Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 329
Offentligt
2045266_0001.png
Kattegatforbindelsen – Idekonkurrence
-
tidlig høring
Sendt til:
Transportminister Ole Birk Olesen
Transportudvalget
Om manglende høring af borgere
Almindelige borgere og andre interessenter har ikke nogen mulighed for på signifikant vis at kunne påvirke store
infrastrukturprojekter. De ikke bliver hørt inden projektets rammer er politisk fastlagt, og bagefter er det for sent.
Kun lobbyister og andre med direkte kontakt til transportministeriet eller politikerne kan få indflydelse på
projekterne.
Der mangler således en proces, hvor borgere og andre interessenters forslag kan blive fremført på et politisk
niveau.
Derfor foreslås en idekonkurrence eller tidlig høring i forbindelse med forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen.
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig jernbaneinfrastruktur nørd
Allerød
61 66 99 90
Allerød, 10. april 2019
Side 1
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 329: Henvendelse af 10/4-19 vedrørende forslag til idekonkurrence eller tidlig høring i forbindelse med forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
2045266_0002.png
Om høringer i forbindelse med VVM
Normalt indkaldes først til høring i infrastrukturprojekter i forbindelse med udarbejdelse af VVM. Det vil sige efter
projektets rammer er politisk besluttet. Almindelige borgere og andre interesserede parter har dermed ikke
nogen mulighed for at fremlægge deres synspunkter og forslag inden politikerne har fastlagt projektets rammer.
Omvendt går politikerne glip af de synspunkter og forslag, som kunne have være med til at forbedre eller ændre
projektet i en politisk mere ønskelig retning.
Når VVM undersøgelsen bliver sat i gang er der afsat et vist beløb til undersøgelsen. VVM undersøgelsens ramme
er det tilhørende kommissorium. Mange af de gode forslag og ideer, der fremkommer under høringen kan derfor
ikke undersøges nærmere, enten fordi det koster for mange penge at foretage en sådan undersøgelse, og/eller
fordi det ligger udenfor kommissoriet.
En høring i forbindelse med VVM er således ikke en indkaldelse af gode ideer til at ændre eller forbedre projektet,
udenfor kommissoriet. Det er åbenlyst at rigtig mange borgere og kommuner m.fl., der indleverer svar til VVM
høringer, ikke er klar over dette forhold. For god ordens skyld skal nævnes at Vejdirektoratet/Banedanmark
modsætningsvist er særdeles lydhør for forslag til forbedringer i bred forstand, blot det ligger indenfor
kommissoriet og ikke koster ret meget at undersøge.
Gode forslag fra borgere, organisationer, kommuner osv. afvises derfor ifølge sagens natur helt rutinemæssigt af
Banedanmark/Vejdirektoratet. Dette rammer i særlig grad mere overordnede forslag, med potentiel stor
samfundsmæssig betydning eller økonomisk konsekvens. Hvis et særlig godt forslag om ny linjeføring
fremkommer, skal der ofte søges om yderligere bevilling, da det jo ikke var en del af kommissoriet og
omkostningen hertil ikke er dækket.
Her er et eksempel på et forslag, som måske kunne have nydt politisk tilslutning, men som blev
”ad i istrativt”
afvist, da det jo lå udenfor VVM kommissoriet: I forbindelse med elektrificering og hastighedsopgradering af
Aarhus-Aalborg, blev det foreslået, at der på strækningen Aarhus-Randers i stedet blev anlagt en ny enkeltsporet
direkte jernbane. Prisen for denne jernbane var af forslagsstilleren estimeret til 3 mia. kr., mens besparelsen ved
ikke at opgradere den gamle strækning var 2 mia. kr. Der var således mulighed for at få en helt ny 3 mia. kr. dyr
jer a e for ”ku ” e
ia. kr. ekstra, hvis
der havde været politisk tilslutning hertil. (Projektet blev senere
undersøgt nærmere pga. spørgsmål fra Henning Hyllested til ministeren, men det skyldtes kun at forslagsstilleren
(undertegnede) var meget ihærdig).
Side 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 329: Henvendelse af 10/4-19 vedrørende forslag til idekonkurrence eller tidlig høring i forbindelse med forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
Idekonkurrence eller tidlig høring ved forundersøgelse
Kattegatforbindelsen er et meget omfattende projekt med stor samfundsmæssig betydning.
Med en idekonkurrence/tidligt høring vil der blive mulighed for at gode ideer kan blive fremlagt på et tidligere
tidspunkt, så der i forundersøgelsen kan foretages en indledende vurdering.
Ideko kurre e / Tidlig høri g ka ske ed udga gspu kt i ”En
fast forbindelse over Kattegat - Strategisk
analyse af en ren vejforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse Rapport 594
2018”.
Opfordringen til at komme med ideer skal gælde enhver med interesserede for Kattegatforbindelsen, borgere,
virksomheder, rådgivere, kommuner osv. Henvendelserne skal kunne vedrøre Kattegatforbindelsen i bred
forstand, anvendelse, relevans, placering, byggemetoder, design, pris, miljø, klima osv.
En måde at organisere det på kunne være at alle ideer offentliggøres løbende på projektets hjemmeside, evt.
inddelt i nogle kategorier. Hermed er der mulighed for en parallel samfundsmæssig debat i medierne, luftning af
politiske holdninger osv. Alle forslag samles, bearbejdes og præsenteres i et oplæg som offentliggøres. Oplægget
fremlægges for politikerne (forligskredsen, eller endnu bedre folketinget) inden kommissoriet for VVM
undersøgelsen fastlægges.
Alle forslag, der kan vinde politisk tilslutning, kan således komme til at indgå i kommissoriet for den efterfølgende
VVM, og dermed vil der være afsat finansiering til at undersøge disse. Herved kan flest mulige ideer eller løsning
af potentielle problemer inkluderes i VVM projektet til gavn for det danske samfund.
Hvis det er en idekonkurrence skal der naturligvis være en præmie til det/de bedste forslag. Med en passende
dommerkomité. Måske indenfor nogle kategorier som miljø, teknik, linjeføring osv. For at skabe opmærksomhed,
og motivere til at der indsendes så mange forslag som muligt, så der kommer opmærksomhed om projektet.
Fordelen ved at lade det være en idekonkurrence frem for en høring er at det med idekonkurrence er tydeligt at
man ikke har ret til at få et officielt svar på et indsendt forslag. Kun ret til offentliggørelse.
Side 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 329: Henvendelse af 10/4-19 vedrørende forslag til idekonkurrence eller tidlig høring i forbindelse med forundersøgelsen af Kattegatforbindelsen, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
Eksempler på ideer
Lån 100 mia. kr. nu til ekstrem lav rente og lad ATP investere pengene med lav risiko til de skal bruges. Det vil
reducere den samlede risiko for renteudgiften, og dermed forbedre budgettet.
Anlæg en station i det nordlige Odder, hvor kattegatbanen og motorvej krydser letbanen. Station vil blive
pendlerstation for hele Aarhus Syd, idet den kun vil ligge 17 km syd for Aarhus centrum. Rejsetiden fra Odder til
Aarhus er ed let a e 4
i utter, ed ”kattegat-regio altog” vil de være 8 i utter.
Lad togene køre i venstre side på den nye højhastighedsforbindelse mellem udfletningerne i Lejre og Hasselager.
Hermed undgås at tog i østgående retning, der skal fra/til den nye bane til/fra Holbæk, skal krydse det
modsatrettede spor på den gamle bane.
Hvor meget vil det forbedre Kattegatforbindelsens økonomi, for hver af følgende infrastrukturprojekter, hvis det
forudsættes at de gennemføres i andet regi:
Motorvej Kalundborg-Slagelse-Næstved
Sæt hastigheden op på jernbanen Valby-Lejre i løbet af de næste 20 år. Medfører på billig vis kortere
rejsetid og dermed flere passagerer på Kattegatforbindelsen eller tilslut højhastighedsbanen i Ishøj i
stedet for Lejre, så det går hurtigere mellem København og Aarhus.
Anlæg ny bane Aarhus-Silkeborg og andre opgradering så køretiden bliver 1 time Aarhus-Herning-
Holstebro
Lav mulighed for at tage bilen med i toget, ligesom på kanalforbindelsen.
Forbind sænketunnelsen med en 2 km cut-and-cover tunnel, så Røsnæs ikke bliver skæmmet så meget.
Anlæg rasteplads med højt udsigtstårn på Samsø.
Toget larmer, kan I ikke lægge noget gummi under skinnerne eller sådan noget i den retning?
I ”Ge ereg i g af e fast for i delse over Kattegat” er i figur a givet e graf over pe dli gsvillighed. Me er
den graf ikke misvisende, for pendlere i fjerntog kan jo arbejde under kørslen? De fleste akademikere kan
sandsynligvis få mindst �½ time godskrevet som arbejdstid hver vej. Og så stiger pendlingsvilligheden jo dramatisk,
og dermed forbedres forbindelsens økonomi.
osv.
Side 4