Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2. april 2019
J-nr.: 196891 / 2619994
Åbent brev om Firmakørsel i varebiler - udskydelse af ikrafttræden for registrering til fir-
makørsel
Kære Christian Rabjerg Madsen, Kim Christiansen, Karsten Hønge og Henning Hyllested
Cc Ole Birk Olesen og Kristian Pihl Lorentzen
Cc Folketingets transportudvalg
Nogle regler har lige som visse typer medicin alvorlige uønskede bivirkninger. Så alvorlige, at
ansvarlige politikere bør gribe ind. Dette gælder nu reglerne om, at alle varebiler over 2 tons
skal registreres om.
I disse dage og uger er tusindvis af virksomheder ved at omregistrere deres varebiler for at leve
op til de nye krav pr. 1. juli 2019 om, at det skal fremgå af registreringsattesten, om bilen anven-
des til vognmandskørsel mod betaling, eller om bilen anvendes til kørsel med virksomhedens
egne materialer og varer, såkaldt firmakørsel. 96 % af bilerne anvendes til netop firmakørsel, og
for disse er der ingen nye regler for anvendelsen af selve bilen, den skal bare registreres igen.
Det er ren ekstraadministration for at køre i sin bil og passe sit arbejde som hidtil. Det drejer sig
om en kæmpestor opgave, for der findes ca. 286.000 varebiler, hvoraf de ca. 275.000 anvendes
til firmakørsel. Hidtil har godskørselsloven kun gjaldt for lastbiler over 3.500 kg. Dem er ca.
29.000 af. Det vil sige, at pr. 1. juli 2019 udvides antallet af biler, der er omfatter af reglerne
altså med en faktor 10, hvoraf det kun var hensigten, at den skulle rettes mod de 4 %!
Kravet om registrering medfører desværre mange administrative udfordringer og spørgsmål,
som ikke blev forudset, da loven blev vedtaget. Vi er overbevist om, at det er utilsigtet, men for
blot at nævne et par stykker: For leasede biler skal brugeren foretage selve omregistreringen,
mens leasingselskabet skal anmode om en ny attest, som så skal sendes til brugeren. Der er
usikkerhed, om reglerne også omfatter biler på papegøjeplader og biler ejet af private? Der skal
pr. 1. juli 2019 ligge en fysisk attest i bilen. Motorregistreret er digitalt, hvorfor skal der så ligge
papir i bilerne?
I lyset af hvor uhensigtsmæssige reglerne har vist sig i praksis, og omfanget af usikkerhed om
reglernes detaljer, også hos myndighederne, der ikke giver enslydende svar på det samme
spørgsmål,
opfordrer vi til, at datoen den 1. juli 2019 for ikrafttræden af lovens § 11, den
der handler om registrering af firmakørsel, udskydes til den 1. januar 2020.
Dermed bliver
der tid til i efteråret at udforme regler, der kan virke i overensstemmelse med lovens hensigt på
transportområdet, de 4 % af bilerne, og være til at håndtere i praksis hos de øvrige 96 %. I be-
tragtning af, hvor alvorlige de uønskede bivirkninger er for tusindvis af virksomheder, bør en ud-
skydelse hastebehandles politisk nu. Det håber vi, at I som stillere af det oprindelige lovforslag,
vil tage initiativ til.
Venlig hilsen
Dansk Erhverv
Jesper H. Stenbæk
Dansk Industri
Michael Svane
Landbrug & Fødevarer
Flemming Nør-Pedersen
Dansk Byggeri
Torben Liborius
SMVdanmark
Jacob Brandt