Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 312
Offentligt
2038702_0001.png
28
3
2o19
Trafikministeren
Ministeriet har i venligt brev svaret.
Og kommentering er, man har opfattet henvendelse forkert.
Henvendelse var ikke nævnte bilparkeringshøjhuse, men de problemer som er, hvis man ikke kigger lidt på
hele problematikken om ændring af hele trafikanlægget.
Og fIg kan siges.
Regeringen har fremsat forslag om at udvide en vis del af landets større trafikanlæg, herunder på vor ø og i
vor kommune.
Og forslag er, udvide Tårnby motorvejen, en stor station ved Københavns Lufthavn. Og opførelse af nogle
store bilparkeringshøjhuse ved Københavns Lufthavn. Kort sagt forslag som skulle kunne give noget bedre
muligheder for at komme til og fra øen Amager og vor kommune Tårnby.
Men desværre mangler de gode løsninger.
Men lad os tage lidt af gangen, og opstarte med motorvejen. Og her er problemet med at komme ned på
denne.
Hvis man kigger blot nogle ikke særligt mange år tilbage, bukkede Tårnby Kommune og sagde tak til den
den nabo, ved ikke at sige, tilslutningsanlægget ved den anden store vej, udover vejen Englandsvej,
Amagerlandevej, forsat skulle være eksisterende. Vor nabo ville ikke have tilslutningen, og vor
socialdemokratiske borgmester Feldvoss lagde sig faldt ned og sagde javel. Med til støtte var, ifg en
landspolitiker, handelen ved vor kommunecenter, Tårnby Torv, skulle styrkes. Og et resultat var,
tilslutningen kom her. Og en tætproppet Englandsvej, hvor en mindre regulering, kom til at koste en ansat i
kommunen sin stilling, pga ikke lov til at se på problemet, uagtet alle kunne se, og kan se, problemet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0002.png
Et krav skal uden tvivl være, man ser helt væk med vor nabos Ønske, og tilslutningsanlæg. Og hertil
naturligvis en løsning på støjen fra en udvidet motorvej.
Og hertil har Regeringen et muligt problem, med at tunnelen ud for Vinkelhusene muligvis ikke har den
bredde, som en udvidet 6 sporet motorvej kræver, her omkring 14 m.
Og for de mange togs vedkommende er der endnu større problemer, som jeg udtrykte på et møde på byens
store hus, Rådhuset, og som en avis skrev. Og er simpelthen, anlægget har ikke stor nok evne til den
omfattende trafik.
Allerede ved aftalen om stationen i Lufthavnen som ikke blev set efter af ekspropriationskommisionen, var
den store fejl, for lille antal spor. Her kan siges, i en Schweiz brændte man sig på samme vis, og man måtte
udvide til fire spor. Om jeg husker rigtigt, havde man kendskab om, ved bygningen af stationen, til dette
store problem, men man sov i timen.
Samme med godsskæring i niveau, uagtet flere advarsler, og det koster bondegården at løse fejl.
Nu bliver løsningen ud for de to hoteller, hvor man nu kører gods, at man laver perroner og lade togene
køre den ene vej.
Men er dette en fornuftig løsning, ja kun på kort sigt. Men her skal man se lidt ud over kommunen, og her
til Ringbanens slutning ved Ny Ellebjerg. Etableringen afs tog ringbanen var en fornuftig ide, men
mærkeligvis kom banen ikke fra slutningen og videre, uagtet der er brug for denne udvidelse. Og man
tænke ikke på Københavns Lufthavn og øen Amager.
Et forslag kunne være, den nuværende station i Lufthavnen, gøres klar til at s tog fra ringbanen kan bruge
denne, og her er ikke et forslag om tog til forskellige former for el, men to regulære spor fra ringbanen
føres frem til Lufthavnen, tillige med nuværende togspor som evt skal udvides, her på sigt.
Hertil at nuværende station flyttes hen til nye hoteller og her har fire spor. Et foreløbigt kig syntes at vise
man med lidt flytning af motorvejen og uden opkøb af naboer, vil kunne have nogle ikke brede perroner og
kunne afvikle togtrafikken.
Og her er jeg inde over, man tænker sig lidt om, og her opførelsen af bilparkeringshøjhuse, som naturligvis
skal forberedes på at der under disse er en fire sporet station. Men det vil nok ende som andre steder, man
bygger, og skal efterfølgende nærmest tømme statskassen for at lave en løsning, som hverken er en fugl
eller noget.
Men det værste problem er nok den effekt, som disse bilparkeringshøjhuse kan have på naboerne, fx ringe
udskiftning af luften, og skygge, hvis ikke man tager højde for de store problemer, som husene kan give,
hvilket man nok ikke tænker på overhovedet. Husene vil virke som en høj Berlinmur, og lukke al sol ude. Og
her er muligvis en løsning, som kræver samarbejde med erhvervsministeren, som har planlægningen under
sig. Og forslag er, man muligvis opkøbte de ejendomme som har gener af parkeringshusene, som uden tvivl
vil komme begrundet politisk vilje. Og hvis dette er tilfældet ville man have noget lidt friere rammer for ny
station.
Jeg er ikke modstander af bilparkeringshøjhuse, men en så stor højde, som jeg ikke kendte noget til, vil
naturligvis gøre anledning til bekymring, som nok deles af andre. En bedre løsning kunne være længere,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0003.png
men lavere huse fx 14 m, som virker noget mere positivt. Og hertil hvis man kan lave grøn bælte langs
husene med høje træer.
Her kan tillige siges, ser man på Regeringens forslag, kan ses de høje hoteller i nogen afstand til
boligbebyggelse, og bygningerne giver sol, hvilket volumen af bilparkeringshøjhusene ikke gør.
Ved vedtagelse af lokalplanen kendte ingen til planerne om store bilparkeringshøjhuse, hvorfor højden på
22m ganske tæt på boligbebyggelse ikke var blevet vedtaget.
Regeringens forslag.
Hvis de omtalte huse alligevel bliver bygget, og man opkøber nabohuse, vil der være et problem med
genhusning af borgere, som forsat ønsker at blive i kommunen. Men jeg tror kommunen vil kunne få en
særlig tilladelse til at man kan nybygge boliger ud til Ugandavej, pga mere støvsvage fly, og her vil dem som
måtte flytte med en kommunal garanti, kunne blive genhuset i boliger i samme størrelse, som dem de
havde.
Men værst er dog klimatilpasningen, og hvor Tårnby Kommune og helt særligt Traflkministeriet har svigtet,
og hvor en ikke forberedt kommune kunne have oversvømmet forbindelsen over Øresund for nogle år
siden. Her har Trafikministeren en stor opgave ved at hæve anlægget nogle steder, hvis ministeren ikke vil
have anlægget oversvømmet, og flere hundrede togpassagerer drukner som rotter i et holdende tog i
tunneten under Øresund pga svigt af el.
Og det var egentlig det, som jeg ville have talt med ministeren om, men i stedet fik afvisning.
Avis 2770 219, 22o 2o17 omtaler problemet. Men ingen omtale, om man stoppede trafikken over sundet
pga mulig vand i tunnel. Ergo har man ikke tænkt på problemet. Og vor store nabo, som ikke vil have
tilslutningsanlæg ved Amagerlandevej, var ikke vågen over mulig oversvømmelse, selv om vore have ikke vil
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0004.png
stoppe ved kommunegrænser. Og samme hos Øresundsforbindelsen, og hvor man tillige har siddet på
hænderne og ikke gjort noget i flere år, selv om man via pumpelauget kendte til problemerne.
Se kommuneplantillæg nr 13 for kommune.
Og ingen nytte af et nyt dige, hvis vor nabo ikke laver tilsvarende ved Selinevej, hvor man har vedtaget nye
boliger.
Og som fortalt, var der ingen tekniske ting, fx sandsække, mod at havet kunne komme gennem her, den
dag som en stor ulykke kunne være kommet i vor kommune.
Et problem er her, ingen egentlig sikring mod et hav som stiger,, og her vil vandet kunne strømme gennem,
og oversvømme Øresundsforbindelsen, og en stor del af Tårnby kommune.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0005.png
hvor nye dige slutter (tømmerup). Og at nye boliger ved diget bygges mindst i samme kote, som spor er
beliggende, og gerne på en høj pint.
Man har i Kastrup havn byggeri, Ferring, under opførelse, og en vis form for inspiration kan ses.
Hvis man ikke forstærker eks dige, kan vand komme gennem, og ministeriet har en slem historïe.
Hertil at nye boliger flyttes lidt mod syd, aht evt udvidelse afjernbanen.
V
Forhøjet havniveau
Havniveau:
150 cm
i
Kilde:
Miljorninisteriets miljogis
Læses tillægget kan se visse følger, fx metro vil være i ikke brug.
TÅRNBY KOMMUNE
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0006.png
Læs højt A-Å Sitemap Job i kommunen Spørgsmål til kommunen Translate
Tårnby hjem mesider
Søg
Borger
Erhverv
Politik
Om kommunen
Oplev Tårnby
Du er her:
Nyheder
2018
Så er arbejdet med Tårnbvs nye landdige i gang
Så er arbejdet med Tårnbys nye Ianddige i gang
Diget vil beskytte Tårnby mod oversvømmelser fremover. Det bliver anlagt mellem det nuværende
Kalveboddige over Kongelundsvej til Ullerup.
75.06.207 8
Diget vil beskytte mod såkaldte 10.000 års hændelser. Det er en teknisk beregning, som betyder, at diget vil kunne
modstå de stormflodshændelser der statistisk set inden for 10.000 år kan forekomme. I praksis betyder det altså
en reel sikring af ejendomme, værdier og mennesker i meget lang tid fremover.
1januar2017 var vandet yderst tæt på at give massive oversvømmelser, og det er baggrunden for at der etableres
et
nyt
landdige, som skal beskytte Tårnby Kommune.
Arbejdet vil formentlig være færdigt i løbet af 6 til 8 måneder.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0007.png
.
.4
Billedtekst: Sven Norup fra Vestamager Pumpedigelag og borgmester Allan 5. Andersen
Landdiget vil, hvor det kobles sammen med Kalveboddiget, have topkote på 5,00 meter svarende til Ca. 4,5 meter
over eksisterende terræn, mens det ved Ullerup vil have en topkote på 3,00 meter, hvilket er ca. 025 meter over
det omgivende terræn. Der vil efterfølgende skulle ske lokale terræntilpasninger omkring Tømmerupvej for at sikre
en sammenhængende terrænkote på 3,00 meter.
Der hvor diget passerer Kongelundsvej skal vejen hæves over en længere strækning, så vejen kan føres over
diget med en jævn stigning.
Det er Vestamager Pumpedigelag som er ansvarlig for anlægsarbejdet af landdiget, mens kommunen har
ansvaret for hævningen af Kongelundsvej.
Billedtekst: Borgmesteren i samtale med skovrider Hans Henrik Christensen fra Naturstyrelsen
Borgmester Allan S. Andersen var torsdag forbi for at bese arbejdet. Han siger:
“Det er en helt afgørende sikring af vores kommune, som vi nu får etableret med diget. Vi var tæt på en reel
katastrofe i januar 2017, og nu undgår vi at en sådan bliver til virkelighed. Jeg glæder mig over at arbejdet skrider
planmæssigt frem, og at vi får en holdbar løsning. Det er faktisk kun halvandet år siden vi traf beslutningen om
diget, til at arbejdet nu er i fuld gang. Der skal lyde en tak til Naturstyrelsen, de tre berørte private lodsejere og
Vestamager Pumpedigelag for det gode samarbejde”.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0008.png
“Det er en helt afgørende sikring af vores kommune, som vi nu får etableret med diget. Vi var tæt på en reel
katastrofe i januar 2017, og nu undgår vi at en sådan bliver til virkelighed. Jeg glæder mig over at arbejdet skrider
planmæssigt frem, og at vi får en holdbar løsning. Det er faktisk kun halvandet år siden vi traf beslutningen om
diget, til at arbejdet nu er
i
fuld gang. Der skal lyde en tak til Naturstyrelsen, de tre berørte private lodsejere og
Vestamager Pumpedigelag for det gode samarbejde”.
Amager Landevej 76
2770 Kastrup
Kontakt og åbningstider
Skal man virkelig gøre bare lidt ved problemerne, skal motorvejen hæves nogle m, og samme for banen og
frem til for lave digebrudssikring. Hertil skal bane og vej hæves ved landevej for at hav ikke kan
oversvømme lufthavn og tunnel.
Herved vil et digebrud ikke gøre noget for trafikanlægget. Men havet kan ikke komme til Tårnby kirkebakke,
Kopi til og ikke udlagt på net, folketingets miljø og planlægningsudvalg, transportudvalg.
Og fremsendelse af kvitteringsbrev forventes.
vh
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 312: Henvendelse af 28/3-19 vedrørende udvidelse af motorvejen ved Tårnby samt stationen ved København Lufthavn, fra Jørgen Clausen, Kastrup
2038702_0009.png
Jørgen clausen