Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
2046692_0001.png
NOTAT
Folketinget
Europaudvalget
Erhvervs-, Vækst-, og Eksportudvalget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
10. april 2019
2016-1188
Notat til Folketinget om Dansk deltagelse i appelsagen C-173/19 P,
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH mod
Europa-Kommissionen
Scandlines Danmark ApS og Scandlines Deutschland GmbH har den 25. febru-
ar 2019 appelleret Rettens kendelse i sag T-890/16 af 13. december 2018, til
EU-Domstolen.
Baggrund
I 2014 og 2015 klagede Scandlines m.fl. til Kommissionen over en række ele-
menter i finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen, idet parterne anførte, at
finansieringen af forbindelsen indebærer ulovlig og uforenelig statsstøtte.
Den 22. december 2014 notificerede den danske regering Kommissionen om
finansieringen af projektering, anlæg og drift af Femern Bælt-forbindelsen.
Den 23. juli 2015 traf Kommissionen afgørelse om, at støtteforanstaltningerne,
herunder statsgarantierne, til Femern A/S kunne statsstøttegodkendes, mens
finansieringen af A/S Femern Landanlæg ikke var omfattet af statsstøtteregler-
ne (herefter ’anlægsafgørelsen’).
Den 10. november 2015 indbragte Scandlines m.fl. Kommissionens afgørelse
for Retten med påstand om annullation (T-630/15).
Den 11. november 2015 indbragte Stena Line Kommissionens afgørelse for Ret-
ten med påstand om annullation (T-631/15).
Den 2. august 2016 sendte Scandlines en formel indsigelse til Kommissionen
vedrørende passivitet i forhold til en række af
Scandlines’ oprindelige klage-
punkter fra 2014 vedrørende Femern Bælt-forbindelsen, som ifølge Scandlines
ikke er håndteret i anlægsafgørelsen. Scandlines’ klagepunkter angår statsstøtte
i både planlægningsfasen og anlægsfasen af projektet.
Kommissionen besvarede
og afviste Scandlines’ indsigelse ved brev af 30. sep-
tember 2016.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 333: Orientering om deltagelse i tre appelsager ved EU-Domstolen - Scandlines og Stena Line - Statsstøtte til Femern Bælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046692_0002.png
Rettens afvisning af Scandlines’ søgsmål
Den 12. december 2016 anlagde Scandlines to sager mod Kommissionens ved
Retten.
I den første sag (T-890/16) nedlagde Scandlines påstand om, at Kommissio-
nens brev af 30. september 2016 annulleres.
I den anden sag (T-891/16) nedlagde Scandlines påstand om, at Kommissionen
har udvist retsstridig passivitet i henhold til TEUF artikel 265, idet den ifølge
Scandlines har undladt at tage stilling til en række forhold i Scandlines’ oprin-
delige klage vedrørende finansieringen af den faste forbindelse over Femern
Bælt.
I sagen T-890/16 gjorde Scandlines bl.a. gældende, at Kommissionen begik en
fejl, da den i brevet af 30. september 2016 fastslog, at den potentielle overkom-
pensation til Femern A/S i forbindelse
med jernbanetaksterne og Femern A/S’
vederlagsfri brug af statslig ejendom, udgør statsstøtte, som blev godkendt ved
anlægsafgørelsen.
Kommissionen nedlagde for Retten påstand om afvisning og anførte bl.a., at
brevet ikke var en anfægtelig retsakt. Regeringen intervenerede til støtte for
Kommissionen.
Ved kendelser af 13. december 2018 afviste Retten begge Scandlines’ søgsmål.
I sag T-890/16 fastslog Retten, at Kommissionens brev af 30. september 2016
ikke er en retsakt, som kan anfægtes i medfør af TEUF artikel 263. Retten fast-
slog i denne sammenhæng, at den potentielle overkompensation i forbindelse
med jernbanetaksterne og Femern A/S’ vederlagsfri brug af statslig ejendom,
var behandlet i Kommissionens anlægsafgørelse, og at brevet af 30. september
2016 blot var en bekræftelse af dette (’confirmatory measure’).
I T-891/16
afviste Retten Scandlines’ påstand om passivitet med den begrun-
delse, at Kommissionen havde taget stilling til de forhold som søgsmålet angik.
Appelsagen ved EU-Domstolen
Scandlines’
appel
af Rettens kendelse i sag T-890/16 støttes på følgende 2 an-
bringender:
1.
Retten begik en fejl, da den afsagde en kendelse, som hviler på et grundlag,
der er i modstrid med Rettens dom i sag T-630/15, idet Retten i denne dom
fastslog, at den potentielle overkompensation i forbindelse med jernbane-
taksterne og Femern A/S’ vederlagsfri brug af statslig ejendom, ikke var
behandlet i Kommissionens anlægsafgørelse
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 333: Orientering om deltagelse i tre appelsager ved EU-Domstolen - Scandlines og Stena Line - Statsstøtte til Femern Bælt, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046692_0003.png
2. Retten begik en fejl, da den afsagde en kendelse, hvis begrundelse lider af
interne modsætninger.
Rettens kendelse i sag T-891/16 er ikke blevet appelleret.
Regeringen er som intervenient ved sagen for Retten part i appelsagen for
Domstolen.
Regeringen vil deltage i appelsagen og argumentere for, at Rettens kendelse
opretholdes.
Side 3/3