Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
2037946_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
20. marts 2019
Rasmus Larsen
[email protected]
+45 7244 3630
19/02909-6
1/4
Kommissorium
Forundersøgelse af en sydlig Ring 5
Der igangsættes en forundersøgels e af en sydlig Ring 5, der skal vurdere muligheden for at etablere en m o-
torvej fra Køge til Frederikssundsvej. Forundersøgelsen kan danne grundlag for at dimensionere en eventuel
senere VVM-undersøgelse af en Ring 5 vejforbindelse og medvirke til et beslutningsgrundlag herfor.
Baggrund
De overoverordnede effekter af en Ring 5 er tidligere blevet undersøgt i en strategisk analyse fra 2013, rap-
port nr. 454, Vejdirektoratet. I denne analyse blev de trafikale, natur- og miljømæssige samt samfunds- og
anlægsøkonomiske forhold undersøgt på et overordnet niveau. Senest er de trafikale effekter blevet under-
søgt i Vejdirektoratets
rapport 563 fra 2016 ”Trafikal analyse af hovedstadsområdet”
i forlængelse af beslut-
ningsforslag B14
”Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-
transportkorridoren”.
Vejdirektoratets analyser understøtter, at der er størst trafikalt potentiale i en sydlig Ring 5 mellem Køge og
Frederikssundsvej. Det blev også konkluderet, at der kunne være trafikale perspektiver i en sydlig Ring 5�½
med en vestligere linjeføring.
Indhold i forundersøgelsen
En forundersøgelse af en sydlig Ring 5 vil tage udgangspunkt i de tidligere undersøgelser, men vil komme
dybere i de konkrete forhold i korridoren. Det anbefales, at der tages udgangspunkt i en korridor som be-
skrevet i den strategiske analyse vedrørende Ring 5 og 5 �½, hvor relevante effekter af en mere konkret linje-
føring vurderes nærmere.
De undersøgte korridorer fra den strategiske analyse er vist på bilag 1.
Der foretages en beskrivelse af eksisterende forhold og gennemgang af de undersøgte korridorer fra den
strategiske analyse med fokus på sammenhæng med det øvrige vejnet i den sydlige og vestlige del af ho-
vedstadsområdet.
Der vil blive foretaget en nærmere analyse af et eller flere relevante forslag til en vejforbindelse, samt de
arealmæssige behov og blandt andet under hensyntagen til bysamfund i korridoren, miljøforhold m.v. Der vil
blive udarbejdet forslag til mulige etapeopdelinger, hvis det vurderes relevant.
For hvert forslag gives et overordnet overblik over de trafikale, natur- og miljømæssige, støjmæssige, by- og
erhvervsmæssige samt økonomiske effekter. I forundersøgelsen vil der også blive set på tilslutningen til de
eksisterende motorveje (Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorvejen og Frederikssundsmotorvejen), og kon-
sekvenser for øvrig infrastruktur i området.
Som led i forundersøgelsen af en sydlig Ring 5 perspektiveres resultaterne for Ring 5 med overordnede
trafikmodelberegninger og samfundsøkonomi for alternative muligheder, herunder placering af vejforbindel-
sen i Ring 5�½, en udvidelse af Rute 6, en udbygning til en 4-sporet motorvej mellem Ringsted og Roskilde
inkl. en udbygning af Holbækmotorvejen til 8 spor fra Ring 4 til Roskilde.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 308: Kopi til orientering af Vejdirektoratets kommissorier for planlægningsundersøgelse i Ring 5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037946_0002.png
Forundersøgelsen vil endvidere særskilt vurdere trafikale og økonomiske fordele og ulemper ved løsninger,
hvor Ring 5 slutter ved en kommende Frederikssundmotorvej hhv. ved den nuværende Frederikssundsvej.
Vejtek nik
I forundersøgelsen forudsættes det, at en sydlig Ring 5-motorvejsforbindelse som udgangspunkt anlægges
med et 4-sporet tværprofil dimensioneret til en skiltet hastighed på 130 km/t , herunder med hensyntagen til,
at hastighedsgrænsen på de fleste motorveje i hovedstadsområdet er 110 km/t. Den endelige hastigheds-
grænse fastlægges i samspil med politiet.
I forundersøgelsen vil der blive set på behov og mulighed for vej- og stikrydsninger samt tilslutning af større
skærende veje. På et overordnet plan vil der også blive set på behov og mulighed for etablering af raste-
pladser og samkørselspladser.
Den vejtekniske detaljering af korridorerne til egentlige forslag vil på oversigtskort dog stadig fremgå som
korridorer med en vis bredde, da en forundersøgelse ikke giver mulighed for at projektere et vejforløb detal-
jeret. Ligeledes vil det ikke kunne udelukkes, at der i en eventuel efterfølgende VVM-undersøgelse vil kunne
ske ændringer i linjeføringen.
Der gennemføres en trafiksikkerhedsrevision (trin 1) af alle forslag.
Trafik
Trafikmodelberegninger af projektforslag og etapeløsninger foretages med nyeste version af OTM-modellen.
For alle forslag, samt for relevante etaper, beskrives trafikkens omfang og fordeling, samt de forventede
effekter på rejsetid, trafikarbejde og trafiksikkerheden sammenholdt med 0-alternativet. I den sammenhæng
vil der være særlig fokus på den erhvervsrelaterede person- og godstrafik.
De trafikale effekter vil blive vurderet i forhold til andre større planlagte projekter, som for eksempel Frede-
rikssundsmotorvejen og forlængelse af Hillerødmotorvejen, eller øvrige projekter der også er nævnt i aftale
om investeringsplan 2030.
Miljøforhold
Konsekvenser for plan- og miljøforhold vurderes ud fra oplysninger indsamlet i den strategiske analyse samt
tilgængelige oplysninger i databaser m.v. I den overordnede miljøvurdering af forslagene vil der blive set på
påvirkningen af plan- og landskabsforhold, herunder eventuelle Natura-2000- og fredede områder, samt en
overordnet vurdering af øvrige afværge- og erstatningsforanstaltninger. Der er ligeledes drikkevandsinteres-
ser for hovedstadsområdet, som der skal koordineres i forhold til.
Der vil blive foretaget en overordnet vurdering af de støjmæssige påvirkninger og forslag til at minimere støj-
gener.
Areal- og ejendomsforhold
Der foretages en opdatering af arealanalyser fra den strategiske analyse. For relevante områder indhentes
oplysninger om ejendomsforhold samt virksomheder og større tekniske anlæg. Disse data benyttes ved gen-
nemførelse af en opdateret arealanalyse og beregning af budget til arealerhvervelse for forslagene.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 308: Kopi til orientering af Vejdirektoratets kommissorier for planlægningsundersøgelse i Ring 5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037946_0003.png
Der foretages nødvendig koordinering
af arealbehov i forhold til ledningsejere (eksempelvis Energinet.dk og
HOFOR).
By- og erhvervsforhold
I forundersøgelsen vil indgå en vurdering af de erhvervsmæssige effekter af en ny motorvej, herunder hvilke
områder, der vil få gavn af den forbedrede infrastruktur.
Anlægsøk onomi
For alle forslag beregnes et indledende anlægsoverslag jf. Transport -, Bygnings- og Boligministeriets prin-
cipper for Ny Anlægsbudgettering. Efterfølgende gennemføres en risikoanalyse for alle forslag.
Samfundsøk onomi
På baggrund af anlægsoverslag og beregnede effekter, beregnes de samfundsøkonomiske gevinster for alle
forslag, jf. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets manual for samfundsøkonomiske beregninger.
Ek stern k valitetssik ring
Efter principperne om ny anlægsbudgettering af statens anlægsprojekter med tilhørende aktstykke af 24.
oktober 2006 fra Finansudvalget, vil der blive gennemført en ekstern kvalitetssikring af projektet. Grundlaget
for den eksterne kvalitetssikring omfatter bl.a. anlægsoverslag med tilhørende dokumentation for mængder,
diverse forudsætningsnotater, risikoanalysen, trafikberegninger og samfundsøkonomiske beregninger.
Tidsplan
Forundersøgelsen starter i foråret 2019 og forventes afsluttet med afrapportering medio 2021.
Organisation
Forundersøgelsen gennemføres af Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet vil nedsætte en følgegruppe bestående af
Køge, Solrød, Greve, Roskilde, Ishøj, Vallensbæk, Høje Taastrup, Egedal og Ballerup kommuner, Region
Hovedstaden, Region Sjælland og Miljøstyrelsen.
Kommuner beliggende i de alternative muligheder for en udvidelse af Rute 6, en udbygning til motorvej mel-
lem Ringsted og Roskilde og en udbygning af Holbækmotorvejen til 8 spor fra Ring 4 til Roskilde, vil blive
inddraget til drøftelser i relevant omfang.
Følgegruppen kan nedsætte en eller flere arbejdsgrupper til løsning af specifikke opgaver og der forventes
afholdt diverse ad hoc møder med de enkelte kommuner.
Økonomi
Der er afsat 14 mio. kr. til forundersøgelsen af en sydlig Ring 5, hvoraf 4,8 mio. kr. af udgiften afholdes af
omkringliggende kommuner.
Afrapportering
Undersøgelsen afrapporteres i en sammenfattende rapport.
En egentlig offentlig høring forudsættes først gennemført i forbindelse med en eventuel kommende VVM -
undersøgelse på strækningen.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 308: Kopi til orientering af Vejdirektoratets kommissorier for planlægningsundersøgelse i Ring 5, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2037946_0004.png
Bilag 1
Oversigtskort fra Strategisk analyse (2013).
4