Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 320
Offentligt
2042294_0001.png
Transport- bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Kopi til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Kontakt: Thomas Dyhr Vestergaard
[email protected]
Direkte tlf. 76631929
8. april 2019
Side 1/2
Kære Ole Birk Olesen
Den nedjusterede omfartsvej ved Mariager frigiver i omegnen af 300 mio. kr. inden for den økonomiske
ramme i det infrastrukturudspil, regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om, og hvor der over en
tiårig periode er infrastrukturinvesteringer for i alt 112,7 mia. kr.
I infrastruktursammenhæng er 300 mio. kr. et relativt lille beløb. Men de kan blive mange penge værd,
hvis de overføres til et projekt, der lapper et hul og sikrer robusthed i den overordnede danske og euro-
pæiske transportinfrastruktur.
Og der er netop et hul at lappe: 12 kilometer enkeltsporet banestrækning mellem Tinglev og Padborg.
Anlægsloven for strækningen blev besluttet i 1993, men her 26 år senere er pengene fortsat ikke blevet
bevilget. I Det grø e Trafikforlig i 2009 fre gik det desude , at ”Der foretages e opdateri g af beslut-
ningsgrundlaget for den sydlige del (Tinglev-Padborg)
af ba estræk i ge ”.
Siden 2015, hvor dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens stod klart, har de 12 kilometer mellem Ting-
lev og Padborg udgjort de eneste 12 kilometer på hele strækningen mellem Stockholm og Messina-
strædet, hvor der kun er enkeltspor. Strækningen er i øvrigt også en del af Core Network Corridors.
Danmark ønsker en effektiv, konkurrencedygtig og harmoniseret jernbane i vækst, og vi er underlagt en
europæisk forpligtelse i Ten-T-netværket om at bringe strækningen op til en standard, så den kan funge-
re som en del af rygraden i det europæiske transportnet. Især på de længere internationale distancer i
Europa er der potentiale i at integrere de europæiske markeder for jernbanetransport og i at skabe
vækst i jernbanens markedsandel.
I dag har strækningen Tinglev-Padborg en høj kapacitetsbelastning, og virksomheder og transportører er
nervøse for, at gods sendt med banen vil opleve forsinkelser, når der er enkeltspor. Femern vil måske
lette på kapaciteten, men hvis produktionen i Danmark (som fortrinsvis sker i Jylland) i nævneværdig
grad skal flyttes fra vej til bane, er det nødvendigt med mere kapacitet. Et stigende pres på vejnettet
mod og især i Hamborg, hvorfra store dele af den europæiske godstransport ind- og udgår, bidrager i
dag kun til at lægge ekstra pres på behovet for en stabil og robust baneinfrastruktur.
Vi vil gerne opfordre transportministeren til at benytte besparelse fra den nedjusterede omfartsvej ved
Mariager til at sikre dobbeltsporet og dermed styrke robustheden inden for dansk og europæisk gods-
transport. Dobbeltsporet er og bliver en forudsætning for at overføre mere gods fra vej til bane og
hermed for
om end i begrænset omfang
at imødegå den stigende trængsel på det overordnende
vejnet, som den tunge transport i stigende grad bidrager til.
DI anbefaler i deres nylige infrastrukturanbefalinger strækningen færdiggjort, og anslår prisen til at være
0,5 mia. kr. I begyndelsen af 1900-tallet var der imidlertid dobbeltspor på strækningen. Det blev fjernet i
Damhaven 12, 7100 Vejle
Tlf.: 2920 1102
www.regionsyddanmark.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 320: Kopi til orientering af brev af 8/4-19 til transport-, bygnings- og boligministeren vedrørende etablering af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg, fra Region Syddanmark m.fl.
2042294_0002.png
Side 2/2
1938, men ligesom det var tilfældet med motorvejsudvidelsen mellem Aarhus og Skanderborg må det
give en anlægsmæssig fordel og muligvis gøre projektet billigere.
Venlig hilsen
Stephanie Lose
Regionsrådsformand
Region Syddanmark
H.P. Geil
Formand KKR Syddanmark
Borgmester
Haderslev Kommune
Johannes Lundsfryd
Næstformand KKR Syddanmark
Borgmester
Middelfart Kommune
Damhaven 12, 7100 Vejle
Tlf.: 2920 1102
www.regionsyddanmark.dk