binde os sammen på tværs af landsdele og
skaber samtidig økonomisk værdi i form af erhvervs-
udvikling, jobs og vækst. Her spiller den danske
luftfartsbranche en afgørende rolle.
Derfor samarbejder de danske lufthavne – under navnet
Danmarks Lufthavne – om at skabe forudsætningerne
for, at lufthavnene fortsat kan binde Danmark endnu
bedre sammen – og binde Danmark sammen med
resten af verden.
For at styrke lufthavnenes samfundsrolle er der
behov for et fornyet syn på infrastrukturen omkring
Danmarks lufthavne, da tilgængelighed til lufthavn-
ene er af afgørende betydning for effektiv brug af
lufthavnene. Lufthavnene i Danmark udgør unikke
knudepunkter for mobilitet, som kommer danskerne
og erhvervslivet til gavn. Derfor er det nødvendigt for
den videre udvikling af dansk luftfart, at der fokuseres
på at understøtte lufthavnene i at sikre en god mobi-
litet for danskerne.
Københavns Lufthavn har taget initiativ til at udarbejde
et samlet investeringskatalog for infrastrukturprojekter
i forbindelse med de danske lufthavne. Vi har på
tværs af alle lufthavne i Danmark med forbindelse til
Københavns Lufthavn sat os sammen med lufthavne-
ne, erhvervsliv, kommuner, turismeorganisationer og
andre interessenter for at drøfte, hvordan der skabes
bedre infrastruktur til gavn for den enkelte lufthavn.
Vi har i samarbejde med Sønderborg Lufthavn,
Midtjyllands Lufthavn, Bornholms Lufthavn, Aarhus
Lufthavn, Aalborg Lufthavn, Billund Lufthavn og i
Københavns Lufthavn afviklet syv dialogmøder rundt
om i landet om fremtidens luftfart i Danmark.
Vores samarbejde om indenrigstrafikken muliggør,
at man i alle egne af Danmark kan tilgå internationale
forbindelser nemt og hurtigt, og det er samtidig en
afgørende forudsætning for at løfte det samfunds-
ansvar og den samfundsrolle, vi og de regionale
lufthavne bærer i fællesskab.
Københavns Lufthavn har en ambition om at vokse
til 40 millioner passagerer om året. Det skal komme
hele Danmark til gode. Et velfungerende indenrigs-
netværk af flyruter er vigtigt for at indfri vores ambition
om at være Nordeuropas førende knudepunktsluft-
havn – og dermed være med til at understøtte
erhvervsliv og turisme til gavn for alle områder i
Danmark.
At kunne flyve over hele verden er afgørende for
vores velstand og velfærd. Men det må ikke ske på
bekostning af vores klima. Derfor har både Københavns
Lufthavn og branchen generelt fokus på, at luftfarten
skal vokse på en bæredygtig måde. Brancheforeningen
Dansk Luftfart har i den forbindelse lanceret et ambi-
tiøst klimaudspil ”Klimaplan Dansk Luftfart”.
Udspillet indebærer, at branchen tager fælles ansvar
for den grønne omstilling. Klimaudspillet indeholder
fire konkrete initiativer, der skal bidrage til at gøre
dansk luftfart CO
2
-neutral i 2050: 1) Vi vil CO
2
-kom-
pensere indenrigsflyvning allerede fra 2020, 2) Vi vil
reducere dansk luftfarts CO
2
-udslip med 30 pct. fra
2030, 3) Vi vil arbejde for at øge efterspørgslen på
bæredygtigt brændstof og andre langsigtede tekno-
logiske løsninger, og 4) Brancheforeningen vil bidrage
aktivt til opfyldelse af Paris-aftalens målsætninger,
der jf. FN’s Klimapanel (IPCC) betyder, at luftfarten
skal være CO
2
-neutral i 2050.
2
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0003.png
7 I N FR A ST RUK T U R P ROJ EK T E R MED A F G Ø REN DE
B E T YD N I N G FO R DA N M A RK S LUF TH AV N E
I Københavns Lufthavn har vi en vision om at være
en lufthavn helt uden CO
2
-udledning i 2050 – hverken
fra driften af lufthavnen, flytrafikken, de virksomheder
der opererer i lufthavnen eller landtrafikken til og fra
Københavns Lufthavn.
På den lidt kortere bane vil lufthavnen være CO
2
-neutral
fra 2019. Det gør vi ved at nedbringe den udledning,
vi har kontrol over, samt ved at klimakompensere for
lufthavnens restudledning. Fra 2030 skal driften af
lufthavnen og transport til og fra lufthavnen være
emissionsfri. Det kræver investeringer i solcelleanlæg
og endnu bedre understøttelse af den grønne omstil-
ling af landtransporten.
Luftfarten i Danmark vil være med til at skabe en
større mobilitet og understøtte vækst og udvikling i
samfundet ved at binde Danmark bedre sammen –
også med en grøn samvittighed. Dette katalog peger
på konkrete infrastrukturprojekter, som understøtter
de danske lufthavnes muligheder for at skabe udvik-
ling i hele Danmark.
Rigtig god læselyst!
På tværs af landet har Danmarks Lufthavne været i
dialog med de regionale interessenter. I samarbejde
og dialog har vi udvalgt de projekter, som har størst
betydning for den regionale udvikling og lufthavne-
nes udviklingspotentiale:
1.
2.
Motortrafikvej omkring Sønderborg
Midtjyllands Lufthavn skal kobles
bedre til kollektiv transport
Grønne trafikløsninger koblet til
lufthavnen på Bornholm
Opgradering af rute 15 til Grenaa
Den tredje Limfjordsforbindelse
Hærvejsmotorvej med et hængsel
ind fra Skærup
Bedre bane- og vejforbindelser til
Københavns Lufthavn
Infrastrukturinvesteringer relateret til luftfart har
således potentielt store samfundsmæssige gevinster.
Særligt hvis man også medregner de bredere sam-
fundsmæssige gevinster, så som agglomerations-
effekter (klyngeeffekter eller samlokaliseringseffekter).
Bredere økonomiske effekter og dynamiske effekter
medregnes på nuværende tidspunkt ikke i samfunds-
økonomiske analyser på transportområdet i Danmark
– bortset fra effekter på arbejdsudbuddet. Effekterne
er dog veldokumenterede (se faktaboks).
De regionale lufthavne og Københavns Lufthavn
har i samarbejde afholdt en række rundbordsmøder
med udgangspunkt i de enkelte lufthavne rundt om
i landet. Møderne er løbet af stablen i efteråret 2018
og foråret 2019.
Formålet med rundbordsmøderne har været at få
input til et samlet investeringskatalog for infrastruktur-
projekter, der vil styrke infrastrukturen omkring de
danske lufthavne.
På tværs af Danmark har lufthavnene samlet aktører
fra indenrigsflyselskaber, regionale og lokale erhvervs-
sammenslutninger, større virksomheder, væksthuse,
turismeorganisationer samt kommuner og politikere.
Møderne har været en anledning til, at lufthavnene
i samarbejde med de lokale interessenter har kunne
finde fælles fodslag for en fremadrettet indsats for at
fremhæve og understøtte en række infrastrukturpro-
jekter. Projekterne er fundet ved en åben dialog, hvor
alle potentielle projekter har været vendt og drejet.
Investeringskataloget indeholder derfor en række
projekter, som kan indgå i drøftelserne af råderummet
for infrastrukturinvesteringer de kommende år, og som
kan understøtte den allerede igangværende proces
med prioritering af infrastrukturmidler i Folketinget.
3.
4.
5.
6.
7.
Thomas Woldbye
Adm. Direktør, Københavns Lufthavne A/S
April 2019
HVORDAN ER KATALOGET BLEVET TIL?
De danske lufthavne kan være med til at binde
Danmark bedre sammen og forbedre den danske
samfundsøkonomi med effektive transportforbind-
elser, specielt henset til den stigende trængsel på
vejene (se faktaboks).
Investeringer i infrastruktur medfører fx dokumente-
rede arbejdsudbudsgevinster som følge af tidsbespar-
elser. Det skyldes, at arbejdstagerne kan vælge aktivt
at søge nyt job, fordi rejsetiden til et relevant arbejds-
sted reduceres betydeligt. Tilsvarende kan beskæftig-
ede vælge at øge deres gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid, fordi de kan komme hurtigere til og fra
arbejdet.
4
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0004.png
Kataloget peger både på projekter, som er meget
langt i planlægningen og processen, og indeholder
også projekter, som er i sin tidlige idefase. For hver
lufthavn er der udpeget et fyrtårnsprojekt, som har
særlig stor betydning for lufthavnen og regionen.
Derudover fremgår en række øvrige projekter med
høj prioritet.
Fælles for projekterne er, at de vil skabe store sam-
fundsmæssige gevinster og være med til, at luftfarten
kan bidrage til samfundsudviklingen ved at binde
Danmark bedre sammen.
T I LG Æ N G EL I G HED
Lufthavnene i Danmark er afhængige af, at
passagererne kan tilgå lufthavnene, hvis pas-
sagererne skal have mulighed for at udnytte
deres lokale lufthavn. Derfor arbejder lufthavn-
ene på tværs af Danmark under dette tema
for, at borgere og virksomheder får nemmere,
hurtigere og flere muligheder for at komme til
og fra lufthavnen.
D I G I TA L E L ØSN I N G E R
Digitale løsninger kan være med til effektivisere
rejsen og reducere rejsetiden. Under dette tema
præsenteres løsninger, som kan være med til at
skabe en digital infrastruktur til gavn for passa-
gererne.
TRÆNGSEL PÅ DE DANSKE VEJE
Vejdirektoratet offentliggjorde den 1. april 2019
en ny opgørelse, hvor Vejdirektoratet for første
gang kortlagde konsekvenserne af trængsel
i Danmark. Opgørelsen viser, at trængslen er
værst i Hovedstadsområdet, men at problemet
med manglende fremkommelighed kan konsta-
teres over store dele af landet. Hver eneste
dag spilder de danske trafikanter i gennemsnit
81.000 timer på at holde i kø på motorvejene og
de øvrige store veje.
Det samfundsøkonomiske tab estimeres til 6 mia.
kroner hvert år på grund af trængsel. På vejene
omkring de større byer er trafikken vokset
markant i de senere år, og det kan ifølge Vej-
direktoratet mærkes i trafiktætheden på vejene.
Vejdirektoratet forventer, at trængslen på det
overordnede vejnet vil tiltage i de kommende år
i takt med, at trafikken omkring de store byer og
langs de centrale transportkorridorer på motor-
vejsnettet stiger.
SY N L I G HED
EFFEKTER VED AGGLOMERATION
Når virksomheder forbindes bedre med arbejds-
kraft, viden, kunder og andre virksomheder
opstår der meget store produktivitetsgevinster.
Agglomerationseffekterne opstår på baggrund
af øget videndeling, bedre udnyttelse af arbejds-
markedet og bedre adgang til specialiserede
underleverandører. Det fører til øget produktivitet.
Den øgede produktivitet vil over tid være en
samfundsøkonomisk gevinst blandt andet på
grund af øgede skatteindtægter, hvilket øger
samfundets råderum til f.eks. at investere i
infrastruktur. De danske lufthavne er med til at
skabe en tættere forbindelse både nationalt og
internationalt for de danske virksomheder, som
skaber disse agglomerationseffekter.
Kilde: Copenhagen Economics, ”Bredere øko-
nomiske effekter af transportinvesteringer” –
Debatoplæg udarbejdet for Transportministeriet
Maj 2014
BREDERE ØKONOMISKE EFFEKTER
1 pct. flere rejsende i forhold til arbejdsstyrken
giver knap 0,2 pct. højere produktivitet og BNP
pr. capita. (Barnebeck og Dalgaard (2011))
10 pct. højere tilgængelighed målt ved IATA’s
indeks giver 0,5 pct. højere produktivitet og BNP
(Intervistas (2015) og DAMVAD Analytics (2016))
At skabe synlighed om muligheder og gevinster
ved at bruge lufthavnene i Danmark som trans-
portmulighed er på tværs af landet et centralt
tema. Projekter indenfor temaet handler om at
præsentere mulighederne for indenrigsflyvning
for en bredere skare af personer, så samfundet
får gevinst af en effektiv transportform som fly-
forbindelser.
DEN S I DST E K I LOM E T E R
Lufthavnene i Danmark er hovedsagelig ansvar-
lige for, at passagererne bliver fragtet sikkert
og hurtigt fra en lufthavn til en anden. Men for
passagererne er det ligeså vigtigt for det sam-
lede rejseforløb, at man kan komme til og fra
lufthavnen med andre transportformer. Derfor
præsenterer lufthavnene løsninger, som sikrer
passagererne mulighed for at komme den sidste
kilometer på rejsen.
6
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0005.png
S Ø N D E R B O RG L U F T H AV N
F Y R TÅ R NSP ROJ EK T
– M OTO R T R A F I K V E J O M K R I N G S Ø N D E R B O RG
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
Efter succesen med etablering af E45-motorvejen
med forbindelse til Sønderborg-området via Sønder-
borgmotorvejen er der kommet et endnu større
behov for at etablere en firesporet motortrafikvej
omkring Sønderborg, som kan dirigere trafikken
rundt i regionen.
Sønderborgmotorvejen går fra motorvej E45 ved
Kliplev til Sønderborg-området og slutter ved Als-
sundbroen og Sønderborg V, hvor der er motortrafik-
vej videre til Sønderborg C-Ø og til det øvrige Als.
Motorvejen mellem Kliplev og Sønderborg, der blev
taget i brug i september 2012, indfriede fra starten
trafikprognoserne. Tal fra Vejdirektoratet viser, at
motorvejen endda overgår forventningerne. Den
øgede trafik skaber pres på den eksisterende infra-
struktur i og omkring Sønderborg, når trafikken skal
afvikles efter at have passeret Alssundbroen, idet der
her kun er en tosporet motortrafikvej.
En firesporet motortrafikvej rundt om Sønderborg
vil sikre en langt højere tilgængelighed og mobilitet
i hele regionen. Motortrafikvejen vil understøtte
erhvervslivet i området og sikre, at borgere og virksom-
heder kan komme rundt i landet uden at være til
gene for Sønderborg C-Ø. Den vil samtidig sikre en
bedre trafikafvikling i området.
En ny motortrafikvej vil skabe en større tilgængelig-
hed til Sønderborg Lufthavn, hvorved flere borgere
og virksomheder i større dele af Sønderjylland – og
sågar det nordlige Tyskland – vil kunne anvende
lufthavnen til at komme rundt i Danmark eller til
Københavns Lufthavn for at tilgå internationale
forbindelser.
Sønderborg Lufthavn skal i år i gang med en stor
plan, hvor der investeres ca. 100 millioner kroner
i lufthavnen. Målet er en tredobling af passager-
mængden til 300.000 passagerer frem mod 2026.
Flyvetiden til København er blot 35 minutter. Det
betyder, at man kan være til møde på Kgs. Nytorv
efter en times tid eller sidde i SAS flyet på vej til
Shanghai, blot en time efter take off fra Sønderborg.
Med en forbedret infrastruktur rundt om Sønderborg
kan lufthavnen i højere grad være centrum for hurtig
og effektiv transport til og fra området for et langt
større passageropland. På den måde bliver Sønder-
jylland og resten af Danmark bedre forbundet til
glæde og gavn for borgerne og erhvervslivet i området.
FAKTA
Den ønskede firesporede motortrafikvej
omkring Sønderborg er en udvidelse af den
eksisterende tosporede motortrafikvej, der
åbnede i forbindelse med Alssundbroen i
1981. Udvidelsen drejer sig om strækningen
fra Alssundbroen til Augustenborg Landevej,
ca. 5 km. Udvidelsen er senest fremhævet i
Vejdirektoratets rapport om en fast forbindelse
mellem Als og Fyn fra marts 2019.
ALS-FYN FORBINDELSEN
Als-Fyn forbindelsen er et ønske om en fast
broforbindelse mellem Als og Fyn, hvilket vil
skabe en genvej fra Odense til Sønderborg.
Den vil forbinde to regioner og potentielt
skabe nogle synergieffekter, som kommer
begge regioner til gavn. Forbindelsen vil
gøre det markant nemmere at komme fra
Sydfyn til Sønderjylland og vice versa til
glæde for pendlere, turister og erhvervs-
liv. Forbindelsen vil samtidig give store tids-
besparelser for trafikanter. Sønderborg Luft-
havn kan med forbindelsen skabe et større
opland, og borgerne på Fyn vil få en genvej til
omverdenen via flyruterne fra Sønderborg Luft-
havn. Vejdirektoratet har i marts 2019 vurderet,
at der vil være en samfundsmæssig forrentning
på 5,5 pct. af projektet.
SHUTTLEBUS OG FLEXTRAFIK TIL
LUFTHAVNEN
Tilgængeligheden til Sønderborg Lufthavn kan
med fordel øges ved i højere grad at skabe of-
fentlig transport, som sikrer, at passagererne
kan komme til og fra lufthavnen bedst muligt.
En oplagt løsning er at skabe en shuttle-
bus eller i større grad at tilknytte flextrafik til
lufthavnen. Det kunne for eksempel være fra
Als, Aabenraa og Flensborg.
8
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0006.png
M I DTJ Y L L A N DS L U F T H AV N
F Y R TÅ R NSP ROJ EK T
– M I DTJ Y L L A N DS L U F T H AV N S K A L KO B L ES B E D R E T I L KO L L E K T I V T R A N S P O R T
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
Midtjyllands Lufthavn er placeret fordelagtigt i mel-
lem flere store midtjyske byer. Med en placering mellem
Viborg, Herning, Holstebro, Silkeborg, Randers og
Ikast-Brande er passageroplandet forholdsvis stort.
Midtjyllands Lufthavn servicerer i dag store erhvervs-
områder og mange virksomheder, placeret tæt på
lufthavnen, da erhvervslivet med fordel kan anvende
lufthavnen for hurtig og effektiv transport.
Hvis det ønskes, at flere borgere i passageroplandet
skal have mulighed for at tilgå lufthavnen og tilgæn-
gelighed til hurtig og effektiv transport, er der behov
for, at den kollektive trafik er med til at servicere
passagerer til og fra lufthavnen. Ikke mindst ind-
kommende passagerer, som skal videre til de større
byer i området, er afhængige af de transportmulig-
heder, lufthavnen og regionen kan stille til rådighed.
Bedre forbindelser mellem de store byer i Midtjylland
bør være af national interesse, da det binder store
jyske byer bedre sammen og tilmed forbinder byerne
til internationale forbindelser via Københavns Lufthavn
til glæde og gavn for borgerne, erhvervslivet og
turismen i Midtjylland.
I dag kører bussen mellem Viborg og Herning lige
forbi Midtjyllands Lufthavn, men potentialet i at kun-
ne tilbyde flere borgere i Midtjylland muligheden for
at bruge lufthavnen via kollektiv transport er enormt.
Det vil blandt andet betyde, at flere studerende, unge
og seniorer på 62+ med rabatbilletter kan udnytte
muligheden for at bruge flyafgangene uden for myldre-
tiden og dermed tage flyet til og fra København og
videre ud i verden. Det betyder også, at indkommende
turister har mulighed for at besøge de nærtliggende
byer i området på en nem og billig måde.
Midtjyllands Lufthavn bakker op om etableringen af
en ny hærvejsmotorvej parallelt med E45. Motorvejen
vil have en positiv indvirkning på hele Midtjylland og
i særdeleshed for tilgængeligheden til Midtjyllands
Lufthavn, hvis der etableres en afkørsel ved Karup.
En ny motorvej vil øge behovet for busruter, der sikrer
en regional kobling og giver mulighed for effektiv
kollektiv mobilitet mellem de store byer i området.
Når lufthavne er koblet til den offentlige transport,
øges tilgængeligheden og mobiliteten for flere
passagerer. Ved Midtjyllands Lufthavn er der derfor
behov for, at de eksisterende busruter kobles til luft-
havnens allerede eksisterende stoppesteder.
FAKTA
Projektet har særligt fokus på, at der etableres
et stop i Midtjyllands Lufthavn på ruten for
bus nummer 53 mellem Viborg og Herning,
samt at der kigges på mulige ruter fra de
øvrige større byer i området. Et forbedret
kollektivt transportsystem skal derfor tænkes
ind i de kommende puljer til understøttelse
af den kollektive bustrafik og aftalerne om
bedre og billigere kollektiv trafik.
STØTTE TIL OPFYLDELSE AF
MYNDIGHEDSKRAVENE FOR SECURITY
En af de større udfordringer for Midtjyllands
Lufthavn er, at økonomien er stærkt tynget
af myndighedskravene til security samt told
og politiets paskontrol (kontrol i både af-
gangsgates og ankomsthal ved rejser til non-
Schengen). Derfor er det et ønske, at der i
højere grad følger økonomisk støtte med til
de høje krav, så investeringer i lufthavnstermi-
nalen på grund af høje myndighedskrav ikke
belaster lufthavnen unødigt. Den interne infra-
struktur har samtidig betydning for rejsetiden,
hvorfor en velfungerende security og kontrol
er afgørende for rejsetiden på indenrigsruterne
og dermed på danskernes mobilitet.
VIGEPLADSER PÅ INDFALDSVEJE
TIL MIDTJYLLANDS LUFTHAVN
Rejsetiden til og fra lufthavnen er et væsent-
ligt element for den fulde rejse fra hjem til
destination. Når passagererne skal til og fra
Midtjyllands Lufthavn, er det vigtigt, at ind-
faldsvejene ikke sander til, og at man som
passager kan regne med en fast transporttid.
I dag er indfaldsvejene til Midtjyllands Lufthavn
præget af kødannelse, specielt på hovedvej 12
mellem Herning og Viborg og på landeveje-
ne 467 og 186. Det skyldes bl.a. den trafik,
som landbrugstransporten med langsomt
kørende traktoranhængere til KMC er årsag til.
Derfor er der behov for vigepladser på hoved-
vejene og indfaldsvejene, så landbrugstrans-
porten kan give plads til rejsende, som har
behov for normale transporttider på vejene.
Flere vigepladser kan være med til at skabe et
bedre trafikflow og en større tilgængelighed
til lufthavnen.
10
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0007.png
B O R N H O L M S L U F T H AV N
F Y R TÅ R NS P ROJ EK T
– G R Ø N N E T R A F I K L ØS N I N G E R KO B L E T T I L L U F T H AV N E N
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
Som ø er Bornholm yderst afhængig af, at luftfarten
kan servicere både borgere, turister og erhvervsliv.
Derfor er Bornholms Lufthavn central for bornholm-
ernes mobilitet.
Bornholms Lufthavn er i høj grad bornholmernes
forbindelse til resten af Danmark og til verden. Men
bornholmernes rejse starter ved hjemmet, og der er
derfor behov for, at der skabes forbindelse til lufthav-
nen fra alle hjørner af Bornholm.
Lufthavnen er yderst vigtigt for oplevelsen af den
fulde rejse fra hjemmets hoveddør til den endelige
destination og omvendt. Den sidste kilometer er også
vigtig. Derfor skal transporten til og fra lufthavnen
gøres lettere og tilgængelig – og også gerne grøn.
Dette kan sikre ved at koble forskellige transport-
former tættere sammen, så man sikrer den sidste
grønne transportmil til og fra lufthavnen.
Behovet på Bornholm handler om, at delebiler, cykler,
busser og taxaer bliver forbundet endnu bedre til
lufthavnen, så de rejsende til og fra Bornholm bliver
knyttet nemt og hurtigt til lufthavnen, uanset hvor
på øen man skal til eller kommer fra. Det kan dels
være via intelligente digitale løsninger, der kan koble
transportformerne, så busser, taxaer mv. kan tale
sammen, dels ved at overveje systemer, som integreres
i billetten, eller som nemt kan anvendes i forbindelse
med bestilling af rejsen.
Med bedre forbindelser til og fra lufthavnen reduceres
behovet for at anvende egen bil – hvad end man er
bosat på Bornholm eller er besøgende. Gode alterna-
tive forbindelser kan samtidig gøre transporten til og
fra lufthavnen grønnere og koble Bornholm til resten
af Danmark mere effektivt.
Tilsvarende vil der nemmere kunne tiltrækkes turister
fra omverdenen til alle egne af Bornholm. Bornholms
Lufthavn vil derfor i langt højere grad være centrum
for mobilitet og transport.
Fakta
I regeringens transportpolitiske aftale med
Dansk Folkeparti ”Aftale om et sammenhæng-
ende Danmark,” indgået i marts 2019, er der
blandt andet en pulje til bedre cykelinfrastruk-
tur samt en pulje til bedre fremkommelighed,
tilgængelighed og trafiksikkerhed. Derudover
har der tidligere være udmøntet midler fra
”Pulje til investeringer i kollektiv bustrafik.”
Der opfordres til at sikre, at der kan afsættes
puljemidler til ”Den sidste grønne mil.”
KRAV TIL KAPACITET PÅ FLY
Der er et stort behov for, at flyene til og fra
Bornholm har kapacitet nok til at imøde-
komme efterspørgslen. For pendlere til og fra
Bornholm er ruterne af kritisk betydning.
Statslige krav til kapacitet og frekvens kan
derfor være væsentlige, hvilket kendes fra
færgeruterne til og fra Bornholm. Derfor kan
flyruterne til og fra Bornholm sikres ud fra et
samfundsbegrundet perspektiv, hvor mini-
mumskapacitet og frekvens skal være med
til at understøtte bornholmernes mobilitets-
muligheder.
GENNEMTJEK AF KUFFERT
Der er behov for at gøre rejsen fra Bornholm
og videre ud i resten af landet eller på inter-
nationale rejser lettere for passagererne. Især
muligheden for en mere smertefri transfer vil
have stor betydning for de rejsende, specielt hvis
en kuffert kan tjekkes helt igennem til slutdes-
tinationen, så passagererne undgår at skulle
afhente bagagen for at tjekke den ind igen
til det næste fly. Der er behov for en løsning,
som sikrer, at kufferten kan gennemtjekkes fra
indenrigsfly videre i transfer.
12
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0008.png
A A R H U S L U F T H AV N
F Y R TÅ R NSP ROJ EK T
– O P G R A D E R I N G A F R U T E 15 T I L G R E N A A
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
Trafikken er tæt i motorvejskryds Aarhus Nord, der
forbinder E45 med Djurslandsmotorvejen. Til tider
bliver presset så stort, at vejen sander til, og bilerne
sidder i lange køer. Motorvejskryds Aarhus Nord er et
knudepunkt for den direkte forbindelse til det østlige
Jylland nord for Aarhus og til hele Djursland. Der er
behov for en opgradering af forbindelsen til og fra
E45 via rute 15, så man kan sikre en bedre trafik-
afvikling i hele området.
På den nuværende hovedvej rute 15 opstår der hurtigt
forsinkelser og ophobninger af trafikken. Det er et
særligt stort problem for passagerer til Aarhus Luft-
havn, som ikke kan være sikre på transporttiden til
og fra lufthavnen. Derfor vil en opgradering af rute
15 gavne mobiliteten i hele området, men særligt
sikre faste rammer for transporttiden til og fra luft-
havnen for passagererne.
Hvis der etableres en motorvej fra Løgten til Feldballe
og eventuelt videre til Grenaa (alternativt en 2+1-
motortrafikvej fra Feldballe til Grenaa), vil den ikke
bare forbinde det østlige Jylland nord for Aarhus
med de centrale færdselsårer, men også understøtte
Aarhus Lufthavn og dets potentielle vækst i passagerer
med et udvidet passageropland. Samtidig vil det
være naturligt at etablere motorvejen, så der kan
køres 130 km/t på hele strækningen.
Østjylland er en region i markant vækst. Erhvervslivet
sukker efter bedre infrastruktur og muligheder for
at komme rundt i landet og ud i verden. De senere
år har der også været vækst i turismen i Østjylland.
Målet for turismen i Aarhus er, at der i 2025 er 5 mio.
overnatninger. Det kræver, at Aarhus er forbundet til
omverdenen, og her er lufthavnen helt central.
Aarhus Lufthavn har et stort passageropland på cirka
1 mio. mennesker. Aarhus Lufthavn har lige rundet
knap 500.000 passagerer, og målet er, at lufthavnen
i 2021 runder 900.000 passagerer og i 2024 er helt
oppe på 1.500.000 passagerer. Hvis de mål skal ind-
fries, er der behov for forbedret og understøttende
infrastruktur.
Afstanden og rejsetiden er vigtig for erhvervslivet
og virksomhederne, også omkring Aarhus Lufthavn.
Derfor er tilgængeligheden via den tilstødende infra-
struktur vigtig for lufthavnens mulighed for at servi-
cere erhvervslivet og borgerne og binde Østjylland
bedre sammen med resten af Danmark og verden.
Fakta
Der ønskes en opgradering af rute 15 til
motorvej Løgten/Feldballe og gerne videre
til Grenaa (alternativt en 2+1 motortrafikvej
Feldballe/Grenaa). Samtidig ønskes mulighed
for at køre 130 km/t på motorvejen. Med
transportaftalen fra marts 2019 ”Aftale om
et sammenhængende Danmark” igangsættes
en VVM-undersøgelse af udbygningsmulig-
heder på strækningen mellem Bale og Tåstrup
samt en screening af udbygningsmuligheder
på strækningen fra Tåstrup til Grenaa. Der
afsættes 100 mio.kr. til udbygning af Rute
15 fra Bale til Tåstrup. Det konkrete projekt
afventer resultatet af VVM-undersøgelsen.
BUS RAPID TRANSIT
Bus Rapid Transit – også kaldt et BRT-system
- kan være med til at øge tilgængeligheden
til Aarhus Lufthavn og sikre, at passagerer fra
de større byer i umiddelbar nærhed til luft-
havnen kan komme hurtigt til og fra Aarhus
Lufthavn. BRT kan sikre kvalitet på højde med
metro- og togtransport og den samme flek-
sibilitet som bustransport og vil derfor være
en oplagt mulighed for Aarhus Lufthavn. For
at BRT-systemet skal køre optimalt, vil det
kræve, at busserne kører en betydelig stræk-
ning af deres rute i fuldt dedikerede busbaner,
så trængselsproblemer kan undgås, samt at
busserne prioriteres fremfor anden trafik på
strækningerne.
FLYTNING AF LUFTHAVNSTERMINALEN
TIL SYD FOR STARTBANERNE
I Aarhus Lufthavn vil det have en stor betyd-
ning for rejsetiden, hvis lufthavnsterminalen
blev flyttet til en placering syd for start-
banerne. I dag kører man mange unødvendige
kilometer for at komme til hovedindgangen i
terminalen. Da terminalen alligevel står over-
for en større udbygning, kan det overvejes at
placere den i bedre sammenhæng med den
eksisterende infrastruktur til gavn for trans-
porttiden og tilgængeligheden til lufthavnen.
14
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0009.png
A A L B O RG L U F T H AV N
F Y R TÅ R NSP ROJ EK T
– D E N T R E DJ E L I M FJ O R DS F O R B I N D E L S E
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
Trafikafviklingen over Limfjorden ved Aalborg er
meget sårbar med kun to vejforbindelser tæt på kapa-
citetsgrænsen. Det estimeres, at der i dag pr. døgn
er mere end 100.000 køretøjer, der anvender enten
broen eller tunnelen. Når der opstår blot det mindste
trafikproblem i og omkring Limfjordstunnelen, får det
ofte store konsekvenser for trafikken i hele Aalborg.
Selv mindre motorstop i tunnelen i myldretiden betyder,
at trafikken først er normal igen efter 2 timer.
Den tredje Limfjordsforbindelse er derfor helt
afgørende for udviklingen omkring Aalborg og for
en effektiv trafikafvikling i Aalborg. En vestlige
linjeføring over Egholm er den linjeføring, som både
Aalborg Kommune og Region Nordjylland har fore-
trukket, og den linjeføring, som har klart den bedste
samfundsøkonomiske forrentning, fordi den trafikalt
aflaster Limfjordstunnelen mest muligt.
Med en tredje Limfjordsforbindelse vil de over
100.000 daglige trafikanter, der krydser Limfjorden,
få kortere køreafstand og i højere grad køre på
motorvej frem for veje med lavere fartgrænser. Det
betyder, at borgerne samlet set kan spare 1,7 mio.
rejsetimer pr. år.
Den tredje Limfjordsforbindelse vil have en stor
betydning for hele Nordjylland. Forbindelsen kan
medvirke til at skabe udvikling og vækst ved at give
virksomhederne lettere adgang til kunder, leveran-
dører og arbejdskraft. De nordjyske virksomheder vil
få lettere adgang til medarbejdere, medarbejderne
lettere adgang til arbejdspladserne, og turisterne vil
nemmere kunne komme til og fra Nordjylland.
Forbindelsen vil også have en stor betydning for
Aalborg Lufthavn, idet rejsende syd for Limfjorden vil
få hurtigere, nemmere og ikke mindst mere pålidelig
adgang til lufthavnen. Hvis Nordjylland skal have
mulighed for at bindes bedre sammen med resten af
Danmark, er der behov for, at rejsetiden til lufthavnen
forbedres. Det har afgørende betydning for borgere
og erhvervsliv i Nordjylland at sikre en høj grad af
tilgængelighed til København og resten af verden.
FAKTA
En 20 km lang 4-sporet motorvej mellem
E45 og E39 over Egholm skønnes at koste
ca. 6,58 mia. kr., hvoraf Aalborg Kommune
har besluttet at bidrage med 600 mio. kr. til
projektet. Det samfundsøkonomiske afkast er
ifølge en beregning fra Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet på 4,2 pct. Projektet
indgår i ”Aftale om et sammenhængende
Danmark” fra marts 2019, hvor projektet
forventes igangsat i 2024.
DELEBILER OG ELCYKLER I LUFTHAVNEN
Aalborg Lufthavn har en placering tæt på by-
centrum. Derfor kan der forholdsvis nemt etab-
leres et system med delebiler og elcykler, som
passagerer i Aalborg Lufthavn kan anvende
som en del af rejsen. Der findes allerede de-
lebilssystemer, som kan tilknyttes lufthavnen,
men der bør i højere grad overvejes systemer,
som kan integreres i flybilletten, eller som nemt
kan anvendes i forbindelse med billetbestilling.
I forhold til elcykler er det forslaget, at de skal
kunne lejes i lufthavnen og afleveres i Aalborg
by. Konceptet kan understøttes ved at sikre
bedre cykelruter til og fra lufthavnen eller ved
at opgradere de nuværende ruter, fx med
støtte fra puljen til bedre cykelinfrastruktur fra
”Aftale om et sammenhængende Danmark.”
DET NORDLIGE HÆNGSEL
VED E45 OG E39
Et nordligt hængsel ved E45 og E39 vil sikre
bedre tilgængelighed og et større opland til
Aalborg Lufthavn. Det vil også sikre et trafik-
flow på tværs af Nordjylland og øge mobilite-
ten på tværs af de to store trafikårer E39 og
E45, så flere byer i oplandet vil have nemmere
adgang til de to trafikårer og derved mulighed
for lettere at bruge lufthavnen. Tilsvarende vil
det øge muligheden for, at indkommende pas-
sagerer kan komme hurtigere videre til deres
destination og ud i flere egne af Nordjylland.
16
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0010.png
B I L L U N D L U F T H AV N
F Y R TÅ R NSP ROJ EK T
– H Æ RV E J S M OTO RV E J M E D H Æ N G S E L I N D F R A S K Æ R U P
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
En motorvejskorridor gennem Midtjylland vil give en
helt ny dobbelt motorvejsstruktur på den nord- og
sydgående trafik i Jylland og vil øge tilgængeligheden
til Midt- og Vestjylland. En ny midtjysk motorvej vil
kunne aflaste E45 og øge mobiliteten og tilgængelig-
heden for større områder i Jylland.
Med en midtjysk motorvej vil byer som Viborg og
Billund blive koblet på motorvejsnettet, og ifølge
Vejdirektoratet vil halvdelen af virksomhederne i de
jyske kommuner få bedre adgang til arbejdskraft.
Den nye motorvej skal forbinde Jylland i nord- og
sydgående retning, men gerne forbindes i øst- og
vestgående retning bl.a. med et hængsel til Skærup
for at opnå bedst mulig forbindelse til det øvrige
motorvejsnet samt mest mulig aflastning af den nuvær-
ende trafik. En sydlig midtjysk motorvej mellem
Haderslev og Give vil i et vist omfang kunne aflaste
dele af E45 omkring Vejle, og ved en etablering af en
stikvej til E45 mellem Vejle og Kolding vil det fulde
potentiale kunne realiseres.
En ny motorvejskorridor vil også sikre bedre forbind-
else for de mange rejsende til og fra Billund Lufthavn.
Motorvejskorridoren vil koble nye områder til motor-
vejsnettet, som kan være med til at styrke og udvikle
erhvervsliv og turisme udenfor de store byer samt
give et mere mobilt arbejdsmarked.
National tilgængelighed er en forudsætning for
international tilgængelighed. Derfor er det vigtigt at
kunne komme hurtigt og nemt til og fra lufthavnen
– ikke mindst for at styrke konkurrenceevnen for
de mange virksomheder, som ønsker at skabe øget
vækst i området. Billund Lufthavn er med til at skabe
forbindelser til resten af Danmark og direkte interna-
tionale ruter eller via Københavns Lufthavn.
Med Billund Lufthavns centrale placering i Jylland vil
en Hærvejsmotorvej skabe øget mobilitet og tilgænge-
lighed til store områder og derved binde Danmark
bedre sammen.
FAKTA
Med ”Aftale om et sammenhængende Dan-
mark” gennemføres en VVM-undersøgelse
af en midtjysk motorvej på strækningen fra
Haderslev til Give. Samtidig gennemføres
en forundersøgelse af en midtjysk motorvej
mellem Give og Hobro samt af stikveje mellem
en midtjysk motorvej og E45 mellem Vejle
og Kolding. Begge forventes afrapporteret i
2019. Projektet forventes at koste 6-8 mia. kr.,
afhængig af linjeføringen omkring Billund.
FORBEDRING AF VEJNETTET
En forbedring og opgradering af flere stræk-
ninger af motorveje og hovedveje kan være
med til at afhjælpe trafikbelastning og sikre
bedre trafikafvikling rundt om Billund Luft-
havn. For Billund Lufthavn vil det betyde, at
flere passagerer sikres nemmere og hurtigere
adgang til lufthavnen. Tre spor på motor-
vejen fra Skanderborg til Horsens, etablering af
et motorvejskryds ved afkørsel ’Horsens Syd’
samt en udvidelse af motortrafikvejen (rute 30)
på stykket mellem Ølholm og Horsens vil være
en fremtidssikring af vejnettet til gavn for mo-
bilitet og fremkommelighed i et stort område
med tilknytning til Billund Lufthavn. Dele af
projektet indgår i ”Aftale om et sammenhæn-
gende Danmark.”
BILLUNDBANEN
I dag er Billund Lufthavn koblet til den kollek-
tive trafik med få busruter. Ved at etablere
en jernbane kan Billund Lufthavn blive koblet
til det eksisterende jernbanenet og dermed
knyttes tættere på de større omkringliggen-
de byer, så som Vejle, Odense, Fredericia og
Kolding. Det bør tilstræbes, at jernbanen
bliver praktisk anvendelig med tilstrækkelig høj
kapacitet og hyppige afgange, så passagererne
bliver betjent bedst muligt. Projektet indgår i
den politiske ”Aftale om et sammenhængende
Danmark” til igangsættelse i 2023 og med en
forventet pris på 926 mio. kr.
18
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0011.png
K Ø B E N H AV N S L U F T H AV N
F Y R TÅ R NSP ROJ EK T
– B E D R E B A N E - O G V E J F O R B I N D E L S E R T I L K Ø B E N H AV N S L U F T H AV N
P R I O R I T E REDE P ROJ EK T E R
Københavns Lufthavn er i fortsat vækst. Fra et ud-
gangspunkt i dag med 30 mio. passagerer om året
er målet at sikre, at lufthavnen i fremtiden er rustet
til at kunne modtage 40 mio. passagerer om året.
Allerede i dag er både bane- og vejforbindelserne til
Københavns Lufthavn under pres. Mere end 34 pct.
af alle rejsende ankommer til Københavns Lufthavn
med tog, hvilket giver et pres på både Københavns
Hovedbanegård og stationen i lufthavnen. Samtidig
har kødannelse og trængsel på vejnettet omkring
København en enorm betydning for tilgængeligheden
til lufthavnen. Hvis Københavns Lufthavn skal have
plads til 40 mio. passagerer om året, kræver det
investeringer i både bane- og vejforbindelser.
Københavns Lufthavn har fokus på at fungere som
hele landets internationale lufthavn. På banedelen
er det væsentligste ønske at få en bedre forbindelse
uden om Københavns Hovedbanegård mod Fyn og
Jylland, nemlig Ring Syd-projektet. Projektet indebæ-
rer, at der kan køres tog fra Roskilde via Ny Ellebjerg
Station direkte til Københavns Lufthavn uden om Kø-
benhavns Hovedbanegård. Det vil give store rejsetids-
besparelser for passagerer, der rejser til lufthavnen fra
Jylland, Fyn og Vestsjælland, samtidig med at risikoen
for togforsinkelser mindskes.
Dertil kommer, at projektet aflaster Københavns
Hovedbanegård og kobler lufthavnen sammen med
metrosystemet og den kommende letbane langs Ring
3. Ring Syd-projektet styrker således også mobili-
teten og den kollektive transport internt i hoved-
stadsområdet. Rejsetidsbesparelser og koblingen
til det øvrige kollektive transportnet vil samlet set
øge både Københavns Lufthavns passageropland,
arbejdskraftsoplandet og tilgængeligheden til andre
arbejdspladser i hovedstadsområdet.
Trængslen på vejene omkring lufthavnen vokser,
hvorfor der tilsvarende er behov for udbygning af
motorvejsnettet og det omkringliggende vejnet.
Væsentligst er at få aflastet Amager Strandvej via
en havnetunnel, også kaldet Østlig Ringvej. Det er
et forslag til en ny motortrafikvejs-strækning, som
skal anlægges mellem Helsingørmotorvejen og
Amagermotorvejen. En østlig ringvej vil både styrke
ringforbindelserne rundt om København, aflaste de
centrale bydele for biltrafik samt forbedre adgangen
til Københavns Lufthavn, uden at det generer lokalt.
Det er af fundamental betydning for Københavns
Lufthavn, at både bane- og vejnettet udvides i nær-
meste fremtid. En fortsat udvikling af Københavns
Lufthavn som Nordeuropas førende knudepunkts-
lufthavn kommer både danskerne, erhvervslivet og
turismen til gavn – i hovedstadsområdet såvel som
andre dele af Danmark gennem sammenhængende
indenrigs- og udenrigsruter.
FAKTA
Anlægsinvesteringerne for Ring Syd-banen
er af Banedanmark i 2017 skønnet til at være
ca. 700 mio. kr. De forskellige scenarier, som
Banedanmark har regnet på vedrørende Ring
Syd-banen, giver en samfundsøkonomisk
forrentning på 1-14 pct. Med hensyn til den
østlige ringvej offentliggjorde Transportmini-
steriet i 2013 en strategisk analyse af projektet,
hvor det blev vurderet, at en østlig ringvej
vil blive benyttet af mere end 30.000 biler i
døgnet. Projektet vil koste omkring 20 mia. kr.
og have en samfundsøkonomisk forrentning
på 4-6 pct.
UDVIDELSE AF STATIONEN I
KØBENHAVNS LUFTHAVN
Hvis Københavns Lufthavn skal have mulig-
hed for at håndtere flere passagerer, der
skal kunne komme til og fra lufthavnen med
offentlig transport, er der behov for at udvide
stationen i Københavns Lufthavn. Projektet
indebærer, at der anlægges en ny station
parallelt med den gamle med to nye overdæk-
kede perroner, og at der etableres den såkaldte
”retningsdrift:” Alle tog i østgående retning
føres igennem den eksisterende station, mens
alle tog i vestgående retning føres igennem
den nye station. Dermed øges banekapaci-
teten på den overbelastede Øresundsbane.
Projektet bør gennemføres i balance med
de udbygningsplaner og investeringer, der i
forvejen er planlagt, så helheden i infrastruk-
turen i og omkring Københavns Lufthavn sikres.
FLERE SPOR PÅ MOTORVEJEN
Motorring 3, Køge Bugt Motorvejen og
Amagermotorvejen har som de eneste vej-
strækninger i Danmark en hverdagsdøgn-
trafik på over 100.000 køretøjer. Motor-
ring 3 har oplevet en stigning i trafikken på
over 30 pct. fra 2003 til 2013. Motorring 3
er i myldretiden en af de vejstrækninger i
Hovedstadsområdet, hvor trafikanterne op-
lever de største forsinkelser. Der er ligeledes
trængselsudfordringer på Øresundsmotor-
vejen, og disse må forventes at blive øget,
set i lyset af de omfattende udbygningsplaner
for CPH. Derfor vil en udvidelse af motorvejs-
nettet med flere spor være med til at modvirke
trængsel samt øge mobiliteten og tilgænge-
ligheden, i særdelshed til lufthavnen. Med
”Aftale om et sammenhængende Danmark”
igangsættes en forundersøgelse af udvidelse
af Øresundsmotorvejen.
20
21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0012.png
DA N M A RK S LUF THAV N ES FO R T SAT TE I N DSAT S
P ROJ EK TE R , SOM DA N M A RK S
LUF TH AV N E OGSÅ A RB E J DE R F O R
Danmarks Lufthavne arbejder kontinuerligt med at
forbedre rejsen og oplevelsen for lufthavnenes mange
passagerer. Det gælder også, når lufthavnene kan
være med til at sikre den tilstødende infrastruktur og
forbindelser til og fra lufthavnene.
Dette katalog er et udtryk for nogle af de store infra-
strukturprojekter, som kan gøre en signifikant forskel
for de rejsende og for lufthavnenes udvikling. Projek-
terne er valgt på baggrund af indgående dialog med
erhvervsliv, kommuner, turismeorganisationer og
andre med interesse for lufthavnen.
Dette katalog er dog ikke et udtømmende katalog
over infrastrukturprojekter og tiltag, som skal være
med til at sikre en fornuftig udvikling for luftfarten
og lufthavnene i Danmark. I andre sammenhænge
arbejder lufthavnene på initiativer, som er relevante
for infrastruktur og for passagerernes rejseoplevelse.
På tværs af alle lufthavnene er en række emner gået
igen, når drøftelserne af infrastrukturprojekter er
gået i gang. Her uddybes nogle af de større fælles
emner og projekter, som ikke er blevet uddybet i
kataloget, men som også har stor betydning for
lufthavnene.
SK I LT N I N G PÅ L A N DE V E JS - OG M OTO RV E JSN E T T E T
Alle regionale lufthavne har fremhævet udfordrin-
gen med, at der ikke må skiltes på landevejsskilte
eller motorvejsskilte med anvisninger til lufthavn-
ene - bortset fra meget tæt ved lufthavnen. Det
betyder f.eks. at Aalborg Lufthavn oplever, at ikke
lokale flypassagerer, der kommer kørende sydfra
på motorvejen, drejer af mod Aalborg, selvom luft-
havnen ligger i Nørresundby. Tilsvarende problem
gør sig gældende ved de øvrige regionale lufthav-
ne. Der er derfor et ønske fra alle lufthavne om, at
Vejdirektoratet lemper på sine skilteregler, så der
sikres en større synlighed af vejene til de regionale
lufthavne via skiltning.
EN FA ST K AT T EG AT F O RB I N DEL SE
En fast forbindelse over Kattegat vil have en
stor betydning for mobilitet og rejsemønstre i
Danmark. Kattegatforbindelsen vil uden tvivl binde
Øst- og Vestdanmark bedre sammen. I dette inve-
steringskatalog er der fokuseret på de projekter,
som i umiddelbar nærhed af lufthavnene styrker
indenrigstrafikken i Danmark. Derfor er Kattegat-
projektet ikke udvalgt som et centralt projekt for
lufthavnenes mulighed for at binde Danmark bedre
sammen, selvom der til rundbordsmøderne blev
udtrykt opbakning til projektet.
22
23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0013.png
LU F T FA R T T R A F I K L I G EST I L L ES A N D RE
T R A NS P O R T F O RM E R
Luftfartstrafikken arbejder for at vedblive med at
være relevant for de rejsende i Danmark. En af luft-
havnenes udfordringer er, at der ikke er ensartede
muligheder mellem transportformerne i Danmark.
Luftfarten konkurrerer med andre transportformer
som fx kollektiv transport, der modtager offent-
ligt tilskud. Lige vilkår vil have stor betydning for
områder uden for de store byer og for indenrigs-
luftfarten. Derfor ønsker Danmarks Lufthavne,
at flytrafikken i højere grad ligestilles med andre
transportformer, for eksempel som med det igang-
værende initiativ med at integrere indenrigsfly med
rejseplanen.dk.
T R A F I K I N F O RM AT I O NSSYST EM
Danmarks Lufthavne arbejder kontinuerligt for at
skabe den bedste trafikinformation til passagerer
og kunder i lufthavnene. Det gælder både i forhold
til information om flytider, men også i forhold til
tilstødende transportmidler, som skal fragte
passagererne videre fra eller til lufthavnen. Der-
for har lufthavnene arbejdet for, at al trafik-
information inden for landets grænser fremover
bliver samlet på én digital platform. En ny aftale
mellem Rejseplanen A/S og aktørerne i Forenin-
gen Indenrigsluftfart, der tæller flyselskaber og
lufthavne, betyder, at man fremover kan se fly-
afgange på Rejseplanen og dermed bedre kan
sammenligne forskellige transportformer og rejse-
tider i Danmark.
STØ R RE SA M A RB E J DE OM T U R ISM E
Udenlandske og danske turister foretog i alt
52,4 mio. overnatninger i Danmark i år 2017. I
Erhvervsministeriets turismestrategi er målet, at
det antal skal vokse i 2025. De nye turister skal
opleve hele Danmark. Derfor bør indenrigsluft-
farten i højere grad tænkes ind og markedsføres
i det nationale samarbejde om turisme, så det
sikres, at turisterne oplever flere fantastiske egne
af Danmark, og at de regionale lufthavne kan
være med til at skabe øget turisme i deres nær-
områder. Derfor opfordrer Danmarks Lufthavne
til fortsat samarbejde mellem lufthavne, turisme-
organisationer og staten om at sikre markeds-
føring af indenrigsruterne i Danmark.
F O RB ED R I N G A F I N T E RL I N E O G SØG EM A SK I N E
Indenrigsflyruters kobling til de internationale
ruter er vigtig for danskernes mobilitet. Danmarks
Lufthavne og indenrigsruterne er afhængige af,
at flyselskaberne har et godt samarbejde i form af
interline-aftaler, så passagererne oplever ubesvæ-
ret transfer, når de ønsker at komme fra den regio-
nale lufthavn via Københavns Lufthavn ud i verden.
Danmarks Lufthavne arbejder kontinuerligt for at
skabe interline-aftaler, hvor flyselskaberne aftaler
at acceptere hinandens billetter og sikre bagage-
gennemcheck samt synliggøre og markeds-
føre ruteforbindelser i forbindelse med billet-
bestilling. Interline-aftaler har en enorm betyd-
ning for indenrigsforbindelserne og vil i samspil
med søgemaskiner til billetbestilling kunne for-
bedre danskernes muligheder for at komme ud i
verden mest effektivt.
24
25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0014.png
26
27
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 341: Materiale fra Danmarks Lufthavnes foretræde for udvalget 25/4-19 om infrastrukturprojekter der kan styrke indenrigstrafikken
2049609_0015.png