Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2036940_0001.png
SAMFUNDSGEVINSTER VED
SUNDE TRANSPORTFORMER
___
Folketinget
Høring om sunde transportformer, 27. marts 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0002.png
Agenda
1
2
3
4
Fysisk aktivitet giver en sundhedsgevinst
Det nuværende metodegrundlag
Samfundseffekter og personlige sundhedseffekter
Hvor meget betyder sundhedseffekterne?
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0003.png
WHO anbefaler fysisk aktivitet
WHO anbefaler mindst 150 minutters fysisk aktivitet ved
moderat intensitet pr. uge eller mindst 75 minutters fysisk
aktivitet ved hård intensitet pr. uge.
Kilde:
Global recommendations on physical activity for health (WHO, 2010).
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0004.png
29% af danskerne opfylder ikke WHO’s anbefaling
Andel af danskere, der ikke opfylder WHO’s anbefaling
Ønsker at være mere fysisk aktiv
Ønsker
ikke
at være mere fysisk aktiv
Kilde:
Baseret på data fra Den Nationale Sundhedsprofil (Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed, 2017).
Note:
Tal er fra 2017.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0005.png
Sundhedsgevinsten er størst for de fysisk inaktive
Kilde:
Figur lavet på baggrund af resultater fra ‘Physical
fitness and all-cause
mortality. A prospective study of healthy men and women.’ (Blair mfl.,1989)
refereret i
‘Fysisk
aktivitet
– håndbog om forebyggelse og behandling’ (Sundhedsstyrelsen, 2018).
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0006.png
Det nuværende metodegrundlag
Finansministeriet
Generel
vejledning
Specifik
vejledning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Beregningsmodel
Nøgletalskatalog
Værdisætning af tid
Enhedsomkostning, tid - biler
Køretid
Bolig-arbejde
Erhverv
Andet
Enhedsomkostning tid - cykler
Køretid
Bolig-arbejde
Erhverv
Andet
Enhed
2019
2020
2021
kr./time pr. person
kr./time pr. person
kr./time pr. person
93
396
93
95
402
95
96
406
96
kr./time pr. person
kr./time pr. person
kr./time pr. person
Enhed
93
396
93
2019
95
402
95
2020
96
406
96
2021
Kørselsomkostninger
Kørselsomkostninger pr. km for vej (personbil, varebil, lastbil)
3,15
Personbiler, ej erhverv
kr./km
Personbiler, erhverv
kr./km
3,19
Kørselsomkostninger og sundhedseffekt pr. km for cykel
Kørselsomkostninger for cykel kr./km
Individuel sundhedseffekt
kr./km
3,16
3,20
3,16
3,20
0,39
-7,41
0,39
-7,52
0,39
-7,60
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0007.png
Tre centrale sundhedseffekter
Direkte
omkostninger
Produktionstab
Velfærdsgevinst
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0008.png
Personlige og samfundsmæssige effekter (eksternaliteter)
Stor usikkerhed
33%
67%
Samfundsmæssige (eksternalitet)
Personlige
Direkte
omkostninger
Produktionstab
Velfærdsgevinst
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0009.png
Samlet årlig værdi af sundhed pga. cykling i Danmark
Stor usikkerhed
31
mia. kr.
Kilde:
Cykeltrafikarbejde i 2017 (Danmarks Statistik) og Transportøkonomiske Enhedspriser 1.8 (Transport DTU, 2018).
Note:
Prisniveau 2019.
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0010.png
Hvor meget betyder sundhed ift. andre eksterne effekter?
Stor usikkerhed
Marginale samfundseffekter (eksterne effekter) ved transport på cykel og i bil
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af Transportøkonomiske Enhedspriser 1.8 (Transport DTU, 2018).
Note:
Opgjort i 2019 prisniveau. For kørsel i bil er der desuden en lille omkostning ved vejslid samt afgifter på brændstof.
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0011.png
Case:
Supercykelstierne
Samfundsøkonomisk resultat
Omkostninger:
Gevinster inkl. sundhed:
I alt:
7,7 mia. kr.
13,4 mia. kr.
5,7 mia. kr.
Heraf sundhedsgevinster
Sundhedsgevinster udgør 4,6 mia. kr.
Det svarer til 34% af de samlede gevinster.
Note:
Omkostninger inkluderer anlæg, drift og vedligehold samt gener for bilister. Gevinster inkluderer alle andre effekter.
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036940_0012.png
Kristian Kolstrup
Manager og partner
___
Incentive
___
T. 2744 7486
M. [email protected]
Holte Stationsvej 14, 1.
2840 Holte
W. incentive.dk
T. 61 333 500
M. [email protected]
12