Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 311
Offentligt
HOVEDKOMMISSORIUM
Dato
J. n r.
01. april 2019
2018 - 6837
Forundersøgelse af en fast Kattegatforbindelse
1 Baggrund
Der har de senere år været gennemført en række overordnede trafikale og f i-
nansielle analyser af perspektiverne ved at anlægge en fast forbindelse over
Kattegat. Senest offentliggjorde Vejdirektoratet i samarbejde med Sund & Bælt
og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i december 2018 en strategisk analyse af
effekter og konsekvenser ved projektet.
Resultaterne af analysen viste, at en Kattegatforbindelse vil kunne binde Øst-
og Vestdanmark bedre sammen trafikalt med store rejsetidsbesparelser for
både bilister og togpassagerer. Endvidere indikerede de finansielle beregninger,
at det vil kræve et ekstra tilskud på over 50 mia. kr., hvis Kattegatforbindelsen
med jernbane skal kunne betale sig hjem i løbet af 40 år. Tilsvarende vil der
være behov for et tilskud på cirka 5 mia. kr., hvis der udelukkende er tale om en
ren vejforbindelse. Der er i rapporten fra 2018 peget på potentialer for at redu-
cere anlægsomkostningerne ved at reducere brolængden, spændvidder m.m.
Kattegatforbindelsen blev undersøgt på et helt overordnet screeningsniveau. I
undersøgelsen blev taget udgangspunkt i en vej- og jernbanekorridor fra Røs-
næs på Vestsjælland via Samsø til Hou i Østjylland. Der blev ikke foretaget vur-
deringer af de miljømæssige konsekvenser ved at etablere forbindelsen. I den
kommende forundersøgelse af projektet skal forskellige linjeføringskorridorer,
tekniske løsninger og miljømæssige konsekvenser belyses nærmere. Der er i
rapporten fra 2018 udpeget en række temaer og forslag til proces i forhold til
gennemførelse af en forundersøgelse.
Beslutningen om at gennemføre en forundersøgelse af en fast Kattegatforbin-
delse blev taget med finanslovsaftalen for 2019 mellem regeringen og Dansk
Folkeparti, hvor der blev afsat 60 mio. kr. til arbejdet, som skal være afsluttet i
2021.