Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 316
Offentligt
Konkurrenceforvridning i Transportsektoren - disruptive teknikker holdes ude
.
For mange årssiden, samles Skandinavien og skabte SAS og i dag er tiden til at samles om af skabe et SMS. Et
"Skandinavisk Magnettogs Service" selskab, med samme ejerskabsmodel som det oprindelige SAS havde.
Det er relevant at se magnettogs teknikkens muligheder, i lyset af hvilke muligheder der er samlet for Sverige, Norge
og Danmark. Et enkelt af de nordiske land, kan få svært ved at udvikle standarder og baner succesfuldt, set i relation
til at store lande som Kina og Japan udvikler optimeret til deres lande. Vi i Skandinavien bør igen samarbejde.
Transportsektoren i Danmark er styret af dominerende vej og jernbane interesser - simplificeret støtter "blå blok"
veje og "rød blok" jernbane. Togfonden er et "rødt" eksempel, som har låst debatten i flere år, medførende at nye
muligheder med magnettog, ikke er blevet ligeværdigt værdianalyseret med vej og jernbane projekter. Det er et
problem, da Danmark taber det konkurrencepres, som nye udviklinger kan give. Danmark bliver fattigere når vi ikke
fordomsfrit velkommer nye grønne transport muligheder, som f.eks. magnettog.
I 2014 fremlagde Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe (DSMG) en vision, om hvordan Danmark og Skandinavien,
kunne skabe et økonomisk og miljøattraktivt magnettogs transportsystem, for Folketingets Transportudvalg. DSMG
har løbende givet opdateringer, således alle partier, har kunnet bede ministeren om at udrede/analysere hvad
magnettog kan give Danmark af fordele. Magnettogs analyser handler om at Danmark får en løbende tidssvarende
infrastruktur, således vi undgår unødige milliard dyre tid`s tab i vejtrafikken og vi undgår dyre jernbanelinjer, som
kunne have været afløst af betydeligt mere samfundsattraktive magnetbane investeringer.
DSMG har scannet økonomien ved at bygge magnetbaner mellem København og Århus via en ny Kattegats-
forbindelse og vi vurdere at �½ times rejsetid med magnettog, vil kunne overflytte ca. 80-90% af de rejsende mellem
et "stort hovedstadsområde" og et stor "Århus/trekant område". Et magnettogssystem, som det f.eks. ses i Shanghai
har vist at det virker igennem +10 år og Kineserne har læst værdien og de planlægger nu over 3000 km magnetbane-
linjer. En magnetbane via Kattegat, vil betyde væsentlige ændringer i trafikken mellem landsdelene, hvor bla.
biltrafikken over Fyn vil blive væsentligt mindre, medførende også ændringer i mange projekters samfundsøkonomi.
Magnettog vil disrupte mange af "rød blok´s" transport fokuseringer og det samme vil være tilfældet for "blå blok´s"
projekter. Hvad der er grønt og grøn profil i dag - ændres og det betyder meget for også store sektor interessenter
som Vejdirektoratet, BaneDanmark, Københavns Lufthavn og rådgivere mm.
Magnetbaner kan bygges for ca. 200 mio kr/km (i åbent land) og magnetbaner holder i 100 år og drifts
omkostningerne er ca. 60 % mindre end jernbaner. Det er nøgletal som bør være paratviden for alle ingeniør-
studerende, ledere og ansatte i Danmarks transportsektor. Danmarks transportpolitiske elite ved at magnettog
indeholder mange grønne fordele og betydelige samfundsøkonomiske fordele, men politikeres "blok interesser" og
mediers manglende skrivning om emnet, betyder at Danmark og Skandinavien taber de fordele som verdens-
udviklingen giver inden for magnettogs området.
Mange tror vi har gode fagmedier, som skriver om vigtige transportsektor udviklinger - men EL-Bus udviklingen viser
det modsatte. Da en by i Kina købte 16.000 EL-busser i 2016, blev EL-busser ikke et vedvarende topemne i danske
fagmedier. Idag har Danmark ca. 100 EL-busser og Kina har ca. 370.000, så det er klart vi ikke kom med på den
grønne udvikling. Årsagen er delvist at vores fagmedier ikke virker, ved at de ikke skriver fordomsfrit om de
udfordringer og muligheder som der findes. Vi har lige rundet den 1. April - og den dag prøvede jeg at udfordre de
etablerede i transportsektoren, via en tidligere version af denne tekst, men Ingeniøren ville ikke bringe teksten som
en kronik. Og det til trods for, at Jeg er sektorekspert inden for magnettog og jeg påpeger omfattende sektor-
problemer, men Ingeniøren vil ikke skive om det. Og Ingeniøren har tidligere gentagende gange afvist at skrive om
magnettog. Medierne i sektoren virker ikke - ny viden om udvikling kommer ikke frem til debat..
Magnettog vil kannibalisere på mange i transportsektoren, bla. ministerens venner i Vejdirektoratet og "rød bloks"
venner i jernbanesektoren. Sådan er disruption og magnettog vil disrupte transportsektoren. Spørgsmålet er, om det
kun bliver Kina som får magnettogs fordelene eller om Skandinavien kommer med. En SAS organisationsmodel har
tidligere vist sig at virke, jeg tror vi inden for magnettog skal overveje en sådanne model igen. Det er vigtigt at vi
åbent kan tale om og debattere hvilke udfordringer og muligheder som vores samfund har - og vi bør løbende have
fokus på om vi har mekanismer som konkurrenceforvrider vores sektorer.
Mvh. Ingeniør Ole Egedal Rasmussen - Styregruppen DSMG (Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe)