Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
2039048_0001.png
Dato
Dokument
Side
27. marts 2019
18/18248-11
1/6
Supplerende indstilling
Nærværende indstilling supplerer Vejdirektoratets indstilling af 18. december, idet gennemgang af hørings-
svar på enkelte punkter har givet anledning til at justere indstillingen.
Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej
Med aftale mellem regeringen (V, LA og K), S, DF, RV og SF om ”Udmøntning af midler til undersøgelse af
ny midtjysk motorvej og Hillerødmotorvejens forlængelse mv.” af 13. december
2016 er det besluttet at gen-
nemføre en VVM-undersøgelse af udbygning af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød.
VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet, og er en del af en samlet planlægningsundersøgelse, som
kan danne grundlag for den politiske beslutning om projektet. VVM-undersøgelsen er afrapporteret på
www.vvm-hillerod.vd.dk.
I VVM-undersøgelsen er vejprojektet skitseret, og der er foretaget miljøvurderinger af projektforslaget om
udvidelse til en 4-sporet motorvej, samt et mindre kapacitetsfremmende forslag (0+ alternativet) og et tilvalg.
De arealmæssige konsekvenser er også vurderet. Da strækningen frem til Herredsvejen allerede er forbe-
redt til en udvidelse til motorvej, er der ikke vurderet alternative linjeføringsforslag for udvidelsen. Tilvalget
vedrører en udvidelse af Overdrevsvejen til 4 spor, fra krydsning af motorvejen og frem til det nye Supersy-
gehus. Behovet for en eventuel udvidelse af Overdrevsvejen er vurderet på baggrund af både de nuværende
trafikale problemer på strækningen, samt i en fremtidig situation, hvor bl.a. et nyt supersygehus og erhvervs-
udvikling i området medfører en forholdsvis stor trafikvækst.
Vejdirektoratet har gennemført VVM-undersøgelsen, og Allerød og Hillerød kommuner, Region Hovedstaden
samt Miljøstyrelsen har været repræsenteret i et teknikerudvalg, der har drøftet og koordineret undersøgel-
sen.
Høringer og møder
Vejdirektoratet gennemførte en første indledende idefase medio 2017 og med afholdelse af borgermøder i
Allerød og i Hillerød. Der blev modtaget 48 forslag og ideer til VVM-undersøgelsen.
Undervejs i VVM-undersøgelsen har der været afholdt enkelte møder med grundejerforeninger og grupper af
borgere.
Den 26. september 2018 blev resultatet af VVM-undersøgelsen sendt i offentlig høring frem til 1. december
2018. I høringsperioden blev der afholdt borgermøder i Allerød og Hillerød, samt et separat møde vedrøren-
de støjmæssige konsekvenser i Allerød.
Der er modtaget 102 høringssvar i forbindelse med den offentlige høring, som alle er behandlet i høringsno-
tatet, og som offentliggøres på projektets hjemmeside.
Indstilling
Ud fra en samlet afvejning af trafikale, tekniske, natur- og miljømæssige samt samfundsøkonomiske vurde-
ringer indstiller Vejdirektoratet, at:
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 313: Supplerende indstilling om Hillerødmotorvejens forlængelse, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2039048_0002.png
Projektforslaget i VVM-undersøgelsen lægges til grund for en beslutning om at udbygge den eksisterende
motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød til en 4-sporet motorvej.
Herudover indstilles, at VVM-undersøgelsens tilvalg om en udvidelse af Overdrevsvejen til en 4-sporet vej,
som har en række trafikale fordele, indgår i overvejelserne.
Justering af projektforslag på baggrund af høringen
På baggrund af behandlingen af høringssvar vil Vejdirektoratet justere projektforslaget med:
-
-
ændring og udvidelse af tunnel, hvor Frederiksværksgade føres under motorvejen. Bygværket æn-
dres med et ekstra kørespor, øget frihøjde og etablering af en dobbeltrettet cykel- og gangsti.
ændring af den foreslåede stioverføring af Enebakken til fastholdelse af en stitunnel med lavere fri-
højde under motorvejen.
Baggrund for justering af projektforslag
I forbindelse med høringen har både Hillerød Kommune og flere borgere i området peget på en udvidelse
Frederiksværksgade med et ekstra kørespor og cykelsti, da det er denne rute, der anvendes i dag fremfor at
benytte den eksisterende tunnel ved Enebakken. I tunnelen under motortrafikvejen er der i dag kun plads til
1 spor på Frederiksværksgade og ingen cykelsti. I VVM-undersøgelsen er det foreslået at etablere en stibro
ved Enebakken, fremfor en stitunnel bl.a. pga. vanskelige forhold vedrørende grundvand og udvidelse af
tunnelen med tilpas frihøjde til cyklister.
Hillerød Kommune har dog samtidigt ønsket at bevare og udvide tunnelen ved Enebakken, da stiforbindelse
indgår i lokalplanen for boligområdet i Ullerød nord, hvor en stibro vil passe dårligt sammen med den støj-
vold, der skal etableres for at støjbeskytte de planlagte boliger.
Vejdirektoratet har vurderet forslagene nærmere, og det vurderes, at udgiften til en udvidelse af Frederiks-
værksgade kan afholdes ved at spare udgiften til etablering af en stibro ved Enebakken. Det er endvidere
vurderet, at en mindre udvidelse af stitunnelen ved Enebakken med en lavere frihøjde til gående (ikke cykli-
ster) eventuelt kan afholdes inden for anlægsoverslaget. En endelig afklaring, af hvorvidt en stitunnel ved
Enebakken kan fastholdes indenfor anlægsoverslaget, vil først blive afklaret i en senere detailprojektering.
Forslaget til justering har været drøftet med Hillerød Kommune, som skal behandle sagen. Hvis Hillerød
Kommune vil bibeholde en stitunnel ved Enebakken med en større frihøjde til cyklister, udtages forslaget om
ændringen af Frederiksværksgade.
Anlægsoverslag og samfundsøkonomi for projektforslaget
Tabel 1. Anlægsomkostninger for projektforslag og tilvalg, FL2019 (indeks 109,97)
Anlægsomkostninger i mio. kr.
(Samlet anlægsbudget)
Projektforslag udvidelse til 4-sporet motorvej
mellem Allerød og Hillerød (Isterødvejen)
Tilvalg
udvidelse af Overdrevsvejen til 4 spor
I alt
967,3
67,2
1034,5
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 313: Supplerende indstilling om Hillerødmotorvejens forlængelse, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2039048_0003.png
Tabel 2. Samfundsøkonomisk forrentning
Samfundsøkonomisk forrentning af projektforslaget
I alt Nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
2.991 mio. kr.
12 %
Venlig hilsen
Jens Holmboe
Vejdirektør
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 313: Supplerende indstilling om Hillerødmotorvejens forlængelse, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2039048_0004.png
Oversigtskort Projektforslaget
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 313: Supplerende indstilling om Hillerødmotorvejens forlængelse, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2039048_0005.png
Bilag 1. Indkomne ønsker fra høringsperioden som ikke medtages i projektet
Undervejs i behandlingen af høringssvar har Vejdirektoratet vurderet en række forslag, som kort nævnes
nedenfor. Udover de nedenfor nævnte emner er samtlige høringssvar behandlet i høringsnotatet.
Støj på vestsiden af motorvejen mellem Hillerød C (Herredsvejen) og Hillerød S.
Beboerne i området mellem Herredsvejen og Harløsevej og ved Freerslev Hegn har indsendt en under-
skriftsindsamling, hvor bl.a. 24 husstande repræsenterende 81 borgere har givet udtryk for, at de er bekym-
rede over udsigterne til øget støjgener, når der udvides til motorvej. Mere konkret er der i 8 høringssvar
fremsat ønske om at opsætte støjafskærmning på strækningen både af hensyn til boligerne og til det rekrea-
tive område. Et forslag er at opføre en støjvold langs motorvejen (både nord og syd for den eksisterende
støjvold, som beboerne selv har opført) sammen med en skærm på motorvejen ved underføringen af Bane-
stien.
Vejdirektoratets bemærkninger
I forlængelse af borgermødet i Hillerød har Vejdirektoratet gennemført supplerende analyser af muligheder-
ne for at støjdæmpe boligerne vest for Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Herredsvejen og Roskilde-
vej. Analyserne af effekten af støjafskærmning viser, at der ikke kan opnås en tilstrækkelig effekt på de ca.
40 boliger, der ligger placeret på den 3,5 km lange strækning. Det er vanskeligt at få en effekt på 3 dB på
enkelte af boligerne og den økonomiske udgift vil være omkring 1 mio. kr. pr. ejendom. Når der i forbindelse
med udvidelse til motorvej vil blive udlagt støjreducerende asfaltbelægning, vil støjniveauet ved de enkelte
boliger stige med 1-3 dB uden støjafskærmning.
Vejdirektoratet vurderer, at der ikke er grundlag for at etablere støjafskærmning på strækningen, men aner-
kender samtidig beboernes ønske om støjafskærmning. Der er allerede i dag etableret en ca. 300 m lang
støjvold ud for nogle af boligerne ved Freerslev Hegn. Muligheden for at udbygge den eksisterende vold er
nævnt i flere høringssvar. Vejdirektoratet har ikke hjemmel til at ekspropriere jord til en støjvold, men indgår
gerne i en videre dialog og vil fx kunne sørge for at der gives dispensation for etablering af volde inden for
byggelinjen for den fremtidige motorvej på strækningen mellem det planlagte regnvandsbassin ved tilkør-
selsrampen fra Peder Oxes Allé og Herredsvejen. Det vil så være fx beboerne, der selv skal sørge for at
skaffe jord og etablere volden.
Ændret frihøjde ved Vejs Ende
I flere høringssvar fra beboerne på Vejs Ende bliver der fremsat ønske om at frihøjden i den eksisterende
underføring hæves fra de eksisterende 3,5 m til 4 m, da landbrugskøretøjer og lastbiler ikke i dag kan an-
vende den eksisterende tunnel og det anføres at krydsninger af motortrafikvejen med landbrugsmaskiner
ikke kan lade sig gøre, når der udvides til motorvej.
Vejdirektoratets bemærkninger
Der er i dag adgang til ejendommene og deres jordtilliggende i dag ved Vejs Ende. I VVM-projektet er forud-
sat at bibeholde den eksisterende frihøjde i tunnelen og udvide den, hvilket ikke en forringelse af eksisteren-
de adgangsforhold. Det bemærkes, at det ikke i dag, på den eksisterende motortrafikvej, er tilladt at køre
med landbrugskøretøjer.
Vejdirektoratet har undersøgt muligheden for at hæve frihøjden i tunnelen, og det kan lade sig gøre at hæve
tunnelen til 4,2 m i frihøjde. Det vil dog medføre en meromkostning som vurderes at ligge udenfor projektet,
da eksisterende forhold bibeholdes.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 313: Supplerende indstilling om Hillerødmotorvejens forlængelse, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2039048_0006.png
Hvis der ikke er mulighed for at benytte landbrugskøretøjer for ejendommene, må Ekspropriationskommissi-
onen tage stilling til, om ejendommene har fornøden adgang eller om der skal skaffes bedre adgang. Hvis
projektet besluttes politisk, indkalder Ekspropriationskommissionen ejerne af alle berørte ejendomme, og
ved annoncering lokalt, til besigtigelsesforretning, hvor Kommissionen skal beslutte, hvordan projektet ende-
ligt skal udformes. Her har ejerne mulighed for at fremsætte deres ønske om en anden og bedre adgang og
Kommissionen skal beslutte, hvad der evt. skal foretages.
Etablering af supercykelsti
Hillerød og Allerød kommuner ønsker at der tages hensyn til etablering af supercykelsti, når der udbygges til
motorvej. Udover de to kommuner ønsker Supercykelstisamarbejdet, Region Hovedstaden og andre hø-
ringssvar at fremme cykeltrafikken. Der vurderes at være et stort potentiale for at fremme cykelpendlingen på
strækningen, fx ved at forlænge den eksisterende ”Farumruten” til Hillerød langs den planlagte motorvej. Det
nævnes, at en ny supercykelsti langs med motorvejen vil have en positiv indflydelse på både sundhed, CO2-
udledning og en række økonomiske og samfundsøkonomiske effekter.
Vejdirektoratets bemærkninger
Det er vanskeligt at vurdere de trafikale effekter af en supercykelsti langs den VVM-undersøgte strækning i
forhold til en øget turlængde. Vejdirektoratet er enige i, at eksempelvis Farumruten er en meget anvendt
supercykelsti.
Vejdirektoratet har undersøgt mulighederne for etablering af en supercykelsti nærmere på baggrund af hø-
ringssvarene herom. Vurderingen er foretaget på overordnet niveau, og den cykelsti vurderes at have en
anlægsomkostning, som ligger udenfor projektets ramme og Vejdirektoratet mener, at planlægning og midler
til en supercykelsti ligger udenfor projektet i VVM-undersøgelsen.
Det bemærkes, at der i VVM-undersøgelsen er forudsat etableret en ny stibro for cykeltrafik over motorvejen
ved Roskildevej/Overdrevsvejen, samt en udvidelse af tunnelen ved Frederiksværksgade med etablering af
en dobbeltrettet cykel- og gangsti.
6