Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 306
Offentligt
2036351_0001.png
POSTBOKS 10
ØSTERGADE 11-15
7600 STRUER
T: 96 84 84 84
F: 96 84 81 09
E: [email protected]
WWW.STRUER.DK
Til
Transport-, bygning- og boligminister
Ole Birk Olesen
Transportudvalget
Regeringens infrastrukturplan afkobler Midt-Vestjyllands
forbindelse til hovedstaden
Kommunerne i det Midt og Vestjyske anerkender de senere års inve-
steringsvilje i infrastruktur i det midt- og vestjyske område, som bl.a.
er forudsætningen for vækst og udvikling i hele Danmark.
Kommunerne i Midt- og Vestjylland bakker op om Billund-banen, men
forudsætningen er at fremkoblingen på banelegemet opretholdes så-
ledes mobiliteten fra det midt-vestjyske over Herning er intakt.
Kommunerne i Midt- og Vestjylland har dog med stor bekymring kon-
stateret, at Regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan 2030
for transportinfrastrukturen i Danmark kan få alvorlige konsekvenser
for togdriften i det midt- og vestjyske.
Strækningen mellem Vejle og Herning-Holstebro-Struer har stor lokal
og regional betydning, ligesom den har betydning for den nationale
sammenhængskraft.
I dag betjenes strækningen med tog i hver retning i både dag- og af-
tentimer. Hvert andet tog indgår i landstrafikken og kører til Køben-
havn uden skift undervejs. Derudover betjenes banen af supplerende
myldretidstog.
Med genudbuddet af trafikken i Midt- og Vestjylland er de ekstra
myldretidstog afskaffet, mens antallet af tog med direkte forbindelse
til København er reduceret fra tidligere 12 til fire afgange om dagen.
Med en Billund-bane vil antallet af direkte tog med daglige afgange
fra Midt- og Vestjylland til København blive nul. Som følge af kapaci-
tetsunderskud på strækningen, vil det samtidig ikke længere være
muligt at køre med godstog mellem Vejle og Herning i de perioder,
hvor der er halvtimesdrift til Billund.
DATO
26-03-2019
JOURNALNUMMER
05.01.25-G01-1-19
RÅDHUSET
SEKRETARIATET
ØSTERGADE 15, 1. SAL, INDGANG B
7600 STRUER
E: [email protected]
F: 96 84 81 19
T: 96848442
Struer Kommune bruger it i sagsbehandlingen. Derfor skal kommunen følge persondataloven og gøre dig opmærksom på
dine rettigheder efter denne lov: Når kommunen indsamler og/eller behandler personoplysninger om dig, har du ret til at
få indsigt i disse oplysninger og gøre indsigelse, hvis oplysningerne er forkerte. Kommunen skal slette/ændre forkerte
oplysninger. Vil du vide mere om persondataloven, kan du læse en udførlig vejledning på Datatilsynets hjemmeside:
www.datatilsynet.dk
TÆT PÅ MENNESKER, TEKNOLOGI OG NATUR
Side 1 af 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 306: Henvendelse af 26/3-19 vedrørende regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan 2030 for transportinfrastrukturen i Danmark, herunder togdriften i det midt- og vestjyske, fra Struer Kommune m.fl.
2036351_0002.png
Aftalen vil betyde en adskillelse af togtrafikken Struer-Holstebro-Her-
ning-Vejle fra landstrafikken og dermed endnu en nedprioritering af
Midt- og Vestjylland - ikke bare i frekvensen af afgange, men også i
den direkte forbindelse til Fyn og Sjælland.
Regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan vil også betyde
aflysning af Togfonden DK - og dermed af planerne om elektrificerin-
gen af strækningen mellem Vejle og Struer.
Aftalen betyder med andre ord en afkobling af Midt- og Vestjylland,
der samlet set får en væsentlig dårligere kollektiv trafikbetjening med
tog. Det skal ses i lyset af, at landsdelen i forvejen er genstand for en
generel forringelse af busbetjeningen.
Det er en betydelig svækkelse af områdets rammebetingelser, da en
stor andel af områdets arbejdskraft kommer fra et stort geografisk
område, ligesom områdets borgere i høj grad pendler til virksomheder
og uddannelsesinstitutioner udenfor det Midt- og Vestjyske.
Vigtigere endnu vil borgerne opleve det som en nedprioritering af vo-
res landsdel, samt en væsentlig forringelse af den mobilitet og tryg-
hed, der har været forbundet med en direkte og kontinuerlig togdrift.
Hvis man virkelig ønsker at binde Danmarks landsdele sammen og
sikre de bedste udviklingsmuligheder, er der brug for et velfunge-
rende jernbanenet.
Kommunerne i det midt- og vestjyske vil derfor anmode om at Mini-
steren og Dansk Folkeparti, sikrer den direkte forbindelse fra Struer-
Holstebro-Herning til København, blandt andet ved at kigge på de ka-
pacitetsmæssige udfordringer
ligesom kommunerne yderligere ap-
pellerer til at den udskudte elektrificering af strækningen mellem
Vejle-Struer opretholdes som oprindeligt planlagt.
Vi foreslår, at der i forbindelse med udbud af banen Struer-Køben-
havn stilles krav om, at der indgår brugbare løsninger på den direkte
forbindelse mellem Struer og København.
Borgmestrene stiller sig til rådighed for en drøftelse med Ministeren
med henblik på sammen at sikre optimal tilgængelighed i form af
gode kollektive trafikforbindelser til Midt- og Vestjylland.
TÆT PÅ MENNESKER, TEKNOLOGI OG NATUR
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 306: Henvendelse af 26/3-19 vedrørende regeringens og Dansk Folkepartis investeringsplan 2030 for transportinfrastrukturen i Danmark, herunder togdriften i det midt- og vestjyske, fra Struer Kommune m.fl.
2036351_0003.png
På vegne af byrådene,
Lars Krarup
borgmester
Herning Kommune
Hans Østergaard
borgmester
Ringkøbing-Skjern Kommune
Erik Flyvholm
borgmester
Lemvig Kommune
H.C. Østerby
borgmester
Holstebro Kommune
Ib Lauritsen
borgmester
Ikast-Brande Kommune
Niels Viggo Lynghøj
borgmester
Struer Kommune
TÆT PÅ MENNESKER, TEKNOLOGI OG NATUR
Side 3 af 3