Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2036944_0001.png
SUNDE OG GRØNNE
TRANSPORTFORMER
VIRKSOMHEDENS
ROLLE
DITTE CLAUSEN
CSR MANAGER KMD
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036944_0002.png
BAGGRUND
_
CSR manager
_
Ballerup Mobilitetsnetværk
_
Moving people
_
Tidl cykelrytter
_
Tidl formand for ABC
en af
hovedstadens ældste og største
cykelklubber
_
20+ år som cykelpendler
KMD A/S
INTERNT
©KMD
2
_
Public - KMD A/S
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036944_0003.png
DATA FRA TRANSPORTUNDERSØGELSE 2017
_
KMD er Danmarks største it-virksomhed, og beskæftiger ca. 1500 medarbejdere i HQ Ballerup
_
Den gennemsnitlige afstand fra bopæl til arbejde er 39 km,
mens 26 % har under 15 km.
_
Medarbejderne hos KMD anvender i gennemsnit 39 minutter på turen til arbejde.
_
Pendling
_
70 % af medarbejderne pendler til arbejde i bil. 14 % af medarbejderne skifter transportform i løbet
af ugen. 6 % af medarbejderne kombinerer forskellige transportformer
_
Den gennemsnitlige CO2-udledning pr. medarbejder for pendlingsturen til arbejde er 5,5 kg CO2.
_
17 % af medarbejderne pendler til arbejde med kollektiv transport. 13 % benytter kun kollektiv
transport alene, mens hhv. 4 % kombinerer med cykel.
_
På de korte ture (0-5 km) står cykel og gang for 56 % af turene,
mens bilen står for 38 %.
Andelen af cykel falder på de længere ture (5-35 km),
men fastholder et flot niveau på minimum
14 %.
Bilen er den dominerende transportform på de lange ture.
KMD A/S
INTERNT
©KMD
3
_
Public - KMD A/S
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036944_0004.png
UDFORDRINGER
_
Fysiske rammer på arbejdspladsen
(parkering,
badefaciliteter, ‘mødebiler’ etc.)
_
Kultur
(er det acceptabelt at mellemlederen bliver
set i cykelshorts? Bakker virksomheden op om
sportsaktiviteter)
_
Bekvemmelighed
(hvad er det letteste valg? Er
der rigeligt parkeringspladser til biler, er bilen
stadig det hurtigste alternativ?)
_
Old habits
(kræver noget ekstra)
_
Tid
(hvad er hurtigst, kan jeg parkere
cykelanhængeren ved børnehaven, jeg skal køre
tidligere, hvis jeg skal nå i bad)
_
Økonomi
(elcykel 15.00-20.000, minibil 90.000)
60 testede cykler
Næsten alle positivt overraskede
Kun få formidlede, at de ville købe
4
_
Sikkerhed og enkelthed
KMD A/S
INTERNT
©KMD
_
Public - KMD A/S
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036944_0005.png
FORDELE
OG PLADS TIL FORBEDRING
_
Region H’s cykelregnskab (udarbejdet af incentive) påpeger de mange gode fordele ved
cykelpendling: færre sygedage (1 dag pr. 1200 km cyklet), mindre CO2, mindre trængsel
_
Sundere medarbejdere, gladere medarbejdere
_
Forældre, der cykler, er forbilleder for deres børn
”Ruterne er tilrettelagt, så de
forbinder trafikknudepunkter,
boligområder,
uddannelsesinstitutioner og
områder med mange
arbejdspladser. Samtidig er de
planlagt, så de løber den mest
direkte vej med så få stop som
muligt.”
KMD A/S
INTERNT
©KMD
5
_
Public - KMD A/S
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036944_0006.png
HVOR KAN DER SÆTTES IND
_
1: Det skal være hurtigere/mere bekvemt
end alternativet:
bedre cykelveje, færre
lyskryds. Ja, det koster penge!
_
2: Økonomisk incitament:
Gør elcyklen
tilgængelig for ikke-entusiaster via
skatteincitamenter:
Fjern skat på bruttoløns-
finansierede cykler til pendling, og cykler, som
virksomheden udlåner til pendling, jf. gode
erfaringer fra UK, Holland mv.
_
3: Sikkerhed:
Bedre vedligehold af cykelstier:
snerydning, lys (i Danmark er det mørkt i
myldretiden 30 pct. af året), huller, afstribning
_
4: Bedre skiltning
på cykelstier, fx i
erhvervsområder.
KMD A/S
INTERNT
©KMD
6
_
Public - KMD A/S