Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 309
Offentligt
Notat
25.03.2019
Succesfuld test af kørestrømsanlægget mellem Køge Nord og Næstved
Elektrificeringsprogrammet har nået en stor milepæl i arbejdet med at elektrificere store dele af
det statslige jernbanenet i Danmark. Den 22. marts 2019 afsluttede programmet testen af den
netop færdigelektrificerede strækning mellem Køge Nord og Næstved.
Strækningen mellem Køge Nord og Næstved er den tredje strækning, der er elektrificeret af
Banedanmark. Arbejdet på strækningen har været i gang siden 2015, hvor Banedanmark fjernede
bevoksning og ombyggede banen til en hastighed på 160 km/t. Samtidig blev de gamle broer udskiftet
med nye og højere broer, før selve elektrificeringen af den 45 kilometer lange enkeltsporede strækning
kunne gå i gang. I maj 2018 gik Banedanmark i jorden med anlægsarbejdet, og i marts 2019 var
Banedanmark klar til at teste det færdige anlæg. Anlægget blev spændingssat og testen blev påbegyndt
den 11. marts, hvor der først blev testet med lav spænding (230 volt), og senere med de 25 kV, som
anlægget er dimensioneret til. Den 20. og 21. marts blev strækningen endeligt testet med testtog.
Spændingssætning og test af det nye anlæg har været en stor og kompleks opgave med en presset
deadline, men opgaven er lykkedes på basis af stor samarbejdsvillighed mellem Banedanmark,
Siemens, Aarsleff Rail, DSB og Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen.
Strækningen er klar til drift med eltog, når de nye signaler også er installeret, hvilket forventes at ske
medio 2021.
Banedanmark
Direktiossekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82346542
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(1)