Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 328
Offentligt
2046021_0001.png
Komitenotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
10. april 2019
2019-2165
Europa-Kommissionens
delegerede forordning (EU) …/… af
13.03.2019 der supplerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/40/EU i forbindelse med indførslen og den praktiske anven-
delse af samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS)
C(2019)1789
Nyt notat.
1 Resumé
Europa-Kommissionen har d. 13. marts 2019 vedtaget delegeret retsakt
C(2019)1789 om C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems) under
mandatet fra direktiv 2010/40/EU (ITS Direktivet).
Nye teknologier skaber mulighed for, at fremtidens vejtransport kan gøres
mere effektiv, sikker og bæredygtig. Et centralt element i den sammenhæng er
de såkaldte kooperative intelligente transportsystemer (Cooperative Intelli-
gent Transport Systems; C-ITS), der skaber mulighed for, at køretøjer og in-
frastruktur kan kommunikere direkte med hverandre og udveksle informati-
oner om f.eks. trængsel, uheld og effektiv trafikafvikling mv.
Formålet med Europa-Kommissionens delegerede retsakt C(2019)1789 er at
etablere EU-minimumsregler for interoperabilitet af C-ITS-udstyr for derved
at muliggøre udrulning af C-ITS-systemer fra 2019. Det omfatter minimums-
regler for, hvordan køretøjer og infrastruktur kan kommunikere med hinan-
den på en sikker måde samt sikre interoperabilitet mellem forskellige syste-
mer på tværs af EU. Dette søges sikret gennem en række tekniske specifikati-
oner, der skal opfyldes for at efterleve retsakten.
Retsakten præsenteret fra Europa-Kommissionens side er første skridt mod
en såkaldt hybrid-tilgang, som indebærer, at retsakten på sigt skal kunne
rumme flere C-ITS-teknologier sideordnet. I udgangspunktet specificerer
retsakten dog kun minimumsregler for én specifik teknologisk løsning (wifi-
baseret), som vurderes at være tilstrækkelig moden hertil. I præamblen frem-
hæves imidlertid flere af de alternative teknologier eksplicit, og det fremhæ-
ves, at retsakten vil skulle revideres efterhånden, som de når tilstrækkelig
modenhed. Ikke desto mindre har krav i retsakten om, at nye teknologier skal
være interoperable med den nuværende retsakt foranlediget markant kritik
fra flere lande i Rådet, dele af Europa-Parlamentet og repræsentanter for 5G-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0002.png
industrien i bredere forstand i forhold til, at retsakten ikke i sit udgangspunkt
ses at være teknologineutral.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesni-
veau eller umiddelbart påvirke private og offentlige aktørers aktuelle økono-
miske aktiviteter. Det vurderes således ikke, at vedtagelse af den delegerede
retsakt vil have statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske omkostninger i en
dansk kontekst. Forordningen kan have konsekvenser for hvilken teknologi
fremtidige investeringer på C-ITS området baseres på.
Rådet og Europa-Parlamentet kan gøre indsigelse mod den delegerede retsakt
indtil to måneder efter, at den er vedtaget, dvs. d. 13. maj 2019. For Rådets
vedkommende sker beslutning om indsigelse ved kvalificeret flertal forstået
som 72 pct. af de medlemmer af Rådet, der repræsenterer de deltagende med-
lemsstater, idet et flertal skal omfatte 65 pct. af befolkningen i disse medlems-
stater.
Såfremt der tegner sig et billede af, at man i Rådet kan opnå tilstrækkelig
opbakning til at gøre indsigelse mod Europa-Kommissionens delegerede rets-
akt, agter regeringen at stemme for, at Rådet gør indsigelse ud fra hensynet
om, at EU-regimet bør være teknologineutralt og i lyset af de indvendinger,
som Rådets Juridiske Tjeneste har givet udtryk for på arbejdsgruppeniveau.
Regeringen vil 8 dage fra oversendelsen af notatet til Folketingets Europaud-
valg lægge denne holdning til grund.
2 Baggrund
Europa-Kommissionen vedtog d. 13. maj 2019 en delegeret retsakt om C-ITS
(Cooperative Intelligent Transport Systems).
Forud for vedtagelsen har Europa-Kommissionen konsulteret medlemslande-
nes udpegede eksperter ved en række ekspertgruppemøder i perioden fra maj
2017 til oktober 2018.
Såfremt Rådet og Europa-Parlamentet skal gøre indsigelse mod Europa-
Kommissionens vedtagelse af den delegerede retsakt, skal det ske inden for 2
måneder fra Europa-Kommissionens vedtagelse af retsakten. Fristen for indsi-
gelse udløber således medio maj 2019.
3 Formål og indhold
Formålet med retsakten, der supplerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/40/EU (ITS-direktivet), er at etablere de lovgivningsmæssige mini-
mumskrav til interoperabilitet for C-ITS og at muliggøre udrulning og ibrug-
tagning på tværs af EU af C-ITS-systemer og -tjenester fra 2019.
Side 2/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0003.png
Den delegerede retsakts fokus er på "dag 1"-tjenester, dvs. C-ITS-tjenester, der
kan indføres på kort sigt, og som især vil bidrage til færdselssikkerhed og tra-
fikeffektivitet. Disse tjenester er nærmere specificeret i retsaktens Anneks 1.
Et særligt vigtigt emne for C-ITS er de kommunikationsteknologier, der kan
bruges til udveksling af meddelelser mellem C-ITS-stationer (enheder i f.eks.
køretøjer, vejsideudstyr eller centrale enheder i f.eks. et trafikcenter, der kan
sende og modtage C-ITS beskeder).
For at sikre, at alle er i stand til at tale med alle (interoperabilitet), og at alle
forbliver i stand til at tale med alle (kompatibilitet) må der træffes visse tekni-
ske valg. Disse er i denne retsakt reflekteret i et sæt funktionelle og tekniske
minimumskrav til den samvirkende udveksling af meddelelser mellem C-ITS-
stationer, som er nødvendige for at kunne levere de beskrevne services på sik-
ker vis.
Retsakten indeholder derfor en række krav til, hvorledes fabrikanter, importø-
rer, forhandlere og operatører skal sikre, at C-ITS-stationer under deres ansvar
kan opnå CE-mærkning, overholder de krav, der er fastsat i systemprofilerne i
retsaktens bilag 2 og er kompatible med andre C-ITS-stationer, der overholder
disse systemprofiler. Endvidere opstiller retsakten krav til procedure for tilba-
gekaldelse af fejlbehæftede C-ITS stationer mv.
Ligeså vigtigt er det imidlertid, at en C-ITS-station, der modtager en besked fra
en anden C-ITS station, kan have tillid til, at denne besked kommer fra en tro-
værdig kilde, samt at data beskyttes forsvarligt. Retsaktens kapitel 5 beskriver
den obligatoriske brug af en certifikatpolitik og en sikkerhedspolitik.
Til understøttelse af certifikatpolitiken etableres et fælles EU-system, der fører
register over alle C-ITS-stationer i drift. Formålet med dette system er bl.a., at
en C-ITS-station kan afkode, om en modtaget meddelelse er afsendt fra en an-
den enhed, der er registreret i dette system, eller om den kommer fra en frem-
med enhed, der ikke kan betragtes som troværdig.
Det er vigtigt at sikre, at C-ITS-stationer kan indskrives i og modtage certifika-
ter fra dette system til forvaltning af sikkerhedsoplysninger, inden de tages i
brug og bliver funktionsdygtige. Til det formål påtager Europa-Kommissionen
sig opgaven med at etablerer og drive det centrale kontaktpunkt samt opgaven
som tillidslisteforvalter og C-ITS-certifikatpolitisk myndighed, indtil en dertil
udpeget enhed er oprettet. Dette vil i praksis betyde at Europa-Kommissionen
vil fungere som øverste instans i det fælles EU-system og være ansvarlig for at
drive den overordnede del af det fælleseuropæiske system.
I forhold til sikring af informationssikkerhed og overensstemmelse med sik-
kerhedspolitikken påhviler det ifølge retsakten operatører af C-ITS-stationer at
drive et system til sikring af informationssikkerhed, samt løbende at opretholde
certifikat i henhold til retsaktens krav.
Side 3/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0004.png
Endelig foreskriver retsaktens kapitel 6, at Europa-Kommissionen skal stå i
spidsen for gennemførelsen af et C-ITS netværk ved at varetage en række sty-
relses- og tilsynsopgaver, herunder at støtte udvikling af fælles principper for
dataansvarlige og -databehandleres retmæssige behandling af personoplysnin-
ger i C-ITS-netværket.
4 Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om den konkrete retsakt.
TRAN-udvalget vedtog på møde d. 8. april 2019 resolutionsforslag med indstil-
ling om, at Europa-Parlamentet gør indsigelse mod den delegerede retsakt.
Resolutionsforslaget sendes som konsekvens heraf til godkendelse på plenar-
møde
forventeligt i uge 16. Hvis Plenarforsamlingen vedtager resolutionsfor-
slaget oversendes det til Europa-Kommissionen, hvorved Europa-Parlamentet
formelt gør indsigelse mod den delegerede retsakt.
5 Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
der er tale om en delegeret retsakt vedtaget med udgangspunkt i Europa-
Kommissionens beføjelser som fastsat i direktiv 2010/40/EU (ITS Direktivet),
og da der indholdsmæssigt er tale om sikring af teknisk interoperabilitet på
tværs af landegrænser i EU.
6 Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7 Konsekvenser
Den delegerede retsakt vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesni-
veau eller umiddelbart påvirke private og offentlige aktørers aktuelle økonomi-
ske aktiviteter. Det vurderes således ikke, at vedtagelse af den delegerede rets-
akt vil have statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske omkostninger i en dansk
kontekst. Forordningen kan have konsekvenser for, hvilken teknologi fremtidi-
ge investeringer på C-ITS området baseres på.
I vurderingen er inddraget det forhold, at retsakten indeholder en revisions-
klausul, som har til hensigt at håndtere spørgsmålet om teknologineutralitet,
og at Kommissionen i præamblen er meget eksplicit om behovet for at opdatere
retsakten i takt med, at nye teknologier bliver modne.
8 Høring
Retsakten har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Transport, Bygning
og Bolig med frist for bemærkninger den 10. april 2019 kl. 10.00. Der er mod-
taget høringssvar fra De Danske Bilimportører, Trafikselskaberne i Danmark,
ITD
Brancheorganisation for den danske vejtransport, TDC Group og Dansk
Erhverv. De indkomne bemærkninger er indsat nedenfor.
Side 4/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0005.png
De Danske Bilimportører
”Med henblik
på udarbejdelsen af TRMs komiténotat skal De Danske Bilimpor-
tører henlede opmærksomheden på vedlagte høringssvar fra European Auto-
mobile Manufacturers Association (ACEA) til EU-kommissionens offentlige
høring over den pågældende delegerede retsakt om C-ITS.
Som associeret organisation (Associated Organisation) under ACEA kan det
vedlagte høringssvar anses som dækkende også for De Danske Bilimportørers
synspunkter vedr. den delegerede retsakt om C-ITS.
Bemærk, at der fra ACEAs side ikke tages stilling
eller formuleres nogen
holdning - til bestemte kommunikationsteknologier. Der plæderes udelukken-
de for en teknologineutral tilgang.
Bemærk desuden, at der i høringssvaret ligeledes henvises til et tidligere notat
fra ACEA fremsendt til EU-kommissionen den
3. september 2018.”
Trafikselskaberne i Danmark
”Jeg har ikke inden for tidsfristen mulighed for at høre min sædvanlige hø-
ringskreds blandt trafikselskaberne. I stedet fremsender jeg den internationale
organisation for kollektiv transport - UITP's - feedback til den delegerede rets-
akt om C-ITS
[af 8. februar 2019].
I regi af UITP er blevet drøftet, at bilindustrien har sat sig ganske tungt på ar-
bejdet, og UITP opfordrer til, at "more public transport and shared mobility-
oriented services should be included in the list of priority services. For instance,
within the vehicle-to-vehicle
services list, in the “Special vehicle warning”, we
believe priority should be given to buses around bus stops as is currently the
case in many cities and Member States."
Nedenfor er UITP’s
feedback
af 8. februar 2019 til den delegerede retsakt ind-
sat:
”UITP feedback on the draft delegated act on C-ITS
UITP welcomes the publication of the draft delegated act on Cooperative Intel-
ligent Transport Systems (C-ITS) and would like to take this opportunity to
thank the European Commission for organising multiple workshops in 2018
and for consulting with a wide variety of stakeholders.
UITP is in favour of the road safety-oriented approach taken by the Commis-
sion. UITP agrees with the Commission that one of the objectives should of
course be a reduction in the number of accidents and strict safety requirements
are a pre-condition. Establishing a list of authorised technologies that comply
with these requirements therefore makes sense from a safety point of view. On
the issue of technology neutrality and compatibility, we do, however, wonder if
Side 5/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0006.png
all the use-case scenarios of C-ITS technologies are efficiently covered by the
Wi-Fi technology put forward by the Commission. Cities will decide on the
most-suited technologies based on the use-cases they will have identified and
based on the inevitable financial constraints they are subject to, as well as on
safety requirements. Taking into account these, as well as countless other ur-
ban planning and environmental objectives, cities should be able to choose the
right technology for them. This is why a technology neutral approach is so im-
portant. Moreover, if unquestionably C-ITS will play a central role in improving
road safety in the future, it cannot be the only solution and must be combined
with other advanced-driver assistance systems (ADAS).
Regarding the issue of spectrum, the band currently allocated for safety-related
(road) ITS applications goes up to 5905MHz (EC Decision 2008/671/EC). Re-
garding the possible extension of the band up to 5925MHz (addressed in ECC
Decision ECC/CED/(08)01) the European Commission needs to take into ac-
count existing technologies already deployed, under development or planned
by public transport services (Communication Based Train Control-Command -
CBTC- urban and suburban rail applications segregated from road and pedes-
trian traffic). For this purpose, it is useful to look at the studies underway at
ECC and CEPT level under the so-called ITS mandate (see CEPT report 71)
which associate the UITP Spectrum User Group.
Equally, UITP believes the Commission’s stated objective of reducing conges-
tion is the right one and the list of priority services established in the Annex -
Ares(2019)153204/1 is an important step towards achieving such an objective.
Within that list, specifically in the Infrastructure-to-vehicle services list, UITP
notes the inclusion of service profile
– section 33: “Signalised intersections –
Public transport prioritisation”. It has always been UITP’s position to state that
priority must be granted to public transport services, and more broadly to
shared transport services
be they publicly or privately-owned or organised.
The inclusion of such a service profile is therefore a very positive element of the
draft delegated act. Nevertheless, we believe more public transport and shared
mobility-oriented services should be included in the list of priority services. For
instance, within the vehicle-to-vehicle
services list, in the “Special vehicle warn-
ing”,
we believe priority should be given to buses around bus stops as is cur-
rently the case in many cities and Member States. Indeed, the risk otherwise,
already identified by the Commission, is that optimising the traffic conditions
and fluidity for private vehicles will only lead to an increase of the dynamic
capacity of the road in terms of the number of vehicles for a relatively short
amount of time. At a later stage however, the congestion will reappear. The
urban environment is a limited space and a global approach is needed in order
to organize the life and transport of the population.
Let’s move people, not cars!”
ITD
Brancheorganisation for den danske vejtransport
Side 6/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0007.png
”ITD takker for det fremsendte materiale og muligheden for at afgive bemærk-
ninger hertil.
ITD skal dog indledningsvist bemærke, at den ekstremt korte høringsfrist i
kombination med et maget omfattende materiale ikke gør det muligt at komme
med konkrete bemærkninger hertil. ITD er bekendt med forhandlingsforløbet i
Bruxelles og baggrunden for den korte frist, men på trods heraf kan dette ikke
anses som tilfredsstillende. ITD forbeholder sig derfor muligheden for at kom-
me med yderligere bemærkninger, når vi har haft lejlighed til at gennemgå ma-
terialet nærmere.
Helt overordnet hilser ITD velkomment at der sættes fokus på udbredelsen af
udbredelsen af C-ITS. Den teknologiske udvikling går i disse år stærkt på ITS-
området, hvilket nødvendiggør, at der fastsættes fælles rammer og standarder
for anvendelsen. ITD skal i den forbindelse understrege nødvendigheden af at
reglerne sikrer interoperalitet således at de forskellige systemer skal kunne
kommunikere med hinanden. Endvidere bør de fastsatte standarder sikre
kompatibilitet i forhold til allerede eksisterende systemer. Endeligt bør der
være fokus
på at sikre en fortrolig udveksling af data.”
TDC Group
”EU
Kommissionen har fremlagt en delegeret retsakt for Cooperative Intelli-
gent Transport Systems (C-ITS)
til afstemning blandt EU’s medlemslande. TDC
Group støtter udviklingen af et intelligent transportsystem og den overordnede
C-ITS pakke. Desværre må vi konstatere at EU Kommissionen har fraveget det
grundlæggende princip om teknologineutralitet, gennem en unødvendigt re-
striktiv tilgang til valg af netværksteknologi i fremtidens intelligente transport-
system.
Som investorer i digital infrastruktur ønsker TDC størst mulig fleksibilitet i
forhold til valg af teknologi i intelligente transportløsninger. Det ville være be-
kymrende, hvis EU institutionerne vælger en specifik teknologi (wifi teknologi-
en 802.11p) til udvikling af et intelligent transportsystem, der ikke indtænker
de fremadrettede muligheder som både nuværende 4G og fremtidens 5G net-
værk indeholder for transportsektoren. Der er som sådan intet galt i at bruge
wifi teknologier til visse løsninger, men det er vigtigt at holde døren åben til
andre mulige teknologier, især i en situation med stor dynamik på netværks-
teknologiområdet.
Den danske regering har fremlagt en 5G Handlingsplan1, underskrevet Nordisk
Råds 5G Handlingsplan2 og støtter EU’s
5G Handlingsplan3. Udviklingen af
intelligente løsninger på transportområdet er fremhævet i alle handlingspla-
nerne, og 5G forventes at understøtte en lang række nyudviklinger inden for
intelligente transportsystemer. C-ITS delegeret retsakt er i den nuværende ord-
lyd desværre i modstrid med målsætningerne i disse handlingsplaner.
Side 7/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0008.png
I Rådssammenhæng har den finske delegation fremhævet nødvendigheden af
at fastholde princippet om teknologineutralitet og den praktiske umulighed af
’backward compatibilty’ kravet.
5G teknologi udgør et paradigmespring i for-
hold til wifi-teknologi, og kan derfor ikke pålægges et krav om bagudrettet
kompatibilitet. Rådets Juridiske Tjeneste har ligeledes anført kritik af den
fremlagte delegerede retsakt.
5G Automotive Association (5GAA), en sammenslutning for automobil-, tekno-
logi- og telebrancherne med fokus på intelligente mobilitet- og transportløs-
ninger, har i deres input4 til EU Kommissionen fremhævet at en delegeret rets-
akt ikke bør anvendes til at foretage værdiladede og diskriminerende valg af
bestemte teknologier.
Mobiloperatørernes organisation, GSMA, har i et åbent brev5 til EU’s trans-
portministre peget på at C-V2X teknologien, som blandt andet understøtter 5G
kompatilitet, er ved at blive den internationalt fremherskende teknologi for
konnektivitet mellem køretøjer og mobilitetsinfrastruktur, hvilket understreger
væsentligheden af, at EU institutionerne ikke begrænser sig til en bestemt tek-
nologi, som ikke er fremtidssikret.
Idet der er tale om en delegeret retsakt, som medlemsstaterne og Parlamentet
ikke kan bearbejde gennem ændringsforslag, vil TDC Group anbefale den dan-
ske regering at stemme nej til den forelagte tekst, med bemærkning om at
Danmark kan støtte forslaget, hvis Kommissionen fremlægger en ændret tekst
som er teknologineutral, fremtidssikret og som ikke indeholder krav om bagud-
rettet kompatibilitet.”
Dansk Erhverv
”Dansk
Erhverv har modtaget ministeriets høring af 08. april 2019 vedrørende
ovennævnte og har følgende bemærkninger hertil.
Indledningsvist skal det det bemærkes, at en høringsfrist på 42 timer er meget
kritisabelt. Det har ikke været muligt at indsamle detaljerede kommentarer og
input fra Dansk Erhvervs medlemmer indenfor for denne tidsfrist, hvorfor
Dansk Erhverv ser sig nødsaget til at fremkomme med eventuelle yderligere
bemærkninger direkte til Europa-Parlamentet med videre.
Dansk Erhverv støtter ny lovgivning der kan skabe gode rammer for den frem-
tidige udvikling af og investeringerne i udbredelse af C-ITS og udbygning af
den nødvendige infrastruktur, der er es-sentiel for udrulningen af autonom
teknologi og Mobilitu as a Service (MaaS).
Dansk Erhverv mener dog ikke, at lovgivningen skal fastsætte rammerne for,
hvilken teknologi, der skal anvendes på området. Den udvikling skal ledes af
det frie marked og det generelle behov for specifik teknologi, som bliver klar
efterhånden som udviklingen på området går frem.
Side 8/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0009.png
Det er helt centralt, at alle C-ITS enheder, mobile eller stationære, skal udvikles
med tanke på den løbende teknologiske udvikling, så der ikke investeres store
summer i infrastrukturprojekter, bil-produktion med videre, der efterfølgende
viser sig at være forældede.
En meget konkret risici, der vil blive manifesteret, hvis ikke teknologi-
neutraliteten sikres er, at man kan underminere bestræbelserne på at fremme
5G-udrulningen i hele EU, hvilket går imod hensigten i, blandt andet, den dan-
ske regerings nye 5G-handlingsplan.”
9 Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det har under hele konsultationsprocessen været vedvarende kritik fra visse
medlemslande af, at Europa-Kommissionen dels har forceret vedtagelsen af
den delegerede retsakt og dels, at retsakten ikke i tilstrækkelig grad lever op til
princippet om teknologineutralitet.
Med retsakten etableres således minimumsregler for en specifik teknologisk
(wifi-baseret) løsning til C-ITS, som man fra Europa-Kommissionens side fin-
der er moden til kodificering. I kulissen er flere teknologiske alternativer (ikke
mindst løsninger baseret på 5G-mobilnet) under udvikling og ikke langt fra
forsøgsvis udrulning. Flere medlemslande er på den baggrund bekymrede for,
at etablering af minimumsregler for C-ITS baseret på en specifik teknologisk
løsning kan spænde ben for de bredere perspektiver i udrulning af fx 5G-
mobilnetværk
herunder særligt på grund af krav i retsakten om, at senere
revisioner af retsakten skal sikre bagudrettet interoperabilitet med den nuvæ-
rende retsakt.
Samme medlemslande har været kritiske over for Europa-Kommissionens for-
tolkning af deres mandat i ITS-direktivet til vedtagelse af delegerede retsakter.
Under inddragelse af Rådets Juridiske Tjeneste har kritikken blandt andet gået
på, at rækkevidden af de beføjelser, som Europa-Kommissionen tildeler sig
selv, går videre end direktivet foreskriver.
Europa-Kommissionen
med støtte fra en række medlemslande
har forkla-
ret, at der er indarbejdet tilstrækkelig fleksibilitet til at håndtere tilkomst af
andre teknologiske løsninger, og fremhævet, at det netop er hensigten på sigt
med retsakten. Derudover henvises til klare hensigtserklæringer i præamblen
om at inkludere nye teknologier (herunder relevante 5G-teknologier), så snart
de er tilstrækkeligt modne, og til en udfoldet revisions-klausul, der netop har til
hensigt at sikre ajourføring af retsakten, når nye teknologier gør det relevant.
10 Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter princippet om, at ny lovgivning skal være teknologineutral,
ikke mindst på et område, hvor den teknologiske dagsorden er under fortsat
udvikling.
Side 9/10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 328: Orientering om underretning af Europaudvalget om delegeret retsakt vedrørende samarbejdende intelligente transportsystemer (C-ITS), fra transport-, bygnings- og boligministeren
2046021_0010.png
Regeringen støtter desuden ambitionerne om udrulning af 5G. I februar 2019
fremlagde regeringen en 5G-handlingsplan for Danmark med målsætning om
en smidig og effektiv udrulning af 5G-net. Tidligere har regeringen ligeledes
støttet ambitionerne i EU’s 5G-handlingsplan
fra 2016. På den baggrund finder
regeringen det uhensigtsmæssigt, hvis en forceret vedtagelse af C-ITS-retsakten
får utilsigtede konsekvenser for ambitionerne om udrulning af 5G-teknologi.
I lyset heraf finder regeringen det mest hensigtsmæssigt, at Europa-
Kommissionens delegerede retsakt trækkes tilbage og genfremsættes i en form,
der i højere grad lever op til princippet om teknologineutralitet, og vil 8 dage
fra oversendelsen af notatet til Folketingets Europaudvalg lægge denne hold-
ning til grund.
11 Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10