Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2037893_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport til forligskredsen
(Status opgjort medio februar 2019)
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om
en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den revi-
derede strategi for fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er
særligt udfordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrifice-
ri ge af jer a e ettet Elektrifi eri gsprogra
et og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne
køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes af-
hængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er
baseret på, at fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er Ba-
nedanmarks vurdering, at planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor Anlægs-
og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af
planen for udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen
blev baseret på forudsætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen
kan ske i en takt, der understøtter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og
de mulige mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for
Signalprogrammet. Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at
yderligere tryghed tidligst kan opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning
af IC3. Alle usikkerheder er dermed ikke elimineret, og det er derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at
der er behov for at fastholde muligheden for at gennemføre en alternativ plan, som kan understøtte, at
infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når Fremtidens tog er klar til at blive indsat i
2026. Imidlertid viste Banedanmarks analyse også, at immunisering som alternativ til ERTMS er økono-
misk og ressourcemæssigt udfordret.
På mødet den 22. november blev det derfor aftalt, at forligskredsen i marts 2019 bliver forelagt alternati-
ve muligheder for immunisering, der kan arbejdes videre med, hvis udrustningen af IC3 togene viser sig
ikke at forløbe planmæssigt. Det blev også besluttet, at forligskredsen igen i november 2019 skal vurdere
Signalprogrammets overordnede fremdrift og tage stilling til yderligere næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks
vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet
Introduktion til Signalprogrammet
2/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0003.png
2
Resu é
2.1 Overordnet projektstatus
Projekt: Fjernbane ombordudrustning
Status:
Status for projektet er markeret grøn, da alle tog fortsat forventes klar i tide til de respektive strækninger.
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Vest
Status:
Status for projektet er markeret grøn, da strækningen Lindholm-Frederikshavn som planlagt blev sat i drift
med det nye signalsystem, driften har siden da været tilfredsstillende. Leverandøren har leveret revidere-
de planer for strækningerne Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro N (RO5), som ibrugtages i 1.
kvartal i hhv. 2020 og 2021. Sidstnævnte afviger fra Anlægsplanen, hvor der var forudsat ibrugtagning ved
køreplanskiftet 2021 grundet materielsituationen.
Afvigelsen skyldes, at den tidligere plan ikke tog højde for, at strækningen skulle ibrugtages over flere
måneder bl.a. pga. mængden af overkørsler. Banedanmark vurderer, at afvigelsen ikke har konsekvenser
for andre projekter. Banedanmark undersøger, hvilke konsekvenser de nye planer får for ibrugtagning af
den efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro (RO4).
Projekt: Fjernbane Infrastruktur Øst
Status:
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge fra maj 2019. Det er fortsat Ba-
nedanmarks vurdering at ibrugtagning af Køge-Næstved kan finde sted fra fjerde kvartal 2020. Der arbej-
des fortsat på en konsolideret plan for Køge-Næstved. Status fastholdes derfor gul.
Projekt: S-bane
Status:
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat pågår fortsat, og
der er tæt dialog med leverandøren Siemens om en revideret plan. Det er fortsat Banedanmarks vurde-
ring, at den sidste strækning først vil være overgået til det nye system i 2022, hvorfor status stadig er rød.
Status opdateres, når en revideret plan er på plads. Før denne plan kan komme på plads, skal der indgås
aftale om den tekniske løsning på problematikken omkring glatte skinner, og Siemens skal bevise en vis
systemkvalitet.
Indtil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende en fremdriftsvurdering af den kommende
strækning, Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2), som planlægges ibrugtaget i maj
2019.
Signalprogrammet
Resumé
3/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0004.png
2.2 Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt,
dels på de enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visuali-
seres som nedenstående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af,
hvornår det er forventningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste
rapport, er den tidligere vurdering overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne.
Milepælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde
markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført
uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor
enkelte milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at
Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført eller
forventes gennemført som
planlagt
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til i rugtag i g”, so
arkerer det tidspunkt,
hvor
Banedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde
ligge tidligere end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen,
vil således være markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte
togtype; hvis serien forventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår nu også under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil være uddybet i tek-
sten.
Signalprogrammet
Resumé
4/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0005.png
3
Risiko
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af
forudsætninger kan her bl.a. nævnes:
Med Anlægsplanen forudsætter Banedanmark tæt aktivitet og samtidige arbejder med f.eks.
Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
Anlægsplanen forudsætter lav aktivitet for Signalprogrammet i Østdanmark i perioden omkring
2022-2025
pga. a ge i di ger og afhæ gigheder. O ve dt er pla e ”tu g” 2025-30.
Teststrækningen på Fjernbane Vest nu er sat i drift, men Banedanmark har brug for flere driftser-
faringer for at kunne konkludere på systemets performance. Teststrækningen på Fjernbane Øst
er endnu ikke sat i drift, men der er nu flere erfaringer fra København-Ringsted.
3.1 Forudsætninger
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionaliteter (avancerede trafikstyringsfunktionaliteter) og
software releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske
uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
3.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet.
Programrisici evalueres og håndteres af programmets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul)eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekven-
sen for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis det ikke viser sig muligt at
prioritere validatorressourcerne, svarende til Signalprogrammets produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om mulig ansættelse af egne validatorer og ændrede tekniske
løsninger, der ikke kræver validatorressourcer. Banedanmark har nedsat et team, der registre-
rer, koordinerer og prioriterer behovet og ressourcerne for validatorer på tværs af alle Ba-
nedanmarks projekter for 2019 og frem.
Risiko:
Baseret på erfaringer med tidligere softwareudrulninger er det en risiko, at EVC 2.4.4 og
STM 3.00.10 softwaren, som Signalprogrammet modtager fra Alstom og Siemens, og som de
forskellige togtyper bliver udrustet med, vil have fejl, som kan få indvirkning på Onboard projek-
tet.
Mitigerende handlinger:
Risikoen bliver forsøgt reduceret bl.a. ved læring fra tests foretaget på
flere lokationer og udrulninger. Risikoen for EVC 2.4.4 er reduceret ved, at Frederikshavn-
Lindholm er sat i drift i oktober 2018
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksiste-
rende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen forsøges reduceret ved at skabe overblik over svagheder ved
IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det nu-
være de IT’s sikkerhedso råde sa t eta lere overvåg i g af ERTMS ko
u ikatio e s græn-
Signalprogrammet
Risiko
5/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0006.png
seflader.
Nedenstående risiko er under vurdering og kan være væsentlig, hvorfor den rapporteres på nuværende
tidspunkt:
På baggrund af de ændringer, der blev vedtaget af det Europæiske Jernbaneagentur (ERA) i november
2018 til den 4. jernbanepakke, er der igangsat en risikovurdering specielt knyttet til risici omkring den
vedtagne køretøjsgodkendelsesproces og typegodkendelse og dermed effekten på programmets udrust-
ning af tog og det fremtidige samarbejde med særligt DSB og Trafikstyrelsen.
3.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit præsenterer Banedanmark de mest kritiske risici denne måned med fokus på de risici, der
kan påvirke de overordnede tidsplaner, hvis de skulle indtræffe. Risikostyring og vurderingen af Signalpro-
grammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner, for at programledelsen kan vurdere, om det er
muligt for Signalprogrammet at møde Anlægsplanen 2019-2030.
Risikobilledet for den enkelte strækning/togtype fremgår også af gennemgangene i de efterfølgende ka-
pitler. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Signalprogrammet
Risiko
6/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0007.png
Risikobillede: Onboardprojektet
Detaljer om alle togtyper fremgår af kapitel 4.
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Lokaltog Lint 41 er øget, men fortsat klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes,
at Alstom melder om mangel på en specifik ressource, hvilket kan presse designarbejdet. Alstom
arbejder på en plan for at fastholde færdiggørelsen af de 12 tog i oktober.
Risikoniveauet for DSB ABs er ligeledes øget, men fortsat klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes
udfordringer med indkøb, som dermed kan presse påbegyndelse af installationsarbejdet på FoC.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
12 Lokaltog Lint41 til OKT20
DSB MQ
12 DSB MQ til MAJ19
DSB IC3
6 DSB IC3 til OKT19
DSB Abs
12 DSB ABs til OKT20
Arriva Lint41
43 Arriva Lint til JUL20
LT IC2
13 Lokaltog IC2 til SEP21
Note: Risikoniveauet er vurderet inden der er foreta-
get mitigerende handlinger)
Signalprogrammet
Risiko
7/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0008.png
Risikobillede: Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Vejle-Holstebro (RO4) er øget fra ubetydelig til middel. Årsagen til ændringen er
forsinkelse på RO8 og RO5, som begge skal opgraderes til DK 2.1 inden RO4 kan sættes i drift.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
Vest EDL Nord DK2.0
(SEP19)
RO8 - Struer-Thisted
(Q4 19)
RO5 - Langå-Struer-Holstebro
(JAN21)
RO4 - Vejle-Holstebro
(Q2 21)
Signalprogrammet
Risiko
8/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0009.png
Risikobillede: Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Odense-Svendborg (RO10) er øget og fortsat klassificeret som højt. Det skyldes en
kombination af de allerede opståede forsinkelser samt at Alstom endnu ikke har leveret en ny plan
med risikoreducerende aktiviteter.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
Øst EDL Syd
(Q4 20)
RO10
Odense-Svendborg
(JAN21)
RO7 b
Ringsted-Nykøbing F.
(DEC21)
Signalprogrammet
Risiko
9/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0010.png
4
Overordnet status:
i g
Fjer
a eO
ordudrust-
Status for projektet er markeret grøn, da alle tog fortsat forventes klar i tide til de respektive strækninger.
4.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de en-
kelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Banedanmark og Alstom Onboard har opnået enighed om en aftale, der resolverer en række kontraktuelle
disputer. Aftalen indeholder desuden en ny tidsplan for ombordudrustningen af den danske togflåde, et
nyt bods- og bonusregime til at understøtte denne tidsplan samt en afklaring af forholdet omkring sy-
stembaselinen. Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne
sætte den givne strækning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forvent-
ningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og
eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
Behov:
12 Lokaltog
43 Arriva Lint41 12 ABs til Køge-
Lint41 til
til Struer-
Næstved
Roskilde-Køge
Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
4.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
4.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af
de 3 FoC er 1 af typen Indusi)
Antal serietog:
0 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen Indusi)
20 tog 2020*
MAJ20
APR20
46 tog 2021*
JAN21
OKT20
72 tog 2022*
DEC22
NOV22***
96 tog 2023*
SEP23
Ibrugtag.-
tillad.
MAJ19**
JUN19
RISK: middel
Start
serie
JUL19
JUN19
6 tog 2019*
NOV19
OKT19
RISK: middel
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023.
** Banedanmark har tidligere meldt at den ville blive opnået i maj, hvilket var en fejl
status herfor fastholdes derfor grøn.
*** Estimatet er for 79 tog
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
10/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0011.png
Proceslinjen ovenfor afspejler den tidsplan, som er aftalt med Alstom. Det er en optimeret plan i forhold
til den tidsplan, som var en del af forligsaftalen, som for nylig blev indgået. Banedanmark vurderer fortsat,
at de første seks tog er klar som planlagt ved udgangen af 2019, hvilket er en forudsætning i Trafikplanen,
og status er derfor grøn. Serieudrustningen kan efter aftale med DSB nu igangsættes i starten af juni,
hvilket betyder, at øvrige milepæle også fremrykkes jf. proceslinjen ovenfor, idet paralleludrustning kan
igangsættes tidligere. Fremrykkelsen kan lade sig gøre, idet DSB har accepteret at udrustningen af det
første serietog kan ske, inden den endelige ibrugtagningstilladelse er opnået (opnås kort tid efter). Fokus
er lige nu især på at få lukket en række forhold, så ibrugtagningstilladelsen kan opnås planmæssigt.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for for-
sinkelse på 1-2 måneder af de første 6 IC3.
4.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
5 ud af 18 er udrustet
Behov: 12
Rosk-Køge Maj
19
MAJ19
RISK: Middel
BEHOV: 8
Oden-Sveborg
PRIMO21
Ibrugtag.-tillad.
Start
serie
Gennemført
JUL18
KLAR: 20 tog
(alle)
AUG20
JUL20
4 mdr.
buffer
Gennemført
APR18
Banedanmark vurderer, at de første tolv tog til Roskilde-Køge er klar til ibrugtagning i maj 2019 som plan-
lagt. Alstom har, som varslet sidst, leveret en optimeret plan for udrustning, som håndterer de otte dages
forsinkelse, som opstod, da udrustningen blev sat på pause pga. fundet af ny STM-fejl. Planen inkluderer
weekendarbejde og kortere pause mellem udrustningen af togene. Milepælen er markeret gul, da der
ikke er nogen buffer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for 1-2
måneders forsinkelse, som måles op mod maj 2019.
Designarbejdet på First of Class for de resterende otte tog er startet og følger planen. Banedanmark for-
venter de otte tog færdigudrustede i juli 2020. Det er muligt, fordi Alstom har formået at forkorte proces-
sen for den anden First of Class, hvilket har givet mulighed for en optimeret plan. Som det fremgår af
proceslinjen, er det den nuværende plan, at togene skal bruges på strækningen Odense-Svendborg i janu-
ar 2021. Som det dog fremgår af Fjernbane Øst-kapitlet arbejdes der nu på en revideret plan for ibrugtag-
ning af strækningen henset til de forsinkelser, der allerede er set.
4.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
16 ud af 41 er udrustet
Ibrugtag-nin
gstillad.
Gennemført
MAR18
Start
serie
Gennemført
JUN18
KLAR: 29 tog
Str.-Thisted
JUN19
6 mdr.
buffer
BEHOV: 29
Str.-Thisted
JAN20
KLAR: 43
(alle)
4 mdr.
buffer
BEHOV: 43
Str.-Holstebr
JAN21
JUL20
RISK: Ubetydeligt
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
11/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0012.png
Banedanmark vurderer fortsat, at de første 29 tog er klar juni 2019 og dermed med en buffer på ca. et
halvt år inden ibrugtagning af Struer-Thisted. Status er derfor grøn. Der er nu udrustet i alt 17 tog
For den samlede flåde på 43 tog forventer Banedanmark fortsat at være klar juli 2020 med en buffer på 4
måneder inden ibrugtagning på strækningen december 2020.
Risikoniveauet er uændret siden sidste rapportering og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20%
risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod juli 2020, hvor togene med den nuværende
plan vurderes at være udrustede.
4.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog:
0 ud af 39 er udrustet
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Ibrugtagnings-
tilladelse
•APR20
RISK: Middel
Start
serie
APR20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•SEP20
•OKT20
•RISK:
Middel
1 mdr. buffer
Banedanmark vurderer, at de tolv tog er klar oktober 2020 med en buffer på en måned og dermed i tide
til trafikoverdragelsen af Roskilde-Køge i december 2020. Status er derfor grøn. Togene forventes klar lidt
senere end rapporteret sidst, hvilket blot er en afspejling af den reviderede udrustningsplan, som blev
aftalt ifm. indgåelsen af forligsaftalen. Der er dog fortsat en buffer.
Risikoniveauet er øget siden sidst, men fortsat klassificeret som middel. Sandsynligheden er øget fra 40-
60% til 60-100% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket måles op mod at have de 12 tog klar til
oktober 2020. Årsagen til forøgelsen skyldes, at Alstom melder om mangel på en specifik ressource hvilket
kan presse installationsarbejdet til First of Class for den anden serie. Alstom arbejder på en plan for at
fastholde færdiggørelsen af de 12 tog i oktober.
4.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype):
0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog (serieinstallation):
0 ud af 24 er udrustet
BEHOV: 10
Trafikplan
DEC20
KLAR: 12
Køge-Næstve
d
BEHOV:12
Køge-Nstved
MID21
Ibrugtag.-
tillad.
2 mdr. buffer
Start
serie
KLAR: 10
3 mdr. buffer
8 mdr. buffer
KLAR: 25
•OKT19
•RISK:
middel
•JAN20
•AUG20
•OKT20
•RISK:
middel
•AUG21
Banedanmark vurderer, at de første tolv tog er klar oktober 2020 med en buffer på 8 måneder inden
ibrugtagning af Køge-Næstved medio 2021. Status er derfor grøn.
Risikoniveauet er øget siden sidst, men er stadig klassificeret som middel. Sandsynligheden er øget fra 20-
40% til 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, som måles op mod oktober 2020. Årsagen til
forøgelsen er, at Alstom stadig ikke har en underleverandør på plads til udrustning/præ-
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
12/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0013.png
udrustningsaktiviteter samt, at Alstom har udfordringer med indkøb/levering af komponenter til tiden.
Ifølge planen skal installation på First of Class igangsættes i marts 2019.
4.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb
til FoC
•OKT19
Ibrugtagnings-tilladelse
Start serie
Tog Klar
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige ro-
busthed i tilgængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslutning
om serieudrustning af IR4-toget, når Alstom har vist, at de kan levere på IC3-toget. Banedanmark fortsæt-
ter, som besluttet, designarbejdet med IR4 med henblik på at lave et IR4-prototypetog (First of Class).
Ved fasegodkendelsen 2019 af Signalprogrammet vil der være et bedre grundlag for at vurdere, om frem-
driften med IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning om at
udruste IR4 primo 2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i tide.
4.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger,
men er ikke påkrævede til en specifik strækning. Alstom har som planlagt nu gennemført retrofitaktivite-
ter og Banedanmark arbejder på at opnå den nødvendige godkendelse for at kunne udføre dynamiske
tests.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en
forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket måles op mod den nuværende udrustningsplan.
4.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Udrustningen af Øresundstogene er lige nu under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de sven-
ske operatører), hvor forskellige muligheder undersøges. Grundet denne udestående afklaring, eksisterer
der pt ingen planer for udrustningen og dermed risikovurderes togtypen ikke for nuværende.
Signalprogrammet
Fjernbane Ombordudrustning
13/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0014.png
5
Overordnet status:
Fjer
a e Vest
Status for projektet er markeret grøn, da strækningen Lindholm-Frederikshavn som planlagt blev sat i drift
med det nye signalsystem, driften har siden da været tilfredsstillende. Leverandøren har leveret revidere-
de planer for strækningerne Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro N (RO5), som ibrugtages i 1.
kvartal i hhv. 2020 og 2021. Sidstnævnte afviger fra Anlægsplanen, hvor der var forudsat ibrugtagning ved
køreplanskiftet 2021 grundet materielsituationen.
Afvigelsen skyldes, at den tidligere plan ikke tog højde for, at strækningen skulle ibrugtages over flere
måneder bl.a. pga. mængden af overkørsler. Banedanmark vurderer, at afvigelsen ikke har konsekvenser
for andre projekter. Banedanmark undersøger, hvilke konsekvenser de nye planer får for ibrugtagning af
den efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro (RO4).
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er defineret i Anlægsplanen 2018. Den første stræk-
ning, Frederikshavn-Lindholm er nu sat i drift, og fokus er derfor på at sikre et driftsstabilt produkt forud
for ibrugtagning af hovedstrækningen Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud
for indsættelse af Fremtidens tog.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt
Start installation
Lindholm- Frederiksh inkl. RDT på
Aarhus-Aalborg
avn
Thisted-Langå- Holste
bro
5.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
5.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
RDT start
DK2.0 test start
DK2.0 ibrugtagning
Final Acceptance
Gennemført DEC18
FEB19
SEP19
RISK: middel
2. halvår 2019
Leverandøren Thales har, som aftalt, fremlagt en plan for ibrugtagning af softwareopgraderingen DK2.0.
Planen er stram, men aktiviteterne forløber planmæssigt, og Banedanmark forventer fortsat at opgradere
til DK2.0 i september 2019, da alle nødvendige godkendelser forventes at være opnået i tide. Status er
derfor grøn.
Den indsamlede data fra pålidelighedstesten er under detaljeret analyse. Pålidelighedstesten af det nuvæ-
rende system med DK1.0 har nu stået på i 2 måneder og forløber stadig planmæssigt og uden større kom-
plikationer. Punktligheden er fortsat tilfredsstillende de korte driftserfaringer med systemet taget i be-
tragtning.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
14/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0015.png
Risikobilledet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en
forsinkelse på 1-2 måneder, som vurderes i forhold til at være klar til at idriftsætte DK 2.0 i september
2019.
5.2.2 Thisted-Struer (RO8) (ekskl. Struer St.)
Design
Gennemført
Installation
JAN 19
FEB19
Test*
FEB19
MAR19
Ibrugtag-
ningstilladel.
DEC19
Godkendt
ibrugtagning
Ult. 4. kvt. 2019
1. kvt. 2020
RISK: middel
6 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
*Start SAT (Site Acceptance Test)
Thales fremlagde som aftalt en revideret arbejdsplan for strækningen i slutningen af januar, som medio
februar blev godkendt af Banedanmark. Planen er afspejlet i proceslinjen ovenfor. Strækningen vil være
klar til ibrugtagning ved årsskiftet, men vil reelt først blive ibrugtaget i 1. kvartal 2020. Det skyldes, at
ibrugtagning vil ske over en længere periode, hvorfor det ikke vil være hensigtsmæssigt med en pause
over jul og nytår 2019. Ibrugtagningstilladelsen forventes derfor fortsat opnået i december 2019, så alt er
klar til januar 2020.
Installationsarbejdet har, som senest rapporteret, skubbet til igangsættelse af testforløbet og Site Accep-
tance testen forventes nu igangsat i uge 11. Projektet planlægger at gennemføre flere tests i løbet af for-
året.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er stadig klassificeret som middel. Der er 40-60 % risiko for en
forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket er vurderet i forhold til ibrugtagning i 1. kvartal 2020.
5.2.3 Langå-Struer-(Holstebro N) - (RO5) (inkl. Struer St.)
Design
Gennemført NOV18
Installation
AUG19
Test*
JAN20
Ibrugtag-ningstil
ladelse
OKT20
Godkendt
ibrugtagning
OKT20
1. kvt. 2021
RISK: ubetydeligt
Ibrugtag.
Anlægsplan DEC
20 (K21)**
*Start SAT (Site Acceptance Test)
** Ved næste opdatering af Anlægsplanen (medio 2019) ændres milepælen i overensstemmelse med den nye ibrugtagningsdato. Fra
næste rapport vil farven være ændret fra rød til grå. Milepælen er rød denne gang for at tydeliggøre overskridelsen af Anlægsplanen.
Thales fremlagde som aftalt en revideret arbejdsplan for strækningen i slutningen af januar, som medio
februar blev godkendt af Banedanmark. Planen er afspejlet i proceslinjen ovenfor.
Med den reviderede tidsplan planlægger Banedanmark nu at ibrugtage strækningen i første kvartal 2021.
Opnåelse af ibrugtagningstilladelsen er nu planlagt til oktober 2020. Som tidligere rapporteret kan stræk-
ningen jf. Anlægsplanen
tidligst
ibrugtages ved køreplanskiftet 2021 grundet Trafikplanens materielkrav.
Siden sidst er installationsarbejdet igangsat, men der er grundet sæsonen ikke sket så meget endnu.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som ubetydeligt. Der er 40-60% risiko for en
forsinkelse på under 1 måned, som vurderes i forhold til ibrugtagning af strækningen i 1. kvartal 2021.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
15/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0016.png
5.2.4 (Vejle)-Holstebro (RO4)
Design
APR19
MAJ19
Installation
DEC19
Afventer
planlægning
Test*
MAR20
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning**
OKT20
Afventer
planlægning
5 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. kvt. 21
RISK: Middel
*Start SAT (Site Acceptance Test)
** Strækningen kan først sættes i drift, når Langå-Struer-(Holstebro N) er ibrugtaget (1. kvt. 2021).
Ibrugtagning af strækningen er bundet af, at Langå-Struer-(Holstebro N) skal være ibrugtaget forinden.
Thales har efter Banedanmarks ønske præsenteret en plan, som inkluderer sammenlægningen med
strækningen Herning-Skanderborg (RO7b). Planen tager dog ikke højde for hverken bindingen til den fore-
gående strækning eller til Anlægsplanen. Projektet vil derfor sammen med leverandøren i den kommende
tid arbejde på en ny sammenhængende plan. Derfor fremgår ingen datoer af proceslinjen ovenfor.
Risikoniveauet er øget i både sandsynlighed og konsekvens siden sidst, og Banedanmark vurderer det nu
til at være middel. Årsagen er de nye planer for Struer-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro N (RO5),
der påvirker Vejle-Holstebro (RO4) planen. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket
vurderes i forhold til idriftsættelse af strækningen i 2. kvartal 2021 jf. Anlægsplanen indtil en ny produkti-
onsplan er godkendt af Banedanmark.
Signalprogrammet
Fjernbane Vest
16/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0017.png
6
Overordnet status:
Fjer
a e Øst
Banedanmark planlægger fortsat med ibrugtagning af Roskilde-Køge i maj 2019 og ibrugtagning af Køge-
Næstved fra fjerde kvartal 2020 som dermed er indenfor Anlægsplanen. Der arbejdes fortsat på en kon-
solideret plan. Overordnet status fastholdes derfor som gul.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Øst-projektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af pro-
ceslinjen herunder.
Fokus er at ibrugtage teststrækningerne og Ringsted-Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og
elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrug-
tagning af København-Peberholm.
2. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
Næstved
Næstved-Nykøbing F.
København-
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
Peberholm
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Roskilde-Køge (EDL N)
Design
Gennemført
*Trial Run gennemført
Installation
Gennemført DEC18
Test*
MAR19
Ibrugtag-ningstil
ladelse
APR19
Godkendt
ibrugtag.
MAJ19
Ibrugtag.
Anlægsplan
Medio 2019
Alle parter arbejder fortsat fokuseret på at sætte strækningen i drift i slutningen af maj 2019. Status er gul
grundet den stramme tidsplan for det resterende forløb frem mod ibrugtagning.
Det første møde i Banedanmarks ibrugtagningsforum er blevet afholdt. Gruppen håndterer risici og issues,
og fokus for det første møde var bl.a. de identificerede midlertidige løsninger på kendte fejl. Det næste
møde afholdes i slutningen af februar.
Banedanmark fortsætter med at teste de midlertidige løsninger. Der er god fremdrift, og det er Ba-
eda arks forve t i g, at DSB’s loko otivførere ku vil skulle hå dtere
et begrænset antal.
De første tests i Trial Run-forløbet blev gennemført i uge 6 og viste en stabil system performance. En stor
del af de scenarier, som skal testes i dette forløb blev gennemført. Næste test vil blive gennemført i uge 9.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
17/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0018.png
6.2.2 Teststrækning Køge-Næstved (EDL S)
Design
Gennemført
Installation
JUN19
Test*
MAR20
Ibrugtag-ningstil
lad.
JUL20
Klar til
ibrugtagning
4. kvt. 2020
RISK: middel
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
*Trial Run gennemført
Banedanmark forventer, at strækningen er klar til ibrugtagning ultimo fjerde kvartal 2020. Der er dermed
en buffer på 6 måneder ift. Anlægsplanen, og status er derfor grøn. Dette tager dog ikke højde for tilslut-
ningen til Køge N, hvor Banedanmark fortsat afdækker flere muligheder. Derudover skal en overkørsel
opgraderes, hvilket planen heller ikke tager højde for.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er fortsat klassificeret som middel. Der er 10-20 % risiko for en
forsinkelse på 5-6 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i 4. kvartal 2020.
6.2.3 København-Ringsted (RO1)
Den indledende ansøgning om APIS (ibrugtagningstilladelse) blev planmæssigt fremsendt til Trafikstyrel-
sen den 21. december 2018 indeholdende en samlet beskrivelse af SP, EP og Kh-Rg. I løbet af foråret
fremsendes yderligere dokumentation til Trafikstyrelsen.
Installation
(slut)
Gennemført
Design
Gennemført
Test
Gennemført DEC18
Ibrugtagningstilladelse
1. kvt. 2019
Der følges løbende op i forhold til leverancer til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for at sikre, at Banedan-
mark modtager APIS (ibrugtagningstilladelse) på Den nye bane København-Ringsted i maj 2019.
Den 21. december 2018 modtog projektet en delvis godkendelse af projekteringsnormen, og projekte-
ring/validering er nu igangsat. Tidsplanen er meget stram, men forventes fortsat overholdt til åbningen
den 31. maj 2019.
Den nye bane København-Ringsted færdiggør arbejdet på den nye station Køge N i løbet af 1. kvartal
2019. Den første del af 0-løsningen, som forligskredsen tilsluttede sig i 2018, færdiggøres inden den offici-
elle indvielse af banen den 31. maj 2019: Udover tilslutning af den nye bane til den eksisterende infra-
struktur og betjening af Ringsted St. ad den nye bane vil denne tilslutningsløsning resultere i to nye spor
gennem stationen. Løsningen er samtidigt en forudsætning for en eventuelt senere opgradering af ha-
stigheden gennem stationen til 180 km/t (0+-løsningen) og etableringen af en niveaufri udfletning mellem
den nye bane og strækningen Ringsted-Næstved. Dermed vil der være kapacitet til to tog i timen hver vej.
Efter åbningen af banen vil der blive arbejdet videre med 0-løsningen for at sikre kapacitet på Ringsted St.
til køreplansoplæggene for 2020-2024. 0-løsningen ventes færdiggjort ultimo 2019, hvorefter det fra 2020
vil være muligt at køre op til fire tog i timen hver vej. I de første år vil der blive anvendt eksisterende,
konventionel signalteknologi (kaldet fem-bloks løsningen), indtil der er tilstrækkeligt mange tog udstyret
med ERTMS til at kunne betjene banen uden negative konsekvenser for den samlede trafikbetjening un-
der ét. Det forventes at den nye strækning kan ibrugtage ERTMS fra og med 2024.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
18/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0019.png
6.2.4 Odense-Svendborg (RO10)
Design*
Gennemført
NOV17
Installation
MAR19
JUL20
Test**
NOV20
AUG21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
JAN21
NOV21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
RISK: høj
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a.
grundet det store antal overkørsler på strækningen).
**Trial Run gennemført
I seneste rapport blev det beskrevet, at der var udfordringer med installationsarbejdet, hvilket ville få
konsekvenser for de øvrige milepæle. Der har været drøftelser med Alstom, som meddeler at være
forsinket med visse installationsaktiviter med op til et år, og leverandøren har ikke leveret en plan, som
kan håndtere forsinkelserne. Alstom har lavet en foreløbig konsekvens-analyse af planen, som bekræfter
forsinkelserne. Status er derfor rød. Denne analyse er afspejlet i proceslinjen ovenfor. På den baggrund er
det derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at strækningen ikke vil kunne ibrugtages som forudsat i
Anlægsplaen. Projektet afholder nu en række møder med Alstom for at indgå aftale om en plan for
mitigering af forsinkelsen. Projektet forventer denne plan i februar/marts. Banedanmark har meddelt
Alstom, at de skal levere en plan, som håndterer hele forsinkelsen. Leverancen af den version af
trafikstyringssystemet (TMS), som skal bruges på strækningen er desuden udfordret, og Banedanmark og
Alstom undersøger, hvordan det kan håndteres.
Risikoniveauet er på ovenstående baggrund øget siden sidst og er stadig klassificeret som højt. Der er nu
en 60-100% risiko for over 6 måneders forsinkelse, hvilket vurderes i forhold til den hidtidigt forudsatte
ibrugtagning i januar 2021.
6.2.5 Næstved-Nykøbing F. (RO7b)
Design
MAR20
Installation
JUL21
Test*
OKT21
Ibrugtagningstil
lad.
NOV21
Godkendt
ibrugtagning
DEC21
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
*Trial Run gennemført
Leverandørens aktiviteter forløber planmæssigt, og det er fortsat Banedanmarks vurdering, at fremdriften
er tilfredsstillende. Status for strækningen er grøn, da Anlægsplanen forventes overholdt med en buffer
på et halvt år.
Signalprogrammet
Fjernbane Øst
19/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037893_0020.png
7
Overordnet status:
S- a e
Arbejdet med at undersøge mulighederne for at afslutte projektet i 2021 som forudsat, pågår fortsat,
og der er tæt dialog med leverandøren Siemens om en revideret plan. Det er fortsat Banedanmarks
vurdering, at den sidste strækning først vil være overgået til det nye system i 2022. Med afslutning i
2022 er den overordnede status stadig rød, da Banedanmark fortsat måler op imod den oprindelige
plan med afslutning i 2021, og da Siemens i sommeren 2018 formelt meldte en forsinkelse. Status
opdateres, når en revideret plan er på plads. Før denne plan kan komme på plads skal der indgås aftale
om den tekniske løsning på problematikken omkring glatte skinner, og Siemens skal bevise en vis sy-
stemkvalitet.
Indtil planarbejdet er færdiggjort, foretages der udelukkende en fremdriftsvurdering af den kommen-
de strækning, Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2), som planlægges ibrugtaget i
maj 2019.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Projektets kritiske vej består af ibrugtagningstidspunkterne for de enkelte strækninger, som senest
oplyst i Anlægsstatus, hvor den sidste strækning ibrugtages senest i 2021. Da der ikke er nogen tids-
mæssig reserve, er alle ibrugtagningstidspunkterne kritiske. Det skyldes, at forsinkelser af én stræk-
ning i udgangspunktet kan påvirke efterfølgende strækninger, herunder den sidste strækning, Carls-
berg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO4) som skal ibrugtages senest i 2021, jf. planen fra oktober
2016.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
(gennemført)
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
Jægers-borg/Kla Farum-Ryparken Ringbanen
mpenborg-Svan (RO3.1)
(RO6)
e-møllen
/Ryparken (RO2)
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Svanemøllen-
Sydhavn-Køge Carlsberg-
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
høj (RO3.2)
øje Taastrup
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen (RO2)
Design
APR18
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•APR19
Test afsluttet*
•MAR19
Ibrugtagnings-
tilladelse
•MAJ19
Godkendt
Ibrugtagning
MAJ19
Ibrugtagning
MAJ19
Anlægsstatus
Der er ingen ændringer i milepælene siden sidst.
Tidsplanen frem imod ibrugtagning er fortsat stram, og der er lavet justeringer til planen, så det sikres,
at den dokumentation, som er nødvendig for opnåelse af sikkerhedsgodkendelsen, leveres i tide.
Signalprogrammet
S-bane
20/21
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Endnu en system fabriks accept test blev gennemført uge 6 og her blev ikke fundet noget, som forhin-
drer, at den operationelle test kan gennemføres i uge 9. Dog er der stadig forhold, som skal håndteres
inden ibrugtagning, og disse drøftes med Siemens. Den operationelle test vil give endnu en indikation
af systemets modenhed. Indtil da fastholdes gul status for denne milepæl.
7.2.2 Status på glatte skinner (sliding/WET 4)
Siemens har på styregruppemøde i januar oplyst, at den tekniske løsning ift. glatte skinner/WET 4 først
vil kunne leveres i maj 2021, hvilket er senere end de hidtidige indikationer. Siemens har endnu ikke
givet en pris for løsningen. Denne forventes primo marts.
Signalprogrammet har parallelt med dette afklarende diskussioner med Siemens omkring forskellige
scenarier for udrulningsplanen under hensyntagen til, at den tekniske løsning først vil kunne leveres i
maj 2021. Afklaringen sigter på at identificere det mest hensigtsmæssige scenarie, som bedst håndte-
rer effekterne på den samlede tidsplan. Den tekniske løsning på glatte skinner forventes dog at få
indflydelse på aftalen med Siemens om en ny tidsplan for S-banen.
Siemens har sat en deadline 30. april for en aftale omkring den tekniske løsning for at kunne være klar
med en leverance i maj 2021.
Signalprogrammet
S-bane
21/21