Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 328
Offentligt
Komitenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
10. april 2019
2019-2165
Europa-Kommissionens
delegerede forordning (EU) …/… af
13.03.2019 der supplerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/40/EU i forbindelse med indførslen og den praktiske anven-
delse af samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS)
C(2019)1789
Nyt notat.
1 Resumé
Europa-Kommissionen har d. 13. marts 2019 vedtaget delegeret retsakt
C(2019)1789 om C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) under
mandatet fra direktiv 2010/40/EU (ITS Direktivet).
Nye teknologier skaber mulighed for, at fremtidens vejtransport kan gøres
mere effektiv, sikker og bæredygtig. Et centralt element i den sammenhæng er
de såkaldte kooperative intelligente transportsystemer (Cooperative Intelli-
gent Transport Systems; C-ITS), der skaber mulighed for, at køretøjer og in-
frastruktur kan kommunikere direkte med hverandre og udveksle informati-
oner om f.eks. trængsel, uheld og effektiv trafikafvikling mv.
Formålet med Europa-Kommissionens delegerede retsakt C(2019)1789 er at
etablere EU-minimumsregler for interoperabilitet af C-ITS-udstyr for derved
at muliggøre udrulning af C-ITS-systemer fra 2019. Det omfatter minimums-
regler for, hvordan køretøjer og infrastruktur kan kommunikere med hinan-
den på en sikker måde samt sikre interoperabilitet mellem forskellige syste-
mer på tværs af EU. Dette søges sikret gennem en række tekniske specifikati-
oner, der skal opfyldes for at efterleve retsakten.
Retsakten præsenteret fra Europa-Kommissionens side er første skridt mod
en såkaldt hybrid-tilgang, som indebærer, at retsakten på sigt skal kunne
rumme flere C-ITS-teknologier sideordnet. I udgangspunktet specificerer
retsakten dog kun minimumsregler for én specifik teknologisk løsning (wifi-
baseret), som vurderes at være tilstrækkelig moden hertil. I præamblen frem-
hæves imidlertid flere af de alternative teknologier eksplicit, og det fremhæ-
ves, at retsakten vil skulle revideres efterhånden, som de når tilstrækkelig
modenhed. Ikke desto mindre har krav i retsakten om, at nye teknologier skal
være interoperable med den nuværende retsakt foranlediget markant kritik
fra flere lande i Rådet, dele af Europa-Parlamentet og repræsentanter for 5G-