Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2036941_0001.png
Infrastruktur som understøtter
sunde transportformer
Andreas Røhl
Associate, Gehl,
Høring, Landstingssalen, Christiansborg 27 marts 2019
Photos courtesy of Gehl or City of Copenhagen unless otherwise stated
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0002.png
Det fysiske
miljø påvirker
vores adfærd og
livskvalitet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0003.png
Vi reagerer på
invitationer
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0004.png
Jo bedre forhold
for biler...
Jo flere vælger
bilen
Ingen overraskelse…
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0005.png
Jo bedre forhold
for kollektiv trafik
og at gå...
Jo flere vælger det
Ingen overraskelse…
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0006.png
Jo bedre forhold
for cykler...
Jo flere vælger
cyklen
Ingen overraskelse…
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0007.png
Lidt mere om invitationer
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0008.png
Andreas
Københavns Kommune
Cykelprogrammet 2007-2015
Mobilitet & Byrum 2014-2015
Urban Systems, Vancouver 2012
Cykelstrategi for Vancouver by mfl.
Gehl 2015->
Byudvikling, mobilitetsstrategi, koncept design i diverse byer
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0009.png
Valg af transportform
Basis:
Sikkert og trygt
Rejsetid
målt og oplevet
Grad af komfort
/
praktisk
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0010.png
…og
attraktive
steder at
cykle til
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0011.png
…og
attraktive
steder at
cykle til
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0012.png
…og
attraktive
steder at
cykle til
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0013.png
...der ikke er for langt væk
70.000
60.000
50.000
40.000
Walk
Bicycle
Car
30.000
Bus and Train
20.000
10.000
0
0-2 km
2-4.9km
5-9.9 km
10-14.9 km
>15km
Ture til arbejde og uddannelse i København. Transportform opdelt på afstand
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0014.png
Særlig
udfordrin
g
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0015.png
Det cykelspecifikke
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0016.png
Trafik
Dæmpning
Bern
Bern
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0017.png
Andel af gader der er trafik
dæmpede :
85% München
78% Berlin
75% Wien
63% Basel
54% Zurich
Bern
Pucher & Buehler, 2017
Århus
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0018.png
Eksempler
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0019.png
Randers
Skolefokus
og 22%
stigning i markedsandel
på ture under 5 km
Foto: Randers Cykelby
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0020.png
København
Pendler fokus
København, daglig bil- og cykeltrafik til indre by, 1970-2016
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0021.png
København:
Genveje. Virker.
4000->6000->19000
12%
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0022.png
The Harbour
Supercykelstier i
hovedstadsområdet
Ring
i forrentning
11%
+23% cykeltrafik
Heraf ca. 20% fra bil
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0023.png
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0024.png
Odense 1999-2002
National cykelby
+20% i cykeltrafik
50% af turene overflyttet
fra bil
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0025.png
Odense 2012-2016
Gør det igen
+18% i cykeltrafik
78% cykler eller går til
skole
58% cykler til stationen
Del af større udvikling
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0026.png
REGION HOVEDSTADENS BORGERE MENER
AT DET ER” VIGTIGT” ELLER ”MEGET VIGTIGT”, AT
FORBEDRE FORHOLDENE FOR:
Bilister
68%
70
Togpassagerer
Buspassagerer
Cyklister
0
10
20
30
40
50
60
% der mener, det er 'vigtigt' eller 'meget vigtigt'
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0027.png
God samfundsøkonomi
Vi ved hvad vi skal gøre
Vi har set det virke
Det efterspørges
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0028.png
Ikke hvordan og hvorfor, men…
Hvorfor ikke (mere)?
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0029.png
Spredte fordele…
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0030.png
Fra siloer…
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0031.png
til mere holistisk
planlægning
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0032.png
til mere holistisk
planlægning
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0033.png
For billigt…
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0034.png
Foto A. Enggaard/Bygningsstyrelsen,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0035.png
Priseksempler, transport investeringer:
Odense, National cykelby (2018 priser):
København, 2006-2015, cykling, total:
Hovedstadsområdet, et net af supercykelstier:
København 2006-2015 bus transport, total:
Nordhavnsvejen:
Metrocity Ringen:
Nyt Odense Universitetshospital
10 nationale cykelbyer =
1 omfartsvej, eller
1 mindre motorvejsudvidelse, eller
1 jernbane overkørsel omlagt til tunnel
30.000.000 KR
1.200.000.000 KR
2.200.000.000 KR
3.500.000.000 KR
2.500.000.000 KR
23.000.000.000 KR
6.000.000.000 KR
Supercykelsti net i Hovedstadsområdet=
1,5 km Metro Cityring
Supercykelsti net i Hovedstadsområdet, Trekantsområdet, omkring Odense, Ålborg og Århus=
1,5 km Fermern Belt Tunnel
Afrundede priser, kilder Transportministeriet, Københavns Kommune, Metro mfl.
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0036.png
“What about 30
days?”
Rahm Emanuel, Mayor of Chicago
Gehl
Architects
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036941_0037.png
Tak
[email protected]