Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 310
Offentligt
2037892_0001.png
Status om Signalprogrammet
Februar 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0002.png
Punktlighed på ERTMS-strækningen i Nordjylland
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0003.png
Punktlighed på CBTC-strækningen på S-banen (Jægersborg-Hillerød)
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0004.png
Status for IC3
Processen går som planlagt.
Serieudrustning sættes i gang i starten af juni efter
aftale med DSB. På den måde kan planen optimeres,
da man undgår konflikt med sommerferien.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og planen
understøtter fortsat, at de 6 første tog er klar inden
årets udgang og at hele flåden er udrustet ultimo
2023.
Der afholdes fortsat ugentlige møder mellem
Banedanmark, DSB og Alstom i en arbejdsgruppe for
at sikre fokus og fremdrift.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0005.png
Status for IC3
Processen frem mod påbegyndelse af serieudrustning forløber
som planlagt
Oktober 2018:
Ibrugtagningstilladelse med restriktioner
Tunnel
STM (oversættelsesmodul)
Uge 51:
Opdatere installationsdesignet
Uge 6:
Indkøb af komponenter
Uge 9:
Opgradering af komponenter
Uge 11:
Test og ibrugtagning
Uge 16:
Ny STM software og opdatering af sikkerhedsinstruks
Uge 17:
BDK afleverer sikkerhedsinstruks til uafhængig
validator
Uge 20:
Uafhængig validator udsteder sikkersvurderingsrapport
Uge 23:
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gennemgår og
udsteder ny ibrugtagningstilladelse
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0006.png
Status på ombordudrustningsprojektet
DSB MQ:
Udrustningen af de første 12 MQ tog til Roskilde-Køge forløber planmæssigt og 8 tog* er nu udrustet og alle 12 forventes
fortsat klar til ibrugtagning af strækningen i maj. Alstom har allerede indhentet den 8 dages forsinkelse, som opstod, da
udrustning blev sat på pause pga. fundet af den nye fejl i oversættelsesmodulet (STM).
Der er fundet en løsning, så STM-fejlen kan håndteres indtil en varig rettelse kan implementeres i
STM’en.
Det er fortsat forventningen, at de resterende 8 tog, der skal bruges på Odense-Svendborg, vil være klar i juli/august 2020
og dermed i god tid inden togene skal bruges på strækningen Odense-Svendborg primo 2021.
Lokaltog Lint 41:
De 12 tog forventes klar i oktober 2020 og dermed i tide til trafikoverdragelsen af Roskilde-Køge i december 2020.
DSB’s Abs’er:
Banedanmark forventer, at DSB’s ABs’er
vil være klar til ibrugtagning af Køge-Næstved medio 2021. Der er fortsat en buffer
på 8 måneder til de påkrævede 12 tog forventes at være udrustet til de skal sættes i drift mellem Køge og Næstved.
* Status pr. medio marts 2019. Der er således udrustet flere tog end det fremgår af statusrapporten for februar 2019.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0007.png
Status på ombordudrustningsprojektet
Arriva Lint41:
Serieudrustningen af Arrivas Lint41 fortsætter og der er nu udrustet 20* ud af 43 tog. De første 29 tog, som Arriva har
ønsket udrustet til at befare strækningen Struer-Thisted forventer Banedanmark fortsat vil være klar i juni 2019.
Udrustningen bliver gennemført på under 6 dage, hvilket er den aftalte varighed.
Øresundstogene:
Udrustningen af Øresundstogene er under afklaring i Øresundstogenes ejerkreds (DSB og de svenske
jernbanevirksomheder). Der er taget kontakt til Skånetrafikken for at drøfte, hvordan de dansk- og svenskejede
Øresundstogsæt sikres rettidigt ombygget.
IR4:
Både Banedanmark og DSB ønsker at holde muligheden for at kunne udruste IR4 åben indtil Alstom viser, at de kan
levere på IC3-toget. Derfor arbejder Alstom videre på designet og indkøb til First of Class med henblik på at kunne
udruste IR4.
Banedanmarks arbejdskøretøjer:
Det første arbejdskøretøj er udrustet. Alstom har som planlagt gennemført nogle retrofitaktiviteter. Næste skridt er, at
toget skal gennemføre dynamiske test.
* Status pr. medio marts 2019. der er således udrustet flere tog end det fremgår af statusrapporten for februar 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0008.png
Status på infrastrukturprojekterne - Vest
Den første ERTMS-strækning Lindholm-Frederikshavn blev planmæssigt
sat i drift den 21. oktober 2018 og Vestprojektet arbejder nu på at
kunne implementere den planlagte softwareopgradering på
strækningen i efteråret 2019.
Der er lavet reviderede planer for de efterfølgende to strækninger. For
begge strækninger gennemføres ibrugtagningen trinvist over en
længere periode på 2-3 måneder bl.a. pga. mængden af overkørsler
(sporspærringer bruges dog primært i weekenderne):
Thisted-Struer: Klar til ibrugtagning i december 2019, men
ibrugtages først i 1. kvartal 2020, da det ikke vil være
hensigtsmæssigt med pause over jul og nytår.
Langå-Struer-(Holstebro N): Klar til ibrugtagning 4. kvartal 2020,
men ibrugtages først i 1. kvartal 2021, da det ikke vil være
hensigtsmæssigt med pause over jul og nytår. Afvigelsen skyldes,
at ibrugtagningen først kan igangsættes i januar pga.
materielsituationen (IC4/operatørskifte). Banedanmark vurderer,
at det ikke har konsekvenser for andre projekter, men
undersøger nu, hvad det kan betyde for ibrugtagning af den
efterfølgende strækning, Vejle-Holstebro.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0009.png
Status på infrastrukturprojekterne
Øst
Roskilde-Køge:
Der er gennemført endelige tests på strækningen Roskilde-Køge. I den
forbindelse er der fundet kritiske fejl, der skal håndteres inden banen
sættes i drift i maj. Dette medfører en usikkerhed om banen sættes i
drift til maj.
Der er betydelig risiko for, at banen først sættes i drift på den anden side
af sommerferien.
Banedanmark lægger maksimalt pres på leverandøren for at banen kan
åbne i maj som planlagt uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Køge-Næstved:
Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at ibrugtagning af Køge-
Næstved kan finde sted indenfor Anlægsplanens frist i medio 2021.
Odense-Svendborg:
Alstom har nu lavet en konsekvensanalyse af planen, som bekræfter de
allerede sete forsinkelser. Banedanmark er derfor fortsat i tæt dialog
med Alstom, som er blevet bedt om at levere en plan, som håndterer alle
forsinkelserne.
Banedanmark vurderer, at strækningen ikke vil kunne sættes i drift
indenfor Anlægsplanen (primo 2021).
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 310: Kopi til orientering af materiale vedrørende Signalprogrammet fra møde med forligskredsen vedr. en grøn transportpolitik den 26. marts 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037892_0010.png
S-banen
Der pågår afsluttende tests frem mod ibrugtagning af den
næste strækning Jægersborg/Klampenborg-
Ryparken/Svanemøllen.
Testene går godt
Forventes ibrugtaget i maj
Banedanmark er i tæt dialog med Siemens og vurderer, at
udrulningen på S-banen først er færdiggjort i 2022.
En revideret plan afhænger af, at der er indgået aftale om
den tekniske løsning på problematikken omkring glatte
skinner samt, at Siemens beviser en vis systemkvalitet.