Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2036942_0001.png
Tilrettelegging for sunde transportformer :
Mobilitet til fots & kollektivtransport
1
2
3
4
5
Helge Hillnhütter
Sivilarkitekt, MSc. Ph.D.
Førsteamanuensis
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0002.png
Bedre luft
Fysisk aktivitet
Færre ulykker
Fysisk helse
Klima
Gåing i byer
som universal strategi
Inkluderende
Attraktiv bymiljø
Sosialt interaksjon
NTNU
Helge Hillnhütter
Mental helse
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0003.png
1
?
Utsatt til
omgivelsen
Gåing er mobilitet ute
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0004.png
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0005.png
2
?
Opplevelse av tid
Sensorisk opplevelse av byen
Emosjoner
NTNU
Helge Hillnhütter
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0006.png
3
E osjo er…
Psykologer forklarer:
?
+
Stimulasjon
«Circumplex model of emotions»
Maderthaner 2009
Behagelig
NTNU
Helge Hillnhütter
-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0007.png
3
Stress
+
Glede
«Circumplex model of emotions»
Maderthaner 2009
Stimulasjon
Behagelig
NTNU
Helge Hillnhütter
Kjedelig
-
Avslappende
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0008.png
4
Tidsopplevelse
Tiden går
raskt
e vi går…
Avstanden
blir kort
Hastigheten
er høy
NTNU
Helge Hillnhütter
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0009.png
4
Langt!
+30%
Ingen «myk faktor»!
+ 12%
+ 9%
- 9%
+ 17%
+ 10%
Variasjon opplevet gangavstand
- 10%
- 11%
- 14%
NTNU
Helge Hillnhütter
Kort
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0010.png
NTNU
Helge Hillnhütter
Opplevelse av tid og
distanse
10 minutters byen
Hva vi
når til
fots
Emosjoner
20%
Om vi
velger
å gå
33%
21%
26%
Reisemiddelfordeling København
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0011.png
3
Hjem
Reise med kollektivtransport
Jobb
1
NTNU
Helge Hillnhütter
2
3
4
4 etapper
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0012.png
1
Til fots
90%
Adgang
50-55%
passasjer
Til fots
45
50%
50%
Reisetid
NTNU
Helge Hillnhütter
30%
Inntrykk som
passasjer
Inntrykk
fotgjenger
70%
Hukommelse
Brög 2014
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0013.png
4
+
+70%
Hvor langt går folk til holdeplassen?
Bildominert
Fotgjengerorientert
Peperna 1982
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0014.png
4
+
3x
flere bor i
akseptabel
NTNU
Helge Hillnhütter
gangavstand til
kollektivtransport
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0015.png
4
+
Forskning: Kollektivtransport øker fysisk aktivitet
Kollektivreise: tur - retur
4x 3-8 min.
UK: Kollektivreisende
50% mere fysisk
aktivitet
enn bilister
(Davis et al. 2007)
US: 30% av kollektivreisende
går mere en
30 minutt per dag
(Besser Dannenberg 2005)
Kollektivtransport som
«verktøy» for å øke folkehelse
(Morency et al. 2011)
NTNU
Helge Hillnhütter
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036942_0016.png
Byrom for fotgjengere
synergi
Færre biler
flere fotgjengere
1 +1
=
3
Flere kollektivreisende
Enda flere fotgjengere
NTNU
Helge Hillnhütter