Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 307
Offentligt
2036939_0001.png
SUNDE TRANSPORTFORMER
-
HVAD ER SUNDHEDSGEVINSTERNE?
Jens Troelsen
Professor, forskningsleder for forskningsenheden Active Living
Institut for Idræt og Biomekanik
Syddansk Universitet
[email protected]
Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets åbne høring om sunde transportformer
27. marts 2019, Landstingssalen
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0002.png
A del
ed
oderat eller svært overvægt BMI≥25 bla dt
æ d og kvi der
Det er i dag mere normalt at være overvægtig end normalvægtig!
Antallet af svært overvægtige er tredoblet på blot 20 år!
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0003.png
A del, der ikke opfylder WHO’s
i i u sa befali g for fysisk aktivitet
29%
af den voksne befolkning følger ikke anbefalingen
om 150 minutters fysisk aktivitet om ugen
60 %
af den voksne befolkning er stillesiddende i mindst 8 timer på hverdage
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0004.png
Positive sundhedseffekter af fysisk aktivitet
Fysisk aktivitet har positiv effekt på…
Fysisk aktivitet reducerer risiko for...
Middellevetiden
Kardiorespiratorisk fitness
Muskuloskeletal fitness
Sund kropssammensætning
Knoglestyrke
Søvnkvalitet
Livskvalitet
Uafhængig fysisk mobilitet
Kognitive funktioner
Hjerte-kar-sygdomme
Forhøjet blodtryk
Blodpropper
Type 2 diabetes
Metabolsk syndrom
Bryst- og tyktarmskræft
Depression
Fald
Demens
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0005.png
Reference:
Public Health
England:
Physical
activity:
applying All
Our Health,
2018
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0006.png
Sundhedseffekter af cykling som transportform
30.640 københavnere i alderen 20
93 år deltog i et 28-årigt kohortestudie. Knap 7.000 cyklede
dagligt svarende til tre timer om ugen.
Studiet viste justeret for bl.a. BMI, blodtryk, rygning og andre former for fysisk aktivitet i fritiden,
at
cykling til arbejde isoleret set reducerede risikoen for død med 28%.
Andersen, L.B., Schnohr, P., Schroll, M., & Ole Hein, H. (2000). All-cause mortality associated with physical activity during leisure time,
work, sports, and cycling to work. Archives of Internal Medicine, 160(11), 1621-1628.
263.450 voksne briter deltog et femårigt opfølgningsstudie.
Cykling til arbejde var associeret
med 41% lavere risiko for tidlig død
sammenlignet med bilister og brugere af offentlig
transport.
Cyklisterne havde i sammenligning med de samme trafikanter
52% lavere risiko for at dø af hjertesygdomme
40% lavere risiko for at dø af kræft
46% lavere risiko for at udvikle hjertesygdomme
45 % lavere risiko for at udvikle kræftsygdomme.
Celis-Morales, C. A., Lyall, D. M., Welsh, P., Anderson, J., Steell, L., Guo, Y., . . . Gill, J. M. R. (2017). Association between active commuting
and incident cardiovascular disease, cancer, and mortality: Prospective cohort study. BMJ (Clinical Research Ed.), 357, j1456.
doi:10.1136/bmj.j1456
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0007.png
Hvor meget aktiv transport er nødvendigt?
Der er en non-lineær effekt forbundet med aktiv transport
Det betyder, at aktiv transport de første 1 -2 timer om ugen har ca. dobbelt så stor
sundhedseffekt end tilfældet for de efterfølgende timer
Derfor vil aktiv transport have forholdsvis stor effekt for de fysisk inaktive, hvor der
kan ses en
effekt ved blot en times aktiv transport.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0008.png
Er cykling farligt?
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0009.png
Kan det betale sig?
Et cost-benefit studie viser, at det gennemsnitligt vil koste 370 kr. per person pr år
at overflytte bilister, der dagligt kører 10 km. til i stedet at cykle.
Det medfører samtidig en årlig besparelse i sundhedsudgifter på gennemsnitlig
9.700 kr. pr person pr. år.
Besparelsen i sundhedsudgifter er således 26 gange større end udgiften.
Rabl, A., & De Nazelle, A. (2012). Benefits of shift from car to active transport. Transport Policy, 19(1),
121–131
de Hartog, J. J., Boogaard, H., Nijland, H., & Hoek, G. (2010). Do the health benefits of cycling outweigh the risks? Environmental
Health Perspectives, 118(8), 1109-1116. doi:10.1289/ehp.0901747
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0010.png
Konklusion
Gang og cykling som transportform har en dokumenteret sundhedsgevinst
Højere middellevetid og reduceret risiko for udvikling af sygdom
Højere trivsel, højere livskvalitet og reduceret risiko for demens
Sundhedsgevinster opstår efter få timers aktiv transport om ugen
Aktivt transport kan passes ind i en travl hverdag
Sundhedsgevinsterne forbundet med aktiv transport er mange gange større end
omkostningerne
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 307: Præsentationer fra udvalgets høring 27/3-19 om sunde transportformer
2036939_0011.png
SUNDE TRANSPORTFORMER
-
HVAD ER SUNDHEDSGEVINSTERNE?
Jens Troelsen
Professor, forskningsleder for forskningsenheden Active Living
Institut for Idræt og Biomekanik
Syddansk Universitet
[email protected]
Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets åbne høring om sunde transportformer
27. marts 2019, Landstingssalen