Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 327
Offentligt
2045075_0001.png
EJERORIENTERING – CITYRING
Nr. 7
Orientering af ejere på udvalgte nøgleindikatorer
Marts 2019
Side
0
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
Indledning........................................................................................................................................... 2
Status på AF-arbejderne..................................................................................................................... 6
Status på M&E-arbejderne ................................................................................................................. 8
Status på arbejdet med safety cases................................................................................................ 10
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT) ................................................................... 12
Side
1
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0003.png
1
Indledning
For at sikre ejernes indsigt og skabe åbenhed om fremdriften frem til færdiggørelse og åbning af
Cityringen udarbejder Metroselskabet en månedlig ”Ejerorientering – Cityring”, hvor fremdriften på en
række kritiske aktiviteter for færdiggørelse af Cityringen afrapporteres i den sidste fase af
anlægsarbejdet.
Fire aktiviteter er udvalgt, fordi de repræsenterer særligt kritiske områder i forbindelse med
færdiggørelsen af Cityringen. De kritiske områder, som er udvalgt til orientering, er AF-arbejderne
(Architectural Finishes/Apteringsarbejdet) og M&E-arbejderne (mekaniske og elektriske installationer)
inklusiv test af de enkelte tekniske systemer (SAT) samt System Integration Tests (SIT) (f.eks. test af
systemer og tog) og arbejdet med dokumentation og sikkerhedsgodkendelse (i form af den
uafhængige assessors accept af de såkaldte safety cases). Emnerne til rapportering kan ændre sig over
de kommende måneder, såfremt andre områder bliver relevante.
Fremdriften på de fire aktiviteter skal ses i sammenhæng med en række milepæle for færdiggørelsen
af Cityringen. Opnåelsen af hver af milepælene mindsker risikoen for forsinkelser, men fjerner ikke
risikoen. Først når den sidste milepæl er opnået, kan åbningstidspunktet endeligt fastlægges, og
tidsrisikoen nedbringes til nul. Nedenfor er vist de fire væsentligste milepæle frem til åbning af
Cityringen. Den første af disse milepæle - Substantial Completion (SC-milepælen) – er opnået. Den
anden milepæl, Ready for Hand Over (RHO-milepælen), skulle opnås ultimo marts, men betingelserne
er endnu ikke opfyldt.
Milepæl
Substantial Completion
Tidspunkt
ultimo oktober 2018
Indhold
Anlægget færdiggjort med
udestående aktiviteter, som
ikke forsinker gennemførelsen
af CMT’ test-proces
Er opnået som planlagt
Anlæg klar til at blive afleveret
til Metroselskabet
Er ikke opnået som planlagt
Assessoren godkender start af
Trial Run
TBST’ ibrugtagningstilladelse
til anlægget og certificering af
driftsorganisationen som
operatør og
infrastrukturforvalter
Ready for Hand Over (RHO)
ultimo marts 2019
Start Trial Run
Metro Ready for Operation (MRO)
ultimo april 2019
ultimo juli 2019
Resumé
Denne ejerorientering dækker perioden frem til slutningen af marts 2019. Ligesom i de tidligere
ejerorienteringer måles der både på den samlede procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske
aktiviteter og på fremdriften på de tidskritiske fysiske aktiviteter forud for gennemførelse af den
testning, som danner grundlag for safety cases. Endvidere redegøres der for gennemførelsen af de
væsentligste System Integration Tests og for fremdriften i assessorens behandling og accept af safety
cases, herunder både design safety cases og as built safety cases, som er forudsætning for Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen’s (TBST) ibrugtagningstilladelse (sikkerhedsgodkendelse). Som noget nyt vises
endvidere fremdriften på test af de enkelte tekniske M&E-systemer (SAT).
Side
2
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0004.png
Opfyldelse af RHO-milepælen ultimo marts 2019
Opfyldelse af RHO-milepælen kræver overordnet, at anlægget - med aftalte undtagelser - skal være
gennemført så vidt, at det ikke forsinker den planlagte påbegyndelse af Trial Run og dermed
sikkerhedsgodkendelse og færdiggørelse af Cityringen.
De væsentligste elementer ved bedømmelsen af CMT’ opnåelse af RHO-milepælen er således, om
CMT’ arbejde er så langt fremme, at det ikke forsinker den planlagte påbegyndelse af Trial Run i
slutningen af april 2019, og i øvrigt er færdiggjort, bortset fra aktiviteter, som kan gennemføres senere
ifølge forligsaftalen CSA7 fra foråret 2017 med efterfølgende tillæg.
På grundlag af en gennemgang af CMT’ fremdrift på såvel de fysiske arbejder som de forudsatte tests
er det Metroselskabets vurdering, at RHO-milepælen endnu ikke er opnået. Baggrunden herfor er,
1. At de forudsatte tests af M&E-systemer ikke er færdiggjort i overensstemmelse med den
aftalte tidsplan, og at en del af de udestående tests vil kunne forsinke den planlagte
gennemførelse af System Integration Tests og dermed start af Trial Run.
2. At den forudsatte fremdrift på de fysiske arbejder ikke er fuldt ud opnået, og at dette kan
forsinke ASTS
1
’ testkørsel, fordi tunnelerne skal anvendes til transport af materialer i længere
tid end forudsat.
Den manglende opfyldelse af RHO-milepælen vil kunne medføre en forsinkelse af Trial Run og dermed
også af færdiggørelsen af Cityringen. Metroselskabet vil nu i samarbejde med CMT og ASTS vurdere
mulighederne for yderligere optimering og koordinering af de resterende arbejder. Vurderingen af en
eventuel forsinkelse kan således først foretages, når tilrettelæggelsen af de resterende arbejder er
aftalt med CMT og ASTS.
Det endelige tidspunkt for åbning af Cityringen forventes udmeldt, når Trial Run-milepælen er opnået,
og når den detaljerede tilrettelæggelse af de resterende arbejder, herunder testforløbet og den
efterfølgende godkendelsesproces, er aftalt mellem alle de involverede parter.
AF-arbejderne
CMT har, som forudsat i den i januar indgåede aftale, øget bemandingen på AF-arbejderne, således at
der i gennemsnit i marts har været 450 arbejdere på opgaven mod 430 i februar og 200 i januar.
Produktionen er ligeledes øget og er nu samlet oppe på de forudsatte 88 pct. ved udgangen af marts
2019. Den indgåede aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne.
Fremdriften på de øvrige aktiviteter
Metroselskabets fokus vil i den kommende periode være rettet imod anlægsentreprenørens
gennemførelse af de udestående aktiviteter i forhold til RHO-milepælen og imod tilrettelæggelsen af
de resterende arbejder, fysiske såvel som tests, med henblik på så hurtigt som muligt at indhente det
opståede efterslæb og at mindske påvirkningen af Trial Run-milepælen.
De udestående fysiske arbejder vurderes at kunne afsluttes relativt hurtigt og vil således næppe i sig
selv påvirke færdiggørelsen. Forlængelsen af perioden med transport af materialer i tunnelerne vil
imidlertid kunne få en forsinkende effekt på start af Trial Run. Det samme gælder færdiggørelsen af de
udestående tests, som kræver en meget betydelig indsats, og som efterfølgende skal indgå i System
Integration Tests og as built safety cases og i sidste ende i grundlaget for sikkerhedsgodkendelsen.
1
Ansaldo STS (ASTS) har skiftet navn til Hitachi Rail STS (HRSTS)
Side
3
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Som det fremgår af oversigten over fremdriften på gennemførelsen af de tekniske M&E tests, er der
ved udgangen af marts færdiggjort 43 test-pakker af de 289 test-pakker, som skulle have været
færdiggjort forud for RHO-milepælen. Det skal dog understreges, at hver test-pakke består af et stort
antal enkelttests, hvoraf en del er gennemført på nuværende tidspunkt.
For at mindske risikoen for, at dette fører til forsinkelse af færdiggørelsen af Cityringen, har
Metroselskabet, som tidligere omtalt, nedsat to task force grupper, som bistår entreprenørerne såvel
med koordination og fremme af fysiske arbejder og tests som med tilvejebringelse af grundlaget for
sikkerhedsgodkendelsen. Task force grupperne vil nu – i samarbejde med entreprenørerne - nu også
vurdere mulighederne for yderligere optimering og koordinering af de resterende arbejder. Ligeledes
har Metroselskabet tilbudt at stille yderligere testkompetencer til rådighed for CMT. Imidlertid bliver
det, ifølge sagens natur, stadig vanskeligere at indhente forsinkelser på grund af den begrænsede tid,
der er tilbage til færdiggørelse af Cityringen.
Når det gælder Trial Run-milepælen, forudsætter denne, at assessoren har accepteret igangsætning af
Trial Run-processen, herunder gennemførelsen af de resterende tests og tilvejebringelsen af de
udestående safety cases. Den væsentligste af de udestående safety cases er as built safety casen for
ATC-systemet. Selskabet vil derfor have særlig fokus på ASTS’ aflevering af denne safety case til
assessoren, da ATC-systemet udgør hjernen i det førerløse transportsystem og derfor er helt
afgørende for Cityringens funktionalitet og i sidste ende for at opnå sikkerhedsgodkendelse og åbne
Cityringen for passagerdrift.
Færdiggørelsen af pladserne ved stationerne vurderes ikke som tidskritisk for åbning af Cityringen.
Prioritering af de tidskritiske aktiviteter vil kunne påvirke graden af færdiggørelse af pladserne ved
stationerne, herunder hvornår pladserne er fuldstændigt afsluttede. Færdiggørelsen af
stationspladserne vil ikke have betydning for ibrugtagning af de pågældende stationer.
I sikkerhedsgodkendelsesprocessen er der planlagt 53 design safety cases og 57 as built safety cases,
som alle skal evalueres og accepteres af den uafhængige assessor. Omfanget af safety cases, som
enten er under behandling hos assessoren eller accepteret af assessoren, er målt i forhold til tre
vigtige milepæle i sikkerhedsgodkendelsesprocessen: 1. Start af Technical Trial Run ultimo april 2019,
2. Start af Operational Trial Run juni 2019 og 3. MRO ultimo juli 2019. I marts har begge entreprenører
afleveret et betydeligt antal as built safety cases til assessorens behandling.
Metroselskabet forventer at kunne udmelde et åbningstidspunkt, når Trial Run-milepælen er opnået.
Med forbehold for hvor stor optimering, der kan opnås gennem den detaljerede tilrettelæggelse af de
resterende arbejder, herunder testforløbet og den efterfølgende godkendelsesproces, forventer
Metroselskabet på nuværende tidspunkt, at dette kan ske i juni 2019.
*
I afsnit 2 og 3 nedenfor er fremdrift for AF-arbejderne og M&E-arbejderne vist som den samlede
procentvise økonomiske fremdrift af de fysiske aktiviteter sammenholdt med den planlagte.
Herudover er der vist en særskilt oversigt over den planlagte og aktuelle fremdrift på skylights, som er
afgørende for ASTS’ arbejde med System Integration Tests (SIT). I denne ejerorientering er der
endvidere indarbejdet en oversigt over fremdriften på tests af de tekniske M&E systemer (SAT).
Afsnit 4 indeholder en gennemgang af fremdriften på assessorens accept af de 53 design safety cases
og de 57 as built safety cases. Afsnit 5 indeholder en status over fremdriften på de 44 overordnede
Side
4
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
System Integration Tests (SIT), som fortsat afventer færdiggørelsen af test af de enkelte tekniske
systemer og derfor endnu er i den indledende fase.
Side
5
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0007.png
2
Status på AF-arbejderne
Som det fremgår af figur 1, er produktionen af AF-arbejderne øget betydeligt i februar og marts i
forhold til januar og er oppe på de forudsatte 88 pct. ved udgangen af marts. Den i januar indgåede
aftale har således haft den ønskede effekt på fremdriften af AF-arbejderne.
Figur 2 viser, at CMT har øget bemandingen betydeligt i forhold til januar, således at den
gennemsnitlige bemanding på AF-arbejderne i marts var på 450.
2
2
Februar er baseret på tal for uge 6 (394), 7 (406), 8 (451) og 9 (454) fra CMT.
Side
6
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0008.png
Figur 3: Planlagt og aktuel fremdrift på udførelse af skylights
Installationen af skylights er fortsat foran tidsplanen. Ved udgangen af marts er samtlige skylight
således færdiggjort.
Side
7
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0009.png
3
Status på M&E-arbejderne
Figur 4 viser de planlagte og aktuelle M&E-arbejder. I oktober 2018 nåede arbejderne op på de
forudsatte 98 pct. og følger således den planlagte fremdrift. Indtil juni 2019 vil den planlagte fremdrift
på M&E-arbejderne forblive på 98 pct. De 100 pct. opnås først, når M&E-arbejdet kan færdiggøres i juli
2019.
Figur 5 viser den
gennemsnitlige
månedlige bemanding af M&E-arbejderne.
3
Da M&E-arbejderne af anlægstekniske grunde først kan endeligt afsluttes umiddelbart før åbningen, vil
den procentvise økonomiske fremdrift på de fysiske aktiviteter forblive på 98 pct. næsten frem til
åbningen. Når der alligevel fortsat er fokus på dette område og de indsatte ressourcer, skyldes det,
dels at der fortsat er en række arbejder med opretning af fejl og mangler, dels at der skal gennemføres
en meget betydelig indsats med test af de enkelte tekniske systemer. Resultaterne af disse tests skal
efterfølgende indgå i System Integration Tests (SIT) og as built safety cases, der i sidste ende danner
grundlag for sikkerhedsgodkendelsen.
3
Februar er baseret på tal fra uge 6 (54), 7(114), 8 (139) og uge 9 (143).
Side
8
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0010.png
Status på test af M&E-systemer
Figur 6, som er ny, illustrerer fremdriften på tests af de tekniske M&E systemer. Antallet af tests er
meget stort, men testene for de enkelte systemer er samlet i testpakker for hver station. Det er
fremdriften på disse testpakker, der vises i figur 6. Ved RHO-milepælen, det vil sige ved udgangen af
marts, hvor Metroselskabet foretog en ekstraordinær gennemgang af grundlaget for rapporteringen,
skulle 289 af disse testpakker være afsluttede. Som det fremgår, var kun 43 pakker afsluttede.
Efterslæbet er dog mindre, end det umiddelbart fremstår. En del af testene er således udført, selv om
pakkerne ikke er helt færdiggjort. Når selskabet har særlig fokus på fremdriften på dette område,
skyldes det, at færdiggørelsen af en række af disse tests er en forudsætning for gennemførelsen af
System Integration Tests (SIT) og dermed for igangsætning af Trial Run, og at resultaterne af testene
skal indgå i as built safety casene, inden assessoren kan acceptere disse.
Side
9
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0011.png
4
Status på arbejdet med safety cases
Figur 7 og 8 viser det antal design safety cases henholdsvis as built safety cases, som enten er under
behandling eller er accepteret af den uafhængige assessor målt i forhold til tre vigtige milepæle i
sikkerhedsgodkendelsesprocessen: 1. Start af Technical Trial Run ultimo april 2019, 2. Start of
Operational Trial Run juni 2019 og 3. MRO ultimo juli 2019. Den forventede fremdrift ved de tre
milepæle må dog tages med et vist forbehold, idet nogle safety cases kan være relativt længe under
behandling som følge af, at enkelte testresultater udestår, uden at dette påvirker den samlede
godkendelsesproces. De tre milepæle er i figuren vist som grå søjler, mens den aktuelle fremdrift for
hver måned er vist som blå søjler.
Den væsentligste af de udestående safety cases er as built safety casen for ATC-systemet. Selskabet vil
derfor have særlig fokus på ASTS’ aflevering af denne safety case til assessoren, da ATC-systemet
udgør hjernen i det førerløse transportsystem og derfor er helt afgørende for Cityringens funktionalitet
og i sidste ende for at opnå sikkerhedsgodkendelse og åbne Cityringen for passagerdrift.
Som det fremgår af figur 7, har assessoren ved udgangen af marts accepteret i alt 46 design safety
cases.
Som det fremgår af figur 8, har de to entreprenører ved udgangen af marts leveret 45 as built safety
cases til assessoren, hvoraf 1 er accepteret. Nogle af disse safety cases vil kunne færdigbehandles
inden for en relativt kort periode, men en del mangler resultat og dokumentation af de udestående
test af de tekniske systemer (jf. ovenfor). Assessoren har accepteret at behandle de øvrige dele af
disse safety cases, således at den tidsmæssige påvirkning af de manglende tests begrænses mest
muligt. Assessorens endelige accept af disse safety cases kan dog ikke gives, før resultatet og
dokumentationen af testene foreligger.
Når assessoren har accepteret safety casene afleveres disse sammen med assessorens rapport til
sikkerhedsmyndigheden, TBST. TBST’ sikkerhedsgodkendelse består blandt andet af Metroselskabets
afslutning af den samlede byggesag, ibrugtagningstilladelse til infrastruktur og ibrugtagningstilladelse
Side
10
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0012.png
til rullende materiel. Ligesom operatøren, Metro Service skal have godkendt trafikale sikkerhedsregler,
tekniske sikkerhedsregler og uddannelse samt have, ændret sikkerhedsgodkendelse, ændret
sikkerhedscertifikat og licens til at drive jernbane.
Side
11
af
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 327: Metroselskabet I/S' seneste månedlige ejerorientering for Cityringens fremdrift, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2045075_0013.png
5
Status på arbejdet med System Integration Tests (SIT)
Test af de enkelte systemer (SAT), herunder tog og forskellige dele af transportsystemet, er i gang. Det
samme gælder test af de systemer, der indgår i anlægsdelen, blandt andet AF-arbejdernes skylights og
en del af M&E-arbejderne, herunder især brandsikring, tunnelventilation og SCADA. Som nævnt
ovenfor udestår en betydelig del af testene af de tekniske M&E systemer. Forsinkelsen af SAT-testene
har medført, at igangsætningen af SIT-testene er gået langsommere end forudsat og kan således få
betydning for påbegyndelsen af Trial Run og dermed færdiggørelsen af Cityringen. De nedsatte task
force grupper har derfor fokus på at fremme testning af de enkelte systemer, som efterfølgende skal
indgå i integrationstestene, samt på en hurtigere gennemførelse af integrationstestene. Dette kan ske
ved at simulere resultaterne af de udestående SAT-test, men processen forudsætter, at
integrationstestene gentages, når resultaterne af SAT-testene foreligger, dog med et væsentligt
mindre tidsforbrug. En del af integrationstestene skal være afsluttet forud for påbegyndelse af Trial
Run. De resterende integrationstest indgår som en del af Trial Run.
Figur 9: System Integration Tests
Required to
be completed
4
3
13
13
6
1
0
3
1
44
Pre-
Tested
-
2
2
2
4
-
-
2
-
12
Tests
Commenced
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
Tests
Completed
and Passed
-
-
-
1
-
-
-
1
-
1
Tests Completed
with
Outstandings
1
-
1
4
-
-
-
-
-
6
Test
Performance Tests
Normal Operation Tests
Fallback Operation
Tests
Emergency Operation
Tests
Depot Operation Tests
Environmental Tests
Electrical Tests
Structural Tests
Software Validation
Tests
Total
Side
12
af
12